AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Hei. Har en baby på 3 uker. Har sovet lite de siste dagene og baby gråt i går kveld. Ingenting var godt nok. I går så ropte jeg "HYYYSJ!!!" til henne, i et desperat forsøk på å få henne til å stoppe. Kalte henne også en jævla drittunge. Gråt etter at jeg hadde sagt det og fikk så dårlig samvittighet. Angrer som en hund og vet ikke hva som gikk av meg. Var bare sliten og lei. Hva feiler det meg? Er jeg en dårlig mor? Anonymkode: 12c9a...b14 2 13
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Nei du er ikke en dårlig mor! Syns mer at du høres utslitt og overveldet ut. Når du kjenner at det bikker over sånn så er det best å bare legge fra seg babyen på et trygt sted, gå inn i rommet ved siden av og puste, eller skrike inn i en pute. Noen ganger holder man på å rakne, å da må man distansere seg. Hvor er far i bildet? Han bør avlaste mer om du er helt på randen. Anonymkode: aea97...0ad 13 7
Boetica Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Nei det er du ikke. Du har søvnunderskudd. Har du noen som kan avlaste deg litt? 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Nei du er ikke en dårlig mor. Du har et tre uker gammelt barn, du er full i hormoner, kroppen din holder på å venne seg til nye rutiner og ansvar, og du lider sannsynligvis av søvnmangel. Helt innafor å buse ut med litt verbal frustrasjon da. Gjorde det mange ganger selv. Du har ikke slått barnet ditt, du har ikke forsømt barnet ditt og du har sagt ord til barnet ditt som det ikke forstår eller kommer til å huske. Du vil takle stresset og søvnmangelen bedre etterhvert. Alle mødre kjenner til hvor intenst det er de første ukene. Jeg tror de fleste av oss har ropt verre ting til barnet midt på natta når alt er kaos. Så nå puster du med magen og lar dette gå, og så prøver du å være mer tålmodig i natt. Ikke fordi babyen din trenger det, men fordi du gir deg selv dårlig samvittighet ved å uttrykke frustrasjon. Du er en god mor som er der for babyen selv om det var ei tøff, tøff natt. Da gjør du akkurat det du skal! Anonymkode: e752f...c46 13 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei du er ikke en dårlig mor! Syns mer at du høres utslitt og overveldet ut. Når du kjenner at det bikker over sånn så er det best å bare legge fra seg babyen på et trygt sted, gå inn i rommet ved siden av og puste, eller skrike inn i en pute. Noen ganger holder man på å rakne, å da må man distansere seg. Hvor er far i bildet? Han bør avlaste mer om du er helt på randen. Anonymkode: aea97...0ad Takk for svar. Skal ta til meg det tipset. Han skulle på et skievent for første gang på lenge og var borte hele dagen. Det var greit for meg at han reiste, men dagen i går var bare en veldig dårlig dag og derfor bikket det rett og slett over..men vi deler vanligvis på det så godt vi kan. Jeg tar selvfølgelig nettene. Anonymkode: 12c9a...b14 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Få hjelp til avlastning!! Det er ikke bra når en blir så sliten at det «renner over» og en ender opp med å gjøre og si ting som en angrer på….. Anonymkode: 193af...0e5 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 Du er sliten, og det er helt menneskelig❤️ Alle har en grense, og en baby kan være utrolig utmattende. Har du noen som hjelper deg? Anonymkode: bccfe...7e1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei du er ikke en dårlig mor. Du har et tre uker gammelt barn, du er full i hormoner, kroppen din holder på å venne seg til nye rutiner og ansvar, og du lider sannsynligvis av søvnmangel. Helt innafor å buse ut med litt verbal frustrasjon da. Gjorde det mange ganger selv. Du har ikke slått barnet ditt, du har ikke forsømt barnet ditt og du har sagt ord til barnet ditt som det ikke forstår eller kommer til å huske. Du vil takle stresset og søvnmangelen bedre etterhvert. Alle mødre kjenner til hvor intenst det er de første ukene. Jeg tror de fleste av oss har ropt verre ting til barnet midt på natta når alt er kaos. Så nå puster du med magen og lar dette gå, og så prøver du å være mer tålmodig i natt. Ikke fordi babyen din trenger det, men fordi du gir deg selv dårlig samvittighet ved å uttrykke frustrasjon. Du er en god mor som er der for babyen selv om det var ei tøff, tøff natt. Da gjør du akkurat det du skal! Anonymkode: e752f...c46 Tusen takk for svar. Du har rett, er veldig overveldende dette her. Fint å lese det du har skrevet. Har fått sovet noen timer nå og føler meg mye bedre. Anonymkode: 12c9a...b14 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Nei du er ikke en dårlig mor, høres helt normalt ut. Jeg har 4 barn, de ble helt sikkert kalt drittunger alle sammen da de var små😄 men det blir bedre❤️ Anonymkode: 4818a...5f7 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er sliten, og det er helt menneskelig❤️ Alle har en grense, og en baby kan være utrolig utmattende. Har du noen som hjelper deg? Anonymkode: bccfe...7e1 Ja pappaen er her. Han var bare borte hele dagen i går og det ble rett og slett for mye for meg. Kombinasjon av en dårlig dag for babyen og lite søvn. Føler meg heldigvis mye bedre i dag.. Anonymkode: 12c9a...b14 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Skal ta til meg det tipset. Han skulle på et skievent for første gang på lenge og var borte hele dagen. Det var greit for meg at han reiste, men dagen i går var bare en veldig dårlig dag og derfor bikket det rett og slett over..men vi deler vanligvis på det så godt vi kan. Jeg tar selvfølgelig nettene. Anonymkode: 12c9a...b14 Babyen tåler helt fint å gråte i 30 sekund mens du får ut frustrasjon borte fra babyen. Han burde bidra på nettene også. Om babyen er utrøstelig, sliter med magevond etc så kan han fint trøste. Det eneste han ikke kan gjøre er å amme. Så at du sier at det er en selvfølge at du tar nettene syns jeg er feil når du blir så sliten ❤️ det er like mye hans baby Anonymkode: aea97...0ad 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Skal ta til meg det tipset. Han skulle på et skievent for første gang på lenge og var borte hele dagen. Det var greit for meg at han reiste, men dagen i går var bare en veldig dårlig dag og derfor bikket det rett og slett over..men vi deler vanligvis på det så godt vi kan. Jeg tar selvfølgelig nettene. Anonymkode: 12c9a...b14 Det høres ut som du kan trenge at far tar noen netter også. Hva med i natt? Om du ammer kan far legge babyen til, rape den etterpå og bysse om det trengs, samt bleieskift. Så får du sove mest mulig. Om babyen får MME kan far ta alt så du får sove uavbrutt. Putt i ørepropper, og legg deg på annet rom, om dere har et. Anonymkode: bccfe...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Babyen tåler helt fint å gråte i 30 sekund mens du får ut frustrasjon borte fra babyen. Han burde bidra på nettene også. Om babyen er utrøstelig, sliter med magevond etc så kan han fint trøste. Det eneste han ikke kan gjøre er å amme. Så at du sier at det er en selvfølge at du tar nettene syns jeg er feil når du blir så sliten ❤️ det er like mye hans baby Anonymkode: aea97...0ad AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres ut som du kan trenge at far tar noen netter også. Hva med i natt? Om du ammer kan far legge babyen til, rape den etterpå og bysse om det trengs, samt bleieskift. Så får du sove mest mulig. Om babyen får MME kan far ta alt så du får sove uavbrutt. Putt i ørepropper, og legg deg på annet rom, om dere har et. Anonymkode: bccfe...7e1 Takk for svar dere. Kan kanskje be han gjøre mer på nettene ja, tenker bare at det som regel er enten mat eller ny bleie, og da kan jeg like godt gjøre det. Men muligens at han kan avlaste litt mer ja. Setter pris på alle tips. Anonymkode: 12c9a...b14
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 En baby på tre uker skjønner ikke hva du sier til han. Om du får ut frustrasjon verbalt er jo det mye bedre enn at du utagerer fysisk. Hvis du gir morsmelk anbefaler jeg naturebond - da får du kanskje samla nok melk til at han kan få ett måltid per dag av far via flaske - da fr du sovet mer sammenhengende. Har også lest at det er enklest å vende baby til flaske når man senest introduserer flaske i uke 4. Anonymkode: 020ab...220 2 1
AprilLudgate Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Skal ta til meg det tipset. Han skulle på et skievent for første gang på lenge og var borte hele dagen. Det var greit for meg at han reiste, men dagen i går var bare en veldig dårlig dag og derfor bikket det rett og slett over..men vi deler vanligvis på det så godt vi kan. Jeg tar selvfølgelig nettene. Anonymkode: 12c9a...b14 Du skal ikke selvfølgelig ta nettene Babyen forstod ikke hva du sa, men de får med seg rop og sinne/stress. Jeg har ropt selv bare så det er sagt, sov 0-3 timer i 3 år og det bare klikket for meg. Så et par ganger gikk det sånn. Men: ett tips er ørepropper/lydvern. Man blir GAL av skrik/konstant gråt og jeg merker mitt indre stress dempet seg når jeg fikk stengt ute litt av den verste lyden. Å ha hyl rett oppi øret er veldig belastende. Her hadde vi en som ikke ville sove innendørs (på vinteren i tillegg), så jeg trillet på dagtid og mannen tok barnet rett etter jobb. Trillet alle økter da frem til midnatt, og så gav vi siste måltid rett før han la seg sent. Og mannen her tok også sin andel netter og stod opp kl 04 selv om det var jobb. Samme gjorde jeg når jeg var tilbake i jobb. Det beste er bare å prøve det man kan, men akseptere at sånn et det nå - men ikke for alltid. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 Skal si dere legger listen lavt. Anonymkode: b6a1b...ce0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal si dere legger listen lavt. Anonymkode: b6a1b...ce0 ? Anonymkode: aea97...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ? Anonymkode: aea97...0ad Hva? Anonymkode: b6a1b...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #19 Skrevet 12. mars 2023 Sender deg en du er ikke en dårlig mor, bare utslitt og det skjønner alle som har hatt en baby. Anonymkode: 01602...90d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #20 Skrevet 12. mars 2023 Det er du ikkje ❤️ Eg fekk ein prematurbaby med kolikksymptomer, husker eg gjekk rundt i stova med hørselsvern (det hjalp meg å roe ned). Ein gong la eg frå meg barnet i 5.min og gjekk ut av rommet for å grine litt. Fant ut at det var melkeproteinallergi, fekk ein "ny" baby etter vi fant ut kva plagene var. Anonymkode: 7ef49...155
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå