AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Jeg vil gjerne høre deres opplevelser. Jeg tenker da dere som flyttet pga negative årsaker. Type mistrivsel osv. Hvilket land flyttet dere til? Ble livet bedre? Bor dere der enda? Hvis ja, kommer dere noensinne tilbake? Anonymkode: 20e97...666
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Dette vil jeg høre om også. Husker det var en som bodde på Malta på forumet, de likte seg godt. Anonymkode: fb8e6...06b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Jeg har registrert flere som har flyttet, så jeg håpet at noen av dem ville dele sin opplevelse. Vurderer sterkt å flytte selv. Anonymkode: 20e97...666
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har registrert flere som har flyttet, så jeg håpet at noen av dem ville dele sin opplevelse. Vurderer sterkt å flytte selv. Anonymkode: 20e97...666 hvor skal du egentlig flytte hen da? Anonymkode: cbcbf...222
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 Jeg er ufør og misunner de som kan flytte fra Norge til varmere land, hvor det er rolige forhold Anonymkode: ea088...82e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 Jeg flyttet fordi vinteren er så lang i Norge. Selv om den metrologiske definisjonen på vinter er desember, januar og februar, er vinteren i Norge i praksis mye lenger. I Oslo i fjor kom de første minusgradene allerede i oktober og nå er vi i mars og ser det er ned mot 10 minus fortsatt. Fortsatt ingen varmegrader i siktet i uoverskuelig fremtid. I praksis varer vinteren minst 6 måneder. våren varer i 2,5 måneder, sommeren 1 måned og høsten 2,5 måneder. Det er det reelle klimaet. Er så glad jeg nå bor på kanariøyene med stabilt varmt vær. Kan bli noen kalde dager her også, men ingen vinter i norsk forstand. Klimaet har gjort underverker for helsen og trivselen min. Nå nyter jeg virkelig livet. Anonymkode: a3159...3ea 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg flyttet fordi vinteren er så lang i Norge. Selv om den metrologiske definisjonen på vinter er desember, januar og februar, er vinteren i Norge i praksis mye lenger. I Oslo i fjor kom de første minusgradene allerede i oktober og nå er vi i mars og ser det er ned mot 10 minus fortsatt. Fortsatt ingen varmegrader i siktet i uoverskuelig fremtid. I praksis varer vinteren minst 6 måneder. våren varer i 2,5 måneder, sommeren 1 måned og høsten 2,5 måneder. Det er det reelle klimaet. Er så glad jeg nå bor på kanariøyene med stabilt varmt vær. Kan bli noen kalde dager her også, men ingen vinter i norsk forstand. Klimaet har gjort underverker for helsen og trivselen min. Nå nyter jeg virkelig livet. Anonymkode: a3159...3ea Hvor bor du? Anonymkode: fb8e6...06b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor bor du? Anonymkode: fb8e6...06b Glem det, så det nå, Kanariøyene Anonymkode: fb8e6...06b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 Flyttet ut i 12 år til England. Kom tilbake med engelsk kone i 2010 av to grunner. 1. Vi jobbet begge i det offentlige og de konservative hadde nettopp vunnet valget så det gikk mot lønnsfrys 2. Vi ønsket etterhvert barn og barnehager i UK er i hovedsak helprivate så du snakker fort 15k i måneden for fulltidsplass. Når lønningene i hovedsak er lavere enn her så går ikke det regnestykket opp. Vi har nå vært her i 12 år og har tre barn så blir nok her ut barneskoletiden deres så får vi se. Jeg savner humoren og omgangsformen der borte, kona savner butikkutvalg men alt har opp og nedsider. Engelsk klima har dårlig rykte men jeg er ikke noen fan av snø og kjenner at en retur til mildere vintre og tidligere vår ikke hadde vært feil. Anonymkode: 8ca3f...166 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 Flyttet til Sveits fordi jeg ikke hadde råd til å bo i Norge lenger. Trives godt. Anonymkode: dce45...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flyttet til Sveits fordi jeg ikke hadde råd til å bo i Norge lenger. Trives godt. Anonymkode: dce45...3cd Hvorfor Sveits? Anonymkode: eee87...52a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 Flytta til Skottland etter å ha vært på utveksling her. Har bodd i Edinburgh i seks år og stortrives. Men et viktig poeng er at jeg har en jobb med norsk lønnsnivå som gir meg mye frihet. Det hadde nok vært mye tøffere med en vanlig britisk jobb. Ja, livet ble mye bedre, og jeg føler meg absolutt ikke hjemme i Norge og vil hjem til Skottland etter bare noen dager. Jeg synes folk her i Edinburgh er ekstremt åpne og hyggelige, det bor utrolig mange folk fra ulike kulturer her, og det er veldig lett å få nye venner. Folk går aktivt inn for å snakke med og være hyggelige mot fremmede. Jeg liker de fleste politiske holdningene i Skottland bedre enn mye av det man ser i England. Vi har også verdens kuleste festival og verden vakreste arkitektur. Det er selvsagt problemer her også, men ikke noe som har påvirket meg direkte. Jeg har det bare fint. Okei, det regner litt mye. Anonymkode: 10a6e...b90 3
Gjest tøttaa Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er ufør og misunner de som kan flytte fra Norge til varmere land, hvor det er rolige forhold Anonymkode: ea088...82e Du kan jo også flytte? 😊
Gjest tøttaa Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 (endret) . Endret 15. april 2023 av tøttaa Angret
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 tøttaa skrev (4 minutter siden): Du kan jo også flytte? 😊 Uføre kan ikke flytte lenger enn 11 mnd og 29/30 dager før de mister uføren iallefall. Mulig man kan søke om å få den i utlandet, men tror det er ganske komplisert - sjekket opp i dette på et tidspunkt mtp å flytte utenlands selv, jeg er ufør - og for meg så det iallfall stress nok ut til at jeg bare dret i hele opplegget :P, og at man kan få nei. Anonymkode: 225a6...18a
Gjest tøttaa Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uføre kan ikke flytte lenger enn 11 mnd og 29/30 dager før de mister uføren iallefall. Mulig man kan søke om å få den i utlandet, men tror det er ganske komplisert - sjekket opp i dette på et tidspunkt mtp å flytte utenlands selv, jeg er ufør - og for meg så det iallfall stress nok ut til at jeg bare dret i hele opplegget :P, og at man kan få nei. Anonymkode: 225a6...18a Nei det stemmer ikke. Du kan flytte innenfor eu/eøs og ta med deg uføretrygden. Men du mister medlemskapet i folketrygden. Nav kan være vrange, men de har egentlig ikke rett til å nekte deg 😊
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Uføre kan ikke flytte lenger enn 11 mnd og 29/30 dager før de mister uføren iallefall. Mulig man kan søke om å få den i utlandet, men tror det er ganske komplisert - sjekket opp i dette på et tidspunkt mtp å flytte utenlands selv, jeg er ufør - og for meg så det iallfall stress nok ut til at jeg bare dret i hele opplegget :P, og at man kan få nei. Anonymkode: 225a6...18a Jeg kjenner 1 ufør som flyttet til Sverige med trygden. Vedkommende har bodd der i 7 år og er fremdeles syk/ikke i jobb Anonymkode: a05e3...e0a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uføre kan ikke flytte lenger enn 11 mnd og 29/30 dager før de mister uføren iallefall. Mulig man kan søke om å få den i utlandet, men tror det er ganske komplisert - sjekket opp i dette på et tidspunkt mtp å flytte utenlands selv, jeg er ufør - og for meg så det iallfall stress nok ut til at jeg bare dret i hele opplegget :P, og at man kan få nei. Anonymkode: 225a6...18a Det er bare tull, du kan fritt flytte innenfor eu/eøs-området og få med uføretrygden, men du får ikke med ung ufør om du har det. Er også mange land utenfor Europa du kan få det med. NAV kan uansett ikke nekte deg det, mulig regelverket var annerledes da du søkte, men er ikke slik nå. Anonymkode: de699...f96 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #19 Skrevet 14. mars 2023 Flyttet til Filippinene for 10 år siden. Aldri angret på det. Trives mye bedre enn i Norge. Anonymkode: 6e60d...0d0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #20 Skrevet 14. mars 2023 Uføre kan bo opp til 6 mnd i året i utlandet og beholde medlemsskapet i folketrygden. Skal du flytte ut permanent må du søke om å ta den med. Er mange som er utenlands hele vinteren pga helsa, håper på det samme en vakker dag (smerter og andre store plager som blir bedre av varme). Anonymkode: a0ff4...e39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå