AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Min bror er blitt vurdert til at han har "rett til utredning i spesialisthelsetjenesten". Hva betyr dette? At han vil bli utredet, men ikke nødvendigvis har rett til behandling? Jeg vil gjerne høre fra andre som har erfaring med eller kunnskap om dette. Anonymkode: 7f9ff...e8b
Mrs Robinson Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Spørs jo helt hva vanskene er det... Han har jo ikke krav på behandling før de vet hva vanskene skyldes, som er det de skal finne ut av via utredning 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min bror er blitt vurdert til at han har "rett til utredning i spesialisthelsetjenesten". Hva betyr dette? At han vil bli utredet, men ikke nødvendigvis har rett til behandling? Jeg vil gjerne høre fra andre som har erfaring med eller kunnskap om dette. Anonymkode: 7f9ff...e8b Stemmer. Ikke garantert at han får behandling. Må jo uansett ha en diagnose først. Anonymkode: a48f7...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Kan legge til at dette er snakk om psykiatri og han fikk for flere år siden en diagnose. Skulle nevnt det i første innlegg. Siden han allerede har en diagnose, skal det likevel utredes videre? Anonymkode: 7f9ff...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan legge til at dette er snakk om psykiatri og han fikk for flere år siden en diagnose. Skulle nevnt det i første innlegg. Siden han allerede har en diagnose, skal det likevel utredes videre? Anonymkode: 7f9ff...e8b Alle forsto at det var psykiatri og ja han må utredes Anonymkode: fd64f...8e2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle forsto at det var psykiatri og ja han må utredes Anonymkode: fd64f...8e2 Det vi ikke forstår er hvorfor det er rett til utredning, når han allerede har en diagnose? Anonymkode: 7f9ff...e8b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det vi ikke forstår er hvorfor det er rett til utredning, når han allerede har en diagnose? Anonymkode: 7f9ff...e8b Fordi mye kan ha endret seg siden den gang og de vil da utredet for å se om han har rett på behandling Anonymkode: fd64f...8e2
Mrs Robinson Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vi ikke forstår er hvorfor det er rett til utredning, når han allerede har en diagnose? Anonymkode: 7f9ff...e8b Det kan være at behov/diagnosen har endret seg. Eventuelt at det også er feildiagnostisering
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Mrs Robinson skrev (10 minutter siden): Det kan være at behov/diagnosen har endret seg. Eventuelt at det også er feildiagnostisering Skjønner. Jeg er bare så utrolig bekymret for at han ikke skal få hjelp likevel, for han er virkelig syk. Hvor vanlig er det at man blir utredet og så skjer det ikke noe mer? Anonymkode: 7f9ff...e8b 3
uglejenta Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner. Jeg er bare så utrolig bekymret for at han ikke skal få hjelp likevel, for han er virkelig syk. Hvor vanlig er det at man blir utredet og så skjer det ikke noe mer? Anonymkode: 7f9ff...e8b Det kommer jo helt an på hva konklusjonen av utredningen blir. Er han motivert for evt behandling? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner. Jeg er bare så utrolig bekymret for at han ikke skal få hjelp likevel, for han er virkelig syk. Hvor vanlig er det at man blir utredet og så skjer det ikke noe mer? Anonymkode: 7f9ff...e8b Hvis det er utsikter for bedring, så er det uvanlig å ikke få behandling. Det er mye som spiller inn, men det ikke har vært forsøkt noe særlig behandling før er utsiktene bedre. DPS har blant annet prioriteringsveilederen å forholde seg til. Anonymkode: 213c1...e6e
Capazitet Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan legge til at dette er snakk om psykiatri og han fikk for flere år siden en diagnose. Skulle nevnt det i første innlegg. Siden han allerede har en diagnose, skal det likevel utredes videre? Anonymkode: 7f9ff...e8b Det går an å ha fleire psykiske diagnosar samstundes
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle forsto at det var psykiatri og ja han må utredes Anonymkode: fd64f...8e2 Nei han må ikke nødvendigvis det om han allerede har en diagnose Anonymkode: 1f276...de6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 uglejenta skrev (30 minutter siden): Det kommer jo helt an på hva konklusjonen av utredningen blir. Er han motivert for evt behandling? Han er veldig motivert og jeg synes det fremstår som at han har god innsikt i hva han sliter med. Han prøver virkelig så godt han kan. Han har imidlertid gått lenge i behandling hos en avtalespesialist. Denne ble avsluttet før jul fordi psykologen skulle flytte. Både han selv og den tidligere psykologen mente han hadde hatt god effekt av behandlingen. Diagnosen han har i dag gjør det sannsynlig at han vil få dårlig perioder (tilbakevennende). Jeg ble i utgangspunket så lettet da jeg leste at DPS ville ta ham inn, men da jeg leste nøyere ser jeg at det står vurdering, ikke behandling. Nå er jeg redd for at de skal mene at han allerede har fått nok behandling. Skjønner at vi bare må vente og se, men er så bekymret. Anonymkode: 7f9ff...e8b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis det er utsikter for bedring, så er det uvanlig å ikke få behandling. Det er mye som spiller inn, men det ikke har vært forsøkt noe særlig behandling før er utsiktene bedre. DPS har blant annet prioriteringsveilederen å forholde seg til. Anonymkode: 213c1...e6e Han har allerede fått behandling som gjorde at han fungerte bra, men nå er han veldig syk igjen. Har lest den veilederen, mye som skal tas hensyn til. Anonymkode: 7f9ff...e8b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 Dette er standard brev som blir sendt ut når de har blitt satt på venteliste. Jobber på legekontor og vi får sånne brev hele tiden. Anonymkode: ce370...65f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Dette er standard brev som blir sendt ut når de har blitt satt på venteliste. Jobber på legekontor og vi får sånne brev hele tiden. Anonymkode: ce370...65f Hm, ok? Står ingenting om venteliste, men de oppgir en siste frist for når de skal starte. Anonymkode: 7f9ff...e8b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hm, ok? Står ingenting om venteliste, men de oppgir en siste frist for når de skal starte. Anonymkode: 7f9ff...e8b Om han ikke har fått tidspunkt for time kun fristen de ønsker å gi han time innen så står han pr definisjon på venteliste. Anonymkode: feb9a...c04 1
Duff Skrevet 13. mars 2023 #19 Skrevet 13. mars 2023 Han får en utredning og en vurdering av sannsynligheten for at han er i stand til å ta til seg behandlingen. Deretter er det ressursene på dps som avgjør om de har rett kompetanse og nok ansatte til å tilby behandling. Men, å få rett diagnose er ett stort skritt imot å få det bedre bare det. Når man etter utredning vet hva han sliter med og hvorfor så kan han klare en del på egenhånd. Jeg fikk diagnose men ikke behandlig (de hadde ikke ressurser) så jeg leste meg opp på diagnosen, så på youtube hvor psykologer forklarer og fant etter hvert ut hva jeg kunne luke ut og hva jeg måtte jobbe litt mere med. Noen ting kan man bestemme seg for at det er bare sånn jeg er og slippe den ballen, andre ting var ting jeg fortsatte å jobbe med. Man får en god forståelse av hvorfor man er som man er og bare det er god hjelp å ta med seg videre. Feks har jeg anerkjent at jeg ikke takler lange besøk, hyttetur med venner så må jeg få mulighet til å trekke meg unna uten å gi forklaring på det. I jobb fungerer ikke dette så jeg jobber ikke. Det handler om å lære å sette sunne grenser for en selv som å sørge for god hvile hver dag, ikke se filmer som trigger meg, ikke snakke om tema som trigger meg etc hvem folk jeg omgås har jeg også en grense for feks slike som suger energien min rett ut.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #20 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette er standard brev som blir sendt ut når de har blitt satt på venteliste. Jobber på legekontor og vi får sånne brev hele tiden. Anonymkode: ce370...65f Stemmer, jeg jobber på sykehus og vi sender ut sånne brev hele tiden. Jeg jobber ved en kirurgisk avdeling og de fleste har egentlig rett på behandling, men vi gidder ikke redigere alle brevene, for det har ingen betydning. Det betyr egentlig bare at han har rett på time og at henvisninga ikke har blitt avvist. Anonymkode: f28bc...bf2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå