Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre på 70 og 74 år selger nå barndomshjemmet mitt, og vil flytte i leilighet. Husets verdi er nesten det samme som leiligheten de vil kjøpe. De har i tilllegg ca 400.000 i fri egenkapital. Jeg ønsker at de skal bruke 2/3 av denne til å pusse opp kjøkkenet i den «nye» leiligheten (er fra 2002). Tenker de kommer til å være mye hjemme, og trenger å ha det pent rundt seg. Mamma er enig, pappa vil ikke dette. De liker også svært godt å reise til syden 2-3 ganger i året, pappa vil heller bruke pengene til reise og fornøyelse (og en grei pengesum til barnebarna når de konfirmerer seg, gifter seg, osv). Jeg tenker da at de kan gjøre begge deler, ved å ta opp seniorlån på f.eks 1 mill. Da kan de pusse opp + reise + gi litt penger bort. (De vil har 3.5 mill låst i egenkapital i leiligheten de kjøper). 

Hva tenker dere er et godt råd til mine foreldre i denne situasjonen? Både økonomisk men også ift livskvalitet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøkkenet utgjør vel ikke en veldig stor sum oppi det store bildet uansett hva de gjør. Det går vel an å ta opp et lån med pant i boligen hvis de vil fikse kjøkkenet. De vil, som du sier, fint ha råd til begge deler.

Men det er vanskelig å gi økonomiske råd til eldre folk. De tenker økonomi på en helt annen måte enn det vi gjør idag. De er gjerne "fornuftige", men vet ikke alltid å sette seg ned med kalkulator for se hva ting faktisk koster, og se ting opp mot hverandre. De har heller ikke alltid helt samme begrep om hvor mye/lite penger noe er, for de kjøpte gjerne hus til 50.000kr den gang, og tror at en tusenlapp idag er det samme som en tusenlapp den gang.

Anonymkode: 4ae76...b32

AnonymBruker
Skrevet

Hvis kjøkkenet funker, så er det rimelig dyrt å bruke en såpass stor andel av disponible midler til oppussing. De er vel allerede pensjonerte og har derfor ikke mulighet til å spare inn summen på nytt? Man får ganske mye reise og opplevelse for prisen av et nytt kjøkken i dag.

Jeg synes det er lurt å vente med oppussing til man har bodd seg litt inn. Det er helt klart enklest å slipe gulv eller male tak før alle møbler er flyttet inn, men å pusse opp et kjøkken før man helt vet hvordan man vil bruke planløsningen, hvor sola kommer, denslags.. det gir ikke nødvendigvis den beste løsningen. Jeg ville derfor uansett rådet dem til å vente litt.

Anonymkode: bfe4a...f71

• Liker 4
Skrevet

La de to bestemme sjøl. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du blander deg inn i dette i det hele tatt. Du ønsker at de skal bruke over 250.000 på et kjøkken, som det etter all sannsynlighet ikke er noe galt med? Hvorfor er dette din sak?

Hvis jeg skulle gitt et råd, måtte det ha blitt «gjør som dere vil». Men slik jeg ser det er det viktigste å leve mens man kan, og å bruke himla masse penger på oppussing når man etter all sannsynlighet ikke har veldig lenge igjen å leve, synes jeg er merkelig. 

Anonymkode: 4cd76...f24

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med faren her. Lev livet, de har ikke så mye igjen av det.

Anonymkode: a3a4c...b3a

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Lineaaa skrev (32 minutter siden):

Jeg ønsker at de skal bruke 2/3 av denne til å pusse opp kjøkkenet i den «nye» leiligheten (er fra 2002). . 

Hvorfor mener du at dine ønsker er av betydning her i det heletatt? 
Dette har du jo ingenting med… 

Anonymkode: ea733...369

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta opp lån på 1mill som 70- og 74-åring? Er du helt blåst?

Anonymkode: 1cc23...dd4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du en mening om hva som er best for dem? Vil du heller at de legger pengene i varige verdier (arv) enn forbruk? Er du sikker på at mors mening ikke bunner i at hun vil bruke opp arv? 

Det eneste jeg noen gang har sagt til mine foreldre i slike saker er; det er deres penger å bruke, og at jeg vil de skal leve livet og kose seg i stedet for å komme med tullete tanker om å bruke opp arv. Det inkluderer alt for dyre pengegaver til en konfirmant som uansett bruker opp pengene på fjas. 

Anonymkode: 2ce2a...d7c

• Hjerte 1
Skrevet

Spørs veldig hvordan kjøkkenet ser ut. At det er 20 år trenger ikke bety noe hvis det ellers er pent og funksjonabelt. 

Synes dog ikke at foreldrene dine skal holde igjen på ting og tang i livet sitt for å gi rause gaver til barnebarna i konfirmasjon og bryllup. Her tenker jeg at du/dere bør sette ned foten.

Men for å si det slik, hvis du mener at foreldrene dine har råd til seniorlån basert på pensjonen, så har foreldrene dine likegodt råd til å bruke 250 000,- på nytt kjøkken nå og også reise på ferie 2-3 ganger i året, og heller spare litt i løpet av året (istedenfor å bruke dette på lånet) for å ha råd til ferie og gaver hvert år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blander du deg?

Anonymkode: 847c6...a54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Seniorlån.

Anonymkode: 0a163...e46

Skrevet
svartkatt skrev (22 minutter siden):

La de to bestemme sjøl. 

Dette er fasit. De er voksne mennesker.

Skrevet (endret)

Helt ærlig så høres det ut som du tenker på fremtidig arv og ikke vil at de skal bruke penger som ikke legger igjen verdier for deg/andre arvinger. 

La de bestemme selv.  Å råde til å ta opp lån er helt blåst.

Argumentet for å pusse opp kjøkken er tynt, de er gamle så strengt tatt så er det ikke sikkert de skal tilbringe så mye tid på kjøkkenet. De må heller få velge å bruke penger på noe som garantert gir de livsglede.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Skrevet

Merkelig at du blander deg. Dette klarer de fint å finne ut av selv.

Hva som er rett og galt her er jo opp til dem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Seniorlån.

Anonymkode: 0a163...e46

Lån er lån uansett hva en kaller det.

Anonymkode: a3a4c...b3a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du skal ikke pushe dine behov på dine foreldre. Er kjøkkenet deres fint nok for dem så er det fint nok.
Mitt kjøkken er fra 97, og skal kanskje ikke byttes mens jeg lever. Satsa på kvalitet, og det er pent etter min smak. 
La dem hygge seg, kjenne kontroll over økonomien, og ikke push på dem lån.

Endret av Andro
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er du som er blåst, Lånet innfris når de dør, de har mer nok verdier i leiligheten til å dekke det. 
Griske arvinger vil ofte mislike løsningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du blande deg i dette? 

Men hvis mor ønsker å oppgradere kjøkkenet etter eget ønske , hva med å hjelpe henne å velge en billigere løsning? Ny benkeplate og kanskje maling av skapdører, nye fliser mellom benk og overskap, ny vask. Dette kan sikkert fikses for 25tusen.

Anonymkode: 0007f...8ea

AnonymBruker
Skrevet

Og det at de skal ta opp lån for å gi barnebarna gaver? Helt urimelig

Anonymkode: 0007f...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...