AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Ei venninne av meg flyttet for 10år siden, fikk seg jobb der. Nå i ettertid ser vi også hvor MYE bedre helsevesen de har, spesielt fokus for kvinner. Vært flere artikler i norske media nå der de tar opp dette. Sverige kjøper også hjelp i Norge, sender pasienter over. Sverige har også mer utvalg i kreftbehandling, som ikke er godkjent i Norge!! Dette reddet meg!! Flytta dit for 5år siden. Billigere å leve her også, biler har mye lavere pris. Ulemper finner man jo alltid. Men for helse; bra! Et rikt land som norge med bare halvparten så mange innbyggere burde jo ha et MYE bedre helsevesen enn sverige.....norge er helt ødelagt av gal politikk. Handler bare om sparing, jobbet selv som sykepleier i 8år i Oslo. Sett hvor ille det er, nå er det ENDA verre...kaos. Så holder meg hos søta bror. Anonymkode: 72fab...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #2 Skrevet 12. mars 2023 Ja og om man våger å klage, så får man høre at man er et utakknemlig beist som skal holde kjeft fordi vi har tross alt verdens beste helsevesen og absolutt ingenting å klage på!!!!!! Anonymkode: df044...d8d 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #3 Skrevet 12. mars 2023 Norge sender også pasienter til Sverige. Karolinska er visst et sykehus nordmenn sendes til. Det er nok både + og - i begge land. Hvordan er trygdesystemet i Sverige? Hva hvis man er syk og må være hjemme fra jobb? Hvordan er det med pensjon? Anonymkode: cb419...9da 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja og om man våger å klage, så får man høre at man er et utakknemlig beist som skal holde kjeft fordi vi har tross alt verdens beste helsevesen og absolutt ingenting å klage på!!!!!! Anonymkode: df044...d8d Nordmenn er utrolig naive og hjernevaska. Vokser opp med følgende lære: Alt er best i Norge! Anonymkode: 72fab...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Norge sender også pasienter til Sverige. Karolinska er visst et sykehus nordmenn sendes til. Det er nok både + og - i begge land. Hvordan er trygdesystemet i Sverige? Hva hvis man er syk og må være hjemme fra jobb? Hvordan er det med pensjon? Anonymkode: cb419...9da + og - ja, men for meg er helsen viktigst. Søker du på google finner du ut av det du lurer på. Anonymkode: 72fab...6c7 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Fint at du er fornøyd. Innlegget ditt virker kategorisk og bastant. Det vil alltid være variabler og ulike erfaringer. Det er ikke gitt at alle som blir syke og flytter til Sverige blir friskere der enn om de hadde fortsatt å bo i Norge. Anonymkode: 34a80...cd1 3
vinterskog Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 Bor i sverige, ikke enig! Ingen lønn første sykedag, max 80% der etter. Og da er det ikke sikkert at forsäkringskassan aksepterer sykemeldingen engang etter 2 uker. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #8 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nordmenn er utrolig naive og hjernevaska. Vokser opp med følgende lære: Alt er best i Norge! Anonymkode: 72fab...6c7 Helt enig. Vet om flere land som har bedre helse tilbud enn Norge har. Fremover så ser jeg jo at det er de rike som har råd til å kjøpe seg helseforsikring som vil gå først i køene og oss vanlige fattigluser må stille bakerst. Så vi nærmer oss Amrikanske tilstander vil jeg påstå. Så bra Sverige funket for deg da. Anonymkode: e60cf...f5b 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 vinterskog skrev (6 minutter siden): Bor i sverige, ikke enig! Ingen lønn første sykedag, max 80% der etter. Og da er det ikke sikkert at forsäkringskassan aksepterer sykemeldingen engang etter 2 uker. Også spørs det hva man kan få hvis man blir langtidssykemeldt eller ufør. Det er heller ikke bare å komme hjem til Norge igjen hvis man blir syk og forvente fulle trygderettigheter her. Så hvis man flytter ut av landet/ til Sverige, så bør man vite hva man gjør for å sikre seg økonomisk. Anonymkode: cb419...9da 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fint at du er fornøyd. Innlegget ditt virker kategorisk og bastant. Det vil alltid være variabler og ulike erfaringer. Det er ikke gitt at alle som blir syke og flytter til Sverige blir friskere der enn om de hadde fortsatt å bo i Norge. Anonymkode: 34a80...cd1 Men det er jo direkte skadelig at det blir fremstilt som at Norge yter så fantastiske tjenester. Det hadde vært bedre med litt mer edruelig nivå. Det er nok fiffen som krem-behandlingen, mens vi vanlige bare er nok et ork eller nok en krevende person i køen som kommer og innbiller seg at de skal slave for luselønn. For min del er det greit, men vil helst vite om det. Men nå vet jeg jo bedre da. Tusen takk til alle dere som yter eksepsjonell service, btw. ❤️ Anonymkode: 7a981...b7c
Bombasi Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 (endret) Det er 4 ting som gjør helsevesenet i Norge dårligere enn andre vestlige land, med ett felles budskap i hver post: - Sparekniven henger over systemet og særlig ansatte, som igjen rammer og hindrer pasientene. Alt handler om penger. - Psykologiseringen av pasientene særlig i førstelinja, en form for gaslighting/trenering/ansvarsfraskrivelse, fordi det er billigst. - Beslutningsforum, tilbakeholding av viktige medisiner. Pga penger. - Manglende spesialisttilbud, diagnostikk og behandlinger. F.eks stamcellebehandling, stående MR, immunterapier osv, pga penger. Plusser man da på at Norge igjen har særs laber innsats innenfor forskning på årsak og kur rundt om i alle sykdommer pga kompetanse og ikke minst penger, der Norge er mer opptatt av forske på konsekvenser, samfunn, statistikk og økonomi rundt sykdommer for sin egen del, så har man det gående. Vi har siste 20 årene spart oss til fant, og da utviklet et helsevesen under pari der pasientene ikke får hjelp. Vi har ikke verdens beste helsevesen. At du har fått hjelp i Sverige som Norge ikke kan tilby, som da reddet deg, er lett å tro på. Endret 12. mars 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 Sverige har vel rundt 20 vulvaklinikker, Norge har 3. De forsker også på long covid, mens i norge blir denne gruppen gaslughted. Men jeg har også lest om nordmenn som tror de er medlem i folketrygda/brenner seg på rettigheter de tror de har med seg. Så tunga bør være i rett munn ved evt flytting. Anonymkode: fef0d...08b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Fint at du er fornøyd. Innlegget ditt virker kategorisk og bastant. Det vil alltid være variabler og ulike erfaringer. Det er ikke gitt at alle som blir syke og flytter til Sverige blir friskere der enn om de hadde fortsatt å bo i Norge. Anonymkode: 34a80...cd1 Støtter dette. Personlig får jeg en behandling i Norge som ikke er tilgjengelig i Sverige, så for meg ville det ikke vært bra å flytte til Sverige i det hele tatt. Oppfølgingen jeg får akkurat nå er i verdensklasse. Men hvor lenge det kommer til å fortsette å være slik er usikkert. Anonymkode: 7da6d...427 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 Bombasi skrev (2 timer siden): Det er 4 ting som gjør helsevesenet i Norge dårligere enn andre vestlige land, med ett felles budskap i hver post: - Sparekniven henger over systemet og særlig ansatte, som igjen rammer og hindrer pasientene. Alt handler om penger. - Psykologiseringen av pasientene særlig i førstelinja, en form for gaslighting/trenering/ansvarsfraskrivelse, fordi det er billigst. - Beslutningsforum, tilbakeholding av viktige medisiner. Pga penger. - Manglende spesialisttilbud, diagnostikk og behandlinger. F.eks stamcellebehandling, stående MR, immunterapier osv, pga penger. Plusser man da på at Norge igjen har særs laber innsats innenfor forskning på årsak og kur rundt om i alle sykdommer pga kompetanse og ikke minst penger, der Norge er mer opptatt av forske på konsekvenser, samfunn, statistikk og økonomi rundt sykdommer for sin egen del, så har man det gående. Vi har siste 20 årene spart oss til fant, og da utviklet et helsevesen under pari der pasientene ikke får hjelp. Vi har ikke verdens beste helsevesen. At du har fått hjelp i Sverige som Norge ikke kan tilby, som da reddet deg, er lett å tro på. Godt oppsummert, sykehusreformen i 2002 er det verste som har skjedd Norge. AnonymBruker skrev (1 time siden): Støtter dette. Personlig får jeg en behandling i Norge som ikke er tilgjengelig i Sverige. Anonymkode: 7da6d...427 Tviler på denne, hva er behandlingen? Anonymkode: 72fab...6c7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Godt oppsummert, sykehusreformen i 2002 er det verste som har skjedd Norge. Tviler på denne, hva er behandlingen? Anonymkode: 72fab...6c7 Skal jeg legge ut mine helseopplysninger på KG for at en AB ikke skal tvile på meg? Så viktig er det ikke å bli trodd i en sak som har null betydning for meg. Du kan fortsette å tro at du vet alt om helsevesenet i Norge du, det er helt ok for min del. Anonymkode: 7da6d...427 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #16 Skrevet 12. mars 2023 Ikke bare bare i Sverige heller. Har familie der, og de er ofte fortvilet over helsevesenet. De har alvorlig sykt barn. Vi har et bra helsevesen, men det fungerer ikke alltid like godt. Slik er det nok der også. Anonymkode: a0d30...51e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #17 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Godt oppsummert, sykehusreformen i 2002 er det verste som har skjedd Norge. Tviler på denne, hva er behandlingen? Anonymkode: 72fab...6c7 Er det befolkningen som sover? eller er det blitt slik at det er kun lønn alle er opptatt av? Hva forteller sykehusreformen? har Norge ressurser i egen befolkning til å dekke alle behov? det er vel kun en ide er å gi gratis utdannelse til etnisk norske, og de går gjeldfri ut av skolen, og får 300.000 kr i startfasen i egen karriere som er sin egen utdannelse. Anonymkode: 50171...f00
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #18 Skrevet 12. mars 2023 Jeg kan ikke svensk så nei takk Anonymkode: 8c9a0...5ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå