AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Hei! Jeg har vært ung og dum, altså null opplæring i økonomi fra familien, og ble syk før jeg rakk å komme meg ut i arbeidslivet. Går nå på AAP, og har slitt med økonomi lenge.. Men jeg synes det er vanskelig (og flaut) at jeg ikke vet hvordan det er lurest å takle økonomien uten at det går ut over det ene eller det andre. Jeg har samboer og to barn (fullt klar over at å få barn når man sliter økonomisk er en DÅRLIG ide, men det er ikke noe returrett, så spar meg for «du skulle ha tenkt på det før» kommentarer), men en vet jo aldri hva fremtiden bringer (bortsett fra absolutt ingen flere barn bare for å si det slik). Uansett, nå er jeg syk og under avklaring, og jeg synes økonomien er vanskelig å forholde seg til i og med at jeg ikke vet hvor jeg ender opp (ufør/jobb). Er det noen som kan hjelpe meg å si hvordan jeg bør spare, eventuelt endringer jeg burde gjøre? Inntekter pr måned ligger på rundt 15.000kr, så sitter igjen med ca 800kr. Barnetrygden går til å betale bhg, om noen skulle lure, og samboer betaler resterende. 9400 går til husleie, strøm, mat, forsikringer o.l som ikke kan endres 1700 setter jeg inn på bufferkonto 1500 settes av til bil (ønsker å kjøpe innen et år pga helse og jobbsituasjon) 200 settes av til kos (tar med barn på feks badeland/lykkeland, kjøper lørdagsgodt, om jeg/unger skal ta tog/buss) 200 settes av til ungene 300 settes av til gaver (bursdag + julegaver) 500 til egne regninger 300 settes av til ferietur Noen som har noen råd eller tips? Burde jeg kutte ut noe, stramme inn, tenke mer langsiktig og heller spare i fond eller..? Jeg synes det er vanskelig.. De 800kr jeg sitter igjen med forsvinner fort på tull, men jeg vil helst ha noe til fritt bruk, ellers er jeg idiot nok til å ta av bufferkontoen. Pr utbetaling er det snakk om 400kr. Anonymkode: e282b...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Blir vanskelig å gi gode råd når vi ikke vet hva du faktisk bruker. Er 2000 husleie og det resterende strøm og forsikring blir svaret mitt et helt annet enn om 7000 er husleie, 1000 er strøm og resten er forsikringer. Hva slags forsikringer og hvilket Firma? Bruker du ikke penger på mat eller transport? Du sparer jo allerede en del ift din inntekt. Anonymkode: 847fd...e98
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Jeg har vært ung og dum, altså null opplæring i økonomi fra familien, og ble syk før jeg rakk å komme meg ut i arbeidslivet. Går nå på AAP, og har slitt med økonomi lenge.. Men jeg synes det er vanskelig (og flaut) at jeg ikke vet hvordan det er lurest å takle økonomien uten at det går ut over det ene eller det andre. Jeg har samboer og to barn (fullt klar over at å få barn når man sliter økonomisk er en DÅRLIG ide, men det er ikke noe returrett, så spar meg for «du skulle ha tenkt på det før» kommentarer), men en vet jo aldri hva fremtiden bringer (bortsett fra absolutt ingen flere barn bare for å si det slik). Uansett, nå er jeg syk og under avklaring, og jeg synes økonomien er vanskelig å forholde seg til i og med at jeg ikke vet hvor jeg ender opp (ufør/jobb). Er det noen som kan hjelpe meg å si hvordan jeg bør spare, eventuelt endringer jeg burde gjøre? Inntekter pr måned ligger på rundt 15.000kr, så sitter igjen med ca 800kr. Barnetrygden går til å betale bhg, om noen skulle lure, og samboer betaler resterende. 9400 går til husleie, strøm, mat, forsikringer o.l som ikke kan endres 1700 setter jeg inn på bufferkonto 1500 settes av til bil (ønsker å kjøpe innen et år pga helse og jobbsituasjon) 200 settes av til kos (tar med barn på feks badeland/lykkeland, kjøper lørdagsgodt, om jeg/unger skal ta tog/buss) 200 settes av til ungene 300 settes av til gaver (bursdag + julegaver) 500 til egne regninger 300 settes av til ferietur Noen som har noen råd eller tips? Burde jeg kutte ut noe, stramme inn, tenke mer langsiktig og heller spare i fond eller..? Jeg synes det er vanskelig.. De 800kr jeg sitter igjen med forsvinner fort på tull, men jeg vil helst ha noe til fritt bruk, ellers er jeg idiot nok til å ta av bufferkontoen. Pr utbetaling er det snakk om 400kr. Anonymkode: e282b...0dc Jeg har en ganske grei leveregel når det gjelder økonomien. 3 forskjellige punkt. Må ha, bør ha og vil ha. Det virker egentlig som at du har god kontroll, og at du har mulighet å sette vekk 3200 kroner hver måned er bra. (Bil og buffer). Anonymkode: 121b2...4ae 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir vanskelig å gi gode råd når vi ikke vet hva du faktisk bruker. Er 2000 husleie og det resterende strøm og forsikring blir svaret mitt et helt annet enn om 7000 er husleie, 1000 er strøm og resten er forsikringer. Hva slags forsikringer og hvilket Firma? Bruker du ikke penger på mat eller transport? Du sparer jo allerede en del ift din inntekt. Anonymkode: 847fd...e98 Skrev det slik da det punktet ikke kan endres, men; husleie 4700, mat og husholdningsartikler 3500, strøm 1000, forsikring 350. Forsikring gjennom gjensidige, betaler for barn, reise og innbo. Har ingen utgiter til transport. Anonymkode: e282b...0dc
stan Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 Har du sjekket SIFO budsjett? Det gir en fin oversikt over hva som er vanlig å ha av utgifter. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Jeg har vært ung og dum, altså null opplæring i økonomi fra familien, og ble syk før jeg rakk å komme meg ut i arbeidslivet. Går nå på AAP, og har slitt med økonomi lenge.. Men jeg synes det er vanskelig (og flaut) at jeg ikke vet hvordan det er lurest å takle økonomien uten at det går ut over det ene eller det andre. Jeg har samboer og to barn (fullt klar over at å få barn når man sliter økonomisk er en DÅRLIG ide, men det er ikke noe returrett, så spar meg for «du skulle ha tenkt på det før» kommentarer), men en vet jo aldri hva fremtiden bringer (bortsett fra absolutt ingen flere barn bare for å si det slik). Uansett, nå er jeg syk og under avklaring, og jeg synes økonomien er vanskelig å forholde seg til i og med at jeg ikke vet hvor jeg ender opp (ufør/jobb). Er det noen som kan hjelpe meg å si hvordan jeg bør spare, eventuelt endringer jeg burde gjøre? Inntekter pr måned ligger på rundt 15.000kr, så sitter igjen med ca 800kr. Barnetrygden går til å betale bhg, om noen skulle lure, og samboer betaler resterende. 9400 går til husleie, strøm, mat, forsikringer o.l som ikke kan endres 1700 setter jeg inn på bufferkonto 1500 settes av til bil (ønsker å kjøpe innen et år pga helse og jobbsituasjon) 200 settes av til kos (tar med barn på feks badeland/lykkeland, kjøper lørdagsgodt, om jeg/unger skal ta tog/buss) 200 settes av til ungene 300 settes av til gaver (bursdag + julegaver) 500 til egne regninger 300 settes av til ferietur Noen som har noen råd eller tips? Burde jeg kutte ut noe, stramme inn, tenke mer langsiktig og heller spare i fond eller..? Jeg synes det er vanskelig.. De 800kr jeg sitter igjen med forsvinner fort på tull, men jeg vil helst ha noe til fritt bruk, ellers er jeg idiot nok til å ta av bufferkontoen. Pr utbetaling er det snakk om 400kr. Anonymkode: e282b...0dc Gratulerer at dere har fått 2 barn, og slike personer Norge trenger. ! Du har kr. 15.000 i mnd. og sidan du har samboer så er dere vel 2 som deler på fellesutgiftene. ? Hadde eg gått i dine sko så hadde eg tatt det meste av de summene du lister opp utenom regninger som går strøm, husleie etc og satt dem på en høgrentekonto som gjir omlag 3,35 i renteinntekter. Forsikringer betaler ein gjerne som en engangsum eller kan inngå avtale om å del den på 2 halvårs-termin. Anonymkode: d6539...8cb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 stan skrev (10 minutter siden): Har du sjekket SIFO budsjett? Det gir en fin oversikt over hva som er vanlig å ha av utgifter. Å be noen med 15 000 kr i inntekt å sjekke sifo sitt referansebudsjett er rimelig korttenkt da ts ikke er i nærheten av å ha sikkert halvparten av hva sifo sier er normalt forbruk. Sifo-budsjettet sier feks at min familie går 7000 i underskudd hver måned når sannheten er at jeg sparer 5000 i stedet. Det er en forskjell på 12 000 kr pr mnd. Sifo er meget romslig og en uoppnåelig drøm for en med 15 000 i inntekt og barn å forsørge. Anonymkode: 17e2e...fd4 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å be noen med 15 000 kr i inntekt å sjekke sifo sitt referansebudsjett er rimelig korttenkt da ts ikke er i nærheten av å ha sikkert halvparten av hva sifo sier er normalt forbruk. Sifo-budsjettet sier feks at min familie går 7000 i underskudd hver måned når sannheten er at jeg sparer 5000 i stedet. Det er en forskjell på 12 000 kr pr mnd. Sifo er meget romslig og en uoppnåelig drøm for en med 15 000 i inntekt og barn å forsørge. Anonymkode: 17e2e...fd4 I følge sifo burde jeg gått konkurs for lenge siden og krepert, men sparer i stede 4000 og lever ganske greit Anonymkode: 1ae2c...88f 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 stan skrev (3 minutter siden): Har du sjekket SIFO budsjett? Det gir en fin oversikt over hva som er vanlig å ha av utgifter. Ja, men jeg synes det blir vanskelig å forholde meg til den og klare å tenke ut egne summer. Legger jeg inn meg og barn sier den utgifter på 20, uten husleie, og legger jeg ved samboer sier den 30 uten leie. Den er grei nok som kategoriinndeling, men det er så mye som blir feil (transport, personlig pleie, lek/media etc) at det blir mer styr å gå ut ifra den enn systemet jeg har nå. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Gratulerer at dere har fått 2 barn, og slike personer Norge trenger. ! Du har kr. 15.000 i mnd. og sidan du har samboer så er dere vel 2 som deler på fellesutgiftene. ? Hadde eg gått i dine sko så hadde eg tatt det meste av de summene du lister opp utenom regninger som går strøm, husleie etc og satt dem på en høgrentekonto som gjir omlag 3,35 i renteinntekter. Forsikringer betaler ein gjerne som en engangsum eller kan inngå avtale om å del den på 2 halvårs-termin. Anonymkode: d6539...8cb Ja, vi deler fellesutgifter på to og han betaler 2500 mer per dags dato siden han har høyere inntekt. Vi betaler fast sum pr måned på forsikringene. Høyrentekonto, ja. Sikkert dumt å spørre, men jeg googler i tillegg altså, hvordan finner jeg ut hvilken bank som eventuelt er best til det? Jeg har Sparebank1, så da må jeg jo bruke annen bank til sparing.. Hvordan finner jeg rett type (bank og sparing), og er det mulig å bare ha den ene kontoen i den banken? Anonymkode: e282b...0dc
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men jeg synes det blir vanskelig å forholde meg til den og klare å tenke ut egne summer. Legger jeg inn meg og barn sier den utgifter på 20, uten husleie, og legger jeg ved samboer sier den 30 uten leie. Den er grei nok som kategoriinndeling, men det er så mye som blir feil (transport, personlig pleie, lek/media etc) at det blir mer styr å gå ut ifra den enn systemet jeg har nå. Ja, vi deler fellesutgifter på to og han betaler 2500 mer per dags dato siden han har høyere inntekt. Vi betaler fast sum pr måned på forsikringene. Høyrentekonto, ja. Sikkert dumt å spørre, men jeg googler i tillegg altså, hvordan finner jeg ut hvilken bank som eventuelt er best til det? Jeg har Sparebank1, så da må jeg jo bruke annen bank til sparing.. Hvordan finner jeg rett type (bank og sparing), og er det mulig å bare ha den ene kontoen i den banken? Anonymkode: e282b...0dc Her bør dere muligens dele kostnader etter inntekt. ( såfremt barna er felles) Tjener han 70% og du 30% så fordeer dere også de felles kostnadene slik. Ellers er det fullt mulig å kun ha en høyrentekonto i annen bank. Jeg har min buffer p.t i Komplett bank. (Bruker også Spareabnken i det daglige) Og da er det mindre muligheter for uttak fordi 1 jeg ser ikke pengene i min vanlige nettbank 2 det krever litt mer å logge inn og overføre 3 jeg tenker ikke så mye over de pengene. Anonymkode: c47ed...d38 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en ganske grei leveregel når det gjelder økonomien. 3 forskjellige punkt. Må ha, bør ha og vil ha. Det virker egentlig som at du har god kontroll, og at du har mulighet å sette vekk 3200 kroner hver måned er bra. (Bil og buffer). Anonymkode: 121b2...4ae Må ha, bør ha og vil ha. Den har jeg aldri tenkt på, men det er jo helt åpenbart at man skal tenke sånn 👍😊 Anonymkode: daa1e...620 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, men jeg synes det blir vanskelig å forholde meg til den og klare å tenke ut egne summer. Legger jeg inn meg og barn sier den utgifter på 20, uten husleie, og legger jeg ved samboer sier den 30 uten leie. Den er grei nok som kategoriinndeling, men det er så mye som blir feil (transport, personlig pleie, lek/media etc) at det blir mer styr å gå ut ifra den enn systemet jeg har nå. Ja, vi deler fellesutgifter på to og han betaler 2500 mer per dags dato siden han har høyere inntekt. Vi betaler fast sum pr måned på forsikringene. Høyrentekonto, ja. Sikkert dumt å spørre, men jeg googler i tillegg altså, hvordan finner jeg ut hvilken bank som eventuelt er best til det? Jeg har Sparebank1, så da må jeg jo bruke annen bank til sparing.. Hvordan finner jeg rett type (bank og sparing), og er det mulig å bare ha den ene kontoen i den banken? Anonymkode: e282b...0dc Jobber du i kommunen eller staten så vil sannsynligvis du få best rente hos KLP eller Statens pensjonskasse... Og ja, man kan ha kun 1 konto i en bank. Anonymkode: 121b2...4ae
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må ha, bør ha og vil ha. Den har jeg aldri tenkt på, men det er jo helt åpenbart at man skal tenke sånn 👍😊 Anonymkode: daa1e...620 Ja jeg er ganske streng med meg selv sånn sett, jeg handler som regel kun ting på må ha listen, noe av og til på bør ha listen, og sjelden eller aldri noe på vil ha- listen 😅👌 Det har hjulpet godt på egen økonomi. Anonymkode: 121b2...4ae 1
Perfume Skrevet 13. mars 2023 #14 Skrevet 13. mars 2023 Slik jeg ser det så har du et bra budsjett etter forholdene? Virker jo ha stål kontroll der.. Syns du sparer nok jeg? Har du et tak på buffer konto? Du kan jo endre den etter taket er nådd, spare da samme beløp på høyrentekonto... Men ser faktisk ok ut den der syns jeg.. Var ikke mye krims krams der.. Og følger du denne så er du ikke dårlig på økonomien. Du har ikke all verden å leve av på aap, så syns du gjør en god jobb dersom dette er hva du gjør. 😊
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #15 Skrevet 13. mars 2023 Du sparer jo allerede mye. Du sparer til ferie, bil og gaver. Dette kan du sette på høyrentekonto hvis du ikke allerede gjør det. Du har 12 uttak i året, så må bare passe på det. Er det noe mer du tenker du bør spare til? Det er ikke noe vits i å spare bare for å spare. Jeg syns du har et bra budsjett, jeg. Du sitter jo igjen med en grei sum før sparing. 300 kr i mnd til gaver syns jeg var litt mye, da. Vi bruker mye mindre på det. Anonymkode: 6dfb1...91e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #16 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her bør dere muligens dele kostnader etter inntekt. ( såfremt barna er felles) Tjener han 70% og du 30% så fordeer dere også de felles kostnadene slik. Ellers er det fullt mulig å kun ha en høyrentekonto i annen bank. Jeg har min buffer p.t i Komplett bank. (Bruker også Spareabnken i det daglige) Og da er det mindre muligheter for uttak fordi 1 jeg ser ikke pengene i min vanlige nettbank 2 det krever litt mer å logge inn og overføre 3 jeg tenker ikke så mye over de pengene. Anonymkode: c47ed...d38 Har sett på tallene nå, så hvis jeg har regnet rett er det rundt 62% og 38%, så da blir det ikke særlig endring i tallene. Felleskostnader (leie, mat, strøm og forsikring) blir til sammen 21700, så er snakk om litt over en 1000 lapp forskjell. Men da kan jeg fordele den litt på andre saker, om samboer synes det er greit å endre litt på det. Tusen takk for gode svar! Da skal jeg se litt på høyrentekonto. Anonymkode: e282b...0dc
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #17 Skrevet 13. mars 2023 Perfume skrev (29 minutter siden): Slik jeg ser det så har du et bra budsjett etter forholdene? Virker jo ha stål kontroll der.. Syns du sparer nok jeg? Har du et tak på buffer konto? Du kan jo endre den etter taket er nådd, spare da samme beløp på høyrentekonto... Men ser faktisk ok ut den der syns jeg.. Var ikke mye krims krams der.. Og følger du denne så er du ikke dårlig på økonomien. Du har ikke all verden å leve av på aap, så syns du gjør en god jobb dersom dette er hva du gjør. 😊 Bufferen er ganske tom nå, siden en ulykke kommer sjelden alene og skrapet alt jeg hadde. Så den vil nok ikke være på topp før om et år. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du sparer jo allerede mye. Du sparer til ferie, bil og gaver. Dette kan du sette på høyrentekonto hvis du ikke allerede gjør det. Du har 12 uttak i året, så må bare passe på det. Er det noe mer du tenker du bør spare til? Det er ikke noe vits i å spare bare for å spare. Jeg syns du har et bra budsjett, jeg. Du sitter jo igjen med en grei sum før sparing. 300 kr i mnd til gaver syns jeg var litt mye, da. Vi bruker mye mindre på det. Anonymkode: 6dfb1...91e Nei, jeg vet ikke helt om det er noe jeg burde spare til, men synes det er greit å få en «du burde/burde ikke spare til x» når man har litt usikker økonomi. Har satt opp 300kr mest fordi da ligger jeg på rundt 3000kr å bruke til julegaver, som jeg synes er en helt ok sum med barn, samboer og familie. De settes inn på egen konto, så bruker ikke 300kr hver måned altså. 😊 Den tas litt av ved kjøp av bursdagsgaver, men står ellers urørt frem til julegavehandling. Anonymkode: e282b...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #18 Skrevet 13. mars 2023 Jeg syns du gjør en god jobb! Jeg får også AAP, og klarer å spare en del (er gift og har fellesøkonomi med mannen). Det er kjempebra at du klarer å spare så mye. Vi risikerer jo minstepensjon vi som er syke. Hvis du kan ville jeg satt opp et fond for pensjonssparing. Alt er bedre enn ingenting. De pengene skal du ikke ta ut igjen før du er pensjonist/går fra ufør til minstepensjonist. Regner du med å måtte betale for behandling/medisiner på sikt? Her går det minst 2000 i mnd (nei, alt finnes ikke på blå resept dere som tror det) for det jeg må ha for å få det bittelitt bedre. Anonymkode: 575cd...2c7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #19 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jobber du i kommunen eller staten så vil sannsynligvis du få best rente hos KLP eller Statens pensjonskasse... Og ja, man kan ha kun 1 konto i en bank. Anonymkode: 121b2...4ae Dette stemmer ikke. Jeg er medlem I KLP, men har likevel 1,25% høyere rente på sparekontoen jeg har i en annen bank enn den jeg har hos KLP. Anonymkode: 826f1...942
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #20 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg syns du gjør en god jobb! Jeg får også AAP, og klarer å spare en del (er gift og har fellesøkonomi med mannen). Det er kjempebra at du klarer å spare så mye. Vi risikerer jo minstepensjon vi som er syke. Hvis du kan ville jeg satt opp et fond for pensjonssparing. Alt er bedre enn ingenting. De pengene skal du ikke ta ut igjen før du er pensjonist/går fra ufør til minstepensjonist. Regner du med å måtte betale for behandling/medisiner på sikt? Her går det minst 2000 i mnd (nei, alt finnes ikke på blå resept dere som tror det) for det jeg må ha for å få det bittelitt bedre. Anonymkode: 575cd...2c7 Tenkte jeg skulle vente med pensjonssparing til jeg er ferdig avklart, men det er absolutt en ting jeg skal få prioritert inn i budsjettet da! Regner med det blir noen utgifter på behandling fra og med neste måned, men tror jeg skal klare å dekke det meste med summen jeg har igjen. Krysser fingrene for at jeg fortsatt klarer meg uten medisiner enn så lenge. Anonymkode: e282b...0dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå