Gå til innhold

Bankkollaps SVB? - hvor alvorlig er situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fredag gikk SVB, teknologibanken for Silikon Valley overende i USA. Den hadde 5 år på rad blitt kåret til en av de beste bankene av Forbes, og ble det på nytt bare fire dager før beskjeden kom om at de stengte dørene. Dette er den andre største bankkollapsen i USAs historie. 

Mandag regner man med at børsene vil få en smell. FED skal møtes på mandag ettermiddag for å se på skadeomfanget. 

Er dere litt nervøse? Går vi mot en ny finanskrise? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne gangen blir det vanskelig, fordi det samtidig er inflasjonsvekst, så man kan ikke bare spy ut helikopterpenger.

• Liker 2
Skrevet
trioving skrev (15 timer siden):

Denne gangen blir det vanskelig, fordi det samtidig er inflasjonsvekst, så man kan ikke bare spy ut helikopterpenger.

Ja. Biden sier at pengene er trygge i bankene. Men hva skal han si? Børsene går ned, og det blir uro over hele systemet. Hvis det blir en bank-run, og folk mister tillit til systemet, så sliter vi. Jeg håper de greier å holde fasaden litt lenger. Problemet er jo at de er nedsyltet i gjeld. Alle sammen.. . 

Jeg håper vi står det av til Q11, sånn at jeg kan selge huset før det braker løs. 

• Liker 3
Skrevet

Bankkrise, USA er nedsyltet i gjeld, har latt infrastruktur og industri forfalle. I tillegg er petrodollaren for fall. 

Joda, situasjonen er alvorlig. 

• Liker 3
Skrevet

Credit Suisse. 

Saudi-Arabisk bank kjøpte ca 10 % av aksjene i fjor, og nå vil de ikke gå inn med mer kapital. Greit det, men hvorfor si det ut SÅ høyt? Hvorfor annonsere det og skape panikk? Alle lyver jo alltid, så hva kunne være årsaken til å bare slippe ut den meldingen? 

Faller Credit Suisse, da går til skikkelig til helvete. Den vil jo aldri kunne falle, for den står på lista over banker som er alt for stor til å feile. Noen nevner Deutche Bank også. De har til felles at de har Saudi-Arabiske banker som største shareholder. 

Litt dumt at Saudi-Arabia og USA ikke er så gode venner lenger da. Iran og Saudi-Arabia har inngått allianse forrige uke. med Kina som trekker i tråder, og der de skal kvitte seg med dollar som valuta for olje. USA er så fucked. . Jeg får en litt konspiratorisk følelse her når Saudi-Arabia går ut og er lite beroligende angående banker en uke etter. Uansett viser det jo hvor utrolig sårbart det finansielle systemet er. Men det skulle ikke forbause meg om de har en plan;

https://edition.cnn.com/2023/03/11/middleeast/iran-saudi-arabia-normalization-china-analysis-intl/index.html

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...