Gå til innhold

Vanlig at arbeidsgiver betaler fastlønn på etterskudd i ny jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har startet i ny jobb og har fastlønn med lønningsdag den 12. 

Måtte dere vente til måneden etter og få to månedslønner når dere begynte i ny jobb den 1.? 

Jeg kom tydeligvis ikke med på lønnskjøring denne måneden og fikk ikke lønn på fredag, selv om arbeidsgiver hentet ut skattekortet mitt den 9. mars. 

Jeg tror at visst de ville, så kunne de fint rukket å utbetale meg lønn på fredag, da de tross alt hadde hentet skattekortet og fastlønn ligger inne og arbeidsgiver har bekreftet at jeg har begynt i jobben, men jeg så at fristen for lønnskjøring allerede var den 22.februar i HR -systemet, så jeg tror dette handler mest om rigide regler i organisasjonen. Når fristen legges før ny måned, så sier det seg selv at nye arbeidstakere ikke har mulighet til å komme med på månedens lønnskjøring.

Nå vil jeg ikke få lønn før den 12.april, altså etter påske og vil da få utbetalt to månedslønner.

Kjipt, jeg skulle så gjerne hatt lønn denne måneden og iallfall penger til påsken.

Er dette virkelig så vanlig ved nyansettelse og måtte gå en måned uten inntekt? Synest det er drøyt.

Hjelper det noe å be om "forskudd" når de ikke har utbetalt? Det er jo egentlig ikke et forskudd en gang, det er jo lønnen jeg skulle hatt utbetalt i utgangspunktet. 

Anonymkode: 2a45d...a95

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig hos oss. Også helt vanlig å be om forskudd.

Anonymkode: 8fc1d...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det noe å be kvinneguiden? Får du lettere dine penger da? Eneste rette er vel å spørre lønnsavdelingen på jobben din

Anonymkode: 9d0d0...ef6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt vanlig hos oss. Også helt vanlig å be om forskudd.

Men virker som de er veldig rigide på å betale ut utenom lønningsdag? Betales forskudd altså mellom lønningsdager?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, muligens. Men du burde jo avklart dette med arbeidsgiver før lønnskjøring. Så slapp de kjøre lønn 2 ganger. 

Skrevet (endret)

Dette er dessverre ikke helt uvanlig. Siden det er så rigide regler regner jeg med at dette er i offentlig sektor. Og det er i sånne tilfeller det alltid er lurt å ha litt på sparekonto. Overgang mellom to jobber kan ofte gi litt avvik med lønnsutbetaling den første måneden. 

Men ja du vil få dette etterbetalt i april. Skjønner dog det er irriterende 

Endret av William_S
AnonymBruker
Skrevet

Det var en merkelig ordning, mulig det er sånn i store organisasjoner eller det offentlige. Vi gjør det ikke sånn. Men er lønna den 12. for inneværende måned? Det er ikke for forrige måned? 

Anonymkode: afe45...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, muligens. Men du burde jo avklart dette med arbeidsgiver før lønnskjøring. Så slapp de kjøre lønn 2 ganger. 

Det var ikke mulig å avtale dette før. Jeg begynte 1.mars og lønnskjøringen var 22.februar. Jeg så ikke dette før jeg startet, så det var litt vanskelig for meg å vite.

William_S skrev (1 minutt siden):

Dette er dessverre ikke helt uvanlig. Siden det er så rigide regler regner jeg med at dette er i offentlig sektor. Og det er i sånne tilfeller det alltid er lurt å ha litt på sparekonto. Overgang mellom to jobber kan ofte gi litt avvik med lønnsutbetaling den første måneden 

Stemmer det er i offentlig sektor. Jeg har vanligvis god kontroll og mye på sparekonto men etter mange måneder som arbeidsledig og nettopp hatt bil på EU-kontroll så har det virkelig kommet skjevt ut nå.

Jeg bestilte meg akkurat Coop Mastercard med kredittgrense på 20 000 kr. Det er 45 dagers rentefri periode, så det skal gå som nødløsning mens jeg venter på lønn i april. Selv om jeg hater å bruke penger på kreditt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var en merkelig ordning, mulig det er sånn i store organisasjoner eller det offentlige. Vi gjør det ikke sånn. Men er lønna den 12. for inneværende måned? Det er ikke for forrige måned? 

Anonymkode: afe45...392

Ja man får mesteparten av lønnen på forskudd og resten på "etterskudd" den 12 for inneværende måtned. Det er det som er vanlig med fastlønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er endel som betaler lønn etterskuddsvis også, og ville sjekket dette med din arbeidsgiver hva de gjør.

Kan hende du blir skuffet den 12 neste mnd om de betaler på etterskudd og du får utbetalt «kun» mars lønn da.

Anonymkode: f765f...807

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er endel som betaler lønn etterskuddsvis også, og ville sjekket dette med din arbeidsgiver hva de gjør.

Kan hende du blir skuffet den 12 neste mnd om de betaler på etterskudd og du får utbetalt «kun» mars lønn da.

Anonymkode: f765f...807

Herregud nei, jeg vet da hvordan det fungerer hos min arbeidsgiver. De betaler ikke på etterskudd!

Fastlønn på etterskudd har jeg aldri hørt om!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har startet i ny jobb og har fastlønn med lønningsdag den 12. 

Måtte dere vente til måneden etter og få to månedslønner når dere begynte i ny jobb den 1.? 

Jeg kom tydeligvis ikke med på lønnskjøring denne måneden og fikk ikke lønn på fredag, selv om arbeidsgiver hentet ut skattekortet mitt den 9. mars. 

Jeg tror at visst de ville, så kunne de fint rukket å utbetale meg lønn på fredag, da de tross alt hadde hentet skattekortet og fastlønn ligger inne og arbeidsgiver har bekreftet at jeg har begynt i jobben, men jeg så at fristen for lønnskjøring allerede var den 22.februar i HR -systemet, så jeg tror dette handler mest om rigide regler i organisasjonen. Når fristen legges før ny måned, så sier det seg selv at nye arbeidstakere ikke har mulighet til å komme med på månedens lønnskjøring.

Nå vil jeg ikke få lønn før den 12.april, altså etter påske og vil da få utbetalt to månedslønner.

Kjipt, jeg skulle så gjerne hatt lønn denne måneden og iallfall penger til påsken.

Er dette virkelig så vanlig ved nyansettelse og måtte gå en måned uten inntekt? Synest det er drøyt.

Hjelper det noe å be om "forskudd" når de ikke har utbetalt? Det er jo egentlig ikke et forskudd en gang, det er jo lønnen jeg skulle hatt utbetalt i utgangspunktet. 

Dette høres ut som offentlig sektor. De har vært trege med å legge deg inn på lønn. Hvis de visste en tid i forkant at du kom den 1., er dette en glipp eller ren sløvhet. Kom beskjeden om din ansettelse etter lønnskjøring, må man ofte vente til neste måned med mindre man ber om et forskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i mange ulike offentlige etater men har aldri opplevd at de ikke greier å få lønna mi med ved inneværende måned. 

Ville kontaktet lønn og bedt de ordne dette på et vis. Vet at lønn hos oss hvertfall strekker seg langt, og to lønnskjøringer skjer rett som det er. 

Anonymkode: c517f...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...