Gå til innhold

Kan dette være sant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt fortalt en ganske bisarr historie om en som jeg var veldig forelsket i for et par år tilbake. Han skal visstnok ha slitt veldig psykisk de siste årene. Jeg har blitt fortalt at han ble hentet av politi og tvangsinnlagt med psykoser, og at han vært der over lengre tid. At han var veldig ofte redd, men ble overmannet av personalet der og dopet ned. Og at han lå lenge i lenker mens han var livredd og trodde at alle rundt han skulle gjøre han vondt. 

Det er utrolig vondt å tenke på at han skal ha vært så mye redd og at han skal ha vært utsatt for en slik psykisk påkjenning. Er det vanlig å sette redde mennesker i lenker uten beroligende slik at de ligger i timesvis å prøver å kjempe seg ut samtidig som de tror at de som jobber der skal gjøre han noe??

Anonymkode: 88fde...f34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bare spekulasjoner, og vanskelig å si. Det er neppe nøyaktig slik en psykotisk og redd pasient opplever det, virkelighetsoppfattelsen blir helt annerledes og ute av stand til å registrere ordentlig hva som skjer og hvorfor.

Det er IKKE vanlig å sette mennesker i lenker, det blir vel sjeldent til aldri brukt. Vi bruker reimer på de som er til stor fare for seg selv og omgivelsene, og da som siste utvei.

Anonymkode: 654ae...310

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir bare spekulasjoner, og vanskelig å si. Det er neppe nøyaktig slik en psykotisk og redd pasient opplever det, virkelighetsoppfattelsen blir helt annerledes og ute av stand til å registrere ordentlig hva som skjer og hvorfor.

Det er IKKE vanlig å sette mennesker i lenker, det blir vel sjeldent til aldri brukt. Vi bruker reimer på de som er til stor fare for seg selv og omgivelsene, og da som siste utvei.

Skjønner, men er det vanlig at pasienter som legges i reimer ikke får beroligende? Slik jeg fikk det beskrevet lå han med regelrett dødsangst i "timesvis". 

Jeg har forstått det slik at kriterier er at man er til fare for seg selv og andre ja. Slik jeg forsto det så var han ikke voldelig eller skadelig, men motsatte seg kontroll fordi han var redd, og at han var helt våken i "timesvis" Det er jo helt forferdelig å tenke på!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner, men er det vanlig at pasienter som legges i reimer ikke får beroligende? Slik jeg fikk det beskrevet lå han med regelrett dødsangst i "timesvis". 

Jeg har forstått det slik at kriterier er at man er til fare for seg selv og andre ja. Slik jeg forsto det så var han ikke voldelig eller skadelig, men motsatte seg kontroll fordi han var redd, og at han var helt våken i "timesvis" Det er jo helt forferdelig å tenke på!

Jeg vet ikke om de blir dopet ned eller ikke, vil tro det varierer fra pas. til pas.

Jeg kan fortelle at jeg har vært innlagt i et års tid på psykiatrisk, sammenlagt over en del år. Jeg har aldri observert noe lignende, og jeg har ikke blitt behandlet noe annet enn bra selv. Det, kombinert med lover og regler, instrukser og erfaringer fra andre, gjør at jeg tenker dette nok er en situasjon som er sterkt overdrevet, særlig siden det er snakk om tvangsmidler som ikke engang eksisterer i den normale psykiatrien (lenker).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om de blir dopet ned eller ikke, vil tro det varierer fra pas. til pas.

Jeg kan fortelle at jeg har vært innlagt i et års tid på psykiatrisk, sammenlagt over en del år. Jeg har aldri observert noe lignende, og jeg har ikke blitt behandlet noe annet enn bra selv. Det, kombinert med lover og regler, instrukser og erfaringer fra andre, gjør at jeg tenker dette nok er en situasjon som er sterkt overdrevet, særlig siden det er snakk om tvangsmidler som ikke engang eksisterer i den normale psykiatrien (lenker).

Det var jeg som brukte ordet lenker fordi jeg ikke kom på "reimer". 

Det skal visstnok ha vært han selv som fortalte om dette, og det har sannsynligvis vært gjennom et par ledd før jeg fikk infoen, så forhåpentligvis så er det ikke sant. Samtidig ser jeg ikke hvorfor han skal lyve om det. Jeg kjenner han ikke som noen løgner og absolutt ikke oppmerksomhetssyk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var jeg som brukte ordet lenker fordi jeg ikke kom på "reimer". 

Det skal visstnok ha vært han selv som fortalte om dette, og det har sannsynligvis vært gjennom et par ledd før jeg fikk infoen, så forhåpentligvis så er det ikke sant. Samtidig ser jeg ikke hvorfor han skal lyve om det. Jeg kjenner han ikke som noen løgner og absolutt ikke oppmerksomhetssyk. 

Igjen, dette også blir jo spekulasjoner, men du sier det har gått igjennom flere ledd. Mange liker å overdrive, og mange liker å "ta" staten, sykehus, det offentlige osv. Det er en kjent sak at det har vært mye rart i psykiatrien i gamle dager, og det henger nok igjen et spøkelse der også. Og som kjent, spøkelseshistorien blir gjenfortalt i det uendelige.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke sånn det foregår når man blir stripset. Historien er i beste fall ekstremt overdrevet men muligens også totalt sprøyt 

Anonymkode: 42945...c05

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke sånn det foregår når man blir stripset. Historien er i beste fall ekstremt overdrevet men muligens også totalt sprøyt 

Hvordan foregår det da? 

Skrevet (endret)

Noen er så syke, og så farlige for seg selv og andre, at de må legges ned med tvang. Det er strenge regler for gjennomføring av dette.
Lov om etablering av gjennomføring av psykisk helsevern § 4-8 sier noe om dette https://lovdata.no/lov/1999-07-02-62/§4-8
I tillegg finnes forskrifter og prosedyrer knyttet opp mot alder, diagnoser, legemidler etc.

Det er viktig å huske at slik tvangsbruk er gjort fordi pasienten er redd og utagerende i utgangspunktet, og at andre ting ikke har vært vellykket for å forhindre skade på pasienten eller dem rundt. Det er en siste utvei.

Endret av Andro
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo det kan foregå sånn

Anonymkode: 4ed27...b87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan jo ha vært en psykosedrøm hele greia, i og med at han var innlagt med psykose. Hvis det faktisk skjedde så kan det ha virket som "timesvis" for ham, men egentlig var det kanskje 10-15 minutter. Når man har dødsagst går tiden veldig sakte.

Anonymkode: 6af55...167

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...