Gå til innhold

Du som har valgt å ikke få barn, hvor gammel var du da du bestemte deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring som ikke vil ha barn når den tid kommer. 

Jeg respekterer valget uansett, har ingen problemer med det, kjenner bare at jeg er spent på om det vil stå eller endres om noen år.

Når er det vanlig å bestemme seg for noe sånt?

Er det mange som ombestemmer seg? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
MyCupOfTea skrev (6 minutter siden):

Har en tenåring som ikke vil ha barn når den tid kommer. 

Jeg respekterer valget uansett, har ingen problemer med det, kjenner bare at jeg er spent på om det vil stå eller endres om noen år.

Når er det vanlig å bestemme seg for noe sånt?

Er det mange som ombestemmer seg? 

Jeg var 15 da jeg var sikker på at jeg ikke skulle ha barn. Da jeg var 27 hadde jeg 5 stykker. 

Anonymkode: bf4ac...9c1

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bestemte meg når jeg var 10 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt lyst på helt til nå når jeg er over 40 og toget har gått. 

Anonymkode: 138eb...7c3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri ønsket meg meg barn. Føles egentlig ikke som et aktivt valg, jeg har bare ikke lyst. På samme måte som man ikke har lyst på hest eller campingvogn eller hva som helst annet.

Nå er jeg 41, har samboer og god økonomi så alt ligger til rette men jeg ønsker meg fortsatt ikke barn. 

Anonymkode: 64104...cf0

• Liker 12
  • Nyttig 4
Gjest Vitalogy
Skrevet

Jeg ser det litt annerledes: Jeg har aldri ønsket det, så jeg har ikke på noe tidspunkt tatt et "valg", siden det aldri har vært aktuelt.

Ja, det er mange som ombestemmer seg. Mange som sier tidlig at de ikke skal eller vil ha barn, får det senere i livet likevel. Og andre er standhaftige i sitt valg, selvsagt. Jeg synes uansett man ikke skal slenge i fjeset til noen som sier dette ung; "bare og vent se, du vil skifte mening". Det er unødvendig og oppleves gjerne provoserende.

Skrevet

Ca 20. 41 nå. Ingen barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vel sagt det siden jeg var liten. Er størst i en søskenflokk på fire så fikk vel dosen min av unger i tidlig alder😅 Er 34 nå, fortsatt frivillig barnløs og elsker det. 

Anonymkode: 965de...47b

• Liker 3
Gjest Vitalogy
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri ønsket meg meg barn. Føles egentlig ikke som et aktivt valg, jeg har bare ikke lyst. På samme måte som man ikke har lyst på hest eller campingvogn eller hva som helst annet.

Nå er jeg 41, har samboer og god økonomi så alt ligger til rette men jeg ønsker meg fortsatt ikke barn. 

Anonymkode: 64104...cf0

Godt poeng, det er ikke alle som helt forstår at det ikke trenger være et "valg". (Jeg sikter ikke til noen her.)

AnonymBruker
Skrevet

22 år.

Da det gikk opp for meg at det faktisk er et helt greit å ikke ville/velge å ikke få barn. Vet ikke hvorfor jeg alltid bare har tenkt at barn det skal jeg ha, det skal alle ha.(Har ingen streng oppvekst, religiøs eller noe sånt som har påvirket meg) Alltid kunne velge det jeg vil gjøre med livet mitt helt selv, men har vel blitt litt "hjernevasket" av at barn er noe alle ønsker seg.

Er nå 28 år, og får mindre og mindre lyst for hvert år som går. 

Anonymkode: 09203...1af

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Rundt 20 kanskje? 🤔

AnonymBruker
Skrevet

13 år. Mine foreldre lo av meg og sa at jeg kom til å ombestemme meg når «den tid kom». Nå er jeg 45 år og venter fortsatt på at «den tid kommer». 

Anonymkode: 43756...fff

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg regnet med at jeg skulle få barn "en dag" da jeg var i starten av tenårene, gikk veldig mot å aldri få barn rundt 15 og holdt meg der til jeg nærmet med 30. Men da hadde jeg en samboer som ønsket seg veldig barn, og etter mange runder i tenkeboksen fikk jeg første da jeg var 31 år.

Men hadde du spurt meg mellom ca 15 og 29 år så hadde svaret vært at barn skulle jeg aldri ha. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (5 minutter siden):

Jeg regnet med at jeg skulle få barn "en dag" da jeg var i starten av tenårene, gikk veldig mot å aldri få barn rundt 15 og holdt meg der til jeg nærmet med 30. Men da hadde jeg en samboer som ønsket seg veldig barn, og etter mange runder i tenkeboksen fikk jeg første da jeg var 31 år.

Men hadde du spurt meg mellom ca 15 og 29 år så hadde svaret vært at barn skulle jeg aldri ha. 

Vil du si at livet med barn er å foretrekke?

Anonymkode: d1304...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 barn, og ser absolutt hvorfor noen ønsker ingen 😂

jeg angrer ikke, og trives. Men for en frihet man hadde hatt.

Anonymkode: 839f5...e43

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt lyst på barn og jo eldre jeg ble, jo sikrere ble jeg. Jeg er nå over 40 og angrer ikke et sekund.

Anonymkode: 85677...87b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som sier det ikke trenger å være noe man bestemmer seg for på et gitt tidspunkt. Jeg kan heller ikke si når jeg bestemte at jeg aldri skal ha papegøye. Men husker helt fra jeg var liten da andre lekte med dukker og med med bamser, at jeg allerede da snakket om dyrene jeg skulle ha. Mens de andre snakket om barna, hva de skulle hete osv. Lysten på dyr forsvant også etter hvert, mens lysten på barn aldri kom.

Anonymkode: b9331...c57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt alder, men var barn. Før jeg ble tenåring. 12, kanskje? Alltid vært en sterk følelse av at jeg virkelig, virkelig ikke vil ha barn, aldri kjent snev av lyst til det. Nå er jeg 42.

Jeg sammenligner det litt flåsete med at det føles på samme måte som om alle hadde sagt at det eneste riktige og viktige, og som alle vil, er å ha en kuflokk inne i stua. Det er noe jeg absolutt ikke vil, og jeg kan ikke forstå at "alle" vil.

Anonymkode: 35afc...922

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg har aldri tatt et valg sånn sett. Det blir som de andre som sammenligner det med kyr i stuen, hest eller campingvogn...

Jeg sammenligner det ofte med å flytte til Svalbard, det er heller aldri et standpunkt jeg bevist og konkret har tatt et standpunkt til men jeg vet jeg aldri kommer til å flytte til Svalbard... (jeg som er sommermenneske og hater når vi kommer under 16 grader og ikke kan fordra mørketiden)

Lysten har aldri, ikke i et mikrosekund vært der, noensinne!  og når jeg tenker tanken på å få barn minner det meg om et mareritt... Og slik var det da jeg var 14, da jeg var 24, da jeg var 34 og jeg har veldig vanskelig for å se for meg at det skal være noe som helst forandring når jeg blir 44, 54, 64 and so on... Jeg er 38 nå og har null anger for at jeg lever i tråd med null barn. Men jeg har aldri tatt et standpunkt til det sånn sett, jeg bare vet at det ikke er meg og mitt liv. 

Noen forandrer selvsagt mening, begge veier fra de som var "babygal" og velger å ikke få, og de som ikke vil ha til å få barn og noen har tatt sitt valg og står ved det.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske unge husker ikke. Men var helt sikker på at jeg ikke skulle ha barn.

Men så møtte jeg verdens beste mann, og det største ønsket hans her i verden var å få barn.  Så fikk en når jeg var 25 og en når jeg var 26. 

Men hadde det ikke vært for at mannen min ønsket seg barn så sterkt og var villig til å ta mye av ansvaret, så hadde jeg ikke fått barn.

Elsker barna mine, men livet hadde vært enklere og mer komfortabelt uten.  Men kan si at hovedårsaken til at jeg ikke ønsket barn var pga helsen min og sykdom som går i arv.  Så er bekymret for at barna skal få samme lidelse som meg.

Anonymkode: 551bb...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...