Gå til innhold

Har en sykt frekk unge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vil gjerne ha konstruktive svar og råd.

Har ei jente på 8 år, frekk som fy. Gir jeg en beskjed eller fører samtale, så svarer ho frekt. Jeg er dritt lei! 

Ho ser ikke selv at ho er ufin. Og klager over at alle kjefter på ho, og det gjør meg trist. Så ho blir mye veiledet, for bi vil ikke kjefte. Og kjeft hos oss er ikke det første vi gjør. Men uansett hvor tålmodig jeg er, så går det ikke inn! Som om det er personligheten hennes å være stygg i kjeften. Godtar dere dette på deres egne unger? 

Anonymkode: febdb...40f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som en svært viljesterk jente. Det er et ordtak som sier at det finnes ikke vanskelige unger, men det finnes unger som har det vanskelig. Klarer hun å få seg venner og å opprettholde vennskap? Er syn og hørsel normalt? Kan hun ha adhd?

Sliter hun med f eks allergier eller intoleranse (jeg f eks, har ekstremt kort lunte når jeg har hodepine eller vondt i magen)?

Anonymkode: abe61...942

AnonymBruker
Skrevet

Har hun kanskje vokst opp med for frie tøyler, også har det ført til at hun nå tror at hun kan tillate seg å være frekk?

Anonymkode: 6ee9e...e70

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke responder når hun snakker frekt. Informér rolig og saklig om at sånn snakker man ikke til andre, og om hun snakker slik til dere så får hun ikke svar før hun velger en annen tone. Og fortsett å veiled. Forklar hvordan hun skal henvende seg på en nøytral eller helst høflig måte. Snakk med henne om at det er måten hun ordlegger seg på som gjør at folk blir irriterte og sinte, og at hun kan unngå det om hun ordlegger seg på en annen måte. 

Er hun utredet for autismespekterforstyrrelser?

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ALT skal være samtale og veiledning får ikke barnet tydelige rammer. Da blir de som ditt barn. 
det kan faktisk være BRA for barn å få en klar melding som ikke kan diskuteres. 
strenge og tydelige foreldre som samtidig er varme og kjærlige er den beste kombinasjonen. Høres ikke ut som om du er spesielt tydelig..

Anonymkode: e8ba6...b70

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Hvordan prater du selv til henne, og til andre? hvordan gir du barnet beskjed,? Hvordan omformulerer du beskjeder? Er du hyggelig og høflig? Sier du takk, 

hvordan omtaler du andre? Fremsnakker eller baksnakker du medmennesker?

barn lærer av foreldre, andre voksne og andre barn 

Endret av Januar2
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres jo ut som en svært viljesterk jente. Det er et ordtak som sier at det finnes ikke vanskelige unger, men det finnes unger som har det vanskelig. Klarer hun å få seg venner og å opprettholde vennskap? Er syn og hørsel normalt? Kan hun ha adhd?

Sliter hun med f eks allergier eller intoleranse (jeg f eks, har ekstremt kort lunte når jeg har hodepine eller vondt i magen)?

Hun skal utredes for adhd. Huff. Ikke så lett for henne dette. :-(.Men selv om man har adhd, så kan man svare på en ok måte

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Januar2 skrev (1 minutt siden):

Hvordan prater du selv til henne, og til andre? Er du hyggelig og høflig? Sier du takk, 
hvordan omtaler du andre? Fremsnakker eller baksnakker du medmennesker?

Jeg vil si at jeg er hyggelig,  jeg sier takk, og jeg er oppdratt av foreldre som var tydelige,men rettferdige. Jeg er nok litt over gjennomsnittet opptatt av å ikke bli oppfattet feil, for jeg vil bli likt, hvis du skjønner hva jeg mener. "Snill pike syndrom ". Og jeg vil at barnet mitt skal være trivelig også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn. Gutt med adhd. Syyykt slitsomt. Han klarer ikke la være "å svare". Sier alltid nei først, før han får tenkt seg om. Kan si HYYYYSJ når jeg snakker til han (da er det overload i hodet). Vi har snakket om dette utallige ganger i fredstid. Men det er enda ikke blitt bra. Han er 12 nå, men det blir litt bedre år for år, og han klarer å ta seg sammen når han er på besøk. Heldigvis. 

Anonymkode: 2fa22...b30

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun skal utredes for adhd. Huff. Ikke så lett for henne dette. :-(.Men selv om man har adhd, så kan man svare på en ok måte

Selvfølgelig så skal man uansett svare på en god måte. Men nå er det slik at mennesker med adhd har ekstremt sterke følelser. Les Herman Flesvig sin opplevelse f eks. Jeg har selv et barn med adhd som kan ha rimelig kort lunte. Som regel så skjer dette fordi barnet er slitent eller dårlig forberedt. Det kan ha null og niks å gjøre med dine oppdragelsesevner. Jeg har 2 barn til som nesten alltid oppfører seg pent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er pga adhd, så kan det være en form for forsvarsmekanismer. Frekke svar , fører ofte til stopp i en samtale.  Så prøv med noen andre verktøy. 

Har adhd selv og tok meg i å skravle mye, plutselig.  Skjønte ikke helt hvorfor, men tenkte mye på det, da jeg ikke klarte å stoppe meg selv. Så gikk det opp et lys, det skjer hver gang jeg ikke klarer å lytte og prosessere hva andre sier. Og da blir min skravling en blokkering på det.  Så jobber med å heller ta meg ut av situasjonen 

Anonymkode: a881b...280

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres nesten ut som stesønn her da han var på den alderen, og han har adhd. Hatet å dusje, frekk, og fikk raserianfall hver dag. 

Anonymkode: 6d36b...f6c

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring og avsporing samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod

AnonymBruker
Skrevet

Er nok pga for frie tøyler og lite oppdragelse

Anonymkode: 5c891...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 20.02):

Her har du kanskje litt av svaret. Det er ikke så enkelt når man har adhd å huske å svare på en høflig måte. Jeg har adhd selv og det har datteren min også. Vi snakker ofte uten å tenke. Dette bedrer seg med øvelse og etter medisiner ble livet bedre. 
Å kjefte hjelper ikke, det føyer seg bare inn i rekken av enda mer man får kjeft for og enda mer man føler seg mislykket i. 
Jeg synes at du skal fortsette å veilede og be gjerne helsestasjonen eller bup om å få ta et veiledningskurs. Det var utrolig næringsrikt for oss som foreldre. 

Anonymkode: bc837...5ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og har en elev som er sånn.  Svarer frekt, hysjer på meg, kaller meg daglig: fitte og fittekjerring. Sykt nice! Skulle ønske foreldrene tok mer tak i det. 

Anonymkode: 7d4f7...9ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er lærer og har en elev som er sånn.  Svarer frekt, hysjer på meg, kaller meg daglig: fitte og fittekjerring. Sykt nice! Skulle ønske foreldrene tok mer tak i det. 

Herregud, hvor gammel er barnet???

Anonymkode: db77e...4af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 19.52):

Hei, jeg vil gjerne ha konstruktive svar og råd.

Har ei jente på 8 år, frekk som fy. Gir jeg en beskjed eller fører samtale, så svarer ho frekt. Jeg er dritt lei! 

Ho ser ikke selv at ho er ufin. Og klager over at alle kjefter på ho, og det gjør meg trist. Så ho blir mye veiledet, for bi vil ikke kjefte. Og kjeft hos oss er ikke det første vi gjør. Men uansett hvor tålmodig jeg er, så går det ikke inn! Som om det er personligheten hennes å være stygg i kjeften. Godtar dere dette på deres egne unger? 

Det er fint at du ser ditt barn! 👍🙂Det er det jammen ikke alle foreldre som gjør! 

Alle barn er unike og har sine sterke og svake sider. 

Har du/dere forsøkt med belønningsskjema og/eller konsekvenser?

Frarøvelse av goder, f.eks. Ipadtid, tur til kino/bowling eller annet hun gleder seg til?

Gjøre seg fortjent til noe positivt for henne…?

Lykke til! Første steget i et fint forhold dere i mellom er at du ser ditt eget barn, tror jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er nok pga for frie tøyler og lite oppdragelse

Anonymkode: 5c891...707

Så herlig, gjennnomtenkt og modent svar.❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Da ser man her at foreldrene kanskje gjør det?

Men at det kan være vanskelig…?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...