Gå til innhold

System for søppel inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå har jeg et system for søppel under vasken med små dunker for restavfall, matavfall, plast, papir og glass og metall. Problemet er at dunkene er så små at de blir fort fulle, og da blir søpla isteden stående på kjøkkenbenken 🙄 Dette gjelder spesielt papir og plast. 

Så hva slags system har dere for søppel inne? Jeg spør spesielt dere som er flere mennesker og ikke har veldig stor plass - og et stykke å gå for å kaste søppel ute…

Anonymkode: d57ba...d11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 SOCKERBIT oppå hverandre fra IKEA i garderobeskap til papp, pant, glass/metall 

Anonymkode: a6996...f61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

3 SOCKERBIT oppå hverandre fra IKEA i garderobeskap til papp, pant, glass/metall 

Eller SORTERA

AnonymBruker
Skrevet

Systemet som hindrer at det blir fult er at mannen går ut med alt restavfall hver morgen 😅 Selv halvtomme spann. 

Vi har skuff som trekkes ut, der er det en stor til restavfall, en mindre til plast og en mindre til papp. Samt en hylle der vi legger tomme flakser/bokser, lyspærer/batterier og annet som skal sorteres, så tar han heller finsorteringen av slikt i garasjen der vi har en boks per kategori. Her har IKEA mye bra å velge i. 

Anonymkode: f2b8e...99b

AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare å gå ut med papirsøppel når den er full. Så vanskelig er det faktisk ikke.

Her har jeg tre dunker til matavfall, plast og restavfall under vaske. Og en blå kasse til papp og papir på gulvet på kjøkkenet.

Jeg samler glass og metall avfall / brusflasker i en pose før jeg kaster det i en søppeldunk utenfor her.

Anonymkode: 1476f...5ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er da bare å gå ut med papirsøppel når den er full. Så vanskelig er det faktisk ikke.

Her har jeg tre dunker til matavfall, plast og restavfall under vaske. Og en blå kasse til papp og papir på gulvet på kjøkkenet.

Jeg samler glass og metall avfall / brusflasker i en pose før jeg kaster det i en søppeldunk utenfor her.

Anonymkode: 1476f...5ec

Som sagt, et godt stykke å gå til søppel ute. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare gjør det til en rutine å tenke "søppel" hver gang du uansett skal gå forbi der spannene er, i stedet for å først gå når det flyter over, ens ærend. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bøtter for rest, plast og glass/metall under vasken (må ikke sortere matavfall her).

I mitt absurde store skap i gangen(leilighet så ikke sånn at jeg må ned en etasje), har jeg to sånne plastkasser fra biltema i bunnen, oppi en sånn blå Ikea pose. En for pant, en for papp. Tar jeg bare med med hele Ikeaposen når det blir fult. Hadde det vært plass hadde jeg laget en for plast og, for den blir fort full. Har dog et stort glass hvor jeg putter batterier. Husk å ha teip på polene:)

Lysrør osv er så sjeldent at det tar jeg i den røde farlig avfall boksen i kjelleren.

Anonymkode: eb90b...170

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men er ikke en eller fler i familien ute en gang ila dagen? Når det er fullt så setter man søpla ved ytterdøren. Nestemann som skal ut tar med seg den

Hvis ikke så kan man jo se hvor mye plass man har utenfor skapene og ev skaffe seg noen høyere og større dunker som kan stå på rekke og rad langs en vegg eller noe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et annet tips er å tilpasse løsningen situasjonen. 

Da vi bodde i leilighet brukte vi ikke plass på glass eller pant, det blir volum veldig raskt. Det ble satt i gangen, så plukket vi oss slik nesten hver gang vi gikk hjemmefra og visste vi skulle innom butikk eller forbi resirkuleringen. 

Nå har vi begrenset plass på kjøkken, men garasje. Derfor løsningen der alt tas med til garasjen hver morgen, så kan vi heller pante/kjøre bort mer om gangen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat nå har jeg et system for søppel under vasken med små dunker for restavfall, matavfall, plast, papir og glass og metall. Problemet er at dunkene er så små at de blir fort fulle, og da blir søpla isteden stående på kjøkkenbenken 🙄 Dette gjelder spesielt papir og plast. 

Så hva slags system har dere for søppel inne? Jeg spør spesielt dere som er flere mennesker og ikke har veldig stor plass - og et stykke å gå for å kaste søppel ute…

Jeg legger papir, glass og plast i en stor solid pose jeg kjøpte på ikea og dette oppbevarer jeg i bod inne i leiligheten. En gang i uka sorterer jeg plasten over i egen pose før jeg går ut og kaster. Mat og restavfall får da plass i skapet under vasken i kjøkkenbenken. 

Anonymkode: a6251...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Sorterer ikke glass og metall. Borettslaget vårt har ikke egne dunker til det og jeg gidder ikke gå 15 minutter tur/retur for å hive det i den "offentlige" dunken ved t-banen.

Har fire bøtter i søppelskuffen. En til matavfall, en til plast, en til restavfall og en som vi har søppelposer i. Har to større bøtter fra Clas Ohlson stablet oppå hverandre på gulvet på kjøkkenet til papp/papir og pant. Hvis vi har papirposer, fyller vi dem med papp/papir før vi begynner å fylle bøtta.

Store pappesker går til ettåringen. Han elsker å leke med pappesker.

Sånne mellomstore rives opp, hives i en IKEA-bag og skal eeegentlig tas ut så fort som mulig. Men det gidder vi sjeldent, og som regel står den ved siden av peisen i stua til den er så full at det velter ut av den. 🤪

Anonymkode: 0f59d...9e0

AnonymBruker
Skrevet

Lyspærer, batterier og medisiner putter vi i små poser (typisk de bittesmå plastposene fra apoteket) og tar med på butikken/apoteket når det er fult.

Anonymkode: 0f59d...9e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For papir og plast skaffet jeg meg to stk "Frank". Jeg er riktignok bare en person så for meg holder det lenge, men plast komprimerer den skikkelig bra så det burde fungere for en familie med flere mennesker også. Litt mer usikker på om det vil fungere med en for papir hvis det er mange personer i husholdningen. 

Skrevet

For papir, har jeg en papir «handlepose» fra butikken, når den blir full, bærer jeg den ut og kaster hele greia, kjøper en ny på butikken. Ja de koster 3,- stykket, men jeg synes det er mer lettvint enn en dunk som blir fort full og må bæres inn/ut.

Når rest er full tar jeg den ut, har ikke søppelkasser rett utenfor døra, men greit å spasere en kjapp tur bort med søppla.
samme gjelder matavfall.

Har jo ikke vondt av en tur ut i frisklufr for å kaste søppla i søppeldunkene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har restavfall og matavfall under vasken på kjøkkenet. Så har jeg et annet rom der jeg har en pose for metall/glass og en pose for pant. Metall/glass tar vi etterhvert som vi går til butikken da det er en offentlig stasjon som tar det i nærheten av butikken (tar 2 min å gå). Jeg har en stor gjennomsiktig søppelpose for plast og en stor søppelpose til papp i samme rom. Jeg samler plast og papp over flere måneder da det tar tid å fylle en stor sekk og at det likevel tar plass. Pappen tømmer jeg oppi dunken for papp ute dagen før henting og legger den store søppelposen med plast ved siden som blir hentet samtidig som pappen. Den blir hentet en gang i måneden. Orker ikke å gå ned til dunken for hver pappbit så synes denne løsningen fungerer. 

Anonymkode: 07d96...e07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare gjør det til en rutine å tenke "søppel" hver gang du uansett skal gå forbi der spannene er, i stedet for å først gå når det flyter over, ens ærend. 

Søppelspann står et sted vi aldri går naturlig forbi. 

Wenda skrev (1 time siden):

Men er ikke en eller fler i familien ute en gang ila dagen? Når det er fullt så setter man søpla ved ytterdøren. Nestemann som skal ut tar med seg den

Hvis ikke så kan man jo se hvor mye plass man har utenfor skapene og ev skaffe seg noen høyere og større dunker som kan stå på rekke og rad langs en vegg eller noe

Joda, vi er ute, men det er bare jeg som er voksen og søpla står et godt stykke unna, et sted vi ikke går naturlig forbi. Man må gå ens ærend for søppel. 

Et annet tips er å tilpasse løsningen situasjonen. 

Da vi bodde i leilighet brukte vi ikke plass på glass eller pant, det blir volum veldig raskt. Det ble satt i gangen, så plukket vi oss slik nesten hver gang vi gikk hjemmefra og visste vi skulle innom butikk eller forbi resirkuleringen. 

Nå har vi begrenset plass på kjøkken, men garasje. Derfor løsningen der alt tas med til garasjen hver morgen, så kan vi heller pante/kjøre bort mer om gangen. 

Har ikke garasje, og gangen er knappe 1.5 kvm, så der er det ikke plass… har heller ikke garderobeskap det kunne stått i. Og ingen innvendig bod. 

Jeg legger papir, glass og plast i en stor solid pose jeg kjøpte på ikea og dette oppbevarer jeg i bod inne i leiligheten. En gang i uka sorterer jeg plasten over i egen pose før jeg går ut og kaster. Mat og restavfall får da plass i skapet under vasken i kjøkkenbenken. 

Anonymkode: a6251...f1c

Hm, det kunne vært en løsning, men har ikke innvendig bod. Kanskje det rett og slett ikke finnes bedre muligheter enn det allerede er. 

AnonymBruker
Skrevet
Geojak skrev (34 minutter siden):

Når rest er full tar jeg den ut, har ikke søppelkasser rett utenfor døra, men greit å spasere en kjapp tur bort med søppla.
samme gjelder matavfall.

Jeg tar også rest og matavfall umiddelbart, selv om det er et stykke å gå. Problemet er vel først og fremst papir og plast som bygger seg opp veldig raskt. 

AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (53 minutter siden):

For papir og plast skaffet jeg meg to stk "Frank"

Jeg skal teste «Frank»! Takk for tipset :) Er han god på pizzaesker…?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal teste «Frank»! Takk for tipset :) Er han god på pizzaesker…?

De må i så fall brettes litt først for i det hele tatt å få dem nedi. Må innrømme at dem bærer jeg rett ut i containeren uten å la "Frank" tygge på dem først, så jeg vet ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...