Gå til innhold

Urinveisinfeksjon baby 6 mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi fikk nettopp påvist UVI, og går nå på antibiotika. Jeg var på helsestasjonen med henne hele 2 ganger da hun plutselig ikke var interessert i fast føde (ville kun die), og hadde endret lukt på urin. Fikk klar beskjed av HS om at dersom det var UVI ville hun hatt feber (noe hun ikke har hatt). Skulle ikke bekymre meg da hun gikk fint opp i vekt osv. Hun har vært mye våken på natt, og mer urolig på dagtid - så jeg kontaktet lege da jeg følte noe ikke stemte. 
Legen ble veldig overrasket over at det slo ut positivt på uvi, hun hadde aldri opplevd at noen så små kunne få det. Hun har vært veldig hard i magen den siste mnd, men lege mente dette ikke hadde noe med saken å gjøre?.. 

Noen erfaringer med UVI på så snå babyer? Stakkars jenta mi🥺

Anonymkode: 152f4...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men ville bare gi deg en trøsteklem ❤️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hard mage kan påvirke blæren har vi fått beskjed om av barnelege som følger opp vårt barn.

Dersom barnet ditt får flere urinveisinfeksjoner bør du be om henvisning til sykehus for sjekk av nyrer/urinveier.

Det finnes flere medfødte feil som kan gi uvi hos små barn. 

Anonymkode: 9d682...684

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hard mage kan påvirke blæren har vi fått beskjed om av barnelege som følger opp vårt barn.

Dersom barnet ditt får flere urinveisinfeksjoner bør du be om henvisning til sykehus for sjekk av nyrer/urinveier.

Det finnes flere medfødte feil som kan gi uvi hos små barn. 

En venninne av meg har ei jente på 4 som har hatt flere uvi’er, hun har også problemer med hard mage og legene trodde det var årsaken.

Har deres barn hatt problemer med uvi? Frøkna her er på dag 4 med antibiotika, men spiser fortsatt ikke fast føde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En venninne av meg har ei jente på 4 som har hatt flere uvi’er, hun har også problemer med hard mage og legene trodde det var årsaken.

Har deres barn hatt problemer med uvi? Frøkna her er på dag 4 med antibiotika, men spiser fortsatt ikke fast føde.

Har hatt en, men den var til gjengjeld svært alvorlig. (Har en medfødt misdannelse som fører til økt risiko). Vi må være nøye med å passe på at barnet ikke får hard mage og skal ha regelmessig avføring.

Jeg regner med urinen er sendt til dyrkning slik at dere får riktig antibiotika? 

Vi merket raskt bedring når vi fikk riktig antibiotika - det finnes flere typer bredspektrede. Dersom hun ikke viser bedring ta kontakt med lege og lever ny urinprøve og få tatt crp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hatt en, men den var til gjengjeld svært alvorlig. (Har en medfødt misdannelse som fører til økt risiko). Vi må være nøye med å passe på at barnet ikke får hard mage og skal ha regelmessig avføring.

Jeg regner med urinen er sendt til dyrkning slik at dere får riktig antibiotika? 

Vi merket raskt bedring når vi fikk riktig antibiotika - det finnes flere typer bredspektrede. Dersom hun ikke viser bedring ta kontakt med lege og lever ny urinprøve og få tatt crp.

Hvordan vet dere at barnet har medfødt misdannelse? Og hva mener du når du sier den var alvorlig, fikk barnet feber osv?
Ja, urinen ble sendt til dyrkning på Fredag - har ikke fått svar enda. Har en mistanke om at Antibiotikaen kanskje ikke fungerer, så håper vi får svar på dyrkningen snart. 

hun sov riktignok veldig bra i natt, men synes fortsatt det lukter av tissebleiene og hun vil fortsatt Ikke spise. men, jeg vet ikke om det er for mye å håpe på en supertstor endring siden hun begynte på antibiotikaen på Fredag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet dere at barnet har medfødt misdannelse? Og hva mener du når du sier den var alvorlig, fikk barnet feber osv?
Ja, urinen ble sendt til dyrkning på Fredag - har ikke fått svar enda. Har en mistanke om at Antibiotikaen kanskje ikke fungerer, så håper vi får svar på dyrkningen snart. 

hun sov riktignok veldig bra i natt, men synes fortsatt det lukter av tissebleiene og hun vil fortsatt Ikke spise. men, jeg vet ikke om det er for mye å håpe på en supertstor endring siden hun begynte på antibiotikaen på Fredag. 

Det som er viktig med UVI er å drikke mye, for væsken skyller igjennom nyrene og renser opp. Så det er nok derfor hun helst vil drikke, og hvis hun er hard i magen så er det også forståelig. La hun drikke mye. Har dere vurdert å gi hun lactulose? 

Anonymkode: b3395...015

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det som er viktig med UVI er å drikke mye, for væsken skyller igjennom nyrene og renser opp. Så det er nok derfor hun helst vil drikke, og hvis hun er hard i magen så er det også forståelig. La hun drikke mye. Har dere vurdert å gi hun lactulose? 

Kjenner jeg blir så redd og frustrert, for det har vi ikke fått beskjed om fra hverken lege eller hs. Var bare å ta antibiotika i 7 dager så var vi ferdig med saken. Ingen råd om mye væske, hyppig bleieskift og å holde avføringen myk. Alt må jeg finne ut av selv på det o’store internett. Spørs om vi bør prøve på lactulose eller noe slikt ja. Føler meg helt rådvill, og er jo så redd for å gjøre noe feil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner jeg blir så redd og frustrert, for det har vi ikke fått beskjed om fra hverken lege eller hs. Var bare å ta antibiotika i 7 dager så var vi ferdig med saken. Ingen råd om mye væske, hyppig bleieskift og å holde avføringen myk. Alt må jeg finne ut av selv på det o’store internett. Spørs om vi bør prøve på lactulose eller noe slikt ja. Føler meg helt rådvill, og er jo så redd for å gjøre noe feil. 

Da ville jeg vurdert å bytte både helsesøster og fastlege, for dette er noe alle vet. Og babyer med UVI kan potensielt utvikle nyrebekkenbetennelse hvis det ikke blir oppdaget i god tid. 

Uff forstår godt at dette føles vondt, men dette kommer til å ordne seg 💖

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ville jeg vurdert å bytte både helsesøster og fastlege, for dette er noe alle vet. Og babyer med UVI kan potensielt utvikle nyrebekkenbetennelse hvis det ikke blir oppdaget i god tid. 

Uff forstår godt at dette føles vondt, men dette kommer til å ordne seg 💖

Hun har (trolig) hatt uvi i over 4 uker. Er 4 uker ca. Siden jeg var hos barnelege på helsestasjonen og var urolig da hun plutselig nektet å spise fast føde. Allerede da luktet det jo litt av bleiene.. Antar vi hadde merket det godt på henne dersom det hadde utviklet seg til nyrebekkenbetennelse osv, for hun er jo heldigvis blid og i god form ❤️

Skrevet

Om hun får flere UVI ville jeg bedt om henvisning til spesialist. Jeg hadde reflux som liten, og som følge av det var jeg hyppig plaget med UVI. 

Har ikke hørt at hard mage kan påvirke urinveier..ville ikke startet med legemidler mot hard avføring før jeg hadde konsulert med lege. Brukeren som anbefaler dette til deg har ikke undersøkt barnet ditt, og vet ikke hvorfor barnet ditt har hard avføring. Alle legemidler kommer med bivirkninger..så før du starter med legemidler til så små barn bør lege alltid konsulteres. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du tester urin? Jeg hadde en på 3 år vi testet og ble sendt til barnelegen på dette. Han fortalte at tisse i pose, kopp etc kan forurense tisset 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (11 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan du tester urin? Jeg hadde en på 3 år vi testet og ble sendt til barnelegen på dette. Han fortalte at tisse i pose, kopp etc kan forurense tisset 

Tisset i urinprøvepose (fåes på apotek). Vasket nedentil før vi limte på posen, og fulgte generelt «bruksanvisningen» på urinposen. Så fremt den følges har jeg lite tro på at den blir forurenset. 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vår hadde nok og gått med uvi en stund før vi oppdaget det. Det luktet annerledes av tisset et par uker uten at vi koblet det til uvi - har selv aldri hatt uvi og derfor ikke visst at det var slik uvi luktet.

Nyrebekkenbetennelse kan utvikle seg fort. Vår gikk fra pigg og rask til veldig syk på et par timer - plutselig høy feber/oppkast.

Å passe væskeinntaket er veldig viktig. Vi har fått beskjed om 1 dl pr kilo kroppsvekt. Men dette må du sjekke med lege om gjelder såpass små babyer også.

Dyrking tar normalt 48 t. Vi fikk svar mandag på prøve levert fredag. Så du kan nok etterlyse den i dag.

(Nyresykdom ble avdekket på ul i svangerskapet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...