AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Del Skrevet 12. mars 2023 Hei, jeg har Ptsd og har hatt det ifra veldig ung alder. Jeg har hvert utredet og har hatt tarumebehandlig. Jeg har alldri gått på noen medisiner bortsett ifra antidepressiva og sovemedisin. Går ikke på det lengere"" Jeg har det helt greit men jeg kan vare veldig tåkete i hue iblant og stresser konstante uten at det er noe å stresse for hvert minste ting. O.O blir veldig utmattet av det. Lurer på om det finnes noen medisiner for akkurat stress? Som kan dempe ned stressnivået? Anonymkode: b3cd3...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Del Skrevet 12. mars 2023 Beroligende on occasion. Anonymkode: 694dc...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Del Skrevet 12. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg har Ptsd og har hatt det ifra veldig ung alder. Jeg har hvert utredet og har hatt tarumebehandlig. Jeg har alldri gått på noen medisiner bortsett ifra antidepressiva og sovemedisin. Går ikke på det lengere"" Jeg har det helt greit men jeg kan vare veldig tåkete i hue iblant og stresser konstante uten at det er noe å stresse for hvert minste ting. O.O blir veldig utmattet av det. Lurer på om det finnes noen medisiner for akkurat stress? Som kan dempe ned stressnivået? Anonymkode: b3cd3...63d Hei! Ja, det finnes beroligende midler, både vanedannende sterke, som valium, vival, sobril og hva sterkere er, og det finnes mye mildt beroligende. De sterke midlene skal man som hovedregel ikke gå på over tid, men heller bruke ved behov og da i korte perioder. De mister også effekt etter hvert som kroppen venner seg til de, så det er ikke hensiktsmessig å gå på hele tiden. Jeg bruker sobril en del for å klare å stå i jobb, men forsøker å aldri bruke det ellers. Det har jeg gjort i noen år nå med stort hell. Vil råde deg til å snakke med legen om medisiner. Anonymkode: 33223...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Del Skrevet 12. mars 2023 Er ingen medisiner som demper stress, men jeg anbefaler deg å gå på stressmestringskurs eller til en stressmestringscoach. Chi Gong er også bevist at reduserer stress og om du tar et introkurs kan du gjøre øvelsene når som helst. Chi gong hjalp mye for meg, jeg har også ptsd. Det fins medisiner mot uro og tankekjør, som Seroquel men disse går man opp i vekt av og er egentlig ment for psykose. Fordelen er at de ikke er avhengighetsskapende som de medisinene som klassifiseres som beroligende. Beroligende tabletter reduserer ikke stress men gir en mild rus som gjør at man slapper mer av. Det er ikke bra å bruke disse, da det ikke er noe behandling men bare legger lokk på de egentlige problemene. Terapi er viktig for å ta tak i de egentlige problemene Anonymkode: 4e1fd...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Del Skrevet 12. mars 2023 Jeg har sobril til de kveldene det er krise med flashbacks osv. Det tar jeg sjeldent, men trygt å ha. Har milde sovetabletter som sikrer meg god søvn, det anbefaler jeg virkelig om du har litt dårlig søvn. Nok søvn hjelper mot dissosieringen. Har også noen sterkere sovetabletter jeg må ta i dårlige perioder. Ellers er det nok hvile, pauser i løpet av dagen, ikke planlegge for mye aktivitet som er mine tips. Vi må rett og slett tenke at vi har et lite handikap, ptsd er jo nesten en slags hjerneskade. Jeg kan ikke jobbe mer enn 50%. Og kanskje litt mer behandling kunne hjulpet deg? Selve traumebehandlingen er du kanskje ferdig med, men litt støttebehandling for å takke hverdagen bedre. Anonymkode: 68309...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Del Skrevet 12. mars 2023 Jeg synes antidepressiva har god effekt på stress. Har kptsd. Anonymkode: 092c8...ac0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Del Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er ingen medisiner som demper stress, men jeg anbefaler deg å gå på stressmestringskurs eller til en stressmestringscoach. Chi Gong er også bevist at reduserer stress og om du tar et introkurs kan du gjøre øvelsene når som helst. Chi gong hjalp mye for meg, jeg har også ptsd. Det fins medisiner mot uro og tankekjør, som Seroquel men disse går man opp i vekt av og er egentlig ment for psykose. Fordelen er at de ikke er avhengighetsskapende som de medisinene som klassifiseres som beroligende. Beroligende tabletter reduserer ikke stress men gir en mild rus som gjør at man slapper mer av. Det er ikke bra å bruke disse, da det ikke er noe behandling men bare legger lokk på de egentlige problemene. Terapi er viktig for å ta tak i de egentlige problemene Anonymkode: 4e1fd...5d4 Er veldig enig i denne. Piller er for midlertidige problem, medan terapi er viktig for å ta tak i dei egentlige problemea. Vil også tilrå feks chi gong eller tai chi. Du kan ta introkurs, eller til og med finne fine videoar på nettet. Eg likar veldig godt denne instruktøren: https://www.youtube.com/watch?v=3K-0JpiJu-o&t=11s Og så likar eg godt denne vesle self-care yogasnutten som er fin å gjere for å avstresse eller roe ned om kvelden: https://www.youtube.com/watch?v=grugmD_kkRE&t=18s <3 Anonymkode: a3c3b...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Del Skrevet 12. mars 2023 Det finnes enkelte typer antidepressiva som kan gi en viss angstdempende effekt. Selv går jeg på alimemazin for søvn, men det har hjulpet en del på angsten min også. Ellers er det nok bare benzodiazepiner som gir en direkte angstdempende effekt, men disse medisinene er sterkt vanedannende og de fleste leger vil ikke skrive de ut (heldigvis). Du kan kanskje få en eller to pakker om du har en god lege, men det blir uansett bare en midlertidig løsning. Som noen over nevner kan det kanskje være verdt det å sjekke ut stressmestring? Medisiner kan absolutt være en god støtte, men det beste hadde jo vært om du kunne finne teknikker til å håndtere stresset ditt. Anonymkode: d4330...fdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Del Skrevet 12. mars 2023 Psykomotorisk fysioterapi hjelper veldig bra mot stress og i bunnen av angst ligger ofte stress og dytter angsten frem. I behandling lærer du å kjenne på hvordan muskulaturen i kroppen har det når den er aktivert og når den er i ro og hvordan du kan jobbe for å holde den mest i ro. Det er en lang prosess men fullt mulig å oppnå bedring. Det er tre år siden jeg var i slik behandling og jeg bruker fortsatt teknikkene jeg lærte selv om stresset er nermest borte. Anonymkode: 44f67...cf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Del Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er veldig enig i denne. Piller er for midlertidige problem, medan terapi er viktig for å ta tak i dei egentlige problemea. Vil også tilrå feks chi gong eller tai chi. Du kan ta introkurs, eller til og med finne fine videoar på nettet. Eg likar veldig godt denne instruktøren: https://www.youtube.com/watch?v=3K-0JpiJu-o&t=11s Og så likar eg godt denne vesle self-care yogasnutten som er fin å gjere for å avstresse eller roe ned om kvelden: https://www.youtube.com/watch?v=grugmD_kkRE&t=18s ❤️ Anonymkode: a3c3b...461 Syns denne typer råd er kunnskapsløse og potensielt farlige. For noen er medikasjon til hinder for bearbeiding og tilfrisking, mens det for mange er et nødvendig tillegg for å ha en levedyktig livskvalitet og mulighet til å stå i samtaleterapi om det er behov for det. Vær forsiktig med hva dere råder andre til, det som angår noen er ikke til hjelp for andre. Å insinuere at medisinbruk som behandling av psykiske plager er en svakhet som hindrer å «ta tak» kan i verste fall føre til tap av liv. Anonymkode: 0aafd...867 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Del Skrevet 13. mars 2023 Jeg har hatt god nytte av antipsykotika i lave doser mot indre uro/stress. En type på kvelden (trøtthet som vanlig bivirkning - bevisst valg mtp. søvn), og en annen type på morgenen (usikker på om trøtthet er en vanlig bivirkning, men jeg blir ikke trøtt av den og derfor ble det akkurat den på morgenen). Benzo gjør meg roligere utenpå, men mer urolig inni. Anonymkode: 0fc3b...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Del Skrevet 13. mars 2023 Hvis du blir veldig fysisk plaget av stresset kan du ta betablokkere, ikke avhengighetsskapende. Jeg har selv fått det fordi når PTSD "slår inn" svetter jeg, skjelver og suser i hodet. Funker ikke like bra som Vival ol., men gir heller ingen rus eller negative bivirkninger (jeg tar ved behov). Hør med fastlegen? Anonymkode: 1cabe...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlotte0 Skrevet 13. mars 2023 #13 Del Skrevet 13. mars 2023 Noen har hjelp av antidepressiva som feks zoloft, eller andre ssri. Kanskje du kan nevne det for legen? Er verdt å prøve. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #14 Del Skrevet 13. mars 2023 Hvordan får man uføre for posttraumatisk stress.? Anonymkode: 2f5e3...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 13. mars 2023 #15 Del Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvordan får man uføre for posttraumatisk stress.? Anonymkode: 2f5e3...e71 Uføretrygd får man på grunn av nedsatt arbeidsevne, ikke på grunn av diagnose. Noen med PTSD klarer å jobbe, andre ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå