Gå til innhold

Er det virkelig så vanskelig å være ung og etablere seg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi etablerte oss, var det vanlig å begynne smått. Kjenner nesten ingen som gikk til hus tidlig i løpet.

1 vi leide da vi studerte, og gjerne noen år  etterpå.

2 vi kjøpte en liten leilighet til å begynne med, som vi gjerne pusset opp

3 vi kjøpte en litt større leilighet eller et lite hus med store oppussingsbehov 

4 vi tok opp et enormt lån og kjøpte boligen vi ville slå oss til ro i. Gjerne med stor egeninnsats på nybygg.

De siste årene opplever jeg stadig flere som forventer å få ting opp i armene. De skal ikke bygge. Og det er altfor dyrt å kjøpe noe som har tilfredsstillende standard. Attpåtil er folk nesten litt fornærmet over at eldre sitter på husene sine. "De burde heller gjort det enklere for unge, som fortjener å få det opp i hendene".

Jeg etablerte med for 15 år siden, og er ikke steingammel. Og er faktisk glad for at vi måtte jobbe litt for det. Tror det var enda værre å etablere seg på slutten av åttitallet, da foreldrene mine møtte hverandre. For ikke å snakke om da besteforeldrene mine skulle inn på boligmarkedet. Rett etter krigen.

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er verre nå. Har en datter på 22 år, hun og samboeren bor på 32 m2, og det er en sliten leilighet. Og de betaler 12000 kr i husleie. Prøver å spare litt til egenkapital. Her vi bor koster en 2 roms leilighet fra 2,5 mill. Så det er boligen de håper å få kjøpe. Enebolig ser de ikke hvordan de skal få råd til.

For 11 år siden kjøpte jeg halvparten av en tomannsbolig, på 130 m2 her, ga 1,5 mill for den. Nå er den verdt 4,5 mill.

Jeg var 23 år, da jeg kjøpte min første bolig, da hadde vi ikke en krone i egenkapital, og boligen kostet 600 000.

Anonymkode: 554f3...253

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare det at de små nedsarva leilighetene nå er sykt mye dyrere nå enn når jeg kjøpte min for 15 år siden til 800 000. Og sånnsett er det vanskeligere. Det stiller også større krav til å få lån enn tidligere. 

Anonymkode: f4705...675

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vi ikke midt i eldrebølgen? Så hvis det ikke kommer en million ukrainere eller to millioner midtøstenere så blir det overskudd av boliger, dvs prisnedgang, om bare få år. Så hold ut!

Anonymkode: 1a752...79e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det er verre nå. Har en datter på 22 år, hun og samboeren bor på 32 m2, og det er en sliten leilighet. Og de betaler 12000 kr i husleie. Prøver å spare litt til egenkapital. Her vi bor koster en 2 roms leilighet fra 2,5 mill. Så det er boligen de håper å få kjøpe. Enebolig ser de ikke hvordan de skal få råd til.

For 11 år siden kjøpte jeg halvparten av en tomannsbolig, på 130 m2 her, ga 1,5 mill for den. Nå er den verdt 4,5 mill.

Jeg var 23 år, da jeg kjøpte min første bolig, da hadde vi ikke en krone i egenkapital, og boligen kostet 600 000.

Er i tjukkeste Oslo? Og de bo der?

Anonymkode: 1a752...79e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er egenkapitalkravet som gjørnting vanskeligere nå. Og selvfølgelig dyrere boliger.

I min generasjon var det uvanlig å kjøpe nylig før man var rundt 30-35. Syns det er mange som kjøper i mye yngre alder nå.

Anonymkode: cce7d...16f

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke råd å etablere meg i Oslo, og flyttet godt utenfor. Her var prisene omtrent like på starten av 2000-tallet og nå. (Ja, i forhold til inntektsnivå).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Med 12 000 i husleie så burde de klare å spare 200.000 i året til EK om de er i jobb, er de studenter så sier det seg selv at de ikke kan kjøpe før de har jobb.

Anonymkode: 6f6df...b6d

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, ts. Jeg fikk ikke "drømmeboligen" som hverken første eller andre eller tredje bolig, men justerte "drømmen" etter økonomien, og har kost meg veldig i samtlige boliger. Og denne tanken om at eldre skal gi fra seg eneboligene sine? Hallo? Hele poenget med å eie min egen bolig er at ingen kaster meg ut herfra, og jeg selv bestemmer når/om jeg vil flytte.

Mine foreldre giftet seg for ca 50 år siden. De starta i en liten toroms i en mellomstor by. Så gikk de til et lite rekkehus. Deretter kjøpte de huset hvor jeg vokste opp.

Anonymkode: da3ea...0ec

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med 12 000 i husleie så burde de klare å spare 200.000 i året til EK om de er i jobb, er de studenter så sier det seg selv at de ikke kan kjøpe før de har jobb.

Anonymkode: 6f6df...b6d

Om de er i jobb? Hvor mye de kan spare kommer jo veldig an på hvor mye de tjener, stor forskjell på det. 200 000 i året er ca 8000 i måneden på hver. Tjener de veldig lite, er det umulig. Tjener de godt, kan de spare mye mer. Så kommer det jo også an på hvor mye andre utgifter de har. Er de avhengig av bil? Helseutgifter? Barn?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg, ts. Jeg fikk ikke "drømmeboligen" som hverken første eller andre eller tredje bolig, men justerte "drømmen" etter økonomien, og har kost meg veldig i samtlige boliger. Og denne tanken om at eldre skal gi fra seg eneboligene sine? Hallo? Hele poenget med å eie min egen bolig er at ingen kaster meg ut herfra, og jeg selv bestemmer når/om jeg vil flytte.

Mine foreldre giftet seg for ca 50 år siden. De starta i en liten toroms i en mellomstor by. Så gikk de til et lite rekkehus. Deretter kjøpte de huset hvor jeg vokste opp.

Mange hadde vært overlykkelige om de fikk kjøpt seg en liten toroms...

Anonymkode: 5699f...bc5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det har veldig mye å si hvordan man sparer og bruker penger i ungdoms årene. Jeg kommer fra en familie med lite penger, men høy arbeidsmoral. Jeg startet med deltid jobb son 13 åring, sparte det meste av lønnen fordi jeg skulle kjøpe hus. (en tanke gang som har vært med meg så lenge jeg kan huske) . Utdannet meg i et typisk "lavlønn yrke" Ble lærling som 17 åring og måtte leie leilighet, leide 3 forkjellige leiligheter 1. 5000 i mnd i halv år. 2. 8000 kr i 2 år, og 3. 9000 kr fram til jeg fylte 23. Bodde alene hele den tiden, men klarte å spare opp til egenkapital og kjøpte meg en leilighet rett utenfor byen til 2 mill. Møte en mann på ca min alder rett etterpå med nøyaktig samme tankegang som meg, og vi kjøpte oss et hus sammen til 4 mill etter 1,5 år sammen. 50/50. Jeg er nå 28 år, så vil ikke si at det er så veldig lenge siden akurrat. Andre på min alder er "så imponert" over hvordan jeg kunne få det til, og jeg må alltid forklare at nei, mannen er ikke stein rik med million lønn og har kjøpt huset til oss 🙄 vi kjøpte det sammen..og mannen tjener litt mer en meg, men ikke høyt lønnet. Og nei, foreldrene mine har ikke gitt meg masse penger. Jeg har måtte klare meg selv. (selv om foreldrene mine stiller opp maks når det gjelder praktisk hjelp, men ikke penge hjelp) Vi har hus, hytte, båt, 2 biler og campingvogn. Alt handler om prioriteringer og hvordan man vil leve livet. 

Blir litt provsert over voksne som bor hjemme for å "spare til egenkapitel" men kaster bort penger på fyll og tull. For så å fortelle meg at ikke alle kan være så heldige i livet som meg 🙄  jeg har faen med jobbet for det. 

Anonymkode: 3b198...68f

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt er lettere hvis man er to og har 2 inntekter og kan dele på hvilke nå enn boutgifter man har. Sålenge man er innstilt på det så vil det gå.

For de som kjøper alene så er det litt vanskeligere. Men ikke umulig. Jeg kjøpte leiligheten min for 7-8 år siden alene, og synes egentlig ikke at boligmarkedet virker vesentlig annerledes nå enn det var da.

Skal man kjøpe bolig alene, er man nok avhengig av å få bo rimelig/gratis hjemme hos foreldre mens man tar utdanning og har jobb de første par årene. Da klarer man å sette av flere tusenlapper til EK hver måned (gjerne rundt 10k++). Hvis man derimot flytter ut og begynner å leie før man har nok EK, så er det veldig tungt å få spart opp nok EK ved siden av alle boutgiftene man har. Om man er optimistisk så klarer man kanskje å sette av 4-5000kr, og da er det jo bare å gange opp hvor mange måneder og år det tar å skaffe 15% EK.

Anonymkode: d181c...e46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jammen, det er annerledes. hvor mange i dag leier ut leiligheter til en "snill" pris? alle utleiere makser utleien, og bolig har blitt en veldig trygg investering for ressurssterke. det fører til unødvendig stress for mange.

men det verste er vel at det krever så ekstremt lite fantasi å tjene penger på bolig, lite originalitet. det er bare å forstå at folk desperat trenger bolig og å utnytte det. det gjenspeiler nordmenn i et nøtteskall? maksimal trygghet for maksimal inntjening. alle andre gjør det jo, hvorfor skal man være det ene unntaket som tenker på samfunnet mens alle andre tenker på seg selv.

hvis man ser på hva folk gjør vs. hva folk sier, er det jo lett å forstå at norge ikke er så veldig behagelig som man skal ha det til, spesielt ikke for streverne.

man drar opp stigen etter seg og peker på dem og sier: haha

Anonymkode: 3b8d2...4b7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer også an på hvilken bransje man jobber i. Hos oss er startlønna for nyutdannede 600k+, og man stiger fort i lønn. Ungt miljø, men nesten alle jeg kjenner innenfor bransjen har kjøpt seg bolig før de fyller 30 år, enten alene eller med partner. 

Anonymkode: 1befc...855

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange hadde vært overlykkelige om de fikk kjøpt seg en liten toroms...

Anonymkode: 5699f...bc5

🤦‍♀️

Om man tar en tur på finn ser man fort at det er mange små toroms random steder rundt i landet som er innafor for 2 typiske startinntekter.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er 15 år siden vi etablerte oss. 

Vi delte et rom i et studentkollektiv. Hadde en eldre TV, eldre telefoner, hver vår laptop, ellers ingen elektronikk. Ikke et eneste abonnement, ikke trening eller noe. I alle fall ikke bil. Innetemperatur på vinteren var ca 16 grader. 

Vi reiste ikke på ferier utover til familie i Norge, luksus var å låne en bil og et feriehus et sted. 

Vi tok i mot alt av jobb med åpne armer, særlig da vi gikk ut i full jobb var det om å gjøre å jobbe mest mulig overtid og ekstra vakter.

Slik levde vi i 2 år etter endte studier. Og sparte nok 3/4 av hva vi fikk utbetalt. 

På den måten kjøpte vi en treroms innenfor Ring3 i Oslo, og kjøpte oss gradvis opp. Slapp da selvfølgelig også opp forbruket litt, man skal leve også, men akkurat det å få foten innenfor på boligmarkedet så snart som mulig får du massivt igjen for senere. 

Så du understreker egentlig bare TS sitt problem. 12000 i husleie er helt hinsides. Og at man har et forbruk som gjør at man "prøver å spare" høres også vanvittig ut. 

Anonymkode: 24cb8...5a6

• Liker 5
Skrevet

Det er vanskeligere. Og de unge har høyere krav.

At det er vanskeligere er åpenbart. På slutten av 90-tallet kostet en to-roms leilighet i Oslo ca 2,3 ganger medianinntekt. I dag koster samme leilighet nær 6 ganger medianinntekt. 
Selv om renten var høyere da, ble totalkostnaden mye lavere sett mot inntekt.

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mye vanskeligere nå. En venn av meg har siv.ing utdannelse og jobber i oljesektoren, han bor på 25 kvadrat med sin datter. Leide i 2 år etter han fikk fast jobb.

Jeg tror ikke han kommer til å få råd til noe større heller

Anonymkode: e9170...b74

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidene har forandret seg, jeg kjøpte min første uten å ta opp lån etter bare et par år i arbeidslivet. I dag ville jeg ikke fått lån til å kjøpe halvparten av en sånn ettroms med min inntekt. 

Anonymkode: 3f143...258

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...