Gå til innhold

Noen som har bodd en måned i Sydlige strøk? Og kan gi råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt noen tøffe år og nå er det over, jeg har mulighet til å ta ferien min når som helst, så er det mulig å ta en måned i varmere strøk uten at det blir for dyrt? Utenom sesong eller noe sånt? 

Anonymkode: 5b629...51b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja reis utenom sesong, sjekk forskjellige land og dato, bodde 1 mnd i Asia med privat strand tilhørende resorten, og basseng som gikk langs alle rom og stort fint rom med aircondition for 20 000 flybillet inkludert. Finnes alltid noen kupp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (1 minutt siden):

Ja reis utenom sesong, sjekk forskjellige land og dato, bodde 1 mnd i Asia med privat strand tilhørende resorten, og basseng som gikk langs alle rom og stort fint rom med aircondition for 20 000 flybillet inkludert. Finnes alltid noen kupp

Høres ut som en drøm, takk! Nå ble jeg veldig gira her! 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du dele hvor dette var? Navn eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du dele hvor dette var? Navn eller? 

Dette var i Kambodsja, sinakoukville, husker ikke navnet på resorten

AnonymBruker
Skrevet

Dette var i Kambodsja, sinakoukville, husker ikke navnet på resorten

Takk jeg skal søke litt rundt! 

Skrevet

Ja. Nei. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk jeg skal søke litt rundt! 

Kan også poengtere at dette var 6-7 år siden, og du må sikkert bytte noen fly på turen, brukte 22 timer på og komme meg bort oslo-amsterdam-hong kong- Kambodsja. 

Brukte også Expedia, som connecter flybilettene dine og du trenger ikke sjekke inn og ut osv

Endret av Endorfin
AnonymBruker
Skrevet
Endorfin skrev (Akkurat nå):

Kan også poengtere at dette var 6-7 år siden, og du må sikkert bytte noen fly på turen, brukte 22 timer på og komme meg bort oslo-hong kong- Kambodsja. 

Brukte også Expedia, som connecter flybilettene dine og du trenger ikke sjekke inn og ut osv

For en måned med noe som det du beskriver kan jeg godt ri esel deler av turen, kjenner hele kroppen slappe av bare av tanken 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullt mulig, avhengig hva dyrt er og hvilken standard du ønsker. Bodde på hotell på bali for 200kr/natten. Ikke noen luksus. I stort sett Thailand, Kambodsja, Vietnam, bali, Malaysia, noen land i søramerika går det å finne "bolig" til denne prisen. Hvis du vil bo lang tid på samme sted så kan du også forhandle på prisen. Kjøp fly, book overnatting for 1-2 netter og så gå rundt og se hva som finnes av alternativer og be om priser. Mat får du også billig, hvis du spiser "hjemme" eller der hvor lokalbefolkningen spiser. I Costa Rica(som er ganske så dyrt) lagde jeg mat på vandrerhjemmene, på Bali fikk jeg hjelp av lokalt folk å finne kylling og ris for 15kr/måltidet (turistpris 😅). Og så er det greit å ta lokalbuss foran turisttransport osv. Ikke dra på turistattraksjoner, ordnede turer..

Anonymkode: 66d32...bb3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært en måned utenlands mange ganger, og utenfor sesong gjør man enkelt noen kupp. Men vanskelig å si noe mer når du bare skriver "ikke for dyrt". Hva har du i budsjett?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på å ta et par mnd i Spania, og det er mye billigere per natt å leie rom for en måned de fleste steder. Da går de over fra pris per natt til pris per mnd. Jeg skal selv dra i november/desember og vil bo på landsbygda utenom stranda, og fant mye svært billig.

Anonymkode: 2d9c9...39f

• Liker 1
Skrevet

Utenom sesong, men skaff deg informasjon om temperaturen i lufta og om det blåser sand fra Sahara eller annen ørken (sanden fraktes langt). Greit med joggemuligheter i nærheten, små kafeer/tavernaer der man kan skrive og "solbeskyttelse" over PCen om du planlegger å sitte ute og vil se hva som står på skjermen 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har hatt noen tøffe år og nå er det over, jeg har mulighet til å ta ferien min når som helst, så er det mulig å ta en måned i varmere strøk uten at det blir for dyrt? Utenom sesong eller noe sånt? 

Ja. Jeg var 6 uker i Sør Frankrike i september / oktober. Kostet vel sånn 450 - 500 kroner natten på leilighetshotellet jeg bodde på. Ganske greit med leilighetshotell da kan man lage maten selv så det blir ikke så dyrt. Det er forsåvidt ikke så dyrt å gå ut å spise der heller, men uansett billigere å lage maten i leiligheten.

Anonymkode: 82aae...1aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en måned i Thailand og brukte rundt 30 000. 4 forskjellige steder, fløy, spiste hvor jeg ville, tok massasje hver dag, levde som en konge. Bodde veldig fint innimellom og « helt vanlig» ellers.

Hadde lett kunnet å gjøre det i hvert fall 10 000 billigere. 

Anonymkode: b4a41...fa1

• Liker 1
Skrevet

Da vil jeg anbefale deg Side i Tyrkia i september/oktober.  Da er det ikke altfor varmt der.  Det er en liten og oversiktlig ferieby med nydelige sandstrender langs en lang strandpromenade.  Jeg sjekket nylig flyprisene dit, og det får du for ca. 5.000 kr T/R .  3-stjerners hotellrom inklusive frokost , beliggende nær stranden, får du ned i 10.000 kr for 4 uker.  Et 4-stjerners hotell med all inklusive, beliggende ved stranden,  kan du få for 22.000 kr.  Med bare frokost på 4-stjerners ved stranden kan du komme ned på 13.000 kr for 4 uker.  Jeg brukte Tripadviser som søkemotor.  Der kan du også lese kundeomtaler.  Passer man på å betale i Tyrkiske lire (ikke i Euro), så er Tyrkia det billigste landet vi nordmenn kan feriere i nå.  

Mange er veldig negative til Tyrkia som ferieland, men de fleste som er det, har aldri vært der.  Jeg opplever tyrkerne som generelt svært vennlige.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 8.28):

Jeg var en måned i Thailand og brukte rundt 30 000. 4 forskjellige steder, fløy, spiste hvor jeg ville, tok massasje hver dag, levde som en konge. Bodde veldig fint innimellom og « helt vanlig» ellers.

Hadde lett kunnet å gjøre det i hvert fall 10 000 billigere. 

Anonymkode: b4a41...fa1

Men reiser man til Thailand er det viktig å velge riktige reisetidspunkt i forhold til hvor i Thailand man drar.  Ellers kan man risikere å ferier midt i verste regntid.  

• Liker 1
Skrevet

Lei en bungalow på stranda i Zanzibar… 🏝

AnonymBruker
Skrevet

Støtter Tyrkia. Som alene har jeg følt meg trygg der og jeg har vært der i lengre perioder (over en mnd). 

Anonymkode: 2250d...86b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 16.21):

Ja det går helt fint! Vi bodde 3mnd i Thailand da eldste var nyfødt. Og i 2020 var vi 6 uker i Hellas. Så lenge du ikke shopper og spiser ute hver dah går det helt fint. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...