AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Hei jeg ble kontaktet av moren til en kompis av sønnen min, da sønnen hennes hadde gitt bort penger når de var sammen en gjeng nå i helgen. De går i 6. klasse. Hun mente at sønnen min skulle gi pengene tilbake, selvom sønnen min vant de på “katch and keep it”. Det er snakk om 30 kr. kompisen hadde også gjort det til 5 andre, så ble jo litt penger totalt. Jeg kjenner ikke de andre kompisene som vant penger, så har ikke sjekket med foreldrene der hva de mener. Hadde sønnen min bare fått pengene (eller veldig høy sum) så tenker jeg at det er feil og noe vi måtte ha tatt tak i. Men siden han vant de så syns jeg egentlig dette er ett tap hennes sønn må stå for. Han er jo gammel nok til å vite hva det betyr å gi bort/spille bort penger på den måten. hva tenker dere? Anonymkode: a3d80...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Gi de tilbake. Anonymkode: a6a12...986 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Jeg tenker at både 6 klassingen og moren bør skjønne at man ikke kan komme i etterkant å kreve tilbake noe man har gitt bort, med mindre det ikke var helt frivillig. Anonymkode: 2db22...0c8 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Tenker det samme som deg - inni meg, men hadde gitt tilbake lett. Ferdig med den saken. Og bedt barnet mitt ikke spille om penger igjen. Anonymkode: 237c1...aff 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 Jeg er enig med deg egentlig. Men hadde ikke gidda å tatt kampen. Hadde vippset moren 30 kr og latt min sønn beholde de pengene han vant på ærlig vis. Dette hadde jeg også latt moren få vite, sånn at hun kanskje lærer seg at det ikke er helt innafor å be om pengene tilbake når de ble vunnet på ærlig vis av såpass store barn. Anonymkode: b4a63...cc7 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Er dette noe som skjer ofte at de spiller om penger? Eller var dette første gang? Hvis sistnevnte så hadde jeg bedt om å gå sammen med alle foreldrene og diskutere pengespill. De er alt for unge for å drive med det. Og hvis alle foreldre var enige i at de må bli slutt på det så hadde jeg betalt tilbake pengene. Men er dette noe de driver med til vanlig og foreldrene syns det er greit så hadde jeg ikke gitt de tilbake. Hvis det kun er denne ene moren som syns det er feil så hadde jeg heller ikke betalt tilbake, da får hun heller ta det med sønnen sin. Anonymkode: 9ba6f...041
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 Jeg hadde gitt de tilbake. Jeg lærer mine barn at de ikke får lov til å spille med penger, de får heller ikke lov til å gi bort eller ta imot penger av andre. Jeg syns at dette er en uting, jeg ikke ønsker å være med på eller bidra til. Penger er også ofte kilde til makt og konflikt. Anonymkode: 16664...b94 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 Pengespill har 18 års aldersgrense… Anonymkode: 9bef8...b5b 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Det er snakk om 30 kr, gi de nå bare tilbake og lær ditt barn at man ikke spiller om penger. Snakk om å gjøre seg vanskelig. Jeg lar ikke mitt barn ta imot penger fra andre, er en uting Anonymkode: bc278...2b4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 høres ut som han som gav bort pengene ble sur fordi man ble nødt til å gi bort penger man hadde tapt. deretter går man hjem for å sutre og klage til foreldrene sine, og håpe at de voksne skulle fikse problemene deres for dem. Anonymkode: c4be7...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 Vipps morra pengene, har guttungen din brukt pengene så krev dem tilbakebetalt av ham. Og det fordi at hans mor krevde pengene tilbake. Forklar ham at en spiller ikke om penger når man er barn, og at straffen blir at han må rette opp i det. Dette slår selvsagt tilbake til han som spilte bort pengene i første omgang. Forhåpentligvis gjør de andre foreldrene det på samme viset slik at han som har spilt bort pengene, og som ikke står til rettes for det fordi moren hans syr puter under armene på ham, han lærer av det fra kompisene sine at det ikke var greit å la dem stå til rettes for det. Anonymkode: 6d29f...faf
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei jeg ble kontaktet av moren til en kompis av sønnen min, da sønnen hennes hadde gitt bort penger når de var sammen en gjeng nå i helgen. De går i 6. klasse. Hun mente at sønnen min skulle gi pengene tilbake, selvom sønnen min vant de på “katch and keep it”. Det er snakk om 30 kr. kompisen hadde også gjort det til 5 andre, så ble jo litt penger totalt. Jeg kjenner ikke de andre kompisene som vant penger, så har ikke sjekket med foreldrene der hva de mener. Hadde sønnen min bare fått pengene (eller veldig høy sum) så tenker jeg at det er feil og noe vi måtte ha tatt tak i. Men siden han vant de så syns jeg egentlig dette er ett tap hennes sønn må stå for. Han er jo gammel nok til å vite hva det betyr å gi bort/spille bort penger på den måten. hva tenker dere? Anonymkode: a3d80...ac0 Tenker at dere gir tilbake pengene. Ja det er lærdom i å ikke gi tilbake. Men barn skal ikke tape penger i spill i den alderen! Blir som poker, ulovlig! Merkelig at alle vant pengene hans. Var det alle mot 1? Anonymkode: 7a58c...290
Gjest takinova Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei jeg ble kontaktet av moren til en kompis av sønnen min, da sønnen hennes hadde gitt bort penger når de var sammen en gjeng nå i helgen. De går i 6. klasse. Hun mente at sønnen min skulle gi pengene tilbake, selvom sønnen min vant de på “katch and keep it”. Det er snakk om 30 kr. kompisen hadde også gjort det til 5 andre, så ble jo litt penger totalt. Jeg kjenner ikke de andre kompisene som vant penger, så har ikke sjekket med foreldrene der hva de mener. Hadde sønnen min bare fått pengene (eller veldig høy sum) så tenker jeg at det er feil og noe vi måtte ha tatt tak i. Men siden han vant de så syns jeg egentlig dette er ett tap hennes sønn må stå for. Han er jo gammel nok til å vite hva det betyr å gi bort/spille bort penger på den måten. hva tenker dere? Anonymkode: a3d80...ac0 Det er ikke greit å drive med pengespill på den måten. Neste gang er det 300. Pengene gir man selvsagt tilbake. En 6.klassing skal ikke "stå for tapet", som du så elegant formulerer det.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #14 Skrevet 13. mars 2023 Barn skal bli sydd puter under armene på og løpe hjem til mamma som skal fikse alt. 30kr er da ingenting. Hadde det vært 300kr derimot. Syns dette var en fin lærepenge jeg. Anonymkode: c7d40...956
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #15 Skrevet 13. mars 2023 Min sønn kom hjem med 100kr han hadde fått av venninnen, kameraten hadde også fått. Jeg sendte forklarte hvordan man har lyst til å gi bort for å være snill, men så kanskje man angrer seg etterpå og at det ikke er greit å ta i mot penger fra venner sånn. Og så sendte jeg ham over for å gi dem tilbake og sendte en tekstmelding til mammaen om hva som hadde skjedd. Kompisen ble med og gav tilbake de han hadde fått for som han sa etter å ha hørt på meg så ville nok hans mamma og pappa si akkurat det samme når han kom hjem etter han hadde tenkt seg om litt. Det er jo ikke pengesummer som betyr noe, men jeg synes det er viktig prinsipp sak, penger kan ødelegge vennskap og det er de aldri verdt. Anonymkode: a35f6...724 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #16 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei jeg ble kontaktet av moren til en kompis av sønnen min, da sønnen hennes hadde gitt bort penger når de var sammen en gjeng nå i helgen. De går i 6. klasse. Hun mente at sønnen min skulle gi pengene tilbake, selvom sønnen min vant de på “katch and keep it”. Det er snakk om 30 kr. kompisen hadde også gjort det til 5 andre, så ble jo litt penger totalt. Jeg kjenner ikke de andre kompisene som vant penger, så har ikke sjekket med foreldrene der hva de mener. Hadde sønnen min bare fått pengene (eller veldig høy sum) så tenker jeg at det er feil og noe vi måtte ha tatt tak i. Men siden han vant de så syns jeg egentlig dette er ett tap hennes sønn må stå for. Han er jo gammel nok til å vite hva det betyr å gi bort/spille bort penger på den måten. hva tenker dere? Anonymkode: a3d80...ac0 Jeg tenker at du bør vurdere hva som er viktigst her, at du "får rett" eller at dere beholder et greit forhold til denne guttens mor og betaler 30 kr tilbake. Det kan jo være ting du ikke vet her, både om gutten det gjelder, dynamikken i guttegjengen og familien hans. Du tar forresten feil når du hevder at en 6.klassing er gammel nok til å forstå konsekvensene av å spille bort penger. Unger er svært dårlige på dette, og styres mye av impulser, hva andre gjør og slikt. I tillegg er noen av dem lettlurte. Evne til å vurdere konsekvenser av handlinger utvikles svært sent, spesielt hos gutter. Det er en grunn til at det er 18-årsgrense på pengespill og 20-årsgrense på å drikke brennevin... Anonymkode: c2785...906
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #17 Skrevet 13. mars 2023 Jeg hadde vippset tilbake. Så hadde jeg samtidig gitt beskjed til denne moren at hun nå må snakke skikkelig med barnet sitt om at han ikke får lov til å spille om penger, siden hun åpenbart ikke liker at han gjør dette. Forøvrig hadde jeg som mor til et barn som har spilt bort penger, ikke krevd tilbake pengene. Dette fordi barnet lærer bedre at han ikke skal gjøre dette igjen, om han må kjenne på de kjipe konsekvensene av å ha mistet de pengene. Barnet er åpenbart ikke modent nok til å ha VIPPS eller kontanter med seg ut heller. Anonymkode: 7d1a9...34d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #18 Skrevet 13. mars 2023 Er enig med deg, hadde jeg vært henne hadde jeg sagt at hvis man ikke tåler å miste pengene må man ikke spille om dem. Anonymkode: 31a4c...9e5
Juniper Skrevet 13. mars 2023 #19 Skrevet 13. mars 2023 Det første jeg hadde gjort var å ta en oppklarende prat med egen unge og finne ut av hva som faktisk skjedde. Om hans historie stemmer over ens, så mener jeg at pengene skal tilbakebetales. Men man må ha øynene åpne for at kompisen kanskje har brukt opp pengene sine på noe uten at moren visste det, og fant på en historie når moren etterlyste pengene. I så fall bør det opp på bordet! Man bør ikke lære en 6-klassing at løgn og svindel lønner seg.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #20 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Pengespill har 18 års aldersgrense… Anonymkode: 9bef8...b5b Er så glad at jeg hadde en barndom der man kunne satse et kronestykke i automaten uten å bli stoppet av strenge voksne som ba meg vente til jeg ble 18 ... Anonymkode: 71ff4...4f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå