Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den som holder foredrag eller underviser har sagt at det er distraherende for den,må det tas hensyn til. Vedkommende er der for å gjøre en jobb, og det er å videreføre kunnskap til de som sitter i salen. En kunnskap som den har brukt tid og energi på å få. De som sitter i saken får den kunnskapen billig ved å høre på. Og da er det ytterst respektløst å ta frem strikketøy, telle masker, sitte med tlf osv. Da viser man respekt og takknemlighet for den som faktisk står der og underviser.

Men dersom vedkommende ikke sier noe, er det ok. 

Anonymkode: 2ecb8...1ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det kommer helt an på settingen. Jeg strikker aldri i møter på jobben eller på undervisning hvor vi ikke er veldig mange. Men jeg strikker alltid på kurs med mange deltakere hvor vi kun sitter og lytter og man er i en sal med rader bakover. Men jeg setter meg da på bakerste rad, med trepinner og et enkelt prosjekt som gjør at jeg kan feste blikket på foreleser det meste av tiden (for noen av oss er strikking faktisk så automatisert at man ikke trenger å se noe særlig ned). Jeg strikker gjerne litt diskret under pulten om mulig. Jeg syns åpenlys strikking med nøster utover pulten eller at man sitter og teller og studerer tar seg dårlig ut, som om man er mer opptatt av strikking enn kurset. Men faktum er også at strikking for mange gjør at man får med seg mer av et kurs. Og kan over hodet ikke sammenlignes med å surfe på mobilen. Hvis jeg skal lese noe på mobilen mister jeg fort fokus på kurset. Mens strikking er en lite krevende oppgave som krever lite fokus hvis man har strikket mye. Når jeg ser på mine trøtte kollegaer etter lange kursdager, som har slitt med å holde fokuset oppe, er jeg glad for å ha strikkingen underveis. Men som sagt, jeg ser hvilke signaler det kan sende, så jeg syns hvertfall man bør være diskret og se an settingen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er forstyrrende. Både som tilhører, men spesielt hvis jeg selv holder foredrag. 

Men å si noe på dette her er faktisk umulig. Banne i kjerka er mindre provoserende 

Anonymkode: 9989f...75a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis den som holder foredrag eller underviser har sagt at det er distraherende for den,må det tas hensyn til. Vedkommende er der for å gjøre en jobb, og det er å videreføre kunnskap til de som sitter i salen. En kunnskap som den har brukt tid og energi på å få. De som sitter i saken får den kunnskapen billig ved å høre på. Og da er det ytterst respektløst å ta frem strikketøy, telle masker, sitte med tlf osv. Da viser man respekt og takknemlighet for den som faktisk står der og underviser.

Men dersom vedkommende ikke sier noe, er det ok. 

Anonymkode: 2ecb8...1ff

Selv om den som holder foredrag ikke synes det er forstyrrende, så tenker 95 prosent av deltakerne at strikkerne er uinteresserte/lite ambisiøse og lite profesjonelle (man driver med hobbyen sin mens man er på jobb). Men, det er den enkeltes valg selvfølgelig. 

Anonymkode: ec4ed...532

• Liker 5
Gjest Albbas
Skrevet

Jeg bryr meg ikke (strikker ikke selv), men vet at mange foredragsholdere irriterer seg. Mannen min sier det er skikkelig pyton å delta på seminarer rettet mot regnskap, for der er det overtall av kvinner, og de strikker. Han opplever aldri dette fenomenet på mer tech-rettede seminarer. Så kvinner ødelegger litt profesjonaliteten for seg selv. Hvorfor greier menn å konsentrere seg??? 

Jeg har deltatt mest på konferanser innenfor akademia, aldri sett et strikketøy der. Men regnskapsavdelingen hos oss diskuterer dette med strikketøy ofte. Der er kvinnene enig i at strikketøy er ok, mens mennene mener det ikke er ok, men de er jo i mindretall. 

Sjefen min hadde hvertfall tørna om jeg begynte å strikke... 😂 

Å si at "det er ikke mitt problem at jeg plager deg" i en profesjonell sammenheng er da innmari useriøst. 

Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, Tanuki said:

jeg syntes det er rart at voksne mennesker ikke evner å konsentrere seg i 60-90 minutter uten å strikke. Elsker å strikke, brodere, etc, men det gjør jeg hjemme. Kunne aldri falt meg inn å sitte å strikke på jobb eller mens på foredrag. Virker respektløs, og det tar oppmerksomheten bort fra det som blir sagt. Du skal telle masker, sikkert rette på tråd, pinner, etc, oppmerksomheten tas jo bort fra selve det faglie innholdet. Hvis en ikke kan sitte å litte, så ta notater, doodle litt. Å sitte der med strikke tøy ser så tafatt ut, og vitner om at en egentlig ikke tar møtet eller seminaren alvorlig.

Det er egentlig ikke rart, masse forskning viser at dagens bruk av digitale medier har ødelagt konsentrasjonsevnen vår veldig. Og det er en farlig utvikling! 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dersom dere ikke klarer å konsentrere dere med mindre dere strikker så bør dere ta en tur til fastlegen og etterspørre utredning. Deretter tar dere i mot den hjelpen som helsevesenet måtte ha å tilby, for å strikke når man er på seminar eller i møte er både frekt og uhøflig.

Jeg har vært til utredning, har mine diagnoser, og fungerer helt utmerket.
En god tilpasning for å fungere er å konstatere at vi er ulike vi mennesker, og trenger helt ulike ting for å høre etter.
Det er ikke frekt eller uhøflig å ha det bra nok til at man får utbytte av det andre sier.
Det frekke er å tre sine normer og forventninger på andre, fordi man ikke ønsker å forstå at du ikke er mer normal enn andre.

Det er liksom det siste nye det: Likestilling i arbeidslivet, og at det krever litt tilpasning heller enn utfrysing.

Om du strikker, scroller eller rabler mens jeg holder foredrag: Fint! Gjør det som holder deg rolig, lykkelig og skjerpa.
Å holde kurs er en stor del av jobben min.

Mens jeg gikk på skolen hadde jeg også sånn stille tilpasning, ved å få gjøre lekser i et anna fag enn det ble undervist i - hele tiden. Og da visste man ikke engang om nevrodivergent fungering i barn. Man fant løsninger likevel.

Mange menn sitter med pc eller nettbrett og later som de er travle eller noterer.
Akkurat samme greia.

Endret av Andro
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en av de som har med strikketøy, men det avpasses selvfølgelig hvilket seminar/kurs/foredrag det er snakk om. Det er ikke alltid det passer seg, men ofte er det helt uproblematisk. Jeg spør for øvrig alltid den som skal snakke om det er greit, og er det ikke det lar jeg det ligge.

Anonymkode: 3de6c...72d

Spør du alle andre i rommet også? Jeg tenker at en foredragsholder gjerne vil finne det ukomfortabelt å si nei, det er selvsagt ikke greit. Selv om det gjerne er det han tenker. 

Anonymkode: 3f5d2...2c2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd, kan det virkelig stemne at noen gjør det? (Og jeg holder ofte kurs). Det må være i offentlig sektor kan jeg tenke meg? Ingen som tar jobben sin seriøst drar frem strikketøyet.

Anonymkode: f29ca...099

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Albbas
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette har jeg aldri opplevd, kan det virkelig stemne at noen gjør det? (Og jeg holder ofte kurs). Det må være i offentlig sektor kan jeg tenke meg? Ingen som tar jobben sin seriøst drar frem strikketøyet.

Anonymkode: f29ca...099

Joda, skjer absolutt i privat sektor også, men i kvinnedominerte områder. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit for meg at du strikker. Så lenge det er greit for deg at jeg gjør Yoga i midtgangen. Og at han ved siden av deg spikker en skje. Og hun forran deg bygger lego, og de tre på siden lager suppe, og hun til venstre legger kabal og foreleseren setter seg ned med en symaskin innimellom talene.

Kort sagt: synes du det er greit å gjøre en hobby i det offentlige rom? Da  vi gjøre rom for alle hobbyer i det offentlige rom. Og da tror jeg vi enes om at det offentlige rom ender opp i totalt kaos. Så stikk der det hører hjemme: hjemme. Alene. Når du har barn og partner rundt deg eller er i samtale med andre? Da strikker du ikke, dersom det ikke er greit for deg om de tar opp mobilen og scroller mens du snakker. For det er ikke forskjell på hekletøy og mobil eller hekletøy og yoga. 

Det var forskjell. Men det var fordi en kvinne i gamle dager ble forventes være i konstant arbeid. Hun strikket ikke som hobby - hun strikket fordi ungene ellers måtte gå uten sokker. Hadde noen fortalt henne at kvinner i dag strikker for moro skyld (og på jobben!) ville hun nok rullet på gulvet av latterkrampe av slik galskap.

Anonymkode: b793c...4ba

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med at noen strikker på seminar eller andre tilstelninger. Jeg strikker selv og synes det er koselig å se andre som har den hobbyen også.

At forelesere ikke liker at folk strikker bryr jeg meg ikke om. Jeg får med meg hva som blir sagt uansett.

• Liker 1
Skrevet

Det er selvsagt helt uakseptabelt å ha med strikketøy på jobb. På den annen side sitter 50% og ser på telefonen, og det er ikke ett hakk bedre. 
Men det at noen strikker forstyrrer oftere andre enn at noen ser på telefonen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (7 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet med at noen strikker på seminar eller andre tilstelninger. Jeg strikker selv og synes det er koselig å se andre som har den hobbyen også.

At forelesere ikke liker at folk strikker bryr jeg meg ikke om. Jeg får med meg hva som blir sagt uansett.

Hobbyer utføres på fritiden. Ikke når du jobber.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hobbyer utføres på fritiden. Ikke når du jobber.

Jeg ser hva du skriver, jeg kommer fortatt til å ha med strikketøy på seminar og liknende. 

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Jeg ser hva du skriver, jeg kommer fortatt til å ha med strikketøy på seminar og liknende. 

Det er arbeidsgivers ansvar å slå ned på slik respektløs aktivitet overfor kolleger. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er arbeidsgivers ansvar å slå ned på slik respektløs aktivitet overfor kolleger. 

Heldigvis har jeg ikke en arbeidsgiver som ser på at jeg strikker som respektløst 😊

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (11 minutter siden):

Hilsen kvinne i lavtlønnsyrke.

Anonymkode: ec4ed...532

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Andro skrev (2 timer siden):

Det er ikke frekt eller uhøflig å ha det bra nok til at man får utbytte av det andre sier.
Det frekke er å tre sine normer og forventninger på andre, fordi man ikke ønsker å forstå at du ikke er mer normal enn andre.

Er det frekt å frivillig og med vilje forstyrre andre som sitter rundt en slik at de får en dårligere opplevelse?

Er det frekt å oppføre seg på en måte som tydelig viser at man kun bryr seg om hvilket utbytte man selv får, selv om det går utover andres utbytte?

Forøvrig skulle jeg gjerne visst hva det var med strikking, drodling og lignende som gjør at man konsentrerer seg bedre om det som blir sagt og vist. Mine tanker flyr også fort, men jeg har aldri opplevd at å holde på med noe annet samtidig gjør at de holder seg mer på forelesers ord.

• Liker 2
Skrevet

Folk blir ikke forstyrra av andres lydløse fikling.

Selv har jeg ADHD, og det er vanskelig å få kropp og hjerne til å være på samme sted samtidig, om jeg ikke har noe å pusle med. Da gå det mye bedre å høre på et foredrag, stå i en kø eller hva det enn måtte være.
En mye høyere andel av befolkningen enn du tror har en slik nevrdivergent fungering, men kan delta på alt og skjønne seg på alt, om andre bare tåler at vi er til. - Uten å lage slik sabla styr av det.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...