Gå til innhold

Hjelp, jeg skal fjerne eggstokk og cyste og gruer meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt beroligende ord og oppmuntring da jeg skal til operasjon for fjerning av en cyste og muligens eggstokk og se etter endometriose om noen uker, og jeg gruer meg så enormt at jeg klarer ikke tenke på noe annet omtrent. 😭 Er mye hjemme med smerter for tiden.

Noen som vil dele erfaringer? 😳

Anonymkode: 3fa24...df6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette er en "standardprosedyre" som kirurgene kan inn og ut, og da også er bevisst på eventuelle komplikasjoner, så inngrepet vil nok gå bare godt! Og på andre siden av operasjonen så venter vel en bedre hverdag for deg? 

Så vit at du er i gode hender, og tenk på det gode som venter deg. Lykke til :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går bra selv om du stresser nå. Når du våkner av narkosen er forhåpentligvis smertene borte

Anonymkode: d2252...4ef

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring å dele, men vil gi deg en klem ❤️. Står muligens i startgropen for det samme selv. De har funnet en cyste på 7 cm (aktiv) og meg og blodprøvene viser en tumotmarkør over normalen. Til uka skal jeg inn til utredning,  vet ikke om det er kreft, eller hva de skal gjøre. 

Anonymkode: c4ea7...e3e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En venninne var inne å fjernet hele ruklet, eggstokker, livmor og det som var. Eneste hun klaget over etterpå var luftsmerter, bortsett fra det så var det mindre vondt enn hva hun er vant til. Nå hadde hun store smerter i flere år før hun ble kvitt det så hun hadde en høy toleranse for smerter.

Anonymkode: 08b4f...205

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger litt beroligende ord og oppmuntring da jeg skal til operasjon for fjerning av en cyste og muligens eggstokk og se etter endometriose om noen uker, og jeg gruer meg så enormt at jeg klarer ikke tenke på noe annet omtrent. 😭 Er mye hjemme med smerter for tiden.

Noen som vil dele erfaringer? 😳

Jeg har hatt en laparoskopi tidligere, og jeg skal ha en ny en snart.

Første lap var kun diagnostisk dessverre. Hadde de fjernet det de så da hadde jeg kanskje ikke vært her nå der jeg trenger ny operasjon. 

Jeg fant tilbake til et av mine gamle innlegg skrevet rett etter jeg hadde forrige lap, for man glemmer ting. Jeg kan ikke huske at jeg faktisk brukte paralagin forte forrige gang 😳 Kan heller ikke huske at jeg tok Volataren, trodde jeg aldri hadde brukt det 😅 Nå har jeg skremt meg selv litt 😅😂 Jeg limer inn innleggene mine skrevet rett fra smertene jeg var i, 100% ærlig på opplevelsen min i etterkant av operasjonen. Det er litt svar til andre kommentarer ol. Men føler det gir en ganske god beskrivelse av opplevelsen min i etterkant.

Har ikke tanker om å skremme deg, men ønsker å gi en ærlig tilbakemelding på min opplevelse, da kirurgen som snakket med meg ga meg helt feil forventninger til formen etter operasjon.

Samme dag som operasjon:

Da er jeg post-op. Kjenner meg helt kjørt. Jeg bar smerter i magen og i høyre skulder. Jeg klarer ikke helt å kjenne meg glad og letta nå, pga. smertene, men blir en happy-dance om noen dager. De fant noe som stemmer overens med endometriose. Erfaringen fra kirurgen sier at det er endometriose. Vevspørven vil bli analysert. Men jeg har fått et svar 😄🙌🏻🥳🥳

Dag 1 etter operasjon:

Håper det går fort over. Forstår ikke at kirurgen sa at om jeg hadde hatt en kontorjobb så kunne jeg vært på jobb i dag 😳

Jeg byttet ut paraceten med paralagin forte, fikk faktisk et par timer søvn i dag. Jeg prøver å bevege meg, det skal jo hjelpe, men vondt å bevege meg, vondt å ligge. Alt er vondt. Akkurat nå er det verste av luftsmertene det at jeg kjenner at jeg har «hold i sia», men at det nå ligger langs hele magen. Altså det man kan få når man jogger. Klarer ikke å trekke pusten skikkelig dypt. Kjenner og mer til selve «mørbankinga» rundt navelen og mage område. Går nå litt frammoverbøyd.

Tissing har heldigsvis blitt bedre. I går måtte jeg fysisk presse hardt for å få ut noe. Nå starter det mer «av seg selv» som normalt (at kroppen klarer å slappe av). Var ganske grusomt i går, bedre i dag.

Bare luftsmertene i skulderen og dette her «holdet» som brer seg langs hele diafragma (rett under lungene), så hadde jeg ikke hatt det så fryktelig galt.

Jeg må til apoteket i morgen å få tak i noe laktulose. Har hatt en liten dose nå i går og i dag. Viktig å ikke bli forstoppet nå. Har ikke hatt noe avføring enda, men luft er i bevegelse.

Halsen er noe bedre i dag. Mistet stemmen i går. Intubering er ikke gøy for halsen. Men det å hoste er vanskelig når jeg ikke får pustet skikkelig.

Er langt fra sikkert at alle opplever det likt i etterkant. Men jeg har det ganske kjipt akkurat nå. Venter på at klokka skal nå 8 timer siden sist Voltaren, da skal jeg ta den å prøve å sove litt. 

Dag 4 etter operasjon:

Husker når jeg våknet, veldig omtåka, men jeg ble spurt om smerter, jeg sa JA! Kjente jeg lå der å ristet.

Jeg er nå på dag 4 etter operasjon og har enda noe som ligger under høyre lunge som gir smerter opp i skulderen 😐 Prøver å være i bevegelse for å få bevegt på denne gassen. Men blir fort sliten. Hadde meg en tur i går på 5 min, sakte snelgefart, kom hjem og var annpusten😳 greit at jeg aldri har vært i super god form, men dette her tar kaka!

Halsen begynner å komme seg en hel del, men kjenner enda litt rusk.

Jeg sa til sjefen rett etter operasjonen at jeg burde være tilbake på jobb på mandag med mindre det blir noen komplikasjoner, men nå... jeg vet faktisk ikke om jeg kan være tilbake på jobb på mandag. Kanskje om jeg hadde hatt en stillesittende jobb. Men jeg sliter enda med å bevege meg mye, blir sliten, er trøtt hele dagen og halvsover i sofaen. Skulderen virkelig plager meg, er jeg ikke bedre til mandag vurderer jeg å ringe inn å høre med dem på dagkirurgisk om det skal være gasssmertet så lenge. Jeg har vondt for å bøye meg pga. operasjonssårene. Min jobb er mye bevegelse, mye kryping og bøying og løft av tungt. Noe kan tilpasses (tunge løft), men akkurat nå ser jeg nesten ikke helt noen oppgaver jeg skal komme meg gjennom. Nei forstår ikke kirurgen. Men kanskje noen kunne klart det. Vi er jo alle ulike i hvordan vi blir påvirket.

Jeg har fått meg en tur ut for å få tak i litt saft i dag. Ønsker helst brus, men kullsyre er ikke bra i forhold til å få mange tilbake på rett kurs, så da blir det saft.

Ble operert ved dagkirurgi i Stavanger. Det gikk veldig fint, bare litt dårlig med å gi meg et bedre inntrykk av tiden etter 😅 Eneste jeg skulle ønsket var at kirurgen hadde snakket med meg litt senere etter operasjonen, snakket med meg når jeg enda lå på oppvåkning før jeg var klar for å bevege meg ut i stolen å spise. Da hadde jeg kanskje vært våken nok til å stilt spørsmål som: hva de gjorde, fjernet de noe eller bare så de endometriose. Men håper epikrisen vil kunne svare på det 

Jeg får se om jeg ikke bare må ta turen til legen på mandag og se om jeg kan få meg sykemelding ut uka. Kjipt for dem på jobb, men akkurat nå er det ikke noe særlig jobb i meg uansett. Føler meg slasken om jeg går på jobb og ikke klarer å gjøre noe annet enn å bare sitte å snakke med kollegaer.

Fortsatt dag 4 etter operasjon:

Det går bedre, men sliter enda med noe gass som ligger godt under høyre lunge. Kjennes ut som om jeg har sting/hold i sia. Det gir også smerter i skulderen. Prøver å bevege meg og massere litt (ikke akkurat enkelt å få til under ribbeina), men det fører mest bare til smerte som brer seg utover både i mage og skulderen. Bare det kunne gitt seg så hadde jeg ikke hatt det så aller verst. Enda smerter i mage område i forhold til operasjonssår. Men det værste er nakken.

Sliter med å bøye meg, og bevege meg mye. Mye sliten. Trøtt selv med mye søvn. Har enda litt grums i halsen.

Er helt ærlig ikke sikker på om jeg faktisk kan gå tilbake på jobb på mandag. Har ikke en stillesittende jobb. Men enda 2 dager igjen, skal ikke ta sorgene på forskudd.

Fortsatt dag 4 etter operasjon:

Har en del magesmerter ja. Og i dag har jeg vært oppblåst delux! Men har prøvd å få i meg vann gjennom saft, og kunstig søtning kan kanskje være en grunn. Og loff som jeg hadde med reker og egg i dag 😅😬 tenkte at egg har mye godt i seg, og da ble det fristende med loff.

Men enda mye smerter, tar smertestillendes enda kontinuerlig døgnet rundt. Er tom for voltaren etter jeg tar nå siste dose nå snart. Fikk ikke snakket med legen i dag, siden han ikke var der, må vente til i morgen. Men jeg har ikke vært på jobb. Jeg klarer ikke. Jeg har ikke bare smerter, men jeg blir så fort sliten. Skal så lite til før jeg er skikkelig annpusten. Nei jeg må kreve sykemelding ut uken!

Jeg kunne kanskje klart en halv dag med kontorjobb. Men sitting i «rett-opp-og-ned» stilling er ikke godt. Å stå er ikke godt. Ingenting er godt 😅😂

Jeg har også en del smerter i magen, rundt operasjonssårene, og en del rundt hele magen. Ja jeg ser 5-6 mnd gravid ut, så kanskje ikke merkelig at jeg føler meg helt dritt 😅

Jeg snakket med sjefen og han har full forståelse. Mye av ubehaget er kanskje også bare det at de har vært inne i magen og «rotet rundt». Det tar nok på litt ekstra. Jeg tar også laktulose for å hindre forstoppelse. Ikke at jeg føler det har hjulpet for mye da 😬 kanskje det bare gjør meg enda mer oppblåst.

Så ingen jobb på meg. Klarer ikke se for meg noen arbeidsoppgaver på jobben som jeg hadde klart å gjort. Mye bevegelse og fysisk arbeid er ikke det jeg er i stand til akkurat nå 😬

Men det kan jo bare bli bedre, håper jeg 🤞🏻Masse god bedring til deg 💙

Dag 5 etter operasjon:

Da var det gjort! Jeg fikk sykemelding ut uken i dag 😄 da kan jeg slappe av og ikke stresse noe mer meg jobb. Jeg begynner å komme meg, skulderen er bedre! 🙌🏻 Men jeg er sinnsykt oppblåst. Føler det ikke er plass til ribbeina på høyre side 🥵 kan tenke meg dette kan sammenlignes litt meg å være gravid. Men håper det går over. Tror jeg lar vær å ta mer laktulose fremover og ser om det kanskje kan bedre situasjonen 😄

Håper du kommer deg fortere enn meg 💙 Sender mange varme tanker 💙

Anonymkode: b5c7a...002

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er passert 50 så dette inngrepet var udramatisk for meg siden jeg hadde fått  de barna jeg skulle ha. 

Jeg var inne på dagkirurgi og fjernet begge eggstokkene og en stor cyste. 
Kikkhullsoperasjon som gikk veldig greit .
 De tok eggstokkene for at jeg skulle unngå eggstokkkreft i fremtiden. 
Ingen smerter i etterkant 

Anonymkode: a430c...d87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, alle sammen. Setter stor pris på alle svar. 😊 Hvor lenge var dere sykemeldt etter operasjonen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ingen erfaring å dele, men vil gi deg en klem ❤️. Står muligens i startgropen for det samme selv. De har funnet en cyste på 7 cm (aktiv) og meg og blodprøvene viser en tumotmarkør over normalen. Til uka skal jeg inn til utredning,  vet ikke om det er kreft, eller hva de skal gjøre. 

Anonymkode: c4ea7...e3e

Stor klem og masse lykke til til deg også. Min cyste vokser også uke for uke, men det er ikke mistanke om kreft heldigvis. Det er en sjokoladecyste. Da hadde nok blodprøvene vist det. Den uvissheten din må være fæl. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk, alle sammen. Setter stor pris på alle svar. 😊 Hvor lenge var dere sykemeldt etter operasjonen? 

Jeg fjernet ikke eggstokk, men cyste og MYE betent endovev som klistret organer sammen.

De opererte i ca 2 timer, og jeg overnattet.

Hadde egentlig lite smerter og kjente umiddelbart at noe veldig smertefullt og betent var borte.

Var sykemeldt i 2 uker, men det var nok endel fordi det betente hang igjen i kroppen og jeg følte meg ganske slakk.

Fikk ikke skuldersmerter osv som følge av den gassen. 

Men smertenivået sammenliknet med det jeg kom inn med var jo niks og nada. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...