AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #21 Skrevet 12. mars 2023 Jeg synes det er skikkelig respektløst og forstyrrende. Hvis jeg blir sittende i nærheten av en strikker på seminar/møter/konferanser går det kraftig ut over min konsentrasjon. Både pga. klirrelyd (uavhengig av type pinner), og pga bevegelser i sidesynet. Det er i samme kategori som repetitiv klikking på penn. Så strikkere bør i det minste sørge for å sitte på bakerste rad. Anonymkode: b144e...b08 10 3
Tanuki Skrevet 12. mars 2023 #22 Skrevet 12. mars 2023 jeg syntes det er rart at voksne mennesker ikke evner å konsentrere seg i 60-90 minutter uten å strikke. Elsker å strikke, brodere, etc, men det gjør jeg hjemme. Kunne aldri falt meg inn å sitte å strikke på jobb eller mens på foredrag. Virker respektløs, og det tar oppmerksomheten bort fra det som blir sagt. Du skal telle masker, sikkert rette på tråd, pinner, etc, oppmerksomheten tas jo bort fra selve det faglie innholdet. Hvis en ikke kan sitte å litte, så ta notater, doodle litt. Å sitte der med strikke tøy ser så tafatt ut, og vitner om at en egentlig ikke tar møtet eller seminaren alvorlig. 15 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #23 Skrevet 12. mars 2023 Hvis alle som ikke klarer holde konsentrasjonen i 90 minutter må hjem blir det jaggu glissent på rekkene! Strikkingen GJØR at jeg klarer å konsentrere meg. Strikkingen er MIDDELET for at jeg kan sitte og følge med i 90 minutter. Jeg forstår at dere oppfatter strikking som kjerringaktig og jeg SKJØNNER argumentene deres. Men dere tar feil. Strikkingen er ikke problemet, strikkingen er LØSNINGEN. Hvert fall for meg. Anonymkode: d51b4...6fd 4 1
Gjest Boetica Skrevet 12. mars 2023 #24 Skrevet 12. mars 2023 Jeg synes det er respektløst. Uansett om man mener man konsentrerer seg bedre er det ikke det man signaliserer til den som holder innlegget.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #25 Skrevet 12. mars 2023 Jeg er ikke en som strikker på kurs, har gjort det et par ganger mens jeg ennå strikket) så jeg skjønner hvorfor enkelte gjør det. Enkelte foredragsholdere er så utrolig tunge å følge at mine tanker flyr i helt andre retninger. Da er det greit med noe som holder min konsentrasjon på plass. Drodling ble nevnt her. Det er godtatt. Jeg kan heller ikke høre på podcast uten å enten går tur eller kjøre bil. ellers faller jeg ut. Anonymkode: b7a61...28d 2
Tanuki Skrevet 12. mars 2023 #26 Skrevet 12. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis alle som ikke klarer holde konsentrasjonen i 90 minutter må hjem blir det jaggu glissent på rekkene! Strikkingen GJØR at jeg klarer å konsentrere meg. Strikkingen er MIDDELET for at jeg kan sitte og følge med i 90 minutter. Jeg forstår at dere oppfatter strikking som kjerringaktig og jeg SKJØNNER argumentene deres. Men dere tar feil. Strikkingen er ikke problemet, strikkingen er LØSNINGEN. Hvert fall for meg. Anonymkode: d51b4...6fd Men du driter i at det er forstyrrende for andre? 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #27 Skrevet 12. mars 2023 Det sier i grunn sitt om en person som ikke har respekt nok til å la strikkepinnene være hjemme på møter og seminarer. Og som flere her har påpekt, alle forstyrrelser påvirker konsentrasjonen, også strikking. Det er det forsket såpass mye på gjennom årene at det ikke er noe å diskutere. Har holdt min del av foredrag opp gjennom årene i en annen bransje, ikke en person strikket på møter og seminarer. Men så skiftet jeg over til helsesektoren, da var det normen at de strikket.. Jeg er også frekk nok til å be folk sette mobilen på lydløs og legge den bort mens jeg presenterer eller holder foredrag. Og de som ikke ønsker å forholde seg til det bes om å forlate møtet. Anonymkode: ada56...1dc 12 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #28 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis alle som ikke klarer holde konsentrasjonen i 90 minutter må hjem blir det jaggu glissent på rekkene! Strikkingen GJØR at jeg klarer å konsentrere meg. Strikkingen er MIDDELET for at jeg kan sitte og følge med i 90 minutter. Jeg forstår at dere oppfatter strikking som kjerringaktig og jeg SKJØNNER argumentene deres. Men dere tar feil. Strikkingen er ikke problemet, strikkingen er LØSNINGEN. Hvert fall for meg. Anonymkode: d51b4...6fd Det er alltid slike enhjørninger, de som tror de skiller seg så ut i fra resten av verdens befolkning. Alle dine påstander om bedre konsentrasjon og hukommelse er feil. Ingen får bedre konsentrasjon og hukommelse fra det som blir presentert ved å strikke eller se på mobil e.l. Rett og slett tåpelig å påstå det. Anonymkode: ada56...1dc 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #29 Skrevet 12. mars 2023 Jeg er en av de som har med strikketøy, men det avpasses selvfølgelig hvilket seminar/kurs/foredrag det er snakk om. Det er ikke alltid det passer seg, men ofte er det helt uproblematisk. Jeg spør for øvrig alltid den som skal snakke om det er greit, og er det ikke det lar jeg det ligge. Er også jevnlig på store årsmøter f.eks i boligbyggelaget eller foreninger, der alle ikke følger så godt med uansett, og da ser jeg ingen problem med å strikke underveis. Setter meg bakerst og ytterst, og har ikke med klirrepinner eller strikketøy som krever telling, fletting, flere farger ect, så jeg følger faktisk godt med. Forøvrig kan man fra bakerste rad godt se hva andre bedriver tiden med, og der er mye spilling, surfing, film ect på mobil og pc. Syns det er mye mer forstyrrende med 20 stk som klikker på ett tastatur enn ti som strikker. Jeg foreleser/underviser også mye selv, og har ingen problemer med at folk strikker. De som strikker følger mye mer med enn de som surfer på mobilen. Anonymkode: 3de6c...72d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #30 Skrevet 12. mars 2023 Så hvis jeg elsker Candy crush og det får meg til å konsentrere meg bedre, er det bare for meg å ta fram telefonen og spille Candy crush eller Tetris. Det ser liksom ikke litt... dumt og jeg gir litt F ut? Altså hvis stikkere påberoper seg retten til å strikke på fagdager, vil jeg påberope meg at hjernedøde spill er det som skal til for at jeg klarer å slappe av og konsentrere meg. Jeg kan godt sette ned lyden altså. Null stress, men mobilen må være på tilsvarende lyd som titalls 30talls strikkepinner totalt gir sammen med de få som ikke klarer å holde munn og du hører: 31,32, 33,34,35 vri om, skift farge, fell av om to runder. Jeg mener,er det umulig å mislike strikking, er i likestillingens navn umulig å mislike Tetris også Anonymkode: 84b94...a82 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #31 Skrevet 12. mars 2023 Strikking, knoting på tlf.... Surfing på pc osv....er respektløst ovenfor den som holder kurset. Strikking litt annerledes på en konferanse, hvor noe ikke skal læres bort på samme måte.... Men vi som står og lærer bort på kurs, ser at de som driver med strikking, og og tlf ikke får med seg like mye. Kurs er ikke bare å sitte og lytte, man bør notere underveis, man får refleksjonsoppgaver, man skal jobbe i grupper, reflektere på egenhånd, øve.... Strikketøy, pc og tlf funker dårlig da. Men på et dårlig lagt opp kurs hvor man kun sitter og lytter, er læringsutbyttet uansett dårlig.... Sleng på surfing på pc tlf på toppen så kunne man like godt blitt hjemme. Når runden tas om kjøreregler deltakerne ønsker så er det noen som går igjen: Møt opp i tide etter pauser, vent på tur, og ikke driv med andre ting underveis, legg bort pc tlf og hobbyer.....av respekt for de andre deltakerne og kursholderne. Anonymkode: 5e14d...042 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #32 Skrevet 12. mars 2023 Jeg forstår godt at noen foretrekker å ha noe å henge hendene i for å konsentrere seg, jeg er slik selv. Men jeg sliter veldig med å sitte i nærheten av folk som strikker, da pinnelyden er vanvittig forstyrrende for meg 🙈 Har imidlertid holdt dette for meg selv, og aldri fått meg til å si ifra.. Anonymkode: 57499...c45 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #33 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår godt at noen foretrekker å ha noe å henge hendene i for å konsentrere seg, jeg er slik selv. Men jeg sliter veldig med å sitte i nærheten av folk som strikker, da pinnelyden er vanvittig forstyrrende for meg 🙈 Har imidlertid holdt dette for meg selv, og aldri fått meg til å si ifra.. Anonymkode: 57499...c45 Du må gjerne si ifra på en fin måte neste gang. De har ikke vondt av høre det og det forstyrrer deg Anonymkode: 84b94...a82 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #34 Skrevet 12. mars 2023 Kunne ikke brydd meg mindre om noen strikker i rommet🤷🏼♀️ Anonymkode: 58bb8...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #35 Skrevet 12. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes det gir et slapt og teselskap-aktig signal. Man fremstår som mindre «på». Anonymkode: bbc41...099 Helt enig. Derfor kommer jeg aldri til å strikke i slike sammenhenger. Trenger du strikking for å konsentrere deg, let etter andre løsninger, som feks skribling på papir. Det er mindre synlig. Noe annet som kan anbefales er å ta notater av det som blir sagt. Da lærer man noe også. Anonymkode: ec4ed...532 4 3
17.11 Skrevet 12. mars 2023 #36 Skrevet 12. mars 2023 Jeg syns både drodling og strikking signaliserer at man har tankene andre steder og kjeder seg. 2
Tanuki Skrevet 12. mars 2023 #37 Skrevet 12. mars 2023 16 minutter siden, 17.11 said: Jeg syns både drodling og strikking signaliserer at man har tankene andre steder og kjeder seg. Med doodling ser jeg for meg litt distre tengning i margen på et notatark eller noe. Blir noe annent om man tar frem skisseboka og begyner å tegne. Det syntes jeg blir i samme gate som strikking, selvom om det muligens er mindre forstyrrende for andre. For min del tar jeg notater underveis, det er for meg den enkleste og mest logiske måten å beholde konsentrasjonen på, syntes det er rart at voksne mennesker ikke greier såpass og heller på sitte å fikle med hobbyting. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #38 Skrevet 12. mars 2023 Det er selvsagt ikke akseptabelt. De har manglende respekt og er useriøse. Det er bare de som strikker selv, som mener at noe sånt er greit. Anonymkode: 878c7...f03 7
Gud Skrevet 12. mars 2023 #39 Skrevet 12. mars 2023 Mezzosoprena skrev (13 timer siden): Jeg driter da vel langt i hva folk "tror" og "får inntrykk av". Då er det litt spesielt å vere inne på ein tråd som handler om nettopp det. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #40 Skrevet 12. mars 2023 Av respekt for den som har brukt lang tid på å forberede et foredrag eller innlegg, så holder man ikke på med andre ting. Om man ikke klarer å konsentrere seg om å lytte/se/notere, så får man lære seg det, eller bli hjemme. Det handler om å respektere andres jobb. Anonymkode: 58806...2c4 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå