Gå til innhold

Han sier vi har felles økonomi, men har vi det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto. 
Han tjener ca. dobbelt så mye som meg. Vi betaler begge inn på huslånet (vi eier 50/50) , han betaler ca. dobbelt av meg, men jeg betaler strøm, kommunale avgifter, netflix, spotify, bilforsikringer på begge bilene (vi har hver vår som vi eier). 
Så mot slutten av mnd. så har han ca.10.000-15.000 igjen, jeg har ca.2.000-3.000. 
Han betaler det meste av mat, men han spiser mer en dobbelt så mye som meg. Han sier jeg må si fra hvis jeg trenger penger, så kan han vipse meg, men jeg syntes ikke det er så greit å måtte be om penger. Litt for stolt der. 
Jeg klarer meg greit, men syntes det blir feil å si vi har felles økonomi? 

Anonymkode: 3a386...d45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg vil si dere har adskilt økonomi. Dere betaler hver deres del av fellesen, men til privat forbruk tar dere av hver deres lønning. Har man felles økonomi så er dine penger mine penger og alt går fra en felles pott.

Anonymkode: 35d07...35a

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke felles økonomi. Sist en mann sa til meg "vi har felles økonomi" så ble jeg rundlurt, han betalte nesten aldri og jeg betalte nesten alt, selvom jeg tjente mye mindre enn han 

Anonymkode: 88f12...c14

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg vil si dere har adskilt økonomi. Dere betaler hver deres del av fellesen, men til privat forbruk tar dere av hver deres lønning. Har man felles økonomi så er dine penger mine penger og alt går fra en felles pott.

Anonymkode: 35d07...35a

Ja, er slik jeg også ser på det. 
Jeg ville aldri be han om penger til å kjøpe f.eks noe jeg bare hadde lyst på, men kanskje ikke akkurat trengte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ikke felles økonomi. Sist en mann sa til meg "vi har felles økonomi" så ble jeg rundlurt, han betalte nesten aldri og jeg betalte nesten alt, selvom jeg tjente mye mindre enn han 

Anonymkode: 88f12...c14

Her betaler han hvertfall, men syntes ikke vi har felles økonomi. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, er slik jeg også ser på det. 
Jeg ville aldri be han om penger til å kjøpe f.eks noe jeg bare hadde lyst på, men kanskje ikke akkurat trengte. 

Hadde dere hatt helt felles økonomi så ville du heller ikke måttet be om det, fordi alle pengene dere har hadde vært tilgjengelig for deg i utgangspunktet. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dere gift? Da synes jeg han kan sette et beløp inn på felles sparekonto, slik at dere har like mye frie midler i måneden. Eller eventuelt ta mer av de faste utgiftene. Det er ikke mye likestilt og felles hvis du må be han om lommepenger.

Anonymkode: 4260d...4af

• Liker 1
Skrevet

Du må sørge for å få skrifitlige avtaler på dette, så du ikke faller i kvinnefella.
Sett opp en samboerkontrakt, og fordel eiendeler, lån og betalingsforpliktelser skriftlig.
Husk å sette opp et gjensidig testamente.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Du må sørge for å få skrifitlige avtaler på dette, så du ikke faller i kvinnefella.
Sett opp en samboerkontrakt, og fordel eiendeler, lån og betalingsforpliktelser skriftlig.
Husk å sette opp et gjensidig testamente.

Samboerkontrakt var noe av det første jeg skrev og der er det spesifisert at ved brudd/salg skal det ikke være forskjell på hvem som har betalt hva. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en felles konto som felles regninger trekkes fra. Og så betaler dere inn hvert deres beløp, beregnet etter inntekt. 

Anonymkode: b6939...988

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han tjener ca. dobbelt så mye som meg. Vi betaler begge inn på huslånet (vi eier 50/50) , han betaler ca. dobbelt av meg, men jeg betaler strøm, kommunale avgifter, netflix, spotify, bilforsikringer på begge bilene (vi har hver vår som vi eier). 
Så mot slutten av mnd. så har han ca.10.000-15.000 igjen, jeg har ca.2.000-3.000. 
Han betaler det meste av mat, men han spiser mer en dobbelt så mye som meg. Han sier jeg må si fra hvis jeg trenger penger, så kan han vipse meg, men jeg syntes ikke det er så greit å måtte be om penger. Litt for stolt der. 

Jeg vil si du kommer meget pent utav dette, ts. Du eier 50% og han betaler dobbelt så mye som deg, altså betaler han 66% og du 33%. 

Mener du at du kommer dårlig ut? For var jeg han (og jeg er kvinne) så ville jeg spirt meg selv om du likte meg eller pengene mine. Og jeg ville nok testet det ved å la deg finansiere din egen tilværelse. Heldigvis for deg har menn flest mye høyere terskel for hva de synes er greit i forhold. De ser ikke det helt store problemet med en partner som mest liker pengene deres. Man er ikke som kvinne havnet i «kvinnefellen» fordi en har valgt å tjene lite. Man skal ikke ved «felles økonomi» kreve at en partner finansierer livsopphold for den andre. Forhold der en betaler og sex er involvert har en kjøper og en selger. Den ene er i brudd med norsk lov.

Du kan trygt si dere har felles økonomi. Eller at du lever av han. Eller at han finansierer en livsstil du ellers ikke kunne drømme om. Og jeg aner at forholdet nok vil vare lengre når strømprisene er høye enn var de lave. 

Ønsker du sitte igjen med mer på slutten av en måned? Skaff deg bedre betalt arbeid.

Anonymkode: bbc8c...6a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke felles nei.

hvorfor har dere ikke en felles konto alt felles går fra?

Anonymkode: 1226b...fac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil si du kommer meget pent utav dette, ts. Du eier 50% og han betaler dobbelt så mye som deg, altså betaler han 66% og du 33%. 

Mener du at du kommer dårlig ut? For var jeg han (og jeg er kvinne) så ville jeg spirt meg selv om du likte meg eller pengene mine. Og jeg ville nok testet det ved å la deg finansiere din egen tilværelse. Heldigvis for deg har menn flest mye høyere terskel for hva de synes er greit i forhold. De ser ikke det helt store problemet med en partner som mest liker pengene deres. Man er ikke som kvinne havnet i «kvinnefellen» fordi en har valgt å tjene lite. Man skal ikke ved «felles økonomi» kreve at en partner finansierer livsopphold for den andre. Forhold der en betaler og sex er involvert har en kjøper og en selger. Den ene er i brudd med norsk lov.

Du kan trygt si dere har felles økonomi. Eller at du lever av han. Eller at han finansierer en livsstil du ellers ikke kunne drømme om. Og jeg aner at forholdet nok vil vare lengre når strømprisene er høye enn var de lave. 

Ønsker du sitte igjen med mer på slutten av en måned? Skaff deg bedre betalt arbeid.

Jeg er ikke helt enig med deg. Kommunale avgifter, to bilforsikringer og alt annet TS lister opp utgjør nok minst like mye som 50% av det samboer betaler inn ekstra. 

Anonymkode: af1b4...572

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Helt ærlig så er dette bare svada. 
Han betaler ca. dobbelt så mye på lånet, men jeg har de fleste andre utgifter bl.a strøm  (hvis du leser hva jeg skriver). 
Jeg har finansiert mitt eget livsopphold i flere år før jeg traff han.  

Men, poenget med innlegget var at jeg mener ikke vi har felles økonomi, men det mener han. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å ta det opp at du sitter med mye mindre enn ham når alt er betalt og be ham ta regning for noe? Jeg vet ikke hvordan det er med fellesøkonomi men kommunikasjon er ikke helt optimal her

Anonymkode: 4a9e0...c46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva hver av dere tjener og hva dere sitter igjen med etter faste utgifter er uvesentlig, så lenge dere deler faste utgifter 50/50 så vil jeg si at dere har felles økonomi.

Anonymkode: 1f9ae...ac9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke felles økonomi nei. Da hadde alt gått i felles pott. Så betales regninger og resten fordeles til sparing og forbruk (slik som dere har avtalt). 
Har dere barn? Kanskje greit å ta en prat om økonomi igjen i alle fall. Er det greit at du sitter igjen med så mye mindre enn han hver mnd.? Samtidig tjener han jo mye mer enn deg. 

Tenker fordeling kommer litt an på hvor man er i løypa. Er det unger og forpliktelser så bør man dele mer...er det litt tidligere i forholdet uten barn er det ofte mer naturlig at man deler litt mer etter inntekt (men slik at alle har det greit da). 

Anonymkode: 3b9a0...378

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi. Alt av inntekt går inn på samme konto, og deretter inn på diverse regningskontoer osv.

Det som står igjen på felles er til vårt bruk. Ingen av oss sløser, og skal vi bruke større summer snakker vi med den andre.

Anonymkode: 906da...ef5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke felles, men dette er vel ganske normalt. Skulle du plutselig stå alene kommer du til å være glad for at du fikser økonomi og vet hva ting koster. 

Det er jo ikke slik at en partner har forsørgerplikt. 

Anonymkode: 2db58...1b0

Skrevet

Felles økonomi er om begge setter en avtalt del av lønna inn på en felles regnings- og matkonto som dekker de månedlige utgiftene.

Dere bør jo absolutt sette dere ned og regne på hvor mye de andre utgiftene er på i snitt pr.mnd, så ser dere om det hver av dere betaler inn blir riktig i forhold til at du burde kunne sitte igjen med litt mer enn 2-3000kr etter faste utgifter.

Vi har aldri hatt felles økonomi, og han mente han betalte mest da han dekte lånet men tenkte da ikke på at jeg dekte mat, barnehage, telefoner, tv, nett, kommunale avgifter og forsikring. Så det er veldig greit å sette opp hvilke andre faste utgifter dere har i løpet av året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...