Gå til innhold

Er det vanlig at man skal hilse på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker ikke å å hilse på alt og alle. Går på valpekurs nå, og vi spurte om hvorfor hundene ikke skal hilse, og fikk grei forklaring at vi var flokken, vi sosialiserer via familie og venner, turer, se og opplever ting. Og så er det kroppsspråk når hunden er i bånd. Så vi kommer til å si nei så lenge han er i bånd.

Anonymkode: 1d886...85d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal hunden min hilse på tilfeldige hunder den møter på tur? Jeg bare utsetter den for: smittsomme sykdommer, ustabile hunder, økt sannsynlighet for stress, forventning til å hilse på alt (som jeg senere må korrigere). Hunden min har det bedre hvis vi bare kan passere andre hunder uten å gjøre noe ut av det. 

Anonymkode: 36fa0...611

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nøkkelen til å ha en rolig hund er å kode forventningene, slik at det ikke blir noen ståhei når man møter andre med hund. Den enkleste måten å gjøre det på, er å skape en best mulig stemning med dem man går tur sammen med, og skru av forventningene om å hilse på dem man tilfeldigvis møter på sin vei. Da unngår man mas og piping ved tilfeldige passeringer, og kan ta med hunden i byen, på toget osv. uten at den bråker eller prøver å gå bort. Det må man trene på også på strekninger der man bare møter en hund per dag.

Sosialisering med andre hunder tar man hjemme eller på avtalte steder.

Det er mange grunner til at ikke alle ønsker å hilse på tilfeldige folk og dyr på sin vei. Det kan være pga treningssituasjon, angst eller aggressivitet. Ingen har noe krav på å få hilse på hundene til andre.

AnonymBruker
Skrevet

Folk forventer at hunder skal oppføre seg dannet og pent ute på tur, og en av måtene man trener inn dette på er ved å ikke skape forventninger hos hunden om at den skal interagere med alle mennesker og hunder den passerer. Når folk stadig vekk slipper sine hunder bort eller går bort og hilser på en hund uten å spørre så ødelegger man denne treningen. I tillegg så finnes det jo hunder som er usikre, syke, skadet eller rett ut farlige. Det enkleste for alle parter er om man forholder seg til hundeloven og følger den: der står det (løst omformulert) at hunden ikke skal være til sjenanse, at hundeeier skal vise hensyn og at man skal ha kontroll på hunden sin også dersom den er løs. Hvis du til stadighet slipper din hund bort til fremmende så er du til sjenanse. Hvis du ikke klarer å kalle inn din løse hund når noen ber om det så bryter du loven.

Anonymkode: ea078...965

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja takk begge deler? Klarer ikke folk å opptar en hund som kan fint hilse, men ikke MÅ hilse på alle? Jeg lot valpen hilse på alt og alle som ville, for helt ærlig, hvordan skal en valp lære å kommunisere med andre hunder om den ALDRI får hilse? Nå er hun året, en super chill hund med fantastiske sosiale evner til tross for sin unge alder. Veldig følsom for andre hunders kroppsspråk, har aldri konflikter. På tur kan vi hilse, eller ikke. Begge deler går helt fint. 

Strengt tatt er noen av de verste hundene vi møter på tur, de hundene som ALDRI får hilse... Mange er jo helt desperate, andre blir så engstelige de får panikkangst. Det er rett og slett mange dårlig sosialiserte hunder der ute..

Går forresten på et valp/unghundkurs som faktisk lar hundene leke og sosialisere. De klarer faktisk fint å jobbe når de skal også, faktisk. 

Anonymkode: 47973...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja takk begge deler? Klarer ikke folk å opptar en hund som kan fint hilse, men ikke MÅ hilse på alle? Jeg lot valpen hilse på alt og alle som ville, for helt ærlig, hvordan skal en valp lære å kommunisere med andre hunder om den ALDRI får hilse? Nå er hun året, en super chill hund med fantastiske sosiale evner til tross for sin unge alder. Veldig følsom for andre hunders kroppsspråk, har aldri konflikter. På tur kan vi hilse, eller ikke. Begge deler går helt fint. 

Strengt tatt er noen av de verste hundene vi møter på tur, de hundene som ALDRI får hilse... Mange er jo helt desperate, andre blir så engstelige de får panikkangst. Det er rett og slett mange dårlig sosialiserte hunder der ute..

Går forresten på et valp/unghundkurs som faktisk lar hundene leke og sosialisere. De klarer faktisk fint å jobbe når de skal også, faktisk. 

Ved å ha faste lekekompiser som er mentalt stabile, har godt språk og uten bånd som hindring. Du har null kontroll på hva du møter på tur. 

Synes du det er greit å slippe hunden din bort til andre uten å spørre først? Eller bli kranglete når du får et nei? Det er det artikkelen handler om. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved å ha faste lekekompiser som er mentalt stabile, har godt språk og uten bånd som hindring. Du har null kontroll på hva du møter på tur. 

Synes du det er greit å slippe hunden din bort til andre uten å spørre først? Eller bli kranglete når du får et nei? Det er det artikkelen handler om. 

Frobausende mange har IKKE NOEN lekekompiser til hundene sine, de går heller ikke på noen kurs eller de går på kurs der hundene ikke får sosialisere. 

Nei, jeg slipper ikke hunden bort til folk uten å spørre, men jeg gjør ikke noe nummer ut av å IKKE skulle hilse heller.  Og jeg mistenker jo at dama i artikkelen overdriver veldig, for hun vil jo ikke at folk skal spørre heller. Å gå tur om natta for å unngå hunder? Mulig hun bør revurdere treningsmetodene og målene sine, men som sagt, man kan fint ha en lydig hund og likevel hilse på tur...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Frobausende mange har IKKE NOEN lekekompiser til hundene sine, de går heller ikke på noen kurs eller de går på kurs der hundene ikke får sosialisere. 

Nei, jeg slipper ikke hunden bort til folk uten å spørre, men jeg gjør ikke noe nummer ut av å IKKE skulle hilse heller.  Og jeg mistenker jo at dama i artikkelen overdriver veldig, for hun vil jo ikke at folk skal spørre heller. Å gå tur om natta for å unngå hunder? Mulig hun bør revurdere treningsmetodene og målene sine, men som sagt, man kan fint ha en lydig hund og likevel hilse på tur...

Vet du med sikkerhet at hundene ikke får sosialisere? Jeg har ikke oversikt over hva andre folk gjør/ikke gjør med hundene sine, om familie/venner har hund osv. 

Hun i artikkelen har ikke noe problemer med at folk spør, hun har problemer med at folk ikke aksepterer å få nei, at hun får stygge kommentarer og spørsmål om hvorfor. 

Du har vel heller ikke oversikt over hvordan det er der hun går tur? Jeg tok med min yngste bort til et populært turområde da den var valp, i løpet at 30 min hadde jeg tre uønskede situasjoner, en hund i langline som skulle angripe, heldigvis rakk eier å røske hunden bort. En superivrig spaniel som hoppa på og slo valpen min overende og en labrador i flexiline som kom byksende mot oss, men den hadde heldigvis vett nok til å ikke bli for fysisk. Etter dette ble valpen min usikker på andre hunder på tur, det har jeg trent bort ved at den skal ha fokus på meg som fører og ingen forventninger til å hilse. 

Jeg synes ikke du skal trekke noen konklusjoner om treningsmetodene eller målene hennes, med mindre du kjenner henne og hunden personlig da. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg også har blitt temmelig lei løse hunder/hunder i langt bånd som får valse bort til alt og alle. Selv om jeg i utgangspunktet er for å ha hundene løse så lenge de ikke er til seanse. Hunden min går overens med mange hunder og er ikke noe problem i hverdagen, men har lavere terskel for å advare med knurr/snapping enn normalt. Jeg har jobbet mye med å skjerme henne og andre hunder fra slike hendelser. Siste tiden må jeg ærlig innrømme at jeg har begynt å gi litt faen. Kanskje noen ukomfortable hendelser kan få disse eierne med "løshunder" til å tenkte seg litt mer om...

Skrevet

Lar min hund bare hilse om den andre tar initiativet, dette er en rolig stor hund som var en omplasseringshund og var livredd alt og alle når jeg fikk den 8mnd gammel. 

AnonymBruker
Skrevet

Min hund holdt på å drepe en hund som løp løs og plaget oss på tur. Mine hunder var i kort bånd og den løse hunden tirret dem ved å være akkurat utenfor rekkevidde og buse frem og tilbake mot oss. Jeg ba eier gjentatte ganger om å ta inn hunden sin, men selvsagt hadde han null kontroll og somlet med å hente hunden. Den løse hunden var en mindre rase, med desto mer lyd.. Jeg hadde to hunder, hvorav den ene var sterkt reaktiv og redd, så jeg passet på å holde den hunden nær meg og under nogenlunde kontroll. I mellomtiden ble den lille hunden vågal nok til å komme innenfor min andre hund sin radius, og den andre hunden min hadde blitt litt for giret opp ettersom vi hadde vært låst i denne konfrontasjonen i mange minutter... det endte med at min ellers veldig ikke-reaktive hund sa ifra overaskende voldsomt. Jeg undervurderte nok hvor stressende situasjonen var, og overvurderte den andre eieren som var rett innenfor rekkevidde og som jeg hadde forventet at ville ta inn hunden sin og ikke la dette pågå i mange minutter. Han reagerte raskt nok først da min hund stod der, relativt rolig, med nakketak på hunden hans og blod synlig.

Anonymkode: ea078...965

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...