Gjest Lilleulv Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Grunnen til at man nyser er vel fordi det er noe som irriterer i "nese-luftveien", og at man liksom skal få det ut? Men jeg nyser med munnen jeg, og kun der... det kommer ikke så minste så mye som et lite lyfttrykk ut av nesa mi. Så hvis jeg klør i nesa, nyser jeg ørten ganger fordi det hjelper jo ikke liksom har diskutert dette med noen andre, og de lo av meg og sa at jeg tok feil og at "man nyser da igjennom nesa". men ikke jeg i hvert fall. hadde jeg hatt snørr i nesa så hadde jeg jo nyst det utover hele (god forby). Prøvde å nyse med nesa en gang, men det gikk ikke, og jeg holdt på å poppe ut begge øya i steden er dette normalt, eller er det bare meg?
Gjest gjest 0 Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 Jeg vet ikke helt men jeg tror jeg også nyser gjennom munnen... Har ikke tenkt så mye på det egentlig, men skal prøve å registrere hva som skjer neste gang jeg nyser!! Forresten.. jeg tror kanskje det kiler øverst i nesa før jeg nyser... *tusler for å teste nysingen*
Leo Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 Så mye rart du lurer på i dag da, Lilleulv Nys skyldes jo en irritasjon i luftveiene mellom svelget og nesa og jeg har i hvert fall registrert at jeg nyser forskjellig etter hvordan irritasjonen kom inn. (Naturlig siden luften som er ment å rense opp velger korteste vei ut vil jeg tro...). Puster jeg f.eks. inn støv eller finmalt pepper gjennom munnen nyser jeg "med munnen" og tilsvarende hvis det samme skjer gjennom nesen. Havner irritasjonen midt i mellom kommer nyset ut begge veier. Dine luftveier er sikkert som mine og er mest irritable i overgangen til munnen/svelget. Da havner de fleste nys i munnen siden lufttrykket går den veien.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. desember 2005 #4 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Jeg har også tenkt på dette, faktisk Jeg nyser også bare gjennom munnen... Endret 29. desember 2005 av *MissA*
Gjest Virvel Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 Aldri tenkt over før, men når dere sier det så kan man jo høre ganske tydelig forskjell på nesenysere og munnysere. Jeg er nesenyser selv, men hvis jeg er skikkelig forkjølet kommer det snørr ut av øyet når jeg nyser! Slå den, haha.
Gjest Lilleulv Skrevet 29. desember 2005 #6 Skrevet 29. desember 2005 Så mye rart du lurer på i dag da, Lilleulv ← Ja, i går var jeg virkelig i siget... Skulle egentlig ha rydda og pakka, skjønner du, så da kom det masse opp i hodet mitt som var mye viktigere å finne ut av
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå