Gå til innhold

Hvordan klare hverdagen med lite penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er alene med to små barn og jeg sliter skikkelig med å få økonomien til å gå rundt. Har boliglån på 1,8 så det er ikke så ille. Men har lønn på kun 422 000 kr i året da jeg er ufaglært. Jobber 100%, og har ikke tid til mer. Har kuttet så mye jeg kan i forbruk og sparepenger/forsikringspenger er brukt opp. Når renten øker igjen vet jeg ikke hvor jeg skal hente penger fra. Har ikke foreldre som kan stille opp.

Har noen her inne gode tips til økonomi i hverdagen? Hvordan jeg kan handle smart for eksempel? 

Anonymkode: 0fd64...8f5

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må kanskje vurdere avdragsfrihet for en periode? Det er jo ikke ideelt, men. 

Du handler utenfor sesong, på tilbud. Når våren kommer havner vinter plagg på tilbud, da kjøper du barnas størrelse for neste vinter for eksempel. Gjerne kikke etter brukt først.

Anbefaler også å spise mer vegetar. Ikke med kjøtterstatning, men med egg, linser, kikerter osv. Jeg og mannen sparer mye på den måten.

Du skriver ikke så mye hva du gjør eller hva budsjetter er, så det er vanskelig å komme med helt konkrete eksempler.

Anonymkode: faf35...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøttdeid med 50% hrønnsaker er ganske billig👍🏼

Anonymkode: 7d050...29b

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lenger meningen at man skal klare seg alene. Det er grunnen til utviklingen vi ser nå. Samfunnet har blitt ødelagt av at alle klarer seg selv, er egositiske, selvsentrerte og ikke lenger føder nok barn. Dette utgjør en fare for fremtiden til vår samfunnsmodell og staten slik vi kjenner den vil ikke være bærekraftig med en slik utvikling. Derfor må folk igjen gjøres avhengig av hverandre slik at familien igjen får den betyndingen den hadde før. Du vil ikke klare deg alene, man må være to for å få det til å fungere. Man får ikke kjøpt hus alene, det er for dyrt og man må være to. Dette gjenspeiles i alt som skjer i dag. Vi tvinges til å bli avhengige av en partner og endre fokus.

Anonymkode: 7bd38...bb4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan klare hverdagen period??

• Liker 1
Skrevet

Har du riktig skattekort? Har du redusert betaling i barnehage/støtte til barnepass? Kan du leie ut deler av boligen din, enten fast feks en hybel eller mer sporadisk som hvis du og barna drar til foreldrene dine på ferie. 

Kan du forlenge avdragstida på lånet? Selv om 1,8 mill ikke i seg selv er et avskrekkende stort boliglån, så er det høyt lån for så lav inntekt som du har+2 barn å forsørge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør google deg opp på økonomisk sosialhjelp, og få inn søknad snarest.

Ser ikke bort fra at du kan ha rett på supplerende sosialhjelp.

Aktibitetskort til ungene, hjelp til strømregning etc.

Anonymkode: cd367...2f6

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøttdeid med 50% hrønnsaker er ganske billig👍🏼

Anonymkode: 7d050...29b

Hæ?

Anonymkode: 2df0e...858

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bør google deg opp på økonomisk sosialhjelp, og få inn søknad snarest.

Ser ikke bort fra at du kan ha rett på supplerende sosialhjelp.

Aktibitetskort til ungene, hjelp til strømregning etc.

Hvem hjelper meg med strømregningen? Ingen. Eller er det noen her som vil betale min strømregning. 1000 kr denne mnd. 

Anonymkode: b0818...756

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem hjelper meg med strømregningen? Ingen. Eller er det noen her som vil betale min strømregning. 1000 kr denne mnd. 

Anonymkode: b0818...756

Sosialtjenesten i NAV hjelper med strømregningen om du har rett på sosialhjelp. 

Det vil se ca sånn ut;

440.000 og 3 barn? Barnetrygd har du nok også, og kanskje bidrag,/bidragsforskudds? (barnetrygd blir egentlig ikke regnet med)

Du har en netto utbetaling på ?30.000?per mnd?
Du koster 6.850,- barn 1 koster 3.350,- barn 2 koster 3.450, barn 3 koster 4.500,,-

Rentebwtjwning c lån er på er på 8.000 
Strøm er på 1.000,-
Internet er på 500,-
Nødvendig forsikring 500,- 

Satsene pleier øke i mars de er ulike for hvert barn etter alder, har du små barn kommer også utgifter til SFO og barnehage inn i det regnestykket ditt.

Du får finne tallene dine, holde de opp mot satsene og søke? Om ikke kan du la det være, men det høres ut som du har det trangt. Når en er inne i systemet er det lett å søke om ekstra utgifter som PC, litt klær, hjelp til hvitevarer im noe ryker, skoletur eller andre utgifter til fritidsaktiviteter.

For meg var det med første øyekast det som kalles på kanten, vippen av norm.

PS det er «mange» med jobb og varige trygder som får supplering fra NAV sosial

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er alene med to små barn og jeg sliter skikkelig med å få økonomien til å gå rundt. Har boliglån på 1,8 så det er ikke så ille. Men har lønn på kun 422 000 kr i året da jeg er ufaglært. Jobber 100%, og har ikke tid til mer. Har kuttet så mye jeg kan i forbruk og sparepenger/forsikringspenger er brukt opp. Når renten øker igjen vet jeg ikke hvor jeg skal hente penger fra. Har ikke foreldre som kan stille opp.

Har noen her inne gode tips til økonomi i hverdagen? Hvordan jeg kan handle smart for eksempel? 

Anonymkode: 0fd64...8f5

Jeg vil råde deg til å få deg et fagbrev innen sektoren du jobber i. Øke kompetansen som igjen gir økt lønn. 

Ut over det så kan det være greit å bytte jobb, for å si det slik så ville du hatt bedre betalt i kassa på coop en du har nå.

Å bli værende i fattigdom er et valg. Lykke til.

Anonymkode: f8ecb...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...