Gå til innhold

System for søppel inne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søppelspann står et sted vi aldri går naturlig forbi. 

Joda, vi er ute, men det er bare jeg som er voksen og søpla står et godt stykke unna, et sted vi ikke går naturlig forbi. Man må gå ens ærend for søppel. 

Har ikke garasje, og gangen er knappe 1.5 kvm, så der er det ikke plass… har heller ikke garderobeskap det kunne stått i. Og ingen innvendig bod. 

Anonymkode: d57ba...d11

Du har jo bare bestemt deg for at dette er et problem. 

Tipset mitt var ikke "bruk garasjen", men "tilpass løsningen hva du har". Som i at vi tok med litt og litt før vi hadde plass/garasje/bil. At vi nå fjerner daglig fra kjøkkenet da det ikke er særlig med plass der. 

Tipset var ikke nødvendigvis "ta med søpla når du går naturlig forbi", men "ta med søpla når du uansett går ut" i stedet for en unødvendig tur ut når det flyter over. For jeg tviler på at det er slik at søppelspann står en kilometer unna for eksempel jobbveien eller treningsruta di. 

Anonymkode: f2b8e...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Akkurat nå har jeg et system for søppel under vasken med små dunker for restavfall, matavfall, plast, papir og glass og metall. Problemet er at dunkene er så små at de blir fort fulle, og da blir søpla isteden stående på kjøkkenbenken 🙄 Dette gjelder spesielt papir og plast. 

Så hva slags system har dere for søppel inne? Jeg spør spesielt dere som er flere mennesker og ikke har veldig stor plass - og et stykke å gå for å kaste søppel ute…

Vi har en sånn greie på døra innvendig under vasken, som man henger opp poser i. Her kaster vi restavfall og mat (har ingen egen dunk for mat, da vi har for liten plass under der, vi leier). Under vasken har vi så en mellom-stor dunk med plastavfall og en liten med glass/metall. Under vinduet på kjøkkenet har vi en liten papirpose, og oppi der solferier vi papp/papir veldig kompakt - så det tar tid før den fyller seg opp ☺️. Plast hoper seg fort opp, nesten all emballasje osv er av plast. Anbefaler deg å gjøre dette så kompakt som mulig. Har du f.eks et yoghurt beger så får du plass til mye plast oppi der. 

Høres veldig ekkelt ut å la søpla stå oppe på benken, dere har vel et gulv? 

Anonymkode: b8fe6...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sorterer ikke glass og metall. Borettslaget vårt har ikke egne dunker til det og jeg gidder ikke gå 15 minutter tur/retur for å hive det i den "offentlige" dunken ved t-banen.

Har fire bøtter i søppelskuffen. En til matavfall, en til plast, en til restavfall og en som vi har søppelposer i. Har to større bøtter fra Clas Ohlson stablet oppå hverandre på gulvet på kjøkkenet til papp/papir og pant. Hvis vi har papirposer, fyller vi dem med papp/papir før vi begynner å fylle bøtta.

Store pappesker går til ettåringen. Han elsker å leke med pappesker.

Sånne mellomstore rives opp, hives i en IKEA-bag og skal eeegentlig tas ut så fort som mulig. Men det gidder vi sjeldent, og som regel står den ved siden av peisen i stua til den er så full at det velter ut av den. 🤪

Anonymkode: 0f59d...9e0

Det hadde jeg absolutt tatt meg tid til å resirkulere andre steder, da metall og glass er de to tingene de FAKTISK resirkulerer her i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har jo bare bestemt deg for at dette er et problem. 

Tipset mitt var ikke "bruk garasjen", men "tilpass løsningen hva du har". Som i at vi tok med litt og litt før vi hadde plass/garasje/bil. At vi nå fjerner daglig fra kjøkkenet da det ikke er særlig med plass der. 

Tipset var ikke nødvendigvis "ta med søpla når du går naturlig forbi", men "ta med søpla når du uansett går ut" i stedet for en unødvendig tur ut når det flyter over. For jeg tviler på at det er slik at søppelspann står en kilometer unna for eksempel jobbveien eller treningsruta di. 

Altså, søppeldunkene står vel ca en halv kilometer fra huset, i motsatt vei av alt annet. Men jeg tar til meg det du sier, absolutt. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres veldig ekkelt ut å la søpla stå oppe på benken, dere har vel et gulv? 

Har hund, så det kan ikke stå på gulvet. Bruker vanligvis et plastnett å ha det oppi på benken, ev en pappkasse. Papp/plast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vasken har vi system for rest, matavfall og plast. 

Plasten går fort full, så da tømmer jeg det over i en plassekk som vi har på boden, når sekken er full setter jeg den ut ved søppla.

glass og metall er det ikke plass til så det står på benken etter det er skylt av, sammen med melkekartonger som er skylt av..

føler hjørnet av benken fort blir fullt, og det ser ikke spesielt fint ut. Kan jo ikke bære ut en og en kartong, eller ett og ett glass..

Har ikke funnet noen gode systemer som gir plass til all sortering uten at det tar stor plass på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sorterer ikke glass og metall. Borettslaget vårt har ikke egne dunker til det og jeg gidder ikke gå 15 minutter tur/retur for å hive det i den "offentlige" dunken ved t-banen.

Har fire bøtter i søppelskuffen. En til matavfall, en til plast, en til restavfall og en som vi har søppelposer i. Har to større bøtter fra Clas Ohlson stablet oppå hverandre på gulvet på kjøkkenet til papp/papir og pant. Hvis vi har papirposer, fyller vi dem med papp/papir før vi begynner å fylle bøtta.

Store pappesker går til ettåringen. Han elsker å leke med pappesker.

Sånne mellomstore rives opp, hives i en IKEA-bag og skal eeegentlig tas ut så fort som mulig. Men det gidder vi sjeldent, og som regel står den ved siden av peisen i stua til den er så full at det velter ut av den. 🤪

Du hadde greid deg dårlig på bygda du da, der vi kun har glass og metall kontainer i sentrum og hvis vi skal levere annet så må vi vente til den ene dagen miljøstasjonen er åpen. Søppelsekker med restavfall må vi kjøre til hovedveien der søppelbil henter to gang i mnd eller kjøre de selv til miljøstasjonen. 

Mange som syter og enda har de det lettvindt. 

Anonymkode: 4b72a...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det hadde jeg absolutt tatt meg tid til å resirkulere andre steder, da metall og glass er de to tingene de FAKTISK resirkulerer her i Norge. 

Oki. Jeg tar meg ikke tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stående en sekk til plast på boden. Der er det også en kartong til papp og papir, poser til glass og metall, samt poser til pant. Restsøpla er i et sekkestativ utenfor utgangsdøra. Under kjøkkenvasken er det bare en restsøppelbøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du hadde greid deg dårlig på bygda du da, der vi kun har glass og metall kontainer i sentrum og hvis vi skal levere annet så må vi vente til den ene dagen miljøstasjonen er åpen. Søppelsekker med restavfall må vi kjøre til hovedveien der søppelbil henter to gang i mnd eller kjøre de selv til miljøstasjonen. 

Jeg vokste opp på bygda og bodde der frem til jeg flytta til Oslo for halvannet år siden. Var lettere å sortere glass og metall der ettersom vi hadde egen dunk stående ved siden av restavfallsdunken. Var et stykke til dunkene, men vi kjørte forbi dem hver gang vi skulle ut av huset uansett. Dessuten hadde jeg oppbevaringsplass, så å oppbevare søpla mellom kjøreturene var null problem, lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har ikke opplevd dette i byen, du...

Slik sett savner jeg bygda. Der var det god plass, og aldri fullt, og alt på ett sted.

Her har de klart å plassere papp ett sted, flasker et annet, og plast finnes noen få steder.

Veldig ofte er det stapp fullt, da også restauranter/butikker bruker disse. Så du bør ikke finne på å kjøre til de 2-3 plassene som har alt på ett sted. 

Og parkering? nope, du må gateparkere, løpe ut, og vinke unnskyldende til de du som må snirkle seg rundt bilen din. 

Og ikke minst kan du garantere at du blir stampende i kø, så selv du med ditt perspektiv på avstand og fart tenker at vi bare kan svippe rundt hjørnet og tømme, kan jeg garantere at du blir stående fast bak en søppelbil, kø, eller ett eller annet tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er egentlig rart at vi i lille Molde helt fint får til å resirkulere mat, restavfall, plast, papir / papp og glass og metallemballasje. Når en ser hvor mye strev dere andre har med det.

Anonymkode: 1476f...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er egentlig rart at vi i lille Molde helt fint får til å resirkulere mat, restavfall, plast, papir / papp og glass og metallemballasje. Når en ser hvor mye strev dere andre har med det.

Anonymkode: 1476f...5ec

Problemet mitt - altså ts - er ikke å resirkulere, men å få et fint system inne som helst ser pent og ryddig ut.

Jeg resirkulerer alt og kjører til gjenbruksstasjonen om det kniper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...