Gå til innhold

Jeg blir lei meg på svigermor sine vegne!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verdens snilleste svigermor, men det er ikke alltid jeg forstår meg på henne. 

Svigers bor på andre kanten av landet, så naturligvis ser vi dem ikke så ofte. Når vi møtes har hun alltid med mye strikkaplagg til lille, men gang på gang kommer hun med mange plagg som er for små (mini er nå 11 mnd)! Hun har kanskje strikket dem for 3-4 mnd siden i en størrelse som passet da. Dette har skjedd ved alle besøk etter fødsel. Jeg prøver klærne, men plagg etter plagg er for lite. Jeg synes nesten det er litt flaut også. Hun sier selv at det var nok en litt liten størrelse, men at vi får spare til nestemann da... 

Dessverre er dette utrolig fine plagg, med mye mønster og er veldig velgjort. 

Dette er 3. Gange dette skjer. Hun sender aldri plagg i posten, hun samler opp til vi møtes. Jeg klarer ikke helt forstå at hun ikke lærer? At hun må strikke noen mnd større?

Hva gjør jeg? Jeg blir jo så lei meg på hennes vegne for at vi aldri får brukt klærne. Jeg vet hvor mye tid og arbeid som ligger bak. Og ikke snakk om kostnader til alt garnet hun har brukt :( hun bruker den fineste ulla som er så myk og god! 

Og det er så trist å bare måtte legge disse klærne rett i esker som skal pakkes bort... alt fra fine kjoler som er alt for kort, rompere hvor vi ikke får over selene engang og gensere som ikke går over hodet... 

Anonymkode: 1c03b...1ee

• Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt noe sånt som at ja de vokser jo veldig fort disse små, kanskje du kunne gått opp noen størrelser i forhold til alder neste gang? Vil jo så gjerne få brukt disse flotte plaggene 

Anonymkode: a78c0...f58

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hennes forsøk på å sikre seg flere barnebarn, sikkert. 😅

Anonymkode: c5c55...a5a

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis hun er så flink til å strikke hva med å sende henne ønsker? Type se denne genseren eller kjolen eller hva det enn måtte være… den ønsker vi oss så til lille, gjerne du kan strikke den i en viss størrelse? Da viser du jo at du ønsker strikkeklær og at du setter pris på det samtidig som tingene vil bli brukt 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva med å sende hun melding/ringe å oppdatere om str og kanskje spørre om hun kan strikke i noen nr for større, 

men du så heldig med svigermor som strikker 🥰

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si til henne at hun må skjerpe seg 🤬😡🤬!!

Anonymkode: 46a62...e61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Si til henne at hun må skjerpe seg 🤬😡🤬!!

Dust

Anonymkode: fe42f...980

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke så mye å gjøre med om hun ikke greier å strikke større når hun har bommet såpass mange ganger. Jeg selv strikker stramt og er dårlig på å teststrikke slik at str blir rett, noe som ofte ender med at de blir mindre enn planlagt. Har lært av mine feil nå da, så jeg strikker alltid 1-2 år større enn eieren og strikker heller armer og bein litt kortere enn oppskriften. 

Anonymkode: 82c15...e4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi er svært heldige som har strikkere i familien! Selvfølgelig har vi noen plagg som passer, men dessverre nesten fler av dem som aldri har passet.

Hun har spurt om hva vi ønsker, og jeg har gitt konkrete forslag på plagg og hvilen størrelse (til sommeren ønsker jeg meg slik og til våren ønsker jeg slik. Regner med str sånn og sånn er fint da). Dessverre hører hun ikke etter nårtid jeg ønsker plaggene, så hun sier bare "jeg hadde så lyst, så strikket de bare nå. Så kan du ønske noe nytt til senere". 

Men kan være hun strikker stramt ja. Det vet jeg igrunn ikke noe om. 

AnonymBruker
Skrevet

Er hun litt spesiell eller?

Anonymkode: 7a8c7...da1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, vi er svært heldige som har strikkere i familien! Selvfølgelig har vi noen plagg som passer, men dessverre nesten fler av dem som aldri har passet.

Hun har spurt om hva vi ønsker, og jeg har gitt konkrete forslag på plagg og hvilen størrelse (til sommeren ønsker jeg meg slik og til våren ønsker jeg slik. Regner med str sånn og sånn er fint da). Dessverre hører hun ikke etter nårtid jeg ønsker plaggene, så hun sier bare "jeg hadde så lyst, så strikket de bare nå. Så kan du ønske noe nytt til senere". 

Men kan være hun strikker stramt ja. Det vet jeg igrunn ikke noe om. 

Jeg hadde nok sagt med en hyggelig tone, at dette begynner å bli litt for dumt - rett og slett. Barnebarnet vil veldig gjerne kunne bruke klærne hun får, så enten må du nå strikke i et par størrelser større, og sende i posten. Plaggene blir aldri brukt hvis det skal fortsette slik her. 

HVIS det da gjentar seg igjen, så sier du vennlig - nei, jeg trodde vi hadde snakket om dette flere ganger nå? Hvor skal jeg legge alt tøyet som aldri blir brukt? Dette må det bli en slutt på. 

Og kanskje mannen din heller skal si ifra, istedenfor deg. For da hører hun nok etter også. 

Anonymkode: 6fde0...72b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje spør etter spesifikke størrelse? Å prøve time det med årstiden som kommer? 

Anonymkode: 0453b...926

AnonymBruker
Skrevet

Bare si at dette var for lite, igjen, og dette får vi ikke brukt. Og dette legger jeg i kassen med det andre ubrukte strikketøyet, som også var for lite. 

Synd du skal kaste bort tid og penger på noe vi aldri får brukt. Men hvis du liker å gjøre det svigermor, så værsego! 

Anonymkode: e4dd3...bc9

Skrevet

Hvis du sier type «dette ønsker vi til våren» feks om høsten og hun velger å begynne høsten fordi hun fikk lyst…kan du ikke isteden droppe å ønske for frem i tid? Bedre å heller da bare si «slik ønsker vi i str 2 år». Og så begynner hun kanskje 3mnd senere. Men da er barnet fortsatt godt under 2 år når plagget er ferdig. Og evt ønske ting fra oppskrifter som er for småbarn (feks 2år og oppover) slik det ikke er mulig å velge andre størrelser som er for babyer. Med mindre hun selv driver og endrer oppskrifter til ønsket str.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er hun litt spesiell eller?

Anonymkode: 7a8c7...da1

Hehe, har begynt å lure på det samme. Nå begynner jeg å lure på om hun ikke tar til seg beskjeder, men vet ikke... hun er en høyt utdannet kvinne med lederstilling, så kan ikke være helt på viddene heller?

Hun er veldig snill, men usikker på om hun er snill og prøver unngå plage, eller om hun ikke helt forstår. Siden vi bor langt fra hverandre møtes vi ikke så ofte, så får aldri tid til å bli sånn ordentlig godt kjent med henne. 

Men jeg vil jo nå inn til henne, uten å skape noe dårlig stemning. Mannen har ristet på hodet og sagt rett ut at hun må skjerpe seg, men hun har bare ledd.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (34 minutter siden):

Hvis du sier type «dette ønsker vi til våren» feks om høsten og hun velger å begynne høsten fordi hun fikk lyst…kan du ikke isteden droppe å ønske for frem i tid? Bedre å heller da bare si «slik ønsker vi i str 2 år». Og så begynner hun kanskje 3mnd senere. Men da er barnet fortsatt godt under 2 år når plagget er ferdig. Og evt ønske ting fra oppskrifter som er for småbarn (feks 2år og oppover) slik det ikke er mulig å velge andre størrelser som er for babyer. Med mindre hun selv driver og endrer oppskrifter til ønsket str.

Takk for godt tips! Får prøve den taktikken 😅

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke finn deg i der 🤬🤬🤬😡😡😡!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde nok sagt med en hyggelig tone, at dette begynner å bli litt for dumt - rett og slett. Barnebarnet vil veldig gjerne kunne bruke klærne hun får, så enten må du nå strikke i et par størrelser større, og sende i posten. Plaggene blir aldri brukt hvis det skal fortsette slik her. 

HVIS det da gjentar seg igjen, så sier du vennlig - nei, jeg trodde vi hadde snakket om dette flere ganger nå? Hvor skal jeg legge alt tøyet som aldri blir brukt? Dette må det bli en slutt på. 

Og kanskje mannen din heller skal si ifra, istedenfor deg. For da hører hun nok etter også. 

Anonymkode: 6fde0...72b

Ts kommer med verdens mest empatiske tråd der hun søker råd om hvordan si i fra på en fin møte uten å såre. Og så kommer du med dette lite empatiske rådet😏

Anonymkode: c70ee...aa3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For noen syke svar her! Selvfølgelig skal en ikke kjefte på svigermor som har brukt mye tid og omtanke rundt dette. Takk pent, og kanskje kommenter forsiktig at det hadde vært fint med litt romslige plagg som småen kan vokse i, og pris deg lykkelig over at du faktisk har noen som gidder å strikke til ungen. Her må jeg strikke alt selv. Folk er blitt så selvsentrerte, blir helt matt av svarene i denne tråden. 

Anonymkode: 997e9...855

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at du elsker hvert eneste plagg og at selv om de ble for små har du dem godt oppbevart i ‘skattekisten din❤️ Hun tenker på dere når hun strekker dette. Det ligger tanke og kjærlighet i hvert eneste minutt hun strikker. Det er det som teller her. Ja hun er tydeligvis elendig på å beregne størrelsene, men fortsett å ha tro på at hun en dag vil klare å beregne fremover. Og tenk at det er tanken som teller❤️

Anonymkode: c70ee...aa3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...