AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 De siste årene har forholdet til min mor blitt ganske komplisert. For 4 år siden ble hun sammen med en mann som visstnok har et høyt alkoholinntak. Hun har siden begynt å drikke mye selv. Hun har ofte ringt i beruset tilstand, snakker dritt om andre, er veldig selvsentrert og synes synd på seg selv. Gjør seg selv til offer i enhver situasjon. Jeg har et barn på 5 år som hun knapt kjenner. Hun har ikke besøkt oss på tre år, og vi har ikke besøkt henne på et par år. Vi bor langt unna hverandre. Er tilbakeholden på å ta med meg barnet på besøk til henne og mannen hennes, da jeg ikke vet hvor mye de drikker og om de hadde klart å latt være mens vi var der. Mannen hennes har også sagt stygge ting til meg når de har ringt beruset. Selv har hun lovet meg å ikke drikke rundt barnet mitt når det har vært snakk om å komme på besøk, og det hadde jeg gitt henne en sjanse på. Problemet er at vi ikke er en prioritet for henne. Hun reiser heller andre steder enn hit, samtidig som hun synes det er så synd at hun ikke får blitt ordentlig kjent med barnebarnet sitt. Nå har vi lite kontakt fordi jeg synes det er vanskelig å forholde seg til henne. Jeg ringer dermed sjeldent, og hun ringer såvidt hun heller. Hun føler seg frastøtt av barna (meg og mine søsken).. Anonymkode: 1f41a...a46 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De siste årene har forholdet til min mor blitt ganske komplisert. For 4 år siden ble hun sammen med en mann som visstnok har et høyt alkoholinntak. Hun har siden begynt å drikke mye selv. Hun har ofte ringt i beruset tilstand, snakker dritt om andre, er veldig selvsentrert og synes synd på seg selv. Gjør seg selv til offer i enhver situasjon. Jeg har et barn på 5 år som hun knapt kjenner. Hun har ikke besøkt oss på tre år, og vi har ikke besøkt henne på et par år. Vi bor langt unna hverandre. Er tilbakeholden på å ta med meg barnet på besøk til henne og mannen hennes, da jeg ikke vet hvor mye de drikker og om de hadde klart å latt være mens vi var der. Mannen hennes har også sagt stygge ting til meg når de har ringt beruset. Selv har hun lovet meg å ikke drikke rundt barnet mitt når det har vært snakk om å komme på besøk, og det hadde jeg gitt henne en sjanse på. Problemet er at vi ikke er en prioritet for henne. Hun reiser heller andre steder enn hit, samtidig som hun synes det er så synd at hun ikke får blitt ordentlig kjent med barnebarnet sitt. Nå har vi lite kontakt fordi jeg synes det er vanskelig å forholde seg til henne. Jeg ringer dermed sjeldent, og hun ringer såvidt hun heller. Hun føler seg frastøtt av barna (meg og mine søsken).. Anonymkode: 1f41a...a46 Fortsett slik du gjør til hun, altså bestemor, endrer mening om dere. Du kan ikke forandre henne. Ring nå og da når du føler for det. Foreslå snapchat så slipper du å snakke med henne hvis du synes det er tungt. Man kan også ha hemmelig familiegruppe på fb der man legger inn ting og tang man vil dele med resten av familien. Anonymkode: 48319...c49
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortsett slik du gjør til hun, altså bestemor, endrer mening om dere. Du kan ikke forandre henne. Ring nå og da når du føler for det. Foreslå snapchat så slipper du å snakke med henne hvis du synes det er tungt. Man kan også ha hemmelig familiegruppe på fb der man legger inn ting og tang man vil dele med resten av familien. Anonymkode: 48319...c49 Problemet er at jeg synes det er vanskelig å ringe henne og late som ingenting når ting er som de er. Jeg lar derfor heller vær å ringe. Det bare byr meg helt i mot. Føler ikke jeg kjenner henne lengre eller vet hvor jeg har henne. Risikoen er jo også ganske stor for at hun har drukket når jeg ringer. Hun har blant annet ringt mitt søsken og snakket dritt om mannen min til henne i beruset tilstand for en liten stund siden. Ts Anonymkode: 1f41a...a46
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Det virker som dere egentlig har så lite kontakt at det å slutte å ringe henne ikke utgjør så stor forskjell? Min erfaring med familiemedlemmer som sliter med alkohol er at de må ville slutte selv. I din mors tilfelle innebærer det sannsynligvis å avslutte det forholdet hun er i. Hvis hun ikke ønsker det er det nok dessverre lite trolig at det vil skje en endring. Min personlige mening er at barnet ditt ikke bør ha kontakt med en bestemor hvis hun er alkoholisert. Anonymkode: ebc9f...025
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det virker som dere egentlig har så lite kontakt at det å slutte å ringe henne ikke utgjør så stor forskjell? Min erfaring med familiemedlemmer som sliter med alkohol er at de må ville slutte selv. I din mors tilfelle innebærer det sannsynligvis å avslutte det forholdet hun er i. Hvis hun ikke ønsker det er det nok dessverre lite trolig at det vil skje en endring. Min personlige mening er at barnet ditt ikke bør ha kontakt med en bestemor hvis hun er alkoholisert. Anonymkode: ebc9f...025 Helt enig med deg, problemet er at jeg ikke vet hvor mye de faktisk drikker nå. Hun har sagt flere ganger at hun skal roe ned drikkingen og noen ganger når jeg har snakket med henne at i det siste har hun drukket mindre. Men jeg har litt vanskelig for å tro på henne når hun selv er svak for alkohol og hun er sammen med en som visstnok har vært glad i å drikke over lengre tid. Men jeg vet ikke, siden kontakten med henne er så minimal.. Ts Anonymkode: 1f41a...a46
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Helt enig med deg, problemet er at jeg ikke vet hvor mye de faktisk drikker nå. Hun har sagt flere ganger at hun skal roe ned drikkingen og noen ganger når jeg har snakket med henne at i det siste har hun drukket mindre. Men jeg har litt vanskelig for å tro på henne når hun selv er svak for alkohol og hun er sammen med en som visstnok har vært glad i å drikke over lengre tid. Men jeg vet ikke, siden kontakten med henne er så minimal.. Ts Anonymkode: 1f41a...a46 Dessverre tror jeg du har rett i at hun ikke drikker noe mindre. min erfaring med familiemedlemmer som har m misbrukt alkohol er at de har lyvd mye om hvor mye de drikker. Har man et alvorlig problem med alkohol må man nesten slutte å drikke fullstendig. Du kan prøve å gi henne flere sjanser, men det kan også resultere i at du opplever mange skuffelser. Og barnet ditt bør som sagt uansett skjermes hvis du ikke er sikker på om hun har drukket eller ei. Anonymkode: ebc9f...025
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Problemet er at jeg synes det er vanskelig å ringe henne og late som ingenting når ting er som de er. Jeg lar derfor heller vær å ringe. Det bare byr meg helt i mot. Føler ikke jeg kjenner henne lengre eller vet hvor jeg har henne. Risikoen er jo også ganske stor for at hun har drukket når jeg ringer. Hun har blant annet ringt mitt søsken og snakket dritt om mannen min til henne i beruset tilstand for en liten stund siden. Ts Anonymkode: 1f41a...a46 Ja man må bare lære seg å legge på når slikt skjer. Veldig synd at noen prioriterer alkohol foran familien. Man kan også bare blokkere nummeret hennes og forsøke å glemme henne. Evt kan du sende et brev der du kan forklare uten å bli avbrutt. Håper det ordner seg for deg. Noen ganger må man verne seg selv for slike familiemedlemmer Anonymkode: 48319...c49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå