AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Jeg er gravid med mitt første barn og har allerede startet en sparekonto til babyen. En dag blir det konfirmasjon, plutselig trenger barnet lappen eller å dra på klassetur, plutselig er det behov for tannregulering og tusen andre ting. Derfor er det viktig å starte tidlig. Som et forebyggende tiltak til tråder om: «hvordan skal vi få råd til konfirmasjon» og «hvordan skal vi få råd til nye briller til ungen». Begynn å spare NÅ, så slipper vi sutretråder om 15 år…. Tenk også igjennom hvor mange barn du alene har råd til å fø på. Ut fra min utregning har jeg alene råd til to barn. Derfor blir det maks to, muligens stopper vi etter ett. Planlegg NÅ! Dette er spesielt rettet mot oss som er lavlønte. Ungen kommer til å trenge dyre ting. Du har ikke garantert bedre råd om ti år, så ta høyde for det nå! Anonymkode: 9209a...3fd 9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Beste du kan gjøre er å få deg en bedre utdanning og jobb. Forstår meg ikke på folk som tar til takke med å jobbe i lavtlønnet yrke hele livet. Så start planlegging NÅ. Anonymkode: 18da7...650 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Beste du kan gjøre er å få deg en bedre utdanning og jobb. Forstår meg ikke på folk som tar til takke med å jobbe i lavtlønnet yrke hele livet. Så start planlegging NÅ. Anonymkode: 18da7...650 Noen må vel ha de yrkene og? Jeg begynte sparingen da sønnen mim ble født, men jeg tenker jo egentlig at disse pengene skal gå til egenkapital for ham. Ikke konfirmasjon og førerkort. Anonymkode: 83f1d...be5 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beste du kan gjøre er å få deg en bedre utdanning og jobb. Forstår meg ikke på folk som tar til takke med å jobbe i lavtlønnet yrke hele livet. Så start planlegging NÅ. Anonymkode: 18da7...650 for en utrolig nedlatende holdning til andre folk og jobber du har. Håper du ikke har barn, eller fører sånne dårlige holdninger videre til evt. barn. Anonymkode: 1b384...f5f 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 Man trenger jo ikke en egen konto til barnet der formålet er å spare til konfirmasjon og sertifikat og klassetur. Det tar man fra egen sparekonto, og sparekontoen til barnet bør man ha som regel at man ikke rører, slik at alle de pengene får barnet selv som 18-åring til f.eks egenkapital. Med inflasjonen som er nå ser man jo i tillegg hvor lite lurt det er å ha en standard sparekonto med mye penger på, for de pengene blir verdt mindre og mindre. Bedre å spare i utenlandsk fond for sparing på lang sikt, evt ha sparepengene i USD eller Euro. Anonymkode: 9d758...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Det er mange ting som kan lånes eller arves. Man må feks ikke kjøpe skøyter, ski osv. Man må ikke konfirmeres (ei heller døpes). Man må ikke på dyre ferieturer. Anonymkode: 05267...75a 1
Turtellure12 Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 Barnas sparekonto er forbeholdt livet som voksen, ikke ting som jeg, som mor, har ansvar for. Konfirmasjon betaler jeg selvfølgelig for barna mine. Dersom de skal ha mopedlappen så kan jeg være med å sponse (en kjøretime her og der) men de får også tjene egne penger til å betale store deler av det selv. Samme med billappen. Sparekonto til barna begynte vi med da de ble født og alle tre kontoer står i vårt navn. Dette slik at de ikke får tilgang til pengene ved 18-årsdagen så de sløser vilt på en backpackertur, eller at det kan forhindre maksimalt studielån.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man trenger jo ikke en egen konto til barnet der formålet er å spare til konfirmasjon og sertifikat og klassetur. Det tar man fra egen sparekonto, og sparekontoen til barnet bør man ha som regel at man ikke rører, slik at alle de pengene får barnet selv som 18-åring til f.eks egenkapital. Med inflasjonen som er nå ser man jo i tillegg hvor lite lurt det er å ha en standard sparekonto med mye penger på, for de pengene blir verdt mindre og mindre. Bedre å spare i utenlandsk fond for sparing på lang sikt, evt ha sparepengene i USD eller Euro. Anonymkode: 9d758...8d8 Ja, sånn gjør vi det med egen sparekonto til barnet som vi ikke rører. Sparer 1000 kr mnd, i tillegg til at bestemor sparer litt, gaver osv. Barnet får tilgang til konto når de er 18. Konfirmasjon regner jeg med det ikke blir, da vi ikke er religiøse. Ting som lappen kan vi være med på å sponse, men det tar vi bare fra vår egen sparekonto. Anonymkode: e7b2f...004
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 Dette er i noe endring ettersom fødselsalder har blitt høyere. Har ikke lagt av en krone til barna men innen eldstemann er 20 og trenger egenkapial så er min mor 97 eller død. Min far er allerede død. Dvs at arv fra dem kan videreføres rett til mine barn som egenkapital. Ulempen med gamle besteforeldre er at de ikke kan hjelpe til noe særlig. Fordelen er at de er svært god hjelp på boligstigen. Anonymkode: be289...2e3 1
Sofakona Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 Nå må du huske at ikke alle har råd å sette av penger til barna, synes det er litt dårlige holdninger av deg...at folk syter at de ikke har råd til konfirmasjon etc...om barnet ditt er liten nå ..skal jeg si deg at mye kan skje på 15 år. Du kan miste jobben din...du kan bli syk...ting kan skje. Ja..du klarer kanskje sette av penger nå..men det er ikke sikkert du klarer det om 5 år. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 Samt pensjonssparing til barna! Om man setter inn 25.000 i fond nå har de en ok ekstra pensjonsinntekt når de trenger det. Anonymkode: 5565f...021
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 Vi har en 1-åring. Sparer ikke noe som er øremerket til barnet eller egen pensjon, men har aksjesparing med en god slump penger på. I tillegg eier vi bolig og betaler ned ekstra på lånet hver måned. Anonymkode: 01158...a5d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 Sofakona skrev (6 minutter siden): Nå må du huske at ikke alle har råd å sette av penger til barna, synes det er litt dårlige holdninger av deg...at folk syter at de ikke har råd til konfirmasjon etc...om barnet ditt er liten nå ..skal jeg si deg at mye kan skje på 15 år. Du kan miste jobben din...du kan bli syk...ting kan skje. Ja..du klarer kanskje sette av penger nå..men det er ikke sikkert du klarer det om 5 år. Men det du skriver her. Er slike ting som må tas med i planleggingen før man får barn. Klarer jeg å forsørge barn hvis lønnen blir redusert. Anonymkode: e7c49...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #14 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet får tilgang til konto når de er 18. Dette er noe av det dummeste du kan gjøre. En 18 åring er ikke voksen nok til å håndtere penger, de forstår ikke ansvaret eller konsekvensen. Vent til de er 20-25 eller til de skal kjøpe sin første bil/bolig. Aldri gi dem tilgang til hele kontoen når de er 18 år. Galskap. Anonymkode: 3c158...7e6 4
Sofakona Skrevet 13. mars 2023 #15 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det du skriver her. Er slike ting som må tas med i planleggingen før man får barn. Klarer jeg å forsørge barn hvis lønnen blir redusert. Anonymkode: e7c49...aa1 Er du gravid eller har du barn? Du tror du kan planlegge om et år blir du syk...eller om 2 år går renta opp...eller om 4 år blir du sakt op? Har du en kule du kan se fremtiden i? Tror du ikke man vil planlegge før man får barn? Jeg har en på 10 år og 4 år..og jeg kan si deg vi planla skikkelig før vi ble gravid...men jeg kan si deg at ikke alt går som man vil. Ingen av oss kunne se når vi fikk barn at korona kom og jobber ble sakt opp ..eller at man ble syk...eller at strøm, renter og mat priser gikk opp 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #16 Skrevet 13. mars 2023 2 minutter siden, Sofakona said: men jeg kan si deg at ikke alt går som man vil. Ingen av oss kunne se når vi fikk barn at korona kom og jobber ble sakt opp ..eller at man ble syk...eller at strøm, renter og mat priser gikk opp Det er jo dette som er hele poenget til TS. At livet skjer uten at du får planlagt det, og da er det lurt å ha lagt opp økonomien til at man tåler litt. Anonymkode: b0d6e...da1 4
Sofakona Skrevet 13. mars 2023 #17 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo dette som er hele poenget til TS. At livet skjer uten at du får planlagt det, og da er det lurt å ha lagt opp økonomien til at man tåler litt. Anonymkode: b0d6e...da1 Helt enig..men nå må jo dere innse at ingen har lik økonomi..og at ikke alle har så bra økonomisk at de kan planlegge 10 år fremover. Dere ser jo hvor mange nå som står i matkø etc...de hadde sikkert spart penger og levde bra for noen år siden....men nå kan de ikke spare og må bruke det dehar spart. Jeg skjønner ts hva hun mener...men synes hun ber være forsiktige med ordene sine som at folk syter når barn er 15 år og ikke råd til konfirmasjon. Hun kan spare masse i mnd...men selv dette kan måtte brukes om noen år... Sikkert mange som hadde spart til konfirmasjon i fjor og i år... men måtte bruke disse pengene for å betale strøm og mat.. Ts kan komme tilbake om 15 år og si om hennes sparing og økonomi er like bra da...om så..bra for henne...men om hun er gravid og ikke begynt på barne livet ennå...da kan hun se om noen år om ting er like bra
Gjest Anonyme-meg Skrevet 13. mars 2023 #18 Skrevet 13. mars 2023 Sofakona skrev (45 minutter siden): Er du gravid eller har du barn? Du tror du kan planlegge om et år blir du syk...eller om 2 år går renta opp...eller om 4 år blir du sakt op? Har du en kule du kan se fremtiden i? Tror du ikke man vil planlegge før man får barn? Jeg har en på 10 år og 4 år..og jeg kan si deg vi planla skikkelig før vi ble gravid...men jeg kan si deg at ikke alt går som man vil. Ingen av oss kunne se når vi fikk barn at korona kom og jobber ble sakt opp ..eller at man ble syk...eller at strøm, renter og mat priser gikk opp Ja jeg har barn. Har valgt å få 1 barn. For da har vi fortsatt romslig å god økonomi. I tilfelle noe uforutsette ting skal skje. Det er ypperste få som er 100%trygge i jobben sin. Så folk kan miste jobben sin selv om det ikke er noe corona. Det er slikt man må ta med i beregningen.
Gjest Anonyme-meg Skrevet 13. mars 2023 #19 Skrevet 13. mars 2023 Sofakona skrev (39 minutter siden): Helt enig..men nå må jo dere innse at ingen har lik økonomi..og at ikke alle har så bra økonomisk at de kan planlegge 10 år fremover. Dere ser jo hvor mange nå som står i matkø etc...de hadde sikkert spart penger og levde bra for noen år siden....men nå kan de ikke spare og må bruke det dehar spart. Jeg skjønner ts hva hun mener...men synes hun ber være forsiktige med ordene sine som at folk syter når barn er 15 år og ikke råd til konfirmasjon. Hun kan spare masse i mnd...men selv dette kan måtte brukes om noen år... Sikkert mange som hadde spart til konfirmasjon i fjor og i år... men måtte bruke disse pengene for å betale strøm og mat.. Ts kan komme tilbake om 15 år og si om hennes sparing og økonomi er like bra da...om så..bra for henne...men om hun er gravid og ikke begynt på barne livet ennå...da kan hun se om noen år om ting er like bra Men når man får barn, er det stor sjanse for at barnet skal konfirmeres. Dem trenger kanskje regulering osv. Det er dyrt å få barn. At økonomien har blitt sånn som den har blitt. Burde ikke komme som noen stor overraskelse. For verdensøkonomien svinger.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #20 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo dette som er hele poenget til TS. At livet skjer uten at du får planlagt det, og da er det lurt å ha lagt opp økonomien til at man tåler litt. Anonymkode: b0d6e...da1 Tusen takk! Endelig noen som har skjønt det. Nettopp fordi livet skjer og nettopp fordi jeg selv har dårlig råd, setter det ekstra høye krav til langtidsplanlegging! Nettopp fordi jeg ikke vet hvordan ståa er om 10 år, legger jeg av penger NÅ. Det er ikke lett når man er lavlønnet, men jeg tok et valg om å få barn og da mener jeg at jeg også påtok meg et ansvar for å kunne forsørge ungen min og passe på at barnet har alt det trenger. Nettopp fordi livet er uforutsigbart prøver jeg å minne andre lavlønnede på at det er ingen garanti for at vi har bedre råd om x antall år. Hvis du ikke har råd til å legge av penger nå, hvordan i alle dager mener du at du å magisk vis skal ha råd senere? Ingen barn skal trenge å ha feil i tannstillingen fordi det kom som en overraskelse på foreldrene at ungen trenger regulering. Og til dere som sier at dere ikke bruker ungenes sparepenger til konfirmasjon: det har jeg da aldri sagt at man skal gjøre! Jeg sier: planlegg og legg av penger til de store utgiftene som kommer om 15 år. Og hvis du kan, så kan du selvsagt åpne en sparekonto til ungen også, men det blir en annen diskusjon. 2-300 kr i måneden i et fond i 15 år er veldig mye bedre enn ingenting når du står der og skal ha konfirmasjon. Anonymkode: 9209a...3fd 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå