Gå til innhold

Hvordan få barnet til å slutte å hyle og rope, kaste ting osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som snart fyller 5 år som i perioder er veldig fæl på å hyle og rope. Han kan sette i å hyle noe voldsomt om han ikke får noe som han vil. Også ganske fæl på å rope istedenfor å prate normalt når noe ikke går hans vei.

Da han var mindre, var han også stor på å kaste ting i gulvet hele tiden. Dette synes jeg han har begynt mer med igjen i det siste. Kaster leker rundt seg, kaster ting på oss for å skape en reaksjon (heldigvis ikke  harde ting).

Dette får selvsagt konsekvenser i form av at vi tar fra han det han eventuelt kaster. Da klikker han selvsagt, hyler, gråter og er fryktelig intens.

Han kan også gjøre småting som å kaste noe som er vårt under sofaen. En lipsyl eller et headset, for eksempel. Også er han i den alderen hvor han har begynt å nekte for å ha gjort noe, selv om jeg vet det var han. Som her om dagen, for eksempel, hvor vi var på kafé og han gjentatte ganger kastet menyen på gulvet.. da blir han sint når han får tilsnakk, fordi det «var ikke han».

Er dette i det hele tatt normal oppførsel av en snart 5-åring? Er det noe vi kan gjøre utover det vi allerede gjør (gi naturlig konsekvens)?

Anonymkode: 315a3...7fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper du han med å sette ord på følelsene han har når han gjør disse tingene? For du vet sikkert at barn gjør slikt fordi de ikke har ordene til å forklare hvordan de har det?

Anonymkode: 2ed8d...d31

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelper du han med å sette ord på følelsene han har når han gjør disse tingene? For du vet sikkert at barn gjør slikt fordi de ikke har ordene til å forklare hvordan de har det?

Anonymkode: 2ed8d...d31

Ja, sånn som den dagen på kafé, var han sulten og dermed litt sint. Satt ord på følelsen, og la til at men det likevel ikke er greit å kaste ting.

Når han kaster på oss, kaster ting under sofaen osv, gjør han ikke det i sinne eller frustrasjon, men for å bare skape en reaksjon, virker det som.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en femåring selv og jobber med barn, vanskelig å si utifra den lille informasjonen, men jeg tenkte først at det var snakk om en 3 åring eller ett barn med utfordringer. Vil ikke si dette er normal oppførsel for en femåring om dette skjer ofte, en sjelden gang ja, men ikke flere ganger i uken eller daglig. 

Anonymkode: e23f3...6ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, sånn som den dagen på kafé, var han sulten og dermed litt sint. Satt ord på følelsen, og la til at men det likevel ikke er greit å kaste ting.

Når han kaster på oss, kaster ting under sofaen osv, gjør han ikke det i sinne eller frustrasjon, men for å bare skape en reaksjon, virker det som.

Ts

…..fordi han får lov?

Anonymkode: 6cd4d...d6f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er slik også men hun blir snart 3. Klarer ikke å sette ord på følelsene sine og blir frustrert. 

Litt uvanlig for en 5 åring. Kjenner ei som har et barn som var slik i alder av 5/6 år kastet fjernkontrollen på TVen gjorde han å 🙈 

De måte utrede han for Adhd da han også var slik i barnehagen. Det viste seg at han hadde Adhd og det var ekstra vanskelig å vise frem følelsene sine.

Anonymkode: 2ca41...1c3

Skrevet

Dette kan handle om mange ting, og er vanskelig å svare på uten å ha observert hans og deres adferd i de situasjonene du beskriver, så bare skriver noen generelle spørsmål og funderinger.

Det er viktig at dere snakker om disse episodene når barnet er rolig og ikke opprørt. Spør hva som gjorde det vanskelig, og spør om barnet kunne valgt annerledes. Forklar hvordan det kjennes for deg som voksen, og be barnet tenke på hvordan det oppleves av dem som er rundt - f.eks. på en restaurant. Alle kan bli skuffa, sinte eller lei seg, men det er ingen som har lov til å rope eller kaste ting. 
Det er bra at du er åpen, spør og vil ha råd. Tar dere ikke tak nå så har dere også en utagerende, og i verste fall voldelig, voksen om noen år.

Har dere tenkt gjennom hvilke situasjoner dette skjer? Hva som utløser det? Kan dere finne måter å avlede på?
Når jeg går tur med min reaktive hund så viser jeg ham en tennisball eller gir ham et griseøre når vi møter en annen hannhund, så han glemmer den andre hunden, og heller vil leke eller ha den godbiten. Barn er ikke så mye annerledes.

Når situasjonen oppstår så er det eneste alternativet å forlate den, tenker jeg. Reis deg fra restaurantbordet, og gå ut. Plukk opp det barnet kaster og gå ut. Ikke gi oppmerksomhet til dårlig adferd. Snakk om det etterpå, og aldri la det lønne seg.

Det å bli plukka ut sammen med en voksen kan paradoksalt nok oppleves som en belønning fordi det er oppmerksomhet. Den oppmerksomheten bør ikke barnet få før situasjonen er over.

Jeg lurer også på om adferden er trigget av at den har lønt seg? At man f.eks. forlater en ubehagelig situasjon fordi barnet slår krøll på seg og man ikke vil ha oppmerksomhet selv? Heller enn å bli stående i det, og ignorere utbruddet?
Barn som tabber seg ut trenger skjerming. Et hylende sparkende barn kan bæres ut f.eks.

Selv husker jeg bare en meltdownwpisode med eget barn. Vi var på kjøpesenter, og barnet fikk ikke kjøpe en ting som ikke var egnet for alderen. Da var det full tilt, og jeg gjorde ingen forsøk på snakk eller "forhandling". Bare bar det vrælende lille monsteret ut, og til hotellrommet jeg bodde på - og var stille til "anfallet" ga seg. Da kunne vi snakke skikkelig etterpå, gå tilbake dit vi skulle handle og ikke oppleve noe lignende. For min del var jeg heldig. Eneste episode. Kanskje fordi ungen var sliten, og det ble for mange inntrykk.

Ingen egentlige svar, men mitt tankespinn. Noe du kan spinne videre på?

Helt til slutt: Du kan ha et barn som er særlig sensitiv for inntrykk, følelser og stimuli, og derfor trenger mer skjerming fra lys, lyd, bråk osv. enn andre. Jeg er selv en slik person.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har et barn som snart fyller 5 år som i perioder er veldig fæl på å hyle og rope. Han kan sette i å hyle noe voldsomt om han ikke får noe som han vil. Også ganske fæl på å rope istedenfor å prate normalt når noe ikke går hans vei.

Da han var mindre, var han også stor på å kaste ting i gulvet hele tiden. Dette synes jeg han har begynt mer med igjen i det siste. Kaster leker rundt seg, kaster ting på oss for å skape en reaksjon (heldigvis ikke  harde ting).

Dette får selvsagt konsekvenser i form av at vi tar fra han det han eventuelt kaster. Da klikker han selvsagt, hyler, gråter og er fryktelig intens.

Han kan også gjøre småting som å kaste noe som er vårt under sofaen. En lipsyl eller et headset, for eksempel. Også er han i den alderen hvor han har begynt å nekte for å ha gjort noe, selv om jeg vet det var han. Som her om dagen, for eksempel, hvor vi var på kafé og han gjentatte ganger kastet menyen på gulvet.. da blir han sint når han får tilsnakk, fordi det «var ikke han».

Er dette i det hele tatt normal oppførsel av en snart 5-åring? Er det noe vi kan gjøre utover det vi allerede gjør (gi naturlig konsekvens)?

Å ta fra han tingen vil neppe hjelpe. Slik atferd er som regel et uttrykk for noen bakeforliggende behov/følelser som ikke er dekket eller forstått. Så det er der du må begynne. 
(sammenlign med deg selv- om du er så sint på mannen din at du smeller i døra- hadde følelsen din blitt bedre av at mannen din bare ba deg slutte å smelle døra, eller tok deg bort fra døra? Eller hadde det vært bedre om han forstod at døra kun var et symptom på at noe var galt og han ga deg en klem og ville høre på hva du var sint for?)

jo mer autoritær du er jo verre vil det antagelig bli. Barn trenger at du setter ord på, tolker situasjonen, forstår følelsen, er trygg og nær. Regulering.

Anonymkode: 19870...8a3

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

…..fordi han får lov?

Anonymkode: 6cd4d...d6f

Han får jo ikke lov. Det får jo konsekvenser i form av at vi tar fra han det han kaster, og at han får tilsnakk.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Fortsatt et eller annet behov da - og uhensiktsmessig måte å uttrykke det på. Men det er jo der dere må være i forkant og modellere. Kan være seint å snu når han som femåring ikke har lært dette gjennom samspill og regulering 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ta fra han tingen vil neppe hjelpe. Slik atferd er som regel et uttrykk for noen bakeforliggende behov/følelser som ikke er dekket eller forstått. Så det er der du må begynne. 
(sammenlign med deg selv- om du er så sint på mannen din at du smeller i døra- hadde følelsen din blitt bedre av at mannen din bare ba deg slutte å smelle døra, eller tok deg bort fra døra? Eller hadde det vært bedre om han forstod at døra kun var et symptom på at noe var galt og han ga deg en klem og ville høre på hva du var sint for?)

jo mer autoritær du er jo verre vil det antagelig bli. Barn trenger at du setter ord på, tolker situasjonen, forstår følelsen, er trygg og nær. Regulering.

Men som sagt, han gjør jo veldig ofte ikke disse tingene i sinne eller frustrasjon. 

Nå har han vært hjemme i snart to uker pga skadet fot, så tror det rett og slett handler om at han kjeder seg. Men har litt de samme tendensene ellers også.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har ei som gjør det samme.  Anbefaler PMTO-kurs. Min har muligens ADHD. Jeg hadde det som barn, men har hatt greie nok mestringsstrategier og håper å lære ungen det samme etterhvert. 

Anonymkode: e739b...6dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men som sagt, han gjør jo veldig ofte ikke disse tingene i sinne eller frustrasjon. 

Nå har han vært hjemme i snart to uker pga skadet fot, så tror det rett og slett handler om at han kjeder seg. Men har litt de samme tendensene ellers også.

Ts

Ikke nødvendigvis sinne eller frustrasjon, men behov eller følelser. Kan være behov for å være selvstendig, for å få oppmerksomhet, kos… mange ting/ og når han åpenbart ikke har verktøyene eller selvbildet til å oppnå dette på hensiktsmessige måter må han lære det, - først gjennom at du som voksen forstår, setter ord på og modellerer atferd. Ikke ved straff og konsekvenser 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han får jo ikke lov. Det får jo konsekvenser i form av at vi tar fra han det han kaster, og at han får tilsnakk.

Ts

Han har jo ingen interesse av det han kaster, så hva er poenget med det? Hva mener du med tilsnakk? 

Anonymkode: 9ce9c...dee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går han i barnehage? Hvis det, har han adferdsproblemer der også? Klarer han å leke med andre barn uten å bli sint? Hvordan er han ellers i sammen med andre mennesker? 

Anonymkode: e6a43...6ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Går han i barnehage? Hvis det, har han adferdsproblemer der også? Klarer han å leke med andre barn uten å bli sint? Hvordan er han ellers i sammen med andre mennesker? 

Anonymkode: e6a43...6ed

Han går i barnehage. Ikke hørt om noe unormalt der. Han kan bli sint om noe ikke går som han vil, men pedagog i bhg sier at det blir de andre barna også. Ingenting unormalt med mitt barn.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han har jo ingen interesse av det han kaster, så hva er poenget med det? Hva mener du med tilsnakk? 

Anonymkode: 9ce9c...dee

Får beskjed om at det ikke er greit å kaste ting, at det gjør vondt osv.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Får beskjed om at det ikke er greit å kaste ting, at det gjør vondt osv.

Ts

Du har spurt «hvordan får jeg barnet til å slutte å kaste hyle osv».

du har fått svar- og de går på at det ikke hjelper med å be han slutte, straff og konsekvenser. Finn ut av hva han trenger/føler og dekk de behovene og atferden vil avta

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt har et smalt toleransevindu

Anonymkode: f7d04...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 3 som er sånn, ingenting feil med grensesetting og oppdragelse her. Lite som hjelper annet enn å gi masse positiv oppmerksomhet på det som er bra, da roer han seg og har bedre perioder. Blir jeg streng og gir "straff" i form av å ta fra han ting eskalerer det bare. Men igjen, min er bare 3 og skal i tillegg få PPT-hjelp via barnehagen. Du burde ta dette med noen, barnet ditt kan ikke ha det bra inni seg! Er det jeg prøver å tenke med min, han gjør det ikke for å være slem - men mye følelser i en liten kropp. I tillegg mistenkes ADHD, men de er litt trege på utredning der mtp alder! Kaster han ting på meg går jeg unna, da kommer han etter og da sier jeg bare "mamma forstår du er sint, og det er lov. Men det er ikke lov til å slå eller kaste, da må mamma gå unna" og det går bedre. Vet ikke hvordan det fungerer på en 5åring dog! 

Anonymkode: 8b421...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...