Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et forhold med en som er 8 år eldre enn meg, jeg er 23. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal definere forholdet vårt. Jeg føler ikke at vi er kjærester, men vi har hatt et intimt og nært forhold i noen år. Jeg har et stort behov for han og hadde det vært opp til meg så hadde vi vært kjærester. Han sier at han er glad i meg, men han behandler meg ikke som om vi er likeverdige. Dette er noe en annen venn av meg har påpekt. Jeg synes det er så vanskelig å vite om det er en naturlig ubalanse pga alder, eller om han er kontrollerende og manipulerende slik min venn nå veldig hardnakket påstår. Jeg er veldig forvirret angående forholdet pga dette. Han er veldig belærende og kommanderende og jeg føler noen ganger at han snakker til meg som om jeg er et dumt barn, igjen så vet jeg ikke om det er naturlig fordi han er mer moden en meg, og jeg kan gjøre dumme ting. Jeg har tenkt mye og jeg føler at jeg har strukket meg langt for å gjøre han forbøyd, og det hender at jeg faktisk blir overveldet og litt redd av han. Etter at jeg har betrodd meg til venner har jeg blitt veldig oppmerksom på at han kanskje presser meg bevisst og at han er klar over at jeg er lett å overtale. Jeg føler at jeg fryser litt til noen ganger når han vil noe. Jeg kan uttrykke at jeg ikke vil, men han kan presse både fysisk og psykisk, men jeg blir på en møte frivillig med på det. 

Vennen min mener at jeg er i et forhold med en som utnytter meg kun fordi jeg er enkel å utnytte. Hun mener at han ikke er glad i meg, men at han er glad i overmakten han har. Jeg er veldig frustrert og forvirret. Han sender veldig mixed signals. Han vil at jeg skal være sammen med han hver dag, men han kan også overse meg når jeg er der, spesielt hvis de to andre han bor med er hjemme der. Jeg kan til og med føle meg litt hengt ut av dem alle tre som er veldig vondt. Men igjen så vet jeg ikke hva som er min mistroiske og skadede syn på ting. 

Veldig rotete, men jeg klarer ikke å rydde så mye mer opp i dette og det er litt derfor jeg skriver her. Kanskje jeg kan få noen nøytrale syn på situasjonen, og kanskje noen råd. 

Anonymkode: 7c6fb...e15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekte kjærlighet innebærer at man behandler hverandre med respekt. Det er selve kjernen av kjærlighet. 

Du er heldig som føler at dette er feil. Og nå må du stole på følelsen din, være tro mot deg selv, og heller finne kjærlighet et annet sted. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stol på vennen din som kjenner deg og swe hvordan du endrer deg og blir påvirket. Det er ingen sunne og oppegående voksne menn som går etter en så ung jente i den alderen du er nå og du sier det allerede har pågått noen år! Du blir helt tydelig brukt her ja og måten han behandler deg på skal ikke avfeies med aldersforskjell, han er ikke god mot deg og du blir brutt ned. 

Allier deg med vennen din og slå opp. Gå null kontakt og ikke tillatt han å få true eller manipulere deg tilbake! 

Anonymkode: 3dd1b...1e6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vennen din har mest sannsynlig rett. Du er som frosken i gryta som ikke merker at vannet varmes sakte opp rundt den. Hopp ut før du sitter i saksa med unger, hus og alt. Da blir ting mye mer komplisert.

Anonymkode: 20c14...1e0

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det var så flaut å skrive, men jeg er en gutt/mann, ikke jente. 

Takk for svar, det er skikkelig vondt å innse. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Gutter og menn blir også utsatt for manipulering og psykisk vold fra partneren sin. Ville tatt kontakt med krisesenteret i din kommune om jeg var deg. I hvert fall om du ikke ser hvordan du selv skal komme ut av dette (om det er det du vil). Du kan være anonym i kontakten med krisesenteret hvis du vil. 

Som en annen sa over her; pass på så du ikke sitter i saksa med forpliktelser og eventuelt barn etter hvert❤️

Anonymkode: 07530...bf9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Beklager, det var sneversynt av meg å anta at du var jente. Rådet mitt står uansett da. Lykke til. ❤️

Skrevet (endret)

Dette er i beste fall en ekstremt giftig relasjon iallefall.

Så må du spørre det selv om du skal bruke verdifulle år på det.

Og sørg for Gud skyld for å ikke bli gravid med ham om du velger å bli i en såpass skadelig relasjon. 

Edit: ser nå du er mann og i en relasjon med en eldre mann.

Men ja - dette er supergiftig relasjon. Du kaster bort tiden din. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Beklager, det var sneversynt av meg å anta at du var jente. Rådet mitt står uansett da. Lykke til. ❤️

Ingen fare! Det er tross alt kvinneguiden 😊

Skrevet

Det er manipulatorens sterkeste kort: Å viske ut grensene dine, slik at du gradvis finner deg i stadig mer.
Forhold foregår ikke ovenfra og ned, og det at du tenker at han har mer rett fordi han er eldre er i seg selv et faresignal. Det høres ut som han trekker tilbake oppmerksomheten for å få deg til å kjenne deg usikker og needy, for så å blåse liv i glørne igjen. Et kjærlig forhold er ikke slik. Med en god partner føler man seg alltid ønsket og trygg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det var veld egentlig det jeg visste dere kom til å si. For å være ærlig er jeg litt redd for å avvise han. Samtidig som jeg synes det er vond naturligvis. Jeg tror han på en måte står for grunntryggheten min i livet, uansett om det sikkert er en falsk grunntrygghet. Jeg får litt angst av å tenke på at jeg ikke skal ha han. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at man ikke selv skjønner at man utsettes for kontroll og manipulering. Stol på vennen din og kom deg vekk fra denne mannen! 

Det høres ut som en med pedofile tendenser som har groomet deg fra ung alder og fått deg følelsesmessig avhengig av han. Virkelig ikke bra! 

Du kan ringe volds og overgrepslinjen Anonymt på 116006 for å få hjelp til å forstå den psykiske volden og det seksuelle misbruket, de vil også hjelpe deg ut av forholdet om du spør om det, men er også gode å snakke med bare for å ha noen å snakke med om det man utsettes for og tanker man har og ting man lurer på rundt det. Du skal ikke skamme deg! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Det er manipulatorens sterkeste kort: Å viske ut grensene dine, slik at du gradvis finner deg i stadig mer.
Forhold foregår ikke ovenfra og ned, og det at du tenker at han har mer rett fordi han er eldre er i seg selv et faresignal. Det høres ut som han trekker tilbake oppmerksomheten for å få deg til å kjenne deg usikker og needy, for så å blåse liv i glørne igjen. Et kjærlig forhold er ikke slik. Med en god partner føler man seg alltid ønsket og trygg.

Ja, der satte du veldig ord på det. Hvis jeg viser kjærlighet mot han avviser han det så og si alltid, men hvis for eksempel sier at jeg ikke orker å komme til han etter jobb og skole, så blir han sint. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du gjør lurt i å ta den uroen og tvilen du har i forhold til mannen og forholdet på alvor. I det du skriver så er det en haug med røde flagg og du ser det selv fordi du har nevnt det.

Du er ung og har hele livet foran deg. Gode mennesker gjør deg godt og får deg ikke til å føle deg liten.

Du har fortsatt en stemme og et hode som forteller deg at det er noe som skurrer. Over tid kan man faktisk få skyldfølelse bare for å ha en mening om man har levd med en svært toxic person. Til slutt tør du ikke å svare om du vil ha kaffe eller te om det går langt nok. Sier ikke at dette er han, men ikke ta lett på den lille redslen du har i forholdet med han.

Anonymkode: 5f14c...d80

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du først og fremst ikke får nøytrale svar, men svar basert på synes mann - kvinne.

Kan det hende at dynamikken i homofile forhold er annerledes? Jeg spør, fordi den som mener at du er utnyttet, er en kvinne og vil, i likhet med de som svarer der her, se på det du forteller med en kvinnes øyne.

Jeg tror jeg ville ha pratet om dette med noen med din egen legning og som kan se spørsmålene dine i lys av det.

Men uansett, så er respekt og likeverd grunnpilarene i et godt forhold. Så føler du at denne mannen ikke viser deg respekt og bryr seg om det på en likeverdig måte, så ville jeg vurdert å gått videre.

Anonymkode: e17cc...440

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke gå så langt som i å sette merkelappen narcissist på han som behandler deg dårlig, men han har noen av trekkene, og jeg tror at det er nyttig for deg å lese her: https://www.choosingtherapy.com/narcissistic-manipulation-tactics/

Det er aldri lurt å slenge om seg med alvorlige diagnoser basert på noen linjer i et tilfeldig innlegg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at man ikke selv skjønner at man utsettes for kontroll og manipulering. Stol på vennen din og kom deg vekk fra denne mannen! 

Det høres ut som en med pedofile tendenser som har groomet deg fra ung alder og fått deg følelsesmessig avhengig av han. Virkelig ikke bra! 

Du kan ringe volds og overgrepslinjen Anonymt på 116006 for å få hjelp til å forstå den psykiske volden og det seksuelle misbruket, de vil også hjelpe deg ut av forholdet om du spør om det, men er også gode å snakke med bare for å ha noen å snakke med om det man utsettes for og tanker man har og ting man lurer på rundt det. Du skal ikke skamme deg! 

Oi, det hørtes veldig skummelt ut, men jeg tenker selv at jeg trenger profesjonell hjelp for å i det hele tatt tørre å gå fra han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, der satte du veldig ord på det. Hvis jeg viser kjærlighet mot han avviser han det så og si alltid, men hvis for eksempel sier at jeg ikke orker å komme til han etter jobb og skole, så blir han sint. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi, det hørtes veldig skummelt ut, men jeg tenker selv at jeg trenger profesjonell hjelp for å i det hele tatt tørre å gå fra han. 

Det er opplagt at du har med en skadelig mann å gjøre. Ring volds og overgrepslinjen på 116006, du kan være anonym. Du får noen å snakke med og du får hjelp 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker at du først og fremst ikke får nøytrale svar, men svar basert på synes mann - kvinne.

Kan det hende at dynamikken i homofile forhold er annerledes? Jeg spør, fordi den som mener at du er utnyttet, er en kvinne og vil, i likhet med de som svarer der her, se på det du forteller med en kvinnes øyne.

Jeg tror jeg ville ha pratet om dette med noen med din egen legning og som kan se spørsmålene dine i lys av det.

Men uansett, så er respekt og likeverd grunnpilarene i et godt forhold. Så føler du at denne mannen ikke viser deg respekt og bryr seg om det på en likeverdig måte, så ville jeg vurdert å gått videre.

Hva i all verdens manneundertrykkende og homofiendtlige squip er dette??? Er man groomet fra ung alder av en voksen som utøver psykisk vold og utnytter deg seksuelt så skal det tas like alvorlig samme hvilket kjønn man er! 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...