Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange her inne har prosentvis fordeling av utgiftene basert på hvor mye dere tjener? 

Vi deler 50/50 på alt som er felles utgifter, selv om mannen tjener noe mere. Over gjennomsnittet begge to. Ingen lider nød. Han har dog kanskje litt mer private utgifter. 

Er det rettferdig? Urettferdig? For hvem isåfall. 

Anonymkode: bbaaa...ae4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det selvsagt å dele alt på to. Alltid tenkt sånn, både når jeg tjente mindre enn ham og nå når jeg tjener mer.

Anonymkode: ca1d8...ad8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg er det selvsagt å dele alt på to. Alltid tenkt sånn, både når jeg tjente mindre enn ham og nå når jeg tjener mer.

Anonymkode: ca1d8...ad8

Ja jeg tenker også det. 

En annen ting er hvis man går arbeidsledig, permittert osv, og ikke har råd til 50%

Anonymkode: bbaaa...ae4

Skrevet (endret)

Har vært samboer i mange år og vi eier 50/50 og har barn. Jeg tjener mer og betaler noe mer, men fortsatt 50/50 fordeling. Har skutt inn en del penger underveis i oppussing etc. som vi har notert. Har funket fint for min del og det tror eg har funket for henne også. Har ingen stor glede av å sitte med masse penger på bok og samboer ikke skulle ha råd til å finne på ting som koster mye. Greit å dele. Men etter at alle priser har gått i taket de siste året (strøm/mat/eiendomsskatt etc) har jeg måttet betale en god del mer ekstra. Forholdet skranter fælt av andre grunner, og da kjenner jeg at dette plager meg noe. Har heller lyst å bruke disse ekstra utgiftene på egenkapital til egen bolig om (når??) forholdet ryker.. Er nok lurt å avklare evt skeivfordeling tidlig i forholdet. Det har ikke jeg gjort. Blir sikkert et tapsprosjekt uten sidestykke for min del, men er forberedt på at pengene er tapt så det får stå sin prøve.

Endret av Bumoa
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 70-30 en stund da jeg gjorde ferdig studiene mens han gikk ut i godt betalt jobb. Men i praksis tok han enda mer slik at vi kunne spise ute, reise på fine ferier og slikt. 

Nå har ikke den felleskontoen blitt brukt på mange år. I praksis drar vi bare kortet om hverandre, lånet går fra hans konto, sparing fra min, etc. Jeg ser ikke hvordan det praktisk går å dele helt likt når man velger livet sammen, har den ene da mye høyere forbruk en den andre? 

Anonymkode: 5b7e0...e5f

AnonymBruker
Skrevet

50/50 uavhengig av lønn

Anonymkode: 85b40...b00

AnonymBruker
Skrevet

Fordeles ut fra prinsippet om at ordningen skal være gunstig for begge. Jeg elsker jo samboeren min og planlegger resten av livet med hen, derfor er det i min interesse  at hen har det greit og trygt økonomisk. Samtidig vil jeg være i stand til å klare meg sjøl økonomisk om det skulle skjære seg, så jeg passer på å vite at jeg kan det samtidig 

Anonymkode: 6088f...7fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

50/50 uavhengig av lønn

Anonymkode: 85b40...b00

Hvordan gjør du det da når f.eks samboer er «blakk» men dere begge vil på ferie og du sitter med 300k på bok? Blir det ikke ferie da?

• Liker 1
Skrevet

Synes det er rart at en skal dele 50/50, når en har flyttet sammen og har ett hushold. 

Dersom den ene tjener 400 000,- og den andre 600 000,-, så sitter den ene igjen kroner, mens den andre bare bygger seg opp en formue. Er det rett?

Vi har alltid hatt felles økonomi. Felles muligheter og felles utfordringer.

• Liker 2
Skrevet

Vi har prosentvis deling, setter inn henholdsvis 52 og 48 % av felleskassa hver måned. Vi synes begge det er mest rettferdig sånn. Prosentsatsen endrer seg når lønningene endrer seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler 50/50. Han tjener mest. Men så er det han som gjerne betaler for middag ute, hotelltur etc, nettop fordi jeg ikke kan ta meg råd til slike ting hvisbjegbsksl spare. Så hvis han ønsker å dra på tur (med meg) så må han også betale en større del av turen. 

Anonymkode: e92a8...f7c

AnonymBruker
Skrevet

Når man velger å dele livet, så fordeler man utgifter ut fra inntekt, slik at begge har noe igjen når alt er betalt. Blir feil om en har råd til dyr ferie, og den andre til ingenting. Det skal ikke være som å bo med en venn eller i et kollektiv. Man tar et valg om å dele livet. Især om man har barn.

Anonymkode: 5ed33...60e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her setter vi begge inn 35% av lønnen vår i felleskassen, det syns vi var rettferdig. 

Anonymkode: 14160...d8e

AnonymBruker
Skrevet

50% av inntekten på felleskonto - han tjener dobbelt så mye som meg og skulle vi betalt alt 50/50 kunne vi aldri ha gjort noe hyggelig sammen som familie fordi jeg ikke har råd. Vi har barn. 

Anonymkode: 820b9...626

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

50% av inntekten på felleskonto - han tjener dobbelt så mye som meg og skulle vi betalt alt 50/50 kunne vi aldri ha gjort noe hyggelig sammen som familie fordi jeg ikke har råd. Vi har barn. 

Anonymkode: 820b9...626

Hva dekkes av denne felleskontoen?

Anonymkode: 3c9bb...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fellesøkonomi og har hatt det siden vi kjøpte hus sammen. Vi skal gifte oss og få barn, så vi ser ikke på ting som "meg" og "mitt" lengre. 

Anonymkode: 468d2...abb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...