Gå til innhold

Introdusere katt og hund til hverandre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hannhund (bokser) vi har hatt i ca 2 år nå og har nettopp anskaffet en 3mnd gammel kattunge (hann) - hva er beste måte å introdusere disse på?

Hunden er jo kjempenysgjerrig på den lille kattungen, mens kattungen er livredd :forvirret: Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lot katten tuste rundt mens jeg var til stede. Om natten og når jeg var borte hadde jeg dem i hvert sitt rom. Katten freste og spyttet mot hunden, men en dag kom jeg inn i stuen og da lå de side om side og sov. Tilvenningsprosessen tok vel et par uker, tenker jeg, og nå er de bestevenner!

Skrevet

Oki det må vel bare gå sin gang da. Vil liksom ikke tvinge katten til å være i nærheten av hunden heller stakkar.

Skrevet

Vi hadde et vindu med veldig bred karm et godt stykke oppe på veggen der katten bodde til å begynne med (den fikk naturligvis komme ned på gulvet alene i perioder). Under vinduet var det hyller så den fint kunne klatre opp og ned på egen hånd. Til å begynne med satt den bare og så på hunden. Så putselig en dag hadde den bestemt seg for at den der hunden var jo ikke noe å være redd for, så den spaserte ned og hilste. Etter det var de perlevenner.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ikke lag noe styr ut av det og la det gå sin gang. La dem oppholde seg i samme rom når dere er til stede, og sørg for at begge to har retrettmuligheter, og ikke vil føle seg trengt opp i ett hjørne. Dersom du er usikker på dem sammen kan du separere dem når du ikke er hjemme. En så ung kattunge vil nok venne seg til hunden i løpet av få uker dersom de får styre dette selv. En ting du kan gjøre er å gi kattungen ett teppe eller noe annet å ligge på som hunden også har brukt, slik at den blir kjent med lukten dens, dersom den styrer helt unna hunden.

Skrevet
Ikke lag noe styr ut av det og la det gå sin gang. La dem oppholde seg i samme rom når dere er til stede, og sørg for at begge to har retrettmuligheter, og ikke vil føle seg trengt opp i ett hjørne. Dersom du er usikker på dem sammen kan du separere dem når du ikke er hjemme. En så ung kattunge vil nok venne seg til hunden i løpet av få uker dersom de får styre dette selv. En ting du kan gjøre er å gi kattungen ett teppe eller noe annet å ligge på som hunden også har brukt, slik at den blir kjent med lukten dens, dersom den styrer helt unna hunden.

Enig her, men la hunden også ha retrettmulighet. Kan bli mye herjing med en kattunge for en voksen hund... ;)

Skrevet

Takk for gode tips alle sammen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...