Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen et par år. Til nå har jeg bodd hos han, betalt halve renter og ellers utgifter. Men ikke noe avdrag. Rentene har vært lave da han ikke har skyhøyt lån. Avdrag betaler han alene.

Nå skal vi kjøpe noe annet sammen. Og vi er begge usikre hva som blir riktig i vår situasjon. 

Han tenker at vi skal kjøpe noe 50/50. Han får endel igjen fra salg av nåværende bolig og vil dermed ha høyere egenkapital enn hva jeg har. 

Han tjener ca 650-700 tusen årlig. Jeg tjener ca 500 tusen. Samtidig har jeg studielån og billån. Jeg har gått på privatskole så har høyt studielån. 

Så han vil sitte igjen med mye mer enn meg i mnd. Og jeg ser ingen god løsning. 

Hvis vi eier 50/50 vil hans del av boliglån være mye lavere enn min og han sitter igjen med mye mer til moro. Det tenker jeg vil være utfordrende i et forhold at en person har mer. 

Samtidig så skal jo ikke han holdes ansvarlig fordi jeg har studielån, tjener mindre og har billån. 

Hvis vi kjøper ulik eiendel av bolig så vil forskjellen bli mindre. Han vil likevel sitte igjen med mer enn meg i måneden, men forskjellen mellom oss blir bedre. Dog hvordan blir det med utgifter til hus og hjem? Skal han bidra mer både praktisk og økonomisk siden huset da er mest hans? Det blir jo også feil. Hvis vi pusser opp f.eks så blir det feil dersom vi betaler og gjør like mye, siden han får mer enn 50% av verdistigning siden han eier mer. Men det blir jo også smålig andre veien. 

Hvordan har andre løst denne problemstillingen?

Anonymkode: e0078...3af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har forskjellig eierbrøk. Har kontraktsfestet hos advokat at han er økonomisk ansvarlig foe sin eierandel, og jeg for min.

Anonymkode: 208ed...777

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har forskjellig eierbrøk. Har kontraktsfestet hos advokat at han er økonomisk ansvarlig foe sin eierandel, og jeg for min.

Dvs at vi betaler forskjellig i store investeringer, men i det daglige er vi ikke smålige mtp tid osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har vært sammen et par år. Til nå har jeg bodd hos han, betalt halve renter og ellers utgifter. Men ikke noe avdrag. Rentene har vært lave da han ikke har skyhøyt lån. Avdrag betaler han alene.

Nå skal vi kjøpe noe annet sammen. Og vi er begge usikre hva som blir riktig i vår situasjon. 

Han tenker at vi skal kjøpe noe 50/50. Han får endel igjen fra salg av nåværende bolig og vil dermed ha høyere egenkapital enn hva jeg har. 

Han tjener ca 650-700 tusen årlig. Jeg tjener ca 500 tusen. Samtidig har jeg studielån og billån. Jeg har gått på privatskole så har høyt studielån. 

Så han vil sitte igjen med mye mer enn meg i mnd. Og jeg ser ingen god løsning. 

Hvis vi eier 50/50 vil hans del av boliglån være mye lavere enn min og han sitter igjen med mye mer til moro. Det tenker jeg vil være utfordrende i et forhold at en person har mer. 

Samtidig så skal jo ikke han holdes ansvarlig fordi jeg har studielån, tjener mindre og har billån. 

Hvis vi kjøper ulik eiendel av bolig så vil forskjellen bli mindre. Han vil likevel sitte igjen med mer enn meg i måneden, men forskjellen mellom oss blir bedre. Dog hvordan blir det med utgifter til hus og hjem? Skal han bidra mer både praktisk og økonomisk siden huset da er mest hans? Det blir jo også feil. Hvis vi pusser opp f.eks så blir det feil dersom vi betaler og gjør like mye, siden han får mer enn 50% av verdistigning siden han eier mer. Men det blir jo også smålig andre veien. 

Hvordan har andre løst denne problemstillingen?

Anonymkode: e0078...3af

Hvorfor er det et problem at han blir sittende igjen med mer penger enn deg i måneden?.

Voksne mennesker går ikke rundt å tenker på at sånt er urettferdig som om de var små barn, løsningen og det eneste som er rettferdig er at dere deler utgiftene 50/50 og hvis du synes det er urettferdig at han sitter igjen med mer enn deg så er du kanskje ikke moden nok til å være i et forhold.

Du kan jo også vurdere tiltak for å øke inntekten din, forhåpentlig så har du ikke kastet bort tid og penger på en dyr utdannelse som ikke gir avkastning.

Anonymkode: a9357...564

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det et problem at han blir sittende igjen med mer penger enn deg i måneden?.

Voksne mennesker går ikke rundt å tenker på at sånt er urettferdig som om de var små barn, løsningen og det eneste som er rettferdig er at dere deler utgiftene 50/50 og hvis du synes det er urettferdig at han sitter igjen med mer enn deg så er du kanskje ikke moden nok til å være i et forhold.

Du kan jo også vurdere tiltak for å øke inntekten din, forhåpentlig så har du ikke kastet bort tid og penger på en dyr utdannelse som ikke gir avkastning.

Det er ikke sunt for forholdet når en sutter på labben mens den andre koser seg glugg i hjel. For ikke å snakke om slemt av den med høyest  inntekt. 

Anonymkode: 22348...534

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi delte lånet 50-50. Han fikk da høyere eierandel.

Siden han nå tjener mer enn meg dekker han mer av felles utgifter (typ oppussing). Vi gir begge alt det vi har for å få livet vi ønsker oss sammen. Det funker bra for oss.

Anonymkode: 6d7f4...a49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er da like «rettferdig» og vanlig å bidra etter evne i etablerte forhold? 

Jeg kjenner ytterst få som bidrar 50-50% etter et lengre forhold.

Anonymkode: 6d7f4...a49

Skrevet (endret)

Etter min mening er det som gir størst sjanse for å unngå brudd at man eier 50/50 og bidrar etter evne.

Om det er rettferdig, er et annet spørsmål. Så lenge det ikke er barn i bildet er det kanskje ikke det. Men når det kommer inn barn, mener jeg det er rettferdig.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Vi har betalt og eid 50/50. Han med det dobbelte av min inntekt. Helt uproblematisk.

Anonymkode: be9fd...aec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Regner med pipa får en annen lyd hvis du må gjøre like mye husarbeid, handle like ofte i butikken,  ta like mye fødselspermisjon, være like mye hjemme med syke barn, ta like mye ansvar for barna, hente og levere dem like ofte i barnehage, følge dem like ofte på treninger osv osv.

Den ene får større mulighet til å tjene mer penger fordi den andre tar mer ansvar hjemme. Skulle bare mangle at dette skal kompenseres for.

Man betaler utgifter prosentvis etter inntekt, hvertfall hvis man har felles barn. Hvis du syns dette er urettferdig så er du kanskje ikke moden nok til å være i et forhold. 

Anonymkode: 80d8a...e3c

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dere burde eie huset 50/50, men huslånet bør ikke være større enn hva du kan håndtere og leve godt med, siden det er du som tjener minst. Dere må ikke kjøpe hus utifra deres totale låneevne, men din låneevne x2. Hvis han forventer at dere makser huslånet utifra deres totale låneevne, så må han også bidra mer til husholdningen enn deg, på tross for at du eier 50%. Det tror jeg han neppe er interessert i, men sånn må det bli. 

Fordeler dere eierskapet f.eks til 60/40, så vil han i praksis ha "styringsrett" over eiendommen, da han sitter med majoriteten av eierskapet. Dette er det ikke alle som håndterer like godt, og det kan bli brukt imot deg. 

Siden han tjener mer enn deg så vil han uansett sitte igjen med mer enn deg i måneden. Men jeg håper virkelig at dere ser på hverandre som dere to, altså oss, og ikke jeg og deg, der dere ikke snur og vender på 10-kroningen mot hverandre. 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var i lignende situasjon. Jeg leide før jeg flyttet inn hos han. Og da vi skulle kjøpe sammen solgte han leiligheten sin. Han hadde dermed større egenkapital enn meg. Og han hadde, og har, høyere inntekt enn meg.

På grunn av dette var det riktig å eie 60/40. Alle utgifter vi har som øker verdien av boligen belaster vi 60/40. Alt annet betaler vi 50/50.

Anonymkode: ba698...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i lignende situasjon.

Delt eierskap 50/50. Jeg har da større lån en han og sitter igjen med mindre penger til overs. Men det er det rettferdige😉

Vi har fremdeles mulighet til å gjøre hyggelige ting sammen! Legger ikke så mye begrensninger.

Anonymkode: 7bc16...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Regner med pipa får en annen lyd hvis du må gjøre like mye husarbeid, handle like ofte i butikken,  ta like mye fødselspermisjon, være like mye hjemme med syke barn, ta like mye ansvar for barna, hente og levere dem like ofte i barnehage, følge dem like ofte på treninger osv osv.

Den ene får større mulighet til å tjene mer penger fordi den andre tar mer ansvar hjemme. Skulle bare mangle at dette skal kompenseres for.

Man betaler utgifter prosentvis etter inntekt, hvertfall hvis man har felles barn. Hvis du syns dette er urettferdig så er du kanskje ikke moden nok til å være i et forhold. 

Hva hvis det er den som har høyest inntekt som også tar mest ansvar for hjem og barn da? Det er da ingen automatikk i at størst innsats på hjemmebane gir lavest inntekt.

Anonymkode: d5a8d...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo ikke problemstillingen i det hele tatt. Familier deler det de har. Dette paret har ikke barn og omsorgsansvar ( i hvert fall ikke noe som tyder på det). 

At noen har bedre økonomi er ikke urettferdig, men et resultat av valg som gjøres. Om ikke TS tar seg sammen og betaler inn for å komme seg likt inn på boligmarkedet, vil forskjellen fortsette framover. Og hvem har billån før bolig, seriøst?? Bare det viser at TS er på bærtur, 

Anonymkode: 9832c...827

• Nyttig 1
Skrevet

Enten ulik eiebrøk slik at du har råd til å håndtere utgiftene.

Eller som jeg ville anbefalt, kjøp bolig som du har råd til og så ha lik eiebrøk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere ikke har planer om felles økonomi på sikt?

Hvis du er redd for å ha mindre enn han i måneden, er det fordi han er gnien og aldri spanderer noe? Jeg bare spør, for jeg ville ikke trives i et forhold hvor man ikke kan spandere på hverandre i blant. 

Når jeg møtte mannen min var jeg student, han tjente godt. Når vi reiste på rimelige ferier betalte jeg flybillett og et par hotellnetter og gjerne lunsj, han tok resten og middager. Fordi han ville vi skulle på tur og kose oss sammen. Det var ikke noe jeg forventet, men det var en god løsning for oss som ser for oss hele livet sammen.

Sett opp et budsjett og se hva du kan leve med på lang sikt. Pass på å få alt ned på papiret. Samboerkontrakt, hva som skjer ved oppussing, brudd. Livsforsikring.

Anonymkode: c8da0...62c

Skrevet

Du har bodd hos han og betalt halvparten av rentene og utgifter. Mest sannsynligvis har du altså betalt mindre enn om du hadde leid av en fremmed. Dette har gitt deg muligheten til å spare opp mer egenkapital, takket være hans smarte valg om å investere i bolig. Enda så sutrer du. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva hvis det er den som har høyest inntekt som også tar mest ansvar for hjem og barn da? Det er da ingen automatikk i at størst innsats på hjemmebane gir lavest inntekt.

Anonymkode: d5a8d...77d

Ja det kan også skje. Men framdeles så er det sånn at det som regel er kvinnene som tar mest ansvar hjemme, mens mennene tjener mest. Dette økonomiske vil endre seg over tid nå når flest kvinner tar høyere utdanning. Man kan bare håpe på at innsatsen i hjemmet vil gjøre det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 22.44):

Eller så har den som tjener mer en helt normal arbeidsuke, og er akkurat like lenge på jobb som den som tjener mindre.

Jeg var akkurat like mye på arbeid som min eks og jeg tjente mer, uten at det betydde han måtte ta mer ansvar hjemme av den grunn.

Anonymkode: f2462...0f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...