capello Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 (endret) Jeg har endelig laget min første hjemmelagde karamellpudding 🎉 Den ble god, men den hadde vært bedre hvis den hadde smakt enda mer av karamell. Jeg brukte denne oppskriften. På grunn av prisen brukte jeg ikke vaniljestang, men vaniljesukker, og det er sikkert derfor den ikke smakte så mye av karamell som den kunne gjort. Jeg syns prisen for vaniljestang er veldig høy, så siden det var min første gang turte jeg ikke å risikere å kaste bort en ingrediens til 80 kr på den. Har dere noen tips til å få puddingen til å smake enda mer av karamell? Hvis jeg må bruke vaniljestang, kanskje dere vet om noen som selger den billigere enn andre steder? Endret 12. mars 2023 av capello
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Hjemmelagd karamellpudding er best, gratulerer med din første😊 Ville iallfall brukt vaniljepulver fremfor vaniljesukker. Ellers kommer det vel litt an på hvor godt du karamelliserte sukkeret, og hvor mye karamellisert sukker du bruker. Også er det veldig godt med karamellkrem til karamellpudding. Det kan gjøres så enkelt at du bare blander inn litt av karanellsausen fra puddingformen inn i vanlig krem, men ellers finner du mange andre gode oppskrifter på karamellkrem på nett. Masse lykke til😊 Anonymkode: c8d09...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 capello skrev (10 minutter siden): Jeg har endelig laget min første hjemmelagde karamellpudding 🎉 Den ble god, men den hadde vært bedre hvis den hadde smakt enda mer av karamell. Jeg brukte denne oppskriften. På grunn av prisen brukte jeg ikke vaniljestang, men vaniljesukker, og det er sikkert derfor den ikke smakte så mye av karamell som den kunne gjort. Jeg syns prisen for vaniljestang er veldig høy, så siden det var min første gang turte jeg ikke å risikere å kaste bort en ingrediens til 80 kr på den. Har dere noen tips til å få puddingen til å smake enda mer av karamell? Hvis jeg må bruke vaniljestang, kanskje dere vet om noen som selger den billigere enn andre steder? Vanilje smaker ikke karamell - den smaker vanilje. Vanilje er en vanlig ingrediens i karamellpudding, men den er ikke nødvendig (vi har vaniljepudding, som har vanilje som en viktig del. Karamellpudding smaker, som du påpeker - karamell). Aåtså kan du helt fint velge å lage karamellpudding helt uten vanilje. For at puddingen skal smake «mer karamell» så har du noen valg. Du kan følge oppskriften du valgte ut og karamelliserte mer sukker slik at du får mer karamell-saus, eller du kan varme det sukkeret du har lengre - brunere farge vil føre til mer karamellsmak. Men brent sukker er ikke godt, så du må stoppe i tide. Du kan også tilsette karamellsmak i selve puddingen (dette gjør ofte proffe produsenter). Da vil selve puddingen smake karamell, ikke bare sausen. eller du kan tilsette litt likør eller conjakk eller lignende, som også har en karamell-aktiv smak. Jeg synes faktisk karamellpudding er vesentlig bedre med mandelessens enn med vanilje. Så det er også en mulighet. Erstatt vaniljen med noe du liker. Hva som helst - det er din pudding. Den trenger ikke smake som kjøpepudding - den skal smake slik du liker den best (ikke noen andre, de kan lage sin egen pudding om de ikke liker din). Anonymkode: 19b36...0b9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå