AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Jeg tror jeg har noen manipulerende trekk. Når jeg hører om manipulerende mennesker, kan jeg alltid kjenne meg litt igjen. Min eks sier at typisk manipulerende ting jeg kunne si var: "du kommer helt sikkert til å svare nei på dette, men kunne du hjulpet meg med..." Det syns jeg også høres manipulerende ut. Men fra min side, så var det en måte å beskytte meg, siden han faktisk aldri stilte opp som partner eller far etter at vi fikk barn. Var aldri hjemme, men dro alltid og røyket seg stein og sov andre steder, var på byen osv. Det er en grunn til at han er eks. Men han sier at grunnen til at han dro så mye bort da vi var sammen, var fordi han følte seg ukomfortabel hjemme, fordi det alltid lå i lufta at jeg hadde noen krav til ham (gjøre husarbeid, ta seg av barnet osv). Han er også psykisk syk, med mye angst, vrangforestillinger osv. Det høres sikkert helt sykt ut å få barn med en sånn fyr, men ting ble mye verre etter at barnet kom. Til info så har jeg 100% omsorg og han får mye behandling. Han har en psykoserelatert diagnose. Og et problem med hans psykiske lidelse, er at han har utrolig dårlig hukommelse og mye falske minner. Han kan si ting som skjedde for noen dager siden som jeg vet helt sikkert at ikke stemmer (et eks: han sier at han var på besøk hos oss mens barnet gjorde en bestemt ting, mens jeg vet at vi egentlig snakket på videosamtale akkurat da barnet gjorde denne tingen. Dvs, han har et minne med feil detaljer). Jeg prøver stort sett å ikke kommentere når han husker sånne feil. Men av og til må man jo, og jeg gjorde det ofte da vi var sammen. Da sier han at jeg også har dårlig hukommelse så jeg kan ikke vite hvem som husker feil, og at han er lei av at folk ikke tror på hva han sier. Han har også litt paranoide tanker, og tror veldig mye rart om hva andre tenker om han. Jeg kan jo ikke vite at det ikke stemmer, men før pleide jeg hvertfall å stille spørsmål ved det. Som f.eks. kunne jeg si "det er jo veldig usannsynlig at alle kollegene dine hater deg og ler åpenlyst av deg foran deg". Da ble han også provosert fordi jeg ikke trodde på ham. Når jeg sier slike ting får jeg en følelse av at jeg "gaslighter" ham, at jeg prøver å endre hans virkelighetsoppfatning. Det er ikke ment som slemt manipulerende, men jeg prøver jo faktisk å endre hans virkelighetsoppfatning! Og sånn sett er det jo manipulerende på et vis. Han har hvertfall gitt meg stempelet manipulerende, men sier samtidig at han ikke tror jeg gjør det med vilje. Så jeg blir rett og slett utrolig forvirra. Er jeg faktisk manipulerende? Jeg har jo ikke lyst å være en sånn person. Anonymkode: 5e611...50a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Hele tiden mens jeg leste innlegget ditt tenkte jeg jeg skulle spørre deg om det er han som har sagt at du er manipulerende, og så kom det i siste avsnitt. Om du lurer på om du er manipulerende, så er du jo klar for å ta selvkritikk. Her syns jeg han er helt blottet for den evnen. Det å kalle deg manipulerende er en måte for han å manipulere deg på, for det er han som høres mest manipulerende ut her altså... Anonymkode: f2618...9a2 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Det sies vel at for at å være manipulerende så må det være en bevisst og villet handling som har et slags mål om å påvirke. Det sies for eksempel at mennesker med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse er manipulerende, men de også andre med psykiske problemer har som regel ikke verktøy eller sosial kompetanse nok til å faktisk være det. Folk som blir manipulert forstår ikke at de blir det og når du stiller spørsmålet om du er manipulerende så er du mest sannsynligvis ikke det. Anonymkode: 942c0...c30
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror jeg har noen manipulerende trekk. Når jeg hører om manipulerende mennesker, kan jeg alltid kjenne meg litt igjen. Min eks sier at typisk manipulerende ting jeg kunne si var: "du kommer helt sikkert til å svare nei på dette, men kunne du hjulpet meg med..." Det syns jeg også høres manipulerende ut. Men fra min side, så var det en måte å beskytte meg, siden han faktisk aldri stilte opp som partner eller far etter at vi fikk barn. Var aldri hjemme, men dro alltid og røyket seg stein og sov andre steder, var på byen osv. Det er en grunn til at han er eks. Men han sier at grunnen til at han dro så mye bort da vi var sammen, var fordi han følte seg ukomfortabel hjemme, fordi det alltid lå i lufta at jeg hadde noen krav til ham (gjøre husarbeid, ta seg av barnet osv). Han er også psykisk syk, med mye angst, vrangforestillinger osv. Det høres sikkert helt sykt ut å få barn med en sånn fyr, men ting ble mye verre etter at barnet kom. Til info så har jeg 100% omsorg og han får mye behandling. Han har en psykoserelatert diagnose. Og et problem med hans psykiske lidelse, er at han har utrolig dårlig hukommelse og mye falske minner. Han kan si ting som skjedde for noen dager siden som jeg vet helt sikkert at ikke stemmer (et eks: han sier at han var på besøk hos oss mens barnet gjorde en bestemt ting, mens jeg vet at vi egentlig snakket på videosamtale akkurat da barnet gjorde denne tingen. Dvs, han har et minne med feil detaljer). Jeg prøver stort sett å ikke kommentere når han husker sånne feil. Men av og til må man jo, og jeg gjorde det ofte da vi var sammen. Da sier han at jeg også har dårlig hukommelse så jeg kan ikke vite hvem som husker feil, og at han er lei av at folk ikke tror på hva han sier. Han har også litt paranoide tanker, og tror veldig mye rart om hva andre tenker om han. Jeg kan jo ikke vite at det ikke stemmer, men før pleide jeg hvertfall å stille spørsmål ved det. Som f.eks. kunne jeg si "det er jo veldig usannsynlig at alle kollegene dine hater deg og ler åpenlyst av deg foran deg". Da ble han også provosert fordi jeg ikke trodde på ham. Når jeg sier slike ting får jeg en følelse av at jeg "gaslighter" ham, at jeg prøver å endre hans virkelighetsoppfatning. Det er ikke ment som slemt manipulerende, men jeg prøver jo faktisk å endre hans virkelighetsoppfatning! Og sånn sett er det jo manipulerende på et vis. Han har hvertfall gitt meg stempelet manipulerende, men sier samtidig at han ikke tror jeg gjør det med vilje. Så jeg blir rett og slett utrolig forvirra. Er jeg faktisk manipulerende? Jeg har jo ikke lyst å være en sånn person. Anonymkode: 5e611...50a Alle manipulerer litt. Helt vanlig og helt normalt. Tror det er en egenskap man trenger for å fostre opp barn. Men sier jo mye rart for at de skal fungere i en normal hverdag, når de vil alt annet Anonymkode: 7147f...86d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hele tiden mens jeg leste innlegget ditt tenkte jeg jeg skulle spørre deg om det er han som har sagt at du er manipulerende, og så kom det i siste avsnitt. Om du lurer på om du er manipulerende, så er du jo klar for å ta selvkritikk. Her syns jeg han er helt blottet for den evnen. Det å kalle deg manipulerende er en måte for han å manipulere deg på, for det er han som høres mest manipulerende ut her altså... Anonymkode: f2618...9a2 Enig med dette. Ts det du beskriver gjør deg ikke manipulerende! Det at typen din nekter husarbeid osv, drar vekk og kaller deg manipulerende fordi du realiltetsorienterer han tilsier at det er han som manipulerer deg, ikke du han. Pleier han å bli lett sint om du tar opp ting så du vegrer deg fra å ta opp ting, kalle deg masete når du stiller krav og kommer med små stikk om at noe du gjør eller sier er galt også? Anonymkode: d67d2...8f7 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med dette. Ts det du beskriver gjør deg ikke manipulerende! Det at typen din nekter husarbeid osv, drar vekk og kaller deg manipulerende fordi du realiltetsorienterer han tilsier at det er han som manipulerer deg, ikke du han. Pleier han å bli lett sint om du tar opp ting så du vegrer deg fra å ta opp ting, kalle deg masete når du stiller krav og kommer med små stikk om at noe du gjør eller sier er galt også? Anonymkode: d67d2...8f7 Nei, han blir nesten aldri sint på meg. Han kunne bli veldig fjern da jeg kom med krav, tror nesten han ble redd meg da. Dvs ikke svare og bli veldig ufokusert. Jeg blir ikke sint jeg heller, det har alltid vært et lavt konfliktnivå mellom oss og vi har gått mye i terapi. En del av disse tingene har han sagt mer tydelig etter bruddet, fordi han er mindre redd for min reaksjon, sier han. Det var et villet brudd fra begges side forresten. Men at han sier han var redd meg, er jo ganske ille... Ts Anonymkode: 5e611...50a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, han blir nesten aldri sint på meg. Han kunne bli veldig fjern da jeg kom med krav, tror nesten han ble redd meg da. Dvs ikke svare og bli veldig ufokusert. Jeg blir ikke sint jeg heller, det har alltid vært et lavt konfliktnivå mellom oss og vi har gått mye i terapi. En del av disse tingene har han sagt mer tydelig etter bruddet, fordi han er mindre redd for min reaksjon, sier han. Det var et villet brudd fra begges side forresten. Men at han sier han var redd meg, er jo ganske ille... Ts Anonymkode: 5e611...50a Hvis dere har gått mye i terapi har det ikke vært et bra forhold med lavt konfliktnivå. Det er noe du ikke er helt ærlig om her.. Anonymkode: d67d2...8f7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvis dere har gått mye i terapi har det ikke vært et bra forhold med lavt konfliktnivå. Det er noe du ikke er helt ærlig om her.. Anonymkode: d67d2...8f7 Jeg sier ikke at det har vært et bra forhold, men det har vært lite konflikt som i krangling og roping og slikt. Ts Anonymkode: 5e611...50a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Har han sporing på Google, så kan han vise tidslinjen, og vise om han var fysisk til stede da du hevder at det kun var via videosamtale. Da ser dere hvem som snakker sant, og hvem som prøver å endre den andres virkelighetsoppfattelse. Anonymkode: 6383c...293
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 Sånn rent statistisk sett er det ikke usannsynlig at du er manipulerende i en eller annen form eller varierende grad. Anonymkode: 9fa14...2ec
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det sies vel at for at å være manipulerende så må det være en bevisst og villet handling som har et slags mål om å påvirke. Det sies for eksempel at mennesker med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse er manipulerende, men de også andre med psykiske problemer har som regel ikke verktøy eller sosial kompetanse nok til å faktisk være det. Folk som blir manipulert forstår ikke at de blir det og når du stiller spørsmålet om du er manipulerende så er du mest sannsynligvis ikke det. Anonymkode: 942c0...c30 Det er ikke riktig at mennesker med Eupf typisk vil være manipulerende. Eupf kjennetegnes av impulsivitet og manglende konsekvenstenking. Folk flest er bedre rustet til å manipulere andre enn de som har Eupf. (Virker dog noe manipulerende å dra inn Eupf i en tråd om manipulasjon og psykose siden Eupf-problematikk er helt fjernt når det kommer til begge deler..) Anonymkode: bc62a...15d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 Det er manipulerende å si ting som "du kommer helt sikkert til å si nei men...." eller "ikke bli lei deg nå men..." Når det er sagt er det ikke sikkert du ER manipulerende av den grunn og mener styre andre, det kan selvsagt være at du er "klok av skade" og ønsker forhindre et utfall før det kommer.. Anonymkode: 41d26...d30
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tror jeg har noen manipulerende trekk. Når jeg hører om manipulerende mennesker, kan jeg alltid kjenne meg litt igjen. Min eks sier at typisk manipulerende ting jeg kunne si var: "du kommer helt sikkert til å svare nei på dette, men kunne du hjulpet meg med..." Det syns jeg også høres manipulerende ut. Men fra min side, så var det en måte å beskytte meg, siden han faktisk aldri stilte opp som partner eller far etter at vi fikk barn. Var aldri hjemme, men dro alltid og røyket seg stein og sov andre steder, var på byen osv. Det er en grunn til at han er eks. Men han sier at grunnen til at han dro så mye bort da vi var sammen, var fordi han følte seg ukomfortabel hjemme, fordi det alltid lå i lufta at jeg hadde noen krav til ham (gjøre husarbeid, ta seg av barnet osv). Han er også psykisk syk, med mye angst, vrangforestillinger osv. Det høres sikkert helt sykt ut å få barn med en sånn fyr, men ting ble mye verre etter at barnet kom. Til info så har jeg 100% omsorg og han får mye behandling. Han har en psykoserelatert diagnose. Og et problem med hans psykiske lidelse, er at han har utrolig dårlig hukommelse og mye falske minner. Han kan si ting som skjedde for noen dager siden som jeg vet helt sikkert at ikke stemmer (et eks: han sier at han var på besøk hos oss mens barnet gjorde en bestemt ting, mens jeg vet at vi egentlig snakket på videosamtale akkurat da barnet gjorde denne tingen. Dvs, han har et minne med feil detaljer). Jeg prøver stort sett å ikke kommentere når han husker sånne feil. Men av og til må man jo, og jeg gjorde det ofte da vi var sammen. Da sier han at jeg også har dårlig hukommelse så jeg kan ikke vite hvem som husker feil, og at han er lei av at folk ikke tror på hva han sier. Han har også litt paranoide tanker, og tror veldig mye rart om hva andre tenker om han. Jeg kan jo ikke vite at det ikke stemmer, men før pleide jeg hvertfall å stille spørsmål ved det. Som f.eks. kunne jeg si "det er jo veldig usannsynlig at alle kollegene dine hater deg og ler åpenlyst av deg foran deg". Da ble han også provosert fordi jeg ikke trodde på ham. Når jeg sier slike ting får jeg en følelse av at jeg "gaslighter" ham, at jeg prøver å endre hans virkelighetsoppfatning. Det er ikke ment som slemt manipulerende, men jeg prøver jo faktisk å endre hans virkelighetsoppfatning! Og sånn sett er det jo manipulerende på et vis. Han har hvertfall gitt meg stempelet manipulerende, men sier samtidig at han ikke tror jeg gjør det med vilje. Så jeg blir rett og slett utrolig forvirra. Er jeg faktisk manipulerende? Jeg har jo ikke lyst å være en sånn person. Anonymkode: 5e611...50a Det virker som at du realitetsorienterer han, og når du sier han har dårlig hukommelse, falske minner og har til dels psykose så må du jo si fra. Du har din oppfatning og mest sannsynlig så er den mer reell en den han har. Dette er ikke manipulering fra din side. Du gjør han en tjeneste ved å fortelle ditt syn. Hvordan blir det hvis du ikke gjør det og jatter med? Anonymkode: 259c8...dce 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #14 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): En del av disse tingene har han sagt mer tydelig etter bruddet, fordi han er mindre redd for min reaksjon, sier han. Det var et villet brudd fra begges side forresten. Men at han sier han var redd meg, er jo ganske ille... Ts Anonymkode: 5e611...50a Men han er vel redd alle og tror de på jobben hater ham. Hvorfor skulle han ikke være redd deg? Anonymkode: 7a9a9...507
Chantielle Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 Ryddet for nedsettende innhold,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 Som en annen sier; som forelder så må man kunne manipulere. I en selger, eller lederposisjon, vil du fort lære å gi dette en positiv betoning, og kalle det " gode overtalelsesegenskaper" eller "motivering". Anonymkode: fcbde...d50
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 At du hadde krav til ham: som at han tok husarbeid i sitt eget hjem og passet sine egne barn. Huffamei. Om du er manipulerende, er det i den mest menneskelige og milde versjonen. Noen manipulator er du ikke. Da kan vi i så fall kaste ordet. Anonymkode: 48986...a8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå