Gå til innhold

Rolig jobb med normal lønn eller stressende jobb med høyere lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har for tiden en veldig behagelig stilling. Det er kontorjobb med veldig selvstendig hverdag, jeg er egentlig herre i eget hus, og så lenge jeg leverer når det er forventet, så styret jeg arbeidsdagen nøyaktig som jeg vil. Jobber med hyggelige kolleger, gode muligheter for hjemmekontor, og det er veldig mye variasjon i arbeidet jeg gjør. osv. Tjener 650k / året, og har vært i stillingen i 1.5 år nå - var nyutdannet før det (siviløkonom). 

Nå har det kommet en relevant stilling i nærområdet, og jeg kjenner folk som jobber der. Lønnen ligger på rundt 850k / året, men jeg har hørt følgende: 

- Mye arbeidskonflikter internt 

- Stort gjennomtrekk av folk 

- Høy arbeidsmengde, mye overtid. Veldig spissrettet arbeid, der du egentlig gjør det samme hele tiden.

- Ingen hjemmekontor

- Krav til å være med på møter i ugunstige tidspunkt (med klienter fra rundt omkring i verden)

Hva ville du ha gjort? Er alt dette verdt 200k ekstra i året?

Anonymkode: 8656d...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har for tiden en veldig behagelig stilling. Det er kontorjobb med veldig selvstendig hverdag, jeg er egentlig herre i eget hus, og så lenge jeg leverer når det er forventet, så styret jeg arbeidsdagen nøyaktig som jeg vil. Jobber med hyggelige kolleger, gode muligheter for hjemmekontor, og det er veldig mye variasjon i arbeidet jeg gjør. osv. Tjener 650k / året, og har vært i stillingen i 1.5 år nå - var nyutdannet før det (siviløkonom). 

Nå har det kommet en relevant stilling i nærområdet, og jeg kjenner folk som jobber der. Lønnen ligger på rundt 850k / året, men jeg har hørt følgende: 

- Høy arbeidsmengde, mye overtid. Veldig spissrettet arbeid, der du egentlig gjør det samme hele tiden.

- Ingen hjemmekontor

- Krav til å være med på møter i ugunstige tidspunkt (med klienter fra rundt omkring i verden)

Høres ikke verdt det.

pluss at du da nikker over 750k, og må skatte mer.

Anonymkode: ec72e...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rolig jobb og behagelig hverdag. Jeg valgte å si fra meg toppjobb med kontor i Oslo og hele landet som arbeidsplass for å i stedet gå tilbake til en roligere hverdag og lavere stilling. Angrer ikke ett sekund. Jeg er ferdig på jobb når jeg er ferdig og bruker tiden min som jeg ønsker. Jeg har bedre ting å gjøre enn å tenke på jobb og sitte med forberedelser og diverse stadig vekk etter arbeidstid. Sove i egen seng i stedet for å reise uka lang osv. Savner det ikke et sekund selvom det gav betydelig mer penger inn. Fritiden min er viktigere.

Anonymkode: 4744b...686

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du tjener lett dei 200k på overtid der du er normalt sett.

Anonymkode: 1b978...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mer stress på jobb er nå en ting, hvis arbeidsoppgavene er mer givende/interessante trenger ikke det bety så mye. Men mye konflikter og høy gjennomtrekk? Rødt flagg.

Anonymkode: 22752...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

- Ingen hjemmekontor

Har du snakket med dine bekjente som jobber der? Vil de anbefale deg arbeidsplassen og oppfordre deg til å søke, eller virker det som at de er på let etter en vei ut selv?
Har du snakket med lederen din om å justere deg lønnsmessig? Tilbud om annen stilling kan også brukes i lønnsforhandlinger, hvis du bestemmer deg for å søke og får tilbud om intervju :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at gjennomtrekket sier mye om hva folk foretrekker.

For meg er trivsel en viktig del av hverdagen, og jeg oppsøker ikke steder med høyt konfliktnivå.

Lite hjemmekontor og ugunstige møtetidspunkter er ikke noe problem så lenge man trives i jobben. Men kun 200k ekstra i året hadde jeg ikke akseptert for å gå inn i en arbeidssituasjon med høyt konfliktnivå og ensformig arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her: For å være helt ærlig, så er jeg veldig fornøyd med jobben jeg har - og selv om jeg har relevant utdanning og erfaring mtp. hva den andre arbeidsgiveren ønsker (og de gjør), så virker ikke arbeidsoppgavene veldig spennende eller givende. Eneste grunn til at jeg hadde gått over, hadde vært for pengene. Men jeg har ikke erfaring med å bare jobbe for pengene sin skyld, så er usikker på hvordan jeg ville taklet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...