Gå til innhold

Spørsmål rundt operasjon av mandlene hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mini skal operere mandlene på mandag og jeg har i den forbindelse noen spørsmål. Det står i papirene at det kan bli mye venting og at jeg vi derfor må sørge for å ha med mye lesestoff, iPad o.l. Vi har time så tidlig som kl 07 om morgenen, så hva kommer all denne ventingen av, noen som vet? Vi hører av andres erfaringer også at det oftest er svært mye venting. Ofte timevis. Dette vil bli svært utfordrende for oss som har en turbo unge som blir utalmodig bare av å vente 5 min på legekontoret ved legebesøk…🙈 Har hørt rykter om at sykehusene ofte gjør det slik at flere barn får time samme tidspunkt og så tar de pasientene forløpende. Det høres jo helt idiotisk ut og burde ikke være lov😳 Noen som feks jobber på sykehus kan bekrefte eller avkrefte om dette stemmer?

Et annet spørsmål er tiden etterpå. Det står i papirene at barnet må være i ro og helst hjemme fra bhg i en uke etter operasjonen. Er der mulig å søke velferdspermisjon her eller må vi bruke egenmeldingsdager? Vi har 3 barn og har allerede brukt en del i år🙈 En kollega i samme bedrift sier hun fikk velferdspermisjon med lønn, men i papirene står det vi skal bruke egenmeldingsdager.

Tar ellers i mot alle råd og tips🙂

Anonymkode: a9fd7...b11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mini skal operere mandlene på mandag og jeg har i den forbindelse noen spørsmål. Det står i papirene at det kan bli mye venting og at jeg vi derfor må sørge for å ha med mye lesestoff, iPad o.l. Vi har time så tidlig som kl 07 om morgenen, så hva kommer all denne ventingen av, noen som vet? Vi hører av andres erfaringer også at det oftest er svært mye venting. Ofte timevis. Dette vil bli svært utfordrende for oss som har en turbo unge som blir utalmodig bare av å vente 5 min på legekontoret ved legebesøk…🙈 Har hørt rykter om at sykehusene ofte gjør det slik at flere barn får time samme tidspunkt og så tar de pasientene forløpende. Det høres jo helt idiotisk ut og burde ikke være lov😳 Noen som feks jobber på sykehus kan bekrefte eller avkrefte om dette stemmer?

Et annet spørsmål er tiden etterpå. Det står i papirene at barnet må være i ro og helst hjemme fra bhg i en uke etter operasjonen. Er der mulig å søke velferdspermisjon her eller må vi bruke egenmeldingsdager? Vi har 3 barn og har allerede brukt en del i år🙈 En kollega i samme bedrift sier hun fikk velferdspermisjon med lønn, men i papirene står det vi skal bruke egenmeldingsdager.

Tar ellers i mot alle råd og tips🙂

Hei. Har vært masse på sykehus for operasjoner med barnet mitt. Det er helt vanlig at de setter opp små barn så tidlig som mulig på dagen (enklest og best for barnet, de skal jo gjerne faste osv).

Det pleier å være oppmøte klokken 7 når man har time til operasjon tidlig. Barnet får gjerne paracetamol og eventuelt noe annen medisin som skal virke før hen skal til operasjonssalen. Muligens skal de legge Emla krem siden de skal legge veneflon i armen, den skal gjerne virke en times tid. Videre skal sykepleier kanskje følge opp med noe, også skal alt være klart til kirurgen kommer. De fleste legene starter i 9 tiden. Vi har pleid å komme inn ganske kjapt når kirurgen er på plass , altså kl 9 🙂 

Merkelig at det står dere skal bruke velferdspermisjon. Spør legen på sykehuset om dere kan søke pleiepenger , det er det som er normalt når barnet har vært lagt inn på sykehuset og må ha tilsyn hjemme i etterkant. Isåfall får dere et papir fra legen på sykehuset (det må være sykehuslege som skriver det papiret, fastlege kan ikke gjøre det). 

Anonymkode: 4c834...8b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Har vært masse på sykehus for operasjoner med barnet mitt. Det er helt vanlig at de setter opp små barn så tidlig som mulig på dagen (enklest og best for barnet, de skal jo gjerne faste osv).

Det pleier å være oppmøte klokken 7 når man har time til operasjon tidlig. Barnet får gjerne paracetamol og eventuelt noe annen medisin som skal virke før hen skal til operasjonssalen. Muligens skal de legge Emla krem siden de skal legge veneflon i armen, den skal gjerne virke en times tid. Videre skal sykepleier kanskje følge opp med noe, også skal alt være klart til kirurgen kommer. De fleste legene starter i 9 tiden. Vi har pleid å komme inn ganske kjapt når kirurgen er på plass , altså kl 9 🙂 

Merkelig at det står dere skal bruke velferdspermisjon. Spør legen på sykehuset om dere kan søke pleiepenger , det er det som er normalt når barnet har vært lagt inn på sykehuset og må ha tilsyn hjemme i etterkant. Isåfall får dere et papir fra legen på sykehuset (det må være sykehuslege som skriver det papiret, fastlege kan ikke gjøre det). 

Jeg har forresten aldri hørt eller opplevd at de har satt opp flere barn til operasjon samtidig. Det høres merkelig ut👀

Har hatt operasjoner og narkose kanskje 15 ganger, aldri opplevd forsinkelse på operasjonsdagen. Har opplevd forsinkelse på venting på pre-pol 1 gang, da var det veldig mye å gjøre og kirurgen var opptatt med operasjon (det kan de jo ikke styre, folk blir akutt syke/skadet). 

AnonymBruker
Skrevet

Da mitt barn fjernet mandler for 4 år siden på Lovisenberg i Oslo skulle han være hjemme i ro i 14 dager etterpå, dette får man pleiepenger til. 

Anonymkode: c80f4...570

Skrevet

Min erfaring er at de setter opp barn tidlig på dagen for å gi kortest mulig faste og redusere sjansen for forsinkelser, men det skal selvfølgelig alltid oppstå akutte situasjoner som gjør at kirurgen/anestesipersonellet må bidra andre steder først. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle som har operasjonsdato den dagen kommer nok på morgenen, slik at de får sett at alle møter og er klare/blir klargjort, og kan ha kontroll på logistikken. Så tas operasjonene fortløpende, med forbehold om akutte hendelser eller komplikasjoner som må prioriteres eller håndteres før neste kan opereres. 

Velferdspermisjon kan du søke arbeidsgiver om i tilfelle.

Anonymkode: 4598b...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle som har operasjonsdato den dagen kommer nok på morgenen, slik at de får sett at alle møter og er klare/blir klargjort, og kan ha kontroll på logistikken. Så tas operasjonene fortløpende, med forbehold om akutte hendelser eller komplikasjoner som må prioriteres eller håndteres før neste kan opereres. 

Velferdspermisjon kan du søke arbeidsgiver om i tilfelle.

Anonymkode: 4598b...9bd

Er dette noe du vet eller tror? De andre svarene tyder jo på at det ikke ser ut som de praktiserer det sånn. Syns uansett sykehusene er dårlige på informere hvordan de arbeider… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er dette noe du vet eller tror? De andre svarene tyder jo på at det ikke ser ut som de praktiserer det sånn. Syns uansett sykehusene er dårlige på informere hvordan de arbeider… 

Har du spurt dem direkte da? 

Anonymkode: 5425e...782

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterer, men det er helt vanlig å kalle inn de første pasientene som skal opereres ila dagen til samme tidspunkt om morgenen. F.eks kommer dagens tre første kl 07, og dagens tre siste kl 10 hos oss. Det handler om å ha en effektiv drift og få gjennom flere pasienter. Skulle alle kommet akkurat til time hadde det vært får muligheter for omrokkeringer på programmet og det ville vært mer sårbart ved uforutsette hendelser, slik at antall pasienter man får gjennom totalt ville gått ned. Oftere enn du tror er folk forsinket eller glemmer å komme, de er ikke fastende ene nok og byttes med en annen pasient på programmet, eller det er andre faktorer som gjør at det blir endringer. Når man da har flere pasienter til stede er det lett å bare starte med en annen enn den som var tenkt hvis førstemann ikke kommer eller andremann må faste i to timer til. Alle pasienter skal klargjøres av sykepleier og snakkes med av operatør og anestesi, da begynner man med den som står først og så tar man de andre fortløpende, det sikrer effektiv drift. 

Det blir venting fordi det kan bli venting på de som skal snakke med dere på forhånd, en operasjon kan ta lenger tid enn forutsett sånn at de som kommer etterpå må vente, dere kan være nr 2 på programmet og må vente til førstemann er ferdig, det kan komme øh som forskyver programmet, det kan være sykdom hos personalet som gjør at driften endres, du må uansett ha tidsfordriv mens barnet ditt blir operert (du får bare være inn til han sover, så må du vente utenfor), og det kan også bli noen lange timer på post operativ etterpå.

Det er helt vanlig at barn ikke vil sitte i ro i ventetiden, det gjelder ikke bare ditt barn, men jeg syns det er rart at du blir snurt for å bli informer om at det kommer til å bli en del venting. Det må da vel være bedre at du er forberedt og kan ta med underholdning til barnet enn at det kommer som en overraskelse? Og det er ikke vanlig at sykehuset informerer om alle sine interne rutiner, men hvis du spør så får du svar. Erfaringsmessig er det mer enn nok å informere pasientene om det de faktisk må huske/gjøre, og selv det blir i meste laget for mange. 

Anonymkode: 82613...474

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For 20 år siden måtte man være på sykehus tre dager for å fjerne mandler pluss falske mandler, så da slipper du lett unna nå. Dag 1 undersøkelse,dag 2 operasjon, og observasjon til dag 3 pga blødningsfare. Så var vi hjemme litt over en uke. Barnet har ofte vondt for å svelge, nekter å spise fordi det gjør vondt osv, så den tiden hjemme trengs. Jeg fikk betalt for den uka. Hvis det bare er falske mandler som skal fjernes, så er det en mindre operasjon.

Anonymkode: 0911d...069

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For 20 år siden måtte man være på sykehus tre dager for å fjerne mandler pluss falske mandler, så da slipper du lett unna nå. Dag 1 undersøkelse,dag 2 operasjon, og observasjon til dag 3 pga blødningsfare. Så var vi hjemme litt over en uke. Barnet har ofte vondt for å svelge, nekter å spise fordi det gjør vondt osv, så den tiden hjemme trengs. Jeg fikk betalt for den uka. Hvis det bare er falske mandler som skal fjernes, så er det en mindre operasjon.

Det er bare de aller minste eller dersom det er noe spesielt de ligger over natta for observasjon. Vi dro hjem samme dag.

Anonymkode: d29b2...3cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er bare de aller minste eller dersom det er noe spesielt de ligger over natta for observasjon. Vi dro hjem samme dag.

Anonymkode: d29b2...3cd

Min var 3 år. Tok både mandler og falske mandler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...