Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #1 Skrevet 28. desember 2005 Leste i VG idag at mange voksne som vil fikse på tennene tar regulering på baksiden av tennene for at det ikke skal synes. Det har jeg aldri hørt om før. Visste ikke at det gikk an. Noen som kan fortelle mer om dette?
Sniglå Skrevet 28. desember 2005 #2 Skrevet 28. desember 2005 Det er dyrt, vanskelig teknisk å få til og vanskelig å få et like bra resultat som en ordinær regulering. I tillegg er det svært få reguleringstannleger i Norge som driver med denne type regulering i dag. Og så synes de fleste at det er fryktelig ubehagelig, tunga kommer til stadighet borti, og renholdet blir dobbelt så vanskelig da mat setter seg fast på baksiden av tennene i stedet for fremme. Ting er selvfølgelig stadig under utvikling, og det blir kanskje bedre, men det er en grunn til at få eller ingen tannleger anbefaler denne typen regulering i dag, for å si det sånn.
Sniglå Skrevet 28. desember 2005 #3 Skrevet 28. desember 2005 Har du en link til den artikkelen forresten? :smile:
Cupcake Skrevet 28. desember 2005 #4 Skrevet 28. desember 2005 Det stod i papirutgaven, finner det ikke på nettet. Det var en stor artikkel om at folk med pene tenner er mer suksessfulle i arbeidslivet, og ved siden av var det en liten artikkel om hva man kunne gjøre for å få penere tenner, bl.a. tannregulering på baksiden.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #5 Skrevet 28. desember 2005 Du kan vel få blank tannregulering og i disse dager. Det synes ikke så godt som de vanlige brødristerne.
Lealaus Skrevet 28. desember 2005 #6 Skrevet 28. desember 2005 Jeg har regulering bak 5 av fortennene nede i underkjeven. Det skal riktig nok nevnes at jeg hadde vanlig regulering når jeg var yngre, og at dette ble satt på den dagen jeg tok den av.
Gjest gjest Skrevet 28. desember 2005 #7 Skrevet 28. desember 2005 jeg har regulering (voksen), min er foran, men er hvit så det synes knapt på avstand. Tannlegen rådet meg til å ikke ha bak tennene, for det er vanskelig, tar lengre tid og det kan være vanskelig å snakke rent.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. desember 2005 #8 Skrevet 29. desember 2005 Jeg hadde først vanlig regulering, men etter at det hadde gått noen mnd'er etter jeg tok den av så hadde det gått litt tilbake så satt de reguleringen på bak noen av tennene på undersiden, så det går ann ja.. Vil forresten ikke anbefale det, det er fryktelig vondt og irriterende fordi tunga kommer borti hele tiden..
Mette Skrevet 29. desember 2005 #9 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Det kommer litt ann på tannstillingen hva en bør velge. De hvite er ikke så sterk som den vanlige og koster mer, det man kan gjøre er å ha hvite fester, men vanlig tråd. (koster også mer) Er graden av det som må regulers stor, annbefales vannlig regulering på framsiden av tennene. I dag er det slettes ikke uvanlig å se voksne folk med regulering, så om den synes eller ei betyr ikke mye, synes jeg. Det viktigste er at resultatet blir bra på sikt. Hvis du er usikker kan du bestille en time få en vudering og høre hva de annbefaler, man forplikter seg ikke til noe den første timen. Da kan du evt få et kostnadsoverslag oså. Men jeg sitter her og leser kom jeg på det var vel en artikkel om dette før jul, ikke så mye om de forskjellige metodene, men tankene og følesene rundt det å sette på regulering i voksen alder. Skal se om jeg finner den igjen Endret 29. desember 2005 av Remyline
Sniglå Skrevet 29. desember 2005 #11 Skrevet 29. desember 2005 Den typen som dere nevner dere hadde bak fremtennene etter reguleringen var tatt av høres mer ut som en type "retainer" i mine ører. Det er ikke en regulering, altså den skal ikke flytte noen tenner, men den skal bare holde de ferdigregulerte tennene på plass. Spesielt underkjevens fronttenner har en tendens til å forandre posisjon når en blir eldre, og/eller etter en regulering er tatt av. Retaineren er bare en metallstreng som de limer på vha bonding, mens reguleringer har brackets, disse metall-firkantene som limes på hver tann. Om det så er fremme eller bak.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #12 Skrevet 29. desember 2005 Den typen som dere nevner dere hadde bak fremtennene etter reguleringen var tatt av høres mer ut som en type "retainer" i mine ører. Det er ikke en regulering, altså den skal ikke flytte noen tenner, men den skal bare holde de ferdigregulerte tennene på plass. Spesielt underkjevens fronttenner har en tendens til å forandre posisjon når en blir eldre, og/eller etter en regulering er tatt av. Retaineren er bare en metallstreng som de limer på vha bonding, mens reguleringer har brackets, disse metall-firkantene som limes på hver tann. Om det så er fremme eller bak. ← Ja, det stemmer, den strengen er ikke det samme som tannregulering. Den skal bare forhindre at tennene vandrer tilbake etter endt behandling. Den kan man ha sittende på i flere år eller livet ut uten at man merker noe nevneverdig til den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå