AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg handler en del matkasser. En god del av rettene kommer med mye mer poteter enn det jeg spiser i forhold til resten av middagen. Det er ofte poteter som er ferdig vasket i plastemballasje og har ikke all verdens lang holdbarhet. Spørsmålet er, hva kan gjøres med overskuddet av poteter? Jeg lager jo selvsagt også middag innimellom med varer handlet fra butikken, hvor potetene kan gå som tilbehør. Men det går jo litt tid imellom. Noen som har hatt suksess med å lage ting som fløtegratinerte poteter, potetmos, fryse ned stekte potetbåter til gjenoppvarming osv for å bevare de? Så kan det gå som tilbehør til annen mat. Anonymkode: 54cce...2a2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Ja poteter som er kokt eller gratinert osv kan fint fryses. Potetmos også, bare ikke salt den Anonymkode: b9b70...32f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Poteter som hovedrett: https://www.medicalmedium.com/medical-medium-categories/lunch-and-dinner-potatoes Denne er spesielt god: https://www.medicalmedium.com/blog/nachos-potatoes Anonymkode: 35e5b...00b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #4 Skrevet 11. mars 2023 Jeg har aldri frosset ned det du nevner, men vil bare si at hos oss et hjemmelaget potetmos velkomment tilbehør til nesten all slags mat, og det går mye mer poteter enn jeg ville ha beregnet med vanlige, kokte poteter (det samme gjelder for øvrig hvis vi lager potetbåter; vi og gjester spiser mye mer). Det jeg liker med potetmos er at man ikke trenger saus, og at man kan tilsette masse andre smaker. Parmesan, hvitløk, urter, soltørkede tomater, rotgrønnsaker, det meste. Potetene får derfor bein å gå på. I tillegg er det godt med bondeomelett/spansk tortilla til lunsj(kveldsmat/lunsjretter så der får du brukt opp mye. Anonymkode: 22dcf...f07 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 Vi fryser veldig ofte potetmos. Det er noe alle hos oss liker, så for å slippe å lage det ofte lages det heller mye og fryses. Anonymkode: 229ad...878
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 Ellers kan du jo lage opp en stor porsjon potet- og purreløksuppe og fryse den. Jeg pleier å servere den med sprøstekt serranoskinke på toppen, masse nykvernet pepper, parmesan og olivenolje ringlet over, kanskje friske urter hvis jeg har og godt brød og smør til. Brødkrutonger er også godt. Anonymkode: 22dcf...f07 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 Jeg har fryst ned fløtegratinerte poteter mange ganger, iallefall. Anonymkode: ea91e...f65 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri frosset ned det du nevner, men vil bare si at hos oss et hjemmelaget potetmos velkomment tilbehør til nesten all slags mat, og det går mye mer poteter enn jeg ville ha beregnet med vanlige, kokte poteter (det samme gjelder for øvrig hvis vi lager potetbåter; vi og gjester spiser mye mer). Det jeg liker med potetmos er at man ikke trenger saus, og at man kan tilsette masse andre smaker. Parmesan, hvitløk, urter, soltørkede tomater, rotgrønnsaker, det meste. Potetene får derfor bein å gå på. I tillegg er det godt med bondeomelett/spansk tortilla til lunsj(kveldsmat/lunsjretter så der får du brukt opp mye. Anonymkode: 22dcf...f07 Ja jeg er enig der. Hjemmelaget potetmos er godt, og absolutt mange ganger bedre enn potetmospulver i pose. Det er en litt sånn gjenganger med noen av matkasserettene at det er kokte poteter, eller potetbåter og potetskiver som skal stekes på brett. Jeg prøver da å variere litt med å lage mos innimellom hvis det passer med resten av retten. Anonymkode: 54cce...2a2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #9 Skrevet 12. mars 2023 Jeg lager ofte fritatta til lunsj av restegrønnsaker, inkludert kokte poteter. Kan lages opp for 3-4 dager i slengen, så er mye tid spart. Anonymkode: b1edb...3af 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #10 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg handler en del matkasser. En god del av rettene kommer med mye mer poteter enn det jeg spiser i forhold til resten av middagen. Det er ofte poteter som er ferdig vasket i plastemballasje og har ikke all verdens lang holdbarhet. Spørsmålet er, hva kan gjøres med overskuddet av poteter? Jeg lager jo selvsagt også middag innimellom med varer handlet fra butikken, hvor potetene kan gå som tilbehør. Men det går jo litt tid imellom. Noen som har hatt suksess med å lage ting som fløtegratinerte poteter, potetmos, fryse ned stekte potetbåter til gjenoppvarming osv for å bevare de? Så kan det gå som tilbehør til annen mat. Anonymkode: 54cce...2a2 Currygryte 😍 1 løk i skiver 3 hvitløksfedd i skiver 1 ss frisk ingefær, finrevet 500 g faste poteter i terninger 3 ss karripulver 1 boks (400g) hakkede tomater 400 ml grønnsaksbuljong 1 blomkål i buketter 100 g frosne erter en god dæsj kokosmelk Stek løk i myk i litt olje. Tilsett hvitløk og ingefær og stek litt til. Tilsett poteter. Stek videre i ca. 5 minutter. Tilsett karripulver og stek noen minutter. Det skal dufte godt fra gryta di nå. Rør inn hakkede tomater og buljong. La det koke opp, skru ned varmen og la det småkoke 15 – 20 minutter til potetene begynner å bli møre. Tilsett blomkålen. Rør inn i sausen og la det koke videre til potetene er helt møre og blomkålen er noe mør. Smak til med salt. Rør inn litt matfløte eller kokosmelk til slutt om du vil runde av sausen noe. Rør inn frosne erter like før servering. Anonymkode: 99224...3e9 1
Brunhilde Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 Du kan også koke dem og lage lomper/potetkaker som du kan ha på lur i fryseboksen. 1
Tvist Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 Jeg har ofte poteter til lunsjen. Vet du ikke spurte om det, men bare som tips til å få brukt de opp. Kokte poteter (bare koker dem i mikroen med litt vann, tar noen få minutter) og det jeg ønsker av salat (gjerne grønn salat, tomat, paprika, mais, tunfisk, fetaost f eks). Potetsalat, bare ikke i klassisk forstand. Med salt, pepper og en god balsamicoeddik, eller olivenolje. 1
Frøkenfryden Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 Lager sjelden supper uten potet. Gjør mye med konsistens. Har det oppi tomatsuppe, gulrotsuppe, rødbetsuppe, grønnkålsuppe og så klart potet-og sellerirotsuppe. Liker også lapper med raspa kokt potet. https://frukt.no/oppskrifter/potetlapper/ 2
Taluno Skrevet 12. mars 2023 #14 Skrevet 12. mars 2023 Jeg lager omelett, potetsalat, potetsuppe eller lapper med potet, eventuelt gratinerer med grønnsaker og noe kjøtt, så klarer stort sett bruke opp potet lenge før den blir dårlig. De holder ofte 2-3 uker i kjøleskapet, så lenge denikke er kuttet. Men ja, potet kan fint fryses, så lenge den er behandlet. Rå potet er ikke like heldig fryse.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #15 Skrevet 12. mars 2023 Jeg får prøve å gjøre det til en rutine å fryse ned restene, og så bruke det til andre middager igjen senere. Det går kanskje an å forhåndskoke noen av potetene til de er halvkokte. Hvis jeg f.eks. kutter i pommes frites strimler, lar det trekke noen minutter og fryser ned, så kan det raskt stekes i ovnen senere. Samt lage annet tilbehør som er kjapt gjort å tine opp i mikro. Problemet når det bestilles matkasse med middager for hele uker i slengen, er at det ikke alltid er rom for å lage restemat av gårsdagens mat. For man har gjerne middag for flere dager fremover som også må lages før ingredienser med kort holdbarhet blir ødelagt. F.eks. opptint fisk, salater, ferske urter og enkelte grønnsaker. Jeg har litt problemer med logistikken av og til. 😄 Noen ganger kommer det ny levering før den forrige er brukt opp. Eller kasser som kommer uventet fordi de ikke er avbestilt og går på abonnement. Og siden bestillingen må bekreftes ca 5 dager før den blir levert, er det ikke alltid helt lett å forutse. En travel uke med lite tid til matlaging og mye mat i kjøleskapet, kan fort bli en kamp mot datostempelet. Anonymkode: 54cce...2a2
Taluno Skrevet 13. mars 2023 #16 Skrevet 13. mars 2023 Det er mye av grunnen til at jeg kuttet matkasser etter å ha testet en kort periode! For meg ble det mye svinn, og dyrere enn om jeg handlet selv. Men potetsalat, potetpannekaker, omelett, eller potetlefser kan du bruke til lunsj og/eller helgefrokost også! Eller du kan lage hjemmelaget potetchips, eller bake brød med potet!
Rumle Skrevet 13. mars 2023 #18 Skrevet 13. mars 2023 Lag en stor porsjon gnocchi, så kan du fryse ned til fremtidige middager? https://matosofi.com/2020/11/07/gnocchi-hjemmelaget-potetpasta-og-universaltilbehor/ Jeg har laget gnocchi, men aldri testet å fryse de selv enda, men har lest mange steder at det skal gå greit 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #19 Skrevet 13. mars 2023 Potetlomper, stekt til kjøtt eller fisk, stappe, stapoe blandet med søtpotet/gulrot/sellerirot, stekt med paprika/bacon/sopp/løk, potetsalat. Anonymkode: a42d4...9f3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #20 Skrevet 13. mars 2023 Taluno skrev (7 timer siden): Det er mye av grunnen til at jeg kuttet matkasser etter å ha testet en kort periode! For meg ble det mye svinn, og dyrere enn om jeg handlet selv. Men potetsalat, potetpannekaker, omelett, eller potetlefser kan du bruke til lunsj og/eller helgefrokost også! Eller du kan lage hjemmelaget potetchips, eller bake brød med potet! Jeg pleier å takke ja til matkasser hvis de har tilbudskampanje, for da er ikke prisen så ille sammenlignet med butikk. Men det er en del dyrere til full pris. Men jeg synes likevel det er en god måte å få litt inspirasjon og variasjon. Selv om jeg klarer meg godt på kjøkkenet uten matkasser, så blir det ofte litt samme type stil på maten med ingredienser man kjenner godt til. Og det droppes kanskje ting som ferske urter og slikt, som gjerne er med å gi maten den lille ekstra prikken over I'en. Jeg må innrømme at jeg har litt svinn jeg også (som potetene som tråden handler om). Men når man først har maten i hus, blir det en god pådriver for å få laget den, og maten pleier tross alt å være ganske sunn, variert og god. Skal man ha null svinn, så er det fort mange råvarer man aldri kan ta sjansen på å kjøpe. Anonymkode: 54cce...2a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå