AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg forbereder meg til pensjonisttilværelsen og ser på hvilke inntektsbehov jeg og min mann kommer til å ha. I forhold til månedlige utgifter tenker jeg egentlig at en samlet sum på 30.000 er det vi trenger i måneden når huslånet er betalt ned. Dette ser greit ut i forhold til sifo budsjettet også. Faste utgifter rundt 13k, mat 6k, klær 2500, personlig pleie 2500, bil 4000, gaver 2000. Så kommer reiser utenom. Det vil si at en brutto inntekt per person per år på 300.000 er egentlig nok med en skatteprosent på 40% (vi har formue skatt). Syns dette var lavt lurer på om det er noe jeg har glemt. Noen som har regnet på tilsvarende? Anonymkode: c290b...220
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 Vedlikehold bolig? Bil? Anonymkode: 905e3...4f1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Dere har faste utgifter på kr. 13.000 mat kr. 6 000,-. Er forlengst pensjonist, og hun ufør. Samlet netto inntekt omlag kr. 35.000. og samlet utgifter (utan gjeld) pr. mnd. omlag kr. 9000. Når ein går over fra det å vera yrkesaktiv til pensjonist må ein ta høyde at inntekten blir redusert til omlag 66% som lønnsmotager, og det inneberer en omstilling. Dere burde kunne greie dere utmerket m/ kr. 30.000 i mnd, inkl. faste utgifter. Nå er det ofte de uforutsette utgiftene som er største utfordringen, og som kan få budsjettet til ¨å sprekke. Anonymkode: 92bb1...13d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Dere har faste utgifter på kr. 13.000 mat kr. 6 000,-. Er forlengst pensjonist, og hun ufør. Samlet netto inntekt omlag kr. 35.000. og samlet utgifter (utan gjeld) pr. mnd. omlag kr. 9000. Når ein går over fra det å vera yrkesaktiv til pensjonist må ein ta høyde at inntekten blir redusert til omlag 66% som lønnsmotager, og det inneberer en omstilling. Dere burde kunne greie dere utmerket m/ kr. 30.000 i mnd, inkl. faste utgifter. Nå er det ofte de uforutsette utgiftene som er største utfordringen, og som kan få budsjettet til ¨å sprekke. Anonymkode: 92bb1...13d Takk! Vi kommer til å få utbetalt en del mer enn 30.000 til sammen, men jeg stresser litt med hvor mye ekstra vi må spare opp for vil gjerne ha det greit. Er jo så mye snakk om pensjon og egen sparing. Men når jeg nå snur på det, så er det faktisk ikke så mye vi trenger allikevel sånn i hverdagen. Spørs vel hvor mye man ønsker å reise, pusse opp, og kjøpe nye biler. Og hvor mye man vil hjelpe ungene fremover. Anonymkode: c290b...220 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #5 Skrevet 12. mars 2023 I tillegg til ting som er nevnt tror jeg vi som er "midt i livet" i dag vil måtte bruke mye på private tjenester som pensjonist. Velferdsstaten har rett og slett ikke midlene til å betale for den eldrebølgen som kommer, så det kommer til å være lite og dårlig tilbud når det kommer til helse- og omsorgstjenester, og jeg tror det vil skape en nisje for de som kan tilby tjenester til de som kan betale privat. Ellers kan du jo bare ta utgangspunkt i hva dere bruker i dag, minus huslån om det vil være nedbetalt. De fleste ønsker ikke å nedgradere bolig, vedlikeholdsbehov vil fortette, dere vil trenge minst en bil, og dere vil nok reise og spise ute og slikt tilsvarende det dere er vant med. Anonymkode: 5d18d...a76 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Mine foreldrene oppgraderte til ny leilighet par år siden. Da hadde mor vært pensjonist i et år. De regnet seg frem til at de også trengte ca 30 000 i mnd siden den nye leiligheten hadde husleie på ca 8000kr. Nå som rentene og alt har økt, så har husleien (nedbetaling av borettslagets lån,strøm,tv etc) til 13 000. Likevel så holder budsjettet deres da de ikke bruker mye penger. Vi barna forventer ikke hjelp, det er heller sånn at vi hjelper dem når vi handler for dem. Det er vanskelig å si hvor mye dere trenger å spare opp, men hvis dere skal ha en bedre inntekt enn de 30 000 så skjønner jeg ikke helt behovet for å regne seg frem til den summen. Det er heller ikke sånn at dere trenger å hjelpe barna dersom dere har behov for den inntekten selv? Anonymkode: ff765...9fe
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #7 Skrevet 12. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Mine foreldrene oppgraderte til ny leilighet par år siden. Da hadde mor vært pensjonist i et år. De regnet seg frem til at de også trengte ca 30 000 i mnd siden den nye leiligheten hadde husleie på ca 8000kr. Nå som rentene og alt har økt, så har husleien (nedbetaling av borettslagets lån,strøm,tv etc) til 13 000. Likevel så holder budsjettet deres da de ikke bruker mye penger. Vi barna forventer ikke hjelp, det er heller sånn at vi hjelper dem når vi handler for dem. Det er vanskelig å si hvor mye dere trenger å spare opp, men hvis dere skal ha en bedre inntekt enn de 30 000 så skjønner jeg ikke helt behovet for å regne seg frem til den summen. Det er heller ikke sånn at dere trenger å hjelpe barna dersom dere har behov for den inntekten selv? Anonymkode: ff765...9fe Fint å høre at mine beregninger høres riktig ut. Egentlig er problemet at jeg tenker at vi må spare mye mer til pensjon enn det vi egentlig må. Vi hadde jo egentlig klart oss som minstepensjonister. Og det er da jeg blir forvirret, for alle skriker om at man må spare selv til pensjon. Vi blir ikke minstepensjonister og har grei pensjonssparing gjennom arbeidsgiver og afp. Blir gjeldsfrie før vi går av, så sitter da egentlig igjen med et sparepotensialet som pensjonist sånn som det ser ut. Anonymkode: c290b...220
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå