AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Vært hos reguleringstannlege og nå fått et prisoverslag på mail.. Opplegget som tannlegen anbefaler, koster 40.000,- Det tilsvarer at jeg betaler ca.2500,-/mnd i 1,5år og jeg har ikke rett på noe refusjon på beløpet.. Hvordan har folk råd til å gi barna sine regulering?? Jeg er alenemor og jobber allerede så mye jeg overhodet kan, for å ha nok penger. Har ikke råd til å påta meg så mye. Barnefar betaler knapt nok bidrag, og bidrar ikke med en krone mer, fordi han mener bidraget skal dekke alt.. Anonymkode: 86cde...027 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Far er pliktig å betale her, det står på nav.no. Om han nekter, så sender du alle kvitteringer til nav, då må han betale. Er også alene, far betaler kun fordi det er under nav regler. Anonymkode: 30d46...b02 21 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Høy utdanning, godt betalt jobb... og ikke fler barn enn jeg har råd til å ha... Anonymkode: daab5...178 19 1 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Høy utdanning, godt betalt jobb... og ikke fler barn enn jeg har råd til å ha... Anonymkode: daab5...178 Føltes det godt å heve seg over noen?🙃 Anonymkode: 48f39...5e9 38 3 19
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 Barnefar betaler nesten hele regningen. Anonymkode: c86fa...aea
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Høy utdanning, godt betalt jobb... og ikke fler barn enn jeg har råd til å ha... Anonymkode: daab5...178 👆🏻 Anonymkode: acbe4...0a1 5 2
Andro Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 (endret) Vi har råd fordi vi betaler gradvis gjennom et par år. Du kan kreve særbidrag fra far for denne utgiften. Be dem om å fastsette det, og å innfordre det. https://www.nav.no/bidrag-utgifter Endret 12. mars 2023 av Andro 4 2
fru Alving Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 Alternativet er jo å la det være, i mange land får ikke barn rette opp tennene fordi foreldrene ikke har råd. Barnet ditt trenger regulering, du må nesten bare kutte i noe annet eller få far til å hjelpe til. Hvordan skal du ha råd til konfirmasjon, lappen osv? Det er utgifter ved å ha barn. 10
Heln Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Far skal vel betale for typ halvparten på sånne ting? Men uansett, jeg regner med at slike kostnader kommer, så jeg sparer til barna. Mine er små, en baby og en treåring, men jeg tipper jeg ikke kommer til å ha spesielt mye bedre økonomi om 10 år, så greit å ha litt oppsamlet til slike ting. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 Mitt barn er fire mnd og jeg har allerede begynt å spare til tannregulering og konfirmasjon. Samme gjorde mine foreldre. Anonymkode: 5b576...80b 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 Jeg tror de har strammet litt inn på refusjon. Jeg tror det var lettere å få noe tilbake før.. Nei; Hvordan hadde vi råd til konfirmasjon, bunad, tannregulering, økte utgifter på alt...sertifikat, Polentur og fandens amanda?? Det er jeg ikke helt sikker på. Men vi fikk det til på ett eller annet vis. DVS, jeg fikk det til. Det var jo mine unger. Jeg er gift, så litt støtte ble det, men det var i hovedsak min konto det gikk ut av. Men det er dyrt. Ingen tvil om det. Du må be far hjelpe mer til. Det er hans barn det går ut over, og du MÅ jo betale alt du eier og har. Det er ingen vits i at han skal grine seg ut av det. Informer- ikke ta telefonen, og send krav via NAV. Anonymkode: a762e...9b5 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vært hos reguleringstannlege og nå fått et prisoverslag på mail.. Opplegget som tannlegen anbefaler, koster 40.000,- Det tilsvarer at jeg betaler ca.2500,-/mnd i 1,5år og jeg har ikke rett på noe refusjon på beløpet.. Hvordan har folk råd til å gi barna sine regulering?? Jeg er alenemor og jobber allerede så mye jeg overhodet kan, for å ha nok penger. Har ikke råd til å påta meg så mye. Barnefar betaler knapt nok bidrag, og bidrar ikke med en krone mer, fordi han mener bidraget skal dekke alt.. Anonymkode: 86cde...027 Hvis du ikke har rett på noe refusjon så er det vel fordi barnet ikke egentlig trenger regulering? 🤔 Jeg er ufør, alene og to av mine måtte ha/har regulering. Far tar halve og jeg halve. Må bare prioritere det da det har vært helt nødvendig her. Anonymkode: bc13b...887 15 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 5 minutter siden, Heln said: Far skal vel betale for typ halvparten på sånne ting? Men uansett, jeg regner med at slike kostnader kommer, så jeg sparer til barna. Mine er små, en baby og en treåring, men jeg tipper jeg ikke kommer til å ha spesielt mye bedre økonomi om 10 år, så greit å ha litt oppsamlet til slike ting. Far betalter normalt langt mer enn halvparten for sånne ting. Tipset over om å søge særbidrag som fastsettes av NAV er godt. Hilsen en annen far, i samme situasjon. Anonymkode: 3ffdc...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 Hvis ikke regulering utløser noe Helforefusjon, er behovet kun av subjektive, kosmetiske årsaker. Anonymkode: fb52e...d2c 14 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 Jeg hadde ikke råd, rett og slett Anonymkode: 2d221...245 3 2
Urwa Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Høy utdanning, godt betalt jobb... og ikke fler barn enn jeg har råd til å ha... Anonymkode: daab5...178 Du har visst mistet noe på vei til *høy utdanning*. 8 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 Dette var egentlig en fin påminnelse om å starte å spare🙈 Er gravid med første barn, og både jeg og søsknene mine hadde både briller og regulering😅 Anonymkode: b0e94...840 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis ikke regulering utløser noe Helforefusjon, er behovet kun av subjektive, kosmetiske årsaker. Anonymkode: fb52e...d2c Akkurat! Jeg er så glad for at mine foreldre ikke sa ja til regulering på meg, av kosmetiske årsaker. Synes det er fint med særpreg, jeg har huggtenner, litt overbitt og en glipe mellom fortennene. Anonymkode: 46cdf...4b4 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #19 Skrevet 12. mars 2023 Jeg fant råd. Det sagt, er reguleringen medisinsk nødvendig får du refusjon fra Helfo prosentvis ut fra hvor stort behovet er. Her har jeg betalt fra noen hundrelapper til 5000 pr konsultasjon - og kun betalt ved konsultasjon. Den høyeste summen var da hun fjernet regulering og fikk støpt plate. Her ble behandlingen forøvrig kortere enn forespeilet da reguleringen drev og løsnet, og det viktigste var i orden. Overbittet som også skulle vært gjort noe med er på ca 7.5mm og grensen for å gjøre noe med det er på 6mm så tannlegen anbefalte rett og slett å bare la det være i og med at det er medisinsk forsvarlig å droppe det. Anonymkode: d4d80...841
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #20 Skrevet 12. mars 2023 Vi får 75 % refusjon. Absolutt helt nødvendig med regulering. Har fått prisoverslag på 25 - 30 tusen i egenandel. Vi er to med inntekt, så det skal gå greit. Men tenker på aleneforeldre eller folk med flere barn som må ha regulering. Det burde vært gratis, ihvertfall når det er absolutt nødvendig. Anonymkode: 3c6b8...140 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå