AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Vi har to barn under 6 år. Jeg er i mammaperm med yngste, og vi krangler ofte om fordelingen av husarbeid og daglige oppgaver. Ofte utløses disse kranglene av at jeg bryter sammen i gråt fordi jeg er så sliten eller blir sint pga irritasjon. F.eks.pga at han aldri skyller brukte tallerkener og setter dem inn i oppvaskmaskinen eller legger nyvaskede og sammenbrettede klær på plass i sin skuff. Ofte blir de rene klærne plassert på gulvet fordi han ikke gidder legge dem i skuffen, og så blandes de med skitne klær som også ligger der. Han påstår han gjør like mye som meg og skjønner ikke hva jeg klager over. I hverdagen har han ofte handlet, hentet og levert eldste i bhg, og han legger henne om kvelden. Men jeg gjør stort sett alt annet. Jeg holder rede på hva vi trenger, vasker klær, gjør klar antrekk til barnehagen og lager matpakke. I dag kranglet vi igjen om at jeg denne helgen føler det for min del har gått i ett med husarbeid, mens han sitter i sofaen og slapper av med mobil eller tv. I løpet av helgen har jeg gjort følgende: -Vasket 5-6 maskiner med klær og sengetøy, deretter hengt opp til tørk, brettet sammen og lagt på plass. -Laget middag -Ryddet kjøkkenet etter middag -Satt inn og tatt ut av oppvaskmaskin 3-4 ganger. -Sortert ut barneklær på loftet som skal gis bort -Støvsugd hele huset -Vasket gulvene -Byttet alt sengetøy og lagt på nytt -Handlet dagligvarer -Måket snø en gang -Stått opp om natten når barna våkner -Stått opp tidlig en dag i helgen med barna slik at han fikk sove lengre. Mannen har: -Måket snø en gang -Stått opp tidlig en dag i helgen med barna slik at jeg fikk sove lengre. -Hjulpet til når/hvis barna våkner på natt -Vært på kino med eldste -Laget mat til barna (som regel etter oppfordring fra meg) Er det jeg som er urimelig og føler det meste faller på meg her? Er jo i permisjon, men kjenner jeg er fullstendig tappet for krefter det meste av tiden, mens han har bra med overskudd. Om kvelden når kl.blir 20 er jeg så trøtt at jeg kan falle i søvn på sofaen. Dette skjer også i helger, mens han gjerne sitter oppe til midnatt. Har sjekket mineral- og vitaminnivåer og alt er ok. Anonymkode: dbfd2...0e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Det har vel ikke noe å si hvem som «gjør mest» så lenge den ene blir veldig sliten. Får du noe egentid ila uka? Har dere andre som kan avlaste? Anonymkode: 1e272...2fe 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har to barn under 6 år. Jeg er i mammaperm med yngste, og vi krangler ofte om fordelingen av husarbeid og daglige oppgaver. Ofte utløses disse kranglene av at jeg bryter sammen i gråt fordi jeg er så sliten eller blir sint pga irritasjon. F.eks.pga at han aldri skyller brukte tallerkener og setter dem inn i oppvaskmaskinen eller legger nyvaskede og sammenbrettede klær på plass i sin skuff. Ofte blir de rene klærne plassert på gulvet fordi han ikke gidder legge dem i skuffen, og så blandes de med skitne klær som også ligger der. Han påstår han gjør like mye som meg og skjønner ikke hva jeg klager over. I hverdagen har han ofte handlet, hentet og levert eldste i bhg, og han legger henne om kvelden. Men jeg gjør stort sett alt annet. Jeg holder rede på hva vi trenger, vasker klær, gjør klar antrekk til barnehagen og lager matpakke. I dag kranglet vi igjen om at jeg denne helgen føler det for min del har gått i ett med husarbeid, mens han sitter i sofaen og slapper av med mobil eller tv. I løpet av helgen har jeg gjort følgende: -Vasket 5-6 maskiner med klær og sengetøy, deretter hengt opp til tørk, brettet sammen og lagt på plass. -Laget middag -Ryddet kjøkkenet etter middag -Satt inn og tatt ut av oppvaskmaskin 3-4 ganger. -Sortert ut barneklær på loftet som skal gis bort -Støvsugd hele huset -Vasket gulvene -Byttet alt sengetøy og lagt på nytt -Handlet dagligvarer -Måket snø en gang -Stått opp om natten når barna våkner -Stått opp tidlig en dag i helgen med barna slik at han fikk sove lengre. Mannen har: -Måket snø en gang -Stått opp tidlig en dag i helgen med barna slik at jeg fikk sove lengre. -Hjulpet til når/hvis barna våkner på natt -Vært på kino med eldste -Laget mat til barna (som regel etter oppfordring fra meg) Er det jeg som er urimelig og føler det meste faller på meg her? Er jo i permisjon, men kjenner jeg er fullstendig tappet for krefter det meste av tiden, mens han har bra med overskudd. Om kvelden når kl.blir 20 er jeg så trøtt at jeg kan falle i søvn på sofaen. Dette skjer også i helger, mens han gjerne sitter oppe til midnatt. Har sjekket mineral- og vitaminnivåer og alt er ok. Anonymkode: dbfd2...0e7 Dette er helt standard med mannfolk. Hvis de gjør littegrann så skal de få masse skryt og det ikke er måte på hvor mye arbeid de har gjort... Anonymkode: 72c18...3f8 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Dere får prøve den appen der man registrerer husarbeid en stund da. Kanskje det får opp øynene hans litt... Anonymkode: a8a03...d20 4 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 At du er i permisjon er vel ikke så relevant, det er ikke sånn at du er i en husarbeidsperm fra jobb eller i en permisjon som gjelder også i helgene? Du er hjemme fra jobb for å ivareta baby. Når jeg var i perm orket jeg nesten ikke gjøre noe husarbeid jeg var helt utslitt av å passe på en nokså krevende baby. Mannen sa aldri noe på det da (og han gjorde heller ikke noe husarbeid i sin permisjon mens jeg var på jobb) Synes ikke det høres rettferdig ut hvis du er såpass sliten, da må han ta mer. Man blir sliten av å være hjemme med baby, amme, stå opp om natta osv. Anonymkode: 03126...071 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har vel ikke noe å si hvem som «gjør mest» så lenge den ene blir veldig sliten. Får du noe egentid ila uka? Har dere andre som kan avlaste? Anonymkode: 1e272...2fe Ingen alenetid utenom når babyen sover. Men det er ofte ikke mer enn 1 time daglig. Vi har ingen som kan avlaste med barnepass. ts Anonymkode: dbfd2...0e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 Det høres ut som om du gjør mest. Husker jeg ble litt gal da han var i pappaperm og det var helt bombet i huset hver dag jeg kom hjem fra jobb. Du gjør nok mye han «ikke ser». Noen ganger skriver jeg liste på husarbeid vi må gjøre i helgen. Da pleier mannen å krysse av og gjøre ting der. Da blir det synlig hvor mye som faktisk må gjøres. Anonymkode: 9fa0d...2da 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere får prøve den appen der man registrerer husarbeid en stund da. Kanskje det får opp øynene hans litt... Anonymkode: a8a03...d20 Den appen har jeg hørt mye bra om..Vet du hva den heter? ts Anonymkode: dbfd2...0e7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som om du gjør mest. Husker jeg ble litt gal da han var i pappaperm og det var helt bombet i huset hver dag jeg kom hjem fra jobb. Du gjør nok mye han «ikke ser». Noen ganger skriver jeg liste på husarbeid vi må gjøre i helgen. Da pleier mannen å krysse av og gjøre ting der. Da blir det synlig hvor mye som faktisk må gjøres. Anonymkode: 9fa0d...2da Det er smart å lage en slik liste, det synliggjør hvor mye det er. Også av slike skjulte oppgaver som jeg tror han aldri ofrer en tanke. ts Anonymkode: dbfd2...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 Min eks var også litt sånn, han mente at siden jeg var i permisjon hadde jeg jo «fri». Virket som han trodde det var en ferie, det er det jo ikke. Syns det er en absolutt selvfølge at man setter inn fatet sitt i oppvaskmaskin, legger vekk klærne sine osv. Vanlig «vedlikehold» som å hive skittentøy i skittentøyskurven, rydde når man har spist noe, rydde opp leker og ting etter barn osv er noe alle må bidra med gjennom hele dagen for at det ikke skal ende med at det blir kaos fordi en person skal ta ansvar for alt og blir totalt utslitt. Anonymkode: b90f1...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er helt standard med mannfolk. Hvis de gjør littegrann så skal de få masse skryt og det ikke er måte på hvor mye arbeid de har gjort... Anonymkode: 72c18...3f8 Er sånn jeg føler der er ja. Og jeg vet at han kan. Før vi fikk barn gjorde han mye, det var alltid rent og pent og alt på stell da jeg flyttet inn til ham. Kanskje ikke riktig å forvente samme standard nå med barn i hus, men jeg vet at han kan alt av husarbeid og ser hva som må gjøres - hvis han vil. ts Anonymkode: dbfd2...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 Jeg gjorde lite husarbeid på dagtid da jeg var i perm, jeg hadde mer enn nok med å ta meg av baby. De dagene babyen sov litt sammenhengende på dagtid prioritere jeg hvile og egentid, på sterk oppfordring fra mannen min. På kvelder og helger delte vi på husarbeidet, litt etter hvem som hadde tid og hvem som var minst sliten. Han gjorde nok mest, men han fikk også sove på nettene, så han hadde mer overskudd enn meg. Anonymkode: da6d6...acb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min eks var også litt sånn, han mente at siden jeg var i permisjon hadde jeg jo «fri». Virket som han trodde det var en ferie, det er det jo ikke. Syns det er en absolutt selvfølge at man setter inn fatet sitt i oppvaskmaskin, legger vekk klærne sine osv. Vanlig «vedlikehold» som å hive skittentøy i skittentøyskurven, rydde når man har spist noe, rydde opp leker og ting etter barn osv er noe alle må bidra med gjennom hele dagen for at det ikke skal ende med at det blir kaos fordi en person skal ta ansvar for alt og blir totalt utslitt. Anonymkode: b90f1...dbe Når vi bodde sammen laget jeg foresten ett sånn ark med de forskjellige arbeidsoppgavene på også satt jeg begge våre navn øverst 😅 så satt jeg ett klistremerke for hver ting jeg gjorde. Er jo sånn man gjerne gjør til barn men var lei av å høre at vi gjorde like mye. Ble veldig synlig da hvem som gjorde mest Anonymkode: b90f1...dbe 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min eks var også litt sånn, han mente at siden jeg var i permisjon hadde jeg jo «fri». Virket som han trodde det var en ferie, det er det jo ikke. Syns det er en absolutt selvfølge at man setter inn fatet sitt i oppvaskmaskin, legger vekk klærne sine osv. Vanlig «vedlikehold» som å hive skittentøy i skittentøyskurven, rydde når man har spist noe, rydde opp leker og ting etter barn osv er noe alle må bidra med gjennom hele dagen for at det ikke skal ende med at det blir kaos fordi en person skal ta ansvar for alt og blir totalt utslitt. Anonymkode: b90f1...dbe Er en sånn innstilling jeg også føler jeg blir møtt med her. De små tingene som å skylle en tallerken og kaste appelsinskallet i søpla istedenfor å la det ligge på kjøkkenbenken betyr mye når man er så dautrøtt som jeg føler meg nå. ts Anonymkode: dbfd2...0e7
IDGAF Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 Hva slags relevans har det at du er i perm? Du har vel ikke permisjon for å vaske hus og rydde etter mannen? 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 Prøv samboer app og registrer arbeid! Anonymkode: 82ea2...84f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 IDGAF skrev (3 minutter siden): Hva slags relevans har det at du er i perm? Du har vel ikke permisjon for å vaske hus og rydde etter mannen? Han mener han har mer på seg, siden han har full jobb. Sånn sett stemmer jo det. Men det han gjør er ofte oppgaver som avgrenser seg til 1 gang i måneden som å kjøre bort hageavfall eller vaske vinduene. Jeg synes de daglige oppgavene som henger over en er mye verre. Jeg står forresten opp like tidlig som han hver dag. ts Anonymkode: dbfd2...0e7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han mener han har mer på seg, siden han har full jobb. Sånn sett stemmer jo det. Men det han gjør er ofte oppgaver som avgrenser seg til 1 gang i måneden som å kjøre bort hageavfall eller vaske vinduene. Jeg synes de daglige oppgavene som henger over en er mye verre. Jeg står forresten opp like tidlig som han hver dag. ts Anonymkode: dbfd2...0e7 Du har også full jobb, du passer baby hele dagen, og sikkert kveld og helg også Anonymkode: 9792b...b1e 3
IDGAF Skrevet 12. mars 2023 #19 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han mener han har mer på seg, siden han har full jobb. Sånn sett stemmer jo det. Men det han gjør er ofte oppgaver som avgrenser seg til 1 gang i måneden som å kjøre bort hageavfall eller vaske vinduene. Jeg synes de daglige oppgavene som henger over en er mye verre. Jeg står forresten opp like tidlig som han hver dag. ts Anonymkode: dbfd2...0e7 Du og har full jobb, men din jobb er i hjemmet og ikke borte på en arbeidsplass. Betyr det at du skal gjøre mer husarbeid enn han? Hva om han hadde hatt hjemmekontor? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #20 Skrevet 12. mars 2023 Synes du gjør for mye. Du sier du er sliten og det er du som tar deg av en baby. Det virker som din mann tenker at hans jobb er like slitsomt som å ta seg av baby. Babyer er jo veldig forskjellige, vet ikke hvordan din er. Men hadde det vært meg og min baby så hadde jeg ikke hatt kapasitet til å gjøre alt det du gjør. Det høres ut som om mannen din ikke helt forstår hvor mye det krever å ta seg av en baby. Anonymkode: 835a3...f2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå