Gå til innhold

Søker motivasjon... kan jeg rekke å lese meg opp til eksamen i S1 matte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt eksamen i S1 matte og klart å stå, uten så mye innsats?

Det høres sikkert utrolig dumt ut. Men alt jeg trenger er en stå (2) karakter i S1 matte. Problemet er bare at jeg jobber og har nå null motivasjon.

Jeg har meldt meg opp til eksamen og betalt avgiften. En stå karakter krever 20% riktig.

Er det mulig å oppnå når eksamen er i mai og jeg har nesten ikke lest? Og hvilket tema er lurt å prioritere?

Anonymkode: 911a0...5b9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men du kan ikke lese matte. Du må øve gjennom oppgaver i matte.

Anonymkode: 1d596...479

Skrevet (endret)

Her er noen konkrete tips for å forberede deg til S1 matteeksamen samtidig som du tar vare på deg selv:

1. Lag en tidsplan for studiene dine og hold deg til den, slik at du unngår å jobbe for mye på en gang. Ta pauser regelmessig for å unngå å bli utbrent.

2. Øv på tidligere eksamensoppgaver for å bli kjent med eksamensformatet og hva slags spørsmål du kan forvente.

3. Fokuser på de områdene der du føler deg minst sikker, og bruk ressurser som nettbaserte opplæringsprogrammer eller tutorer for å hjelpe deg med å forstå de vanskeligste begrepene.

4. Prøv å lage korte sammendrag av de ulike temaene, og bruk disse til å repetere og gjenopprette kunnskapen din.

5. Ikke glem å ta pauser og ha avkobling i mellom studiene, og onani kan være en av disse avkoblingene som kan hjelpe deg med å slappe av og senke stressnivået.

6. Husk også at det å spise sunt, få nok søvn og mosjonere jevnlig kan hjelpe deg med å konsentrere deg bedre og øke motivasjonen din.

Et tema man bør prioritere i S1 matte er sannsynlighetsregning. Her er en eksempeloppgave:

En pose inneholder 6 røde, 4 grønne og 5 blå kuler. Du trekker én kule tilfeldig ut av posen. Hva er sannsynligheten for å trekke en blå kule?

Løsning: Det er totalt 6+4+5 = 15 kuler i posen. Sannsynligheten for å trekke en blå kule er antall blå kuler delt på totalt antall kuler, altså 5/15 = 1/3. Så sannsynligheten for å trekke en blå kule er 1/3.

Endret av Rebecca30
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil si det er veldig kort tid hvis du skal ta eksamen nå, og du ikke kan grunnleggende matematikk… Men kanskje du kan ha flaks med temaene og at du får akkurat det du leste på :) Men jeg øver til R1 . Du må gjerne ta kontakt hvis du vil diskutere matte og blir motivert av det.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Rebecca30 said:

Her er noen konkrete tips for å forberede deg til S1 matteeksamen samtidig som du tar vare på deg selv:

1. Lag en tidsplan for studiene dine og hold deg til den, slik at du unngår å jobbe for mye på en gang. Ta pauser regelmessig for å unngå å bli utbrent.

2. Øv på tidligere eksamensoppgaver for å bli kjent med eksamensformatet og hva slags spørsmål du kan forvente.

3. Fokuser på de områdene der du føler deg minst sikker, og bruk ressurser som nettbaserte opplæringsprogrammer eller tutorer for å hjelpe deg med å forstå de vanskeligste begrepene.

4. Prøv å lage korte sammendrag av de ulike temaene, og bruk disse til å repetere og gjenopprette kunnskapen din.

5. Ikke glem å ta pauser og ha avkobling i mellom studiene, og onani kan være en av disse avkoblingene som kan hjelpe deg med å slappe av og senke stressnivået.

6. Husk også at det å spise sunt, få nok søvn og mosjonere jevnlig kan hjelpe deg med å konsentrere deg bedre og øke motivasjonen din.

Et tema man bør prioritere i S1 matte er sannsynlighetsregning. Her er en eksempeloppgave:

En pose inneholder 6 røde, 4 grønne og 5 blå kuler. Du trekker én kule tilfeldig ut av posen. Hva er sannsynligheten for å trekke en blå kule?

Løsning: Det er totalt 6+4+5 = 15 kuler i posen. Sannsynligheten for å trekke en blå kule er antall blå kuler delt på totalt antall kuler, altså 5/15 = 1/3. Så sannsynligheten for å trekke en blå kule er 1/3.

Tusen takk for eksempel 🙂

Skrevet

Matematikk blir man som nevnt ikke god i av å lese. Frem med penn og papir + de digitale verktøyene man trenger (Geogebra, en god teksteditor til evt Python kode )

AnonymBruker
Skrevet
Just now, William_S said:

Matematikk blir man som nevnt ikke god i av å lese. Frem med penn og papir + de digitale verktøyene man trenger (Geogebra, en god teksteditor til evt Python kode )

Jeg har regnet litt ;) Algebra startet jeg med og kan noe.

Men så startet jeg på fusjoner og datt helt av. Ingen å spørre, fant ingenting på YouTube og uansett hvor mye jeg leste på teori - forstod jeg fortsatt ikke hvordan oppgaven skulle løses i praksis.

Så var det ligninger. Der kom jeg regnestykker som var med brøk, parentes og potenser. Som jeg brukte flere dager på, uten å forstå hvordan løses.

Nå er jeg meldt opp til eksamen. Jeg trenger bare å stå....

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men så startet jeg på fusjoner og datt helt av. Ingen å spørre, fant ingenting på YouTube og uansett hvor mye jeg leste på teori - forstod jeg fortsatt ikke hvordan oppgaven skulle løses i praksis.

Så var det ligninger. Der kom jeg regnestykker som var med brøk, parentes og potenser. Som jeg brukte flere dager på, uten å forstå hvordan løses.

Ofte så er eksemplene i bøkene gode nok. Hvis ikke har man matematikk.net og lignende sider. Khanacademy (Google)forklarer også mye bra gjennom videoer med eksempler gjennom teskje metoden . Det er dog på engelsk men få ting er så internasjonalt som matematikk 

Er liksom ikke no forskjell på derivasjon på norsk og engelsk 

https://www.khanacademy.org/

Endret av William_S
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du verken forstår likninger eller funksjoner vil du ikke stå. Anbefaler deg å kjøpe tilgang til ASK, se gjennom alle videoene og gjøre de anbefalte oppgavene. 

Man vil forøvrig ikke stå i 1P heller om ikke de to er på plass. 

AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (3 timer siden):

Mange gode råd her. Lo godt over onanirådet. 
Men selv om jeg er enig i mye, vil jeg komme med et innspill til dette med å fokusere på de områdene der du føler deg minst sikker: Det er ikke nødvendig når man kun trenger 20%(!!) for å stå. Fokuser på gamle eksamensoppgaver, ja - men fokuser på lavthengende frukter. Det gir best uttelling på karakteren. Hvis pensum består av ti like store tema på eksamen, nummerert 1-10. Og du vil trenge 40 timer for å lære deg tema 1, 20 timer for å lære deg tema 2, og 10 timer hver på de øvrige temaene. Da bruker du ikke tiden på tema 1 eller 2 hvis du uansett ikke er ute etter en sekser.

Anonymkode: accd8...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...