Gå til innhold

Vondt i kneet - noen som har en ide til hva det kan være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har den siste uka fått vondt i kneet, ikke noen konstant smerte, men den kommer plutselig. Ikke kjempevondt, men ubehagelig. Klarer fint å tå tur med hunden feks. Har prøvd å merke av på bildet hvor jeg har vondt, noen som har noen ide til hva det kan være? Ringer lege i morgen.

160CBCFD-EB19-4DB0-B7C2-05D5DC4CC290.jpeg

Anonymkode: 7d0d0...3dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk område å ha vondt i hvis du har for stram muskulatur på fremside lår, den ytre delen av muskelen på fremsiden (quadriceps vastus lateralis). Kommer gjerne om du har overbelastet og/eller om du er for svak i den indre/mediale delen av samme muskel. Du kan også letter få vondt der om du ikke har sterk stabilitetsmuskulatur mage/rygg/hofter.

Jeg tenker fysioterapeut er rette plassen for deg.

Anonymkode: a9fa9...f9b

Skrevet

Hvor gammel er du? Hvor aktiv er du? Løper du og evt på hvilket underlag? Spiller du noe ballspill, type håndball eller fotball? Trener du styrketrening av noe slag, evt hva slags? Når kommer smertene når de kommer slik plutselig, er det i spesielle situasjoner? Altså, du kommer jo med altfor lite info her til at man kan hjelpe deg uten å ha undersøkt deg og/eller ha snakket med deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt vondt i venstre kne i noen år, kommer og går. Jeg blir fort trøtt i foten og må strekke den ut. Jeg klare ikke å hoppe ned fra eks sofahøyde eller løfte meg på foten, må trå oppi med høyre for og legge vekt på den. Sitter jeg på huk så er jeg nødt å støtte og løfte meg opp med armene. Opplevd engang å ha et blåmerke der, det kom noen år etter jeg fikk vondt i kneet og kom når jeg hadde vondt! Verket kommer og går! Men kneet er svakt og i blant kan man høre knirk 😆

Anonymkode: 1bb14...93a

AnonymBruker
Skrevet
Ms. Steele skrev (16 minutter siden):

Hvor gammel er du? Hvor aktiv er du? Løper du og evt på hvilket underlag? Spiller du noe ballspill, type håndball eller fotball? Trener du styrketrening av noe slag, evt hva slags? Når kommer smertene når de kommer slik plutselig, er det i spesielle situasjoner? Altså, du kommer jo med altfor lite info her til at man kan hjelpe deg uten å ha undersøkt deg og/eller ha snakket med deg. 

19, går mye, trener styrke. Kun hatt vondt den siste uka, uten at det har vært noe gjenkjennbart når det har skjedd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

19, går mye, trener styrke. Kun hatt vondt den siste uka, uten at det har vært noe gjenkjennbart når det har skjedd. 

Dette kan være mye, men kan godt være at du belaster litt ekstra pga styrketreningen som du gjør. Bare en uke med smerter sier litt lite. Dersom du har økt intensiteten den siste tiden så kan svaret ligge der, overbelasting. Du er så ung at det skal mye til at det er noen slitasje/skade der, med mindre du driver aktiv idrett innen ballspill eller annen sport som gjør at du har fått ekstra vridning/påkjenning. Kanskje det hjelper om du varierer treningen noe? Evt avlaster en periode og gjør andre øvelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...