AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Hei! Er det noen her som kan forklare meg dette enkelt? Jeg står som hovedlåntaker på huset, og lånet er tatt opp i min bank (dnb). Samboeren står som medlåntaker, men vi eier like mye av huset hver. (aner ikke om det har noe å si, men vi har delt økonomi og begge er i 100% jobb, tjener omtrent likt.) Når skattemeldingen kommer, så er det alltid jeg som får igjen skattepenger for gjeldsrentene. Han får sin del av dette da vi regner ut manuelt etter at jeg får skattepenger inn på konto, men jeg går alltid i minus på skatten noe jeg aldri har gjort før vi kjøpte hus. Jeg har tabelltrekk på skatten. Jeg lurer på: 1. Er det riktig å regne ut dette etter at en får alle skattepenger utbetalt? Eller er det en annen måte å gjøre dette på? 2. Jeg har lest at det er mange i samme situasjon som oss som gjør om på skattekortet sitt (begge parter gjør om noe) før de leverer inn skattemelding. Hva er det de skriver/ gjør om i forbindelse med fordeling av gjeldsrenter? Anonymkode: bf125...451
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei! Er det noen her som kan forklare meg dette enkelt? Jeg står som hovedlåntaker på huset, og lånet er tatt opp i min bank (dnb). Samboeren står som medlåntaker, men vi eier like mye av huset hver. (aner ikke om det har noe å si, men vi har delt økonomi og begge er i 100% jobb, tjener omtrent likt.) Når skattemeldingen kommer, så er det alltid jeg som får igjen skattepenger for gjeldsrentene. Han får sin del av dette da vi regner ut manuelt etter at jeg får skattepenger inn på konto, men jeg går alltid i minus på skatten noe jeg aldri har gjort før vi kjøpte hus. Jeg har tabelltrekk på skatten. Jeg lurer på: 1. Er det riktig å regne ut dette etter at en får alle skattepenger utbetalt? Eller er det en annen måte å gjøre dette på? 2. Jeg har lest at det er mange i samme situasjon som oss som gjør om på skattekortet sitt (begge parter gjør om noe) før de leverer inn skattemelding. Hva er det de skriver/ gjør om i forbindelse med fordeling av gjeldsrenter? Anonymkode: bf125...451 2. Dere endrer beløpet i hver av deres skattemelding. Altså han fører opp halvdelen av gjeldsrentene og halvdelen av total lånet og det samme gjør du. Anonymkode: 81a57...641 1
johanne.91 Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 Du trenger ikke og endre på noe. Du får rentene siden du er hovedlånetaker.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 johanne.91 skrev (5 minutter siden): Du trenger ikke og endre på noe. Du får rentene siden du er hovedlånetaker. Nei!!! samboere SKAL fordele slik eierbrøken er, ektefeller kan fordele slik de vil. Anonymkode: 42580...f2f 1
smilo Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 Du må sjekke skattekortet ditt for inneværende år. Se hva som ligger der. Kanskje har skatteetaten lagt finn for mye i gjeldsrenter på ditt skattekort slik at du skatter for lite gjennom hele året. Ellers er det riktig som du sier at du får alt av lån registrert på deg, da alle banker rapporterer dette på hovedlånetaker. Fordel gjeldsrenter og lån manuelt på dere begge ut fra hva dere har betalt/ eierbrøk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå