AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Lurer på hvorfor man ikke kan ha det slik at folk får trygd annen hver uke - da ville man få dobbelt så mye utbetalt i en tid der mange sliter økonomisk. Det ville vært mer rettferdig enn dagens system som gjør dem som allerede har dårlig råd, enda fattigere. Anonymkode: 6f23d...612 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Folk bør lære seg å forvalte økonomien sin bedre. Anonymkode: cb15b...0d3 7 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Utbetaling annenhver uke ville gitt samme utbetaling pr mnd, bare med to utbetalingsdatoer. Det er jo ikke økonomisk forsvarlig at de på trygd skal få 100% lønnsøkning fordi ting er dyrt. Hvordan skulle vi finansiert dette? Og dette ville i neste runde påvirket prisene slik at det vile blir enda dyrere. Dette kalles Inflasjon. Anonymkode: da197...9ca 9 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Det er JÆVLIG upraktisk å få utbetaling to ganger i månenden. Folk sliter fordi de får for lite å rutte med, ikke fordi ikke klarer å styre økonomien sin. Anonymkode: e7718...278 4 4
Bombasi Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 Dette hørtes ikke ut som en god løsning. Folk må klare å forvalte inntekten sin på èn utbetaling fordelt på 30 dager selv. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Folk bør lære seg å forvalte økonomien sin bedre. Anonymkode: cb15b...0d3 Vet du hvor mye kronen har svekket seg i forhold til dollaren de siste ti årene, noe som gjenspeiles i prisene på importerte varer? Med andre ord - der en trygdet fikk kjøpt én bukse for ti år siden, får man idag bare en halv bukse. Så det handler om ikke om å forvalte økonomien; det handler om en voldsom prisstigning der den lille økningen i inntekten overhodet ikke kompenserer for økningen i prisene Anonymkode: 6f23d...612 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 3 minutter siden, Bombasi said: Dette hørtes ikke ut som en god løsning. Folk må klare å forvalte inntekten sin på èn utbetaling fordelt på 30 dager selv. En utbetaling som relativt sett er nesten halvparten av det den var for ti år siden. Hva er galt med å kompensere for dette? Anonymkode: 6f23d...612 1
altflyter Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 Det der er en stygg undervurdering av trygdede som er like ulike som oss som er i jobb. Noen sliter med å få pengene til å strekke til i en måned og disse trenger gjerne litt veiledning og hjelp, men de aller fleste trygdede har mange år bak seg i arbeidslivet og de aller fleste trygdede er tro det eller ei fornuftige mennesker. I sosiale medier og her på kg så ser vi det verste av det verste. De fleste er fornøyde og/eller vil ikke snakke for mye om at de er trygdet. De fleste klarer seg tålelig bra på tross av at mange har svært lav inntekt. Utbetaling to ganger i uken måtte i så fall blitt for dem med spesielt behov for det. Og det ville ikke ført til mer utbetaling. Kun same sum, men mer oppdelt. Ikke generaliser en enormt stor gruppe basert på uttalelsene til et fåtall😊 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Selv jeg som er ufør på minstesats, vil virkelig ikke at trygden skal øke med 100%, det er jo helt sykt. Da vil vi jo ha mer enn mange i jobb. Nå som alle priser øker, hadde det vært veldig fint med en økning, men da rundt 10%. Og jeg vil gjerne ha utbetaling kun en gang i måneden, for mesteparten av inntekten min går til regninger, så jeg betaler jo alt den dagen trygden kommer inn. Og jeg klarer fint å disponere det som er igjen resten av måneden. Anonymkode: 86825...b26 5 1 1
altflyter Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet du hvor mye kronen har svekket seg i forhold til dollaren de siste ti årene, noe som gjenspeiles i prisene på importerte varer? Med andre ord - der en trygdet fikk kjøpt én bukse for ti år siden, får man idag bare en halv bukse. Så det handler om ikke om å forvalte økonomien; det handler om en voldsom prisstigning der den lille økningen i inntekten overhodet ikke kompenserer for økningen i prisene Anonymkode: 6f23d...612 Du blander epler og pærer. I den ene enden handler tråden om to utbetalinger i måneden og i den andre at trygdene er for lave. Det er to svært ulke diskusjoner. Hvilken av dem er ditt hovedfokus her? 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 Hetsetråd mot de uføre. Rapportert. Anonymkode: 565d1...6ec 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 Som enkelte her inne sliter med å styre pengene sine, burde de egentlig få utbetaling hver dag. Men helst ikke 30 ganger så mye. 😛 Anonymkode: 9420d...b33 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 Trygden er fin som den er 19k er mer enn nok å leve bra for om man er litt økonomisk. Selv sparer jeg 3-5k i måneden. Anonymkode: 444d4...413
Bombasi Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En utbetaling som relativt sett er nesten halvparten av det den var for ti år siden. Hva er galt med å kompensere for dette? Anonymkode: 6f23d...612 Skjønner mer dine synspunkter nå siden du tror på dette, men det stemmer jo ikke.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 Jeg går på AAP og har to utbetalinger i mnd, 3 med uførepensjon fra KLP. Hadde foretrukket en utbetaling framfor to. Anonymkode: 1f376...9d2
Million Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 Jeg hadde ikke hatt noe i mot at uføretrygden steg en del i år for å kompensere for den kraftige prisøkningen i samfunnet, men en dobling som foreslått i hovedinnlegget?! Eh... Det var litt for drøyt. Uansett klarer jeg å administrere og styre økonomien min helt fint med utbetaling en gang i måneden. Har ikke behov for å dele det i to. Jeg har alltid penger igjen på konto kvelden før neste utbetaling kommer, og dette går til sparing. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Lurer på hvorfor man ikke kan ha det slik at folk får trygd annen hver uke - da ville man få dobbelt så mye utbetalt i en tid der mange sliter økonomisk. Det ville vært mer rettferdig enn dagens system som gjør dem som allerede har dårlig råd, enda fattigere. Anonymkode: 6f23d...612 evt. at folk fortsatt får trygd en gang pr.mnd,men bare halvparten av det de får idag. Det hadde fått veeeeldig mange ut igjen i jobb! Anonymkode: e2b55...11d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hetsetråd mot de uføre. Rapportert. Anonymkode: 565d1...6ec Det er ingen hets i å sammenligne dagens ville priser med prisene slik de var for ti år siden, og komme med et forslag om at dette burde kompenseres på en eller annen måte. Hvor mye har dollaren steget på grunn av lav kronekurs og kunstig lav rente? Hvor mye har matprisene steget? Hvor mye har husleien steget? Alt stiger i en voldsom hastighet, der man i matbutikken ikke har noe imot å heve prisen med 20-30-40% på en vare, og dette skal kunne finansieres med et økning på 3% ut av et nåværende lite beløp? Lett å diskutere når man har en millioninntekt, men ikke en allerede lav inntekt; de få prosentene den øker med, er ingenting i forhold til prisstigningen ellers i samfunnet. Anonymkode: 6f23d...612
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #19 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): evt. at folk fortsatt får trygd en gang pr.mnd,men bare halvparten av det de får idag. Det hadde fått veeeeldig mange ut igjen i jobb! Anonymkode: e2b55...11d Å hvordan tenker du at syke folk skal overleve da? Anonymkode: 1f376...9d2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #20 Skrevet 12. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Alt stiger i en voldsom hastighet, der man i matbutikken ikke har noe imot å heve prisen med 20-30-40% på en vare, og dette skal kunne finansieres med et økning på 3% ut av et nåværende lite beløp? Lett å diskutere når man har en millioninntekt, men ikke en allerede lav inntekt; de få prosentene den øker med, er ingenting i forhold til prisstigningen ellers i samfunnet. Anonymkode: 6f23d...612 Det samme gjelder de fleste arbeidstakere, veldig få som får i henhold til prisstigningen nå selv om man er lavtlønnet. Problemet er at man ikke får bukt med inflasjon ved å dele ut mer penger, dessverre. Anonymkode: 9420d...b33 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå