Gå til innhold

Kreve inn gjeld fra privatperson gjennom namsmann.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Snakk om hundre tusen så er en del. Noen som har gjort lignende før. Jeg skjønte ikke helt hva som sto på siden der. Tre purringer før jeg sender videre til namsmann?

Anonymkode: 886bd...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk om hundre tusen så er en del. Noen som har gjort lignende før. Jeg skjønte ikke helt hva som sto på siden der. Tre purringer før jeg sender videre til namsmann?

Har du noen dokumentasjon på at denne personen skylder deg penger ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Endorfin skrev (Akkurat nå):

Har du noen dokumentasjon på at denne personen skylder deg penger ?

Ja meldinger om at det er lån og mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Of pluss melding om at han vet han skulder og snart skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja meldinger om at det er lån og mengden.

Kontrakt, nedbetalingstid og avdragssum? 

Anonymkode: 86f88...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja første skulle han betalt i sin helhet men så ikke mer og så havnet han i akutt krise og sånt enda mer penger som han skulle betale kort etter. Nå ingenting er ingenting betalt og kommer ikke frem til betalingsplan, løst når kona får arv liksom.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Send et påkrav
    Etter at pengekravet har oppstått må du starte med å sende et påkrav. Et påkrav er et dokument som dokumenterer og spesifiserer betalingssted og forfall for et pengekrav. Påkravet er særlig viktig fordi det gir myndighetene skriftlig bevis for at du har krevd betaling. Påkravet er altså helt nødvendig, selv om du uansett vet at motparten ikke vil betale.
  • Purring
    Betaler ikke skyldneren etter at du har sendt påkrav, er det vanlige å sende en purring. En purring kan sendes noen dager etter forfall, og denne utgjør siste betalingsoppfordring før rettslige skritt eller tvangsinndrivelse iverksettes.
  • Tvangsgrunnlag
    For å få tvangsfullbyrdet et krav må saksøkeren ha et tvangsgrunnlag. Et tvangsgrunnlag er først og fremst dommer, kjennelser, avgjørelser av forbrukertvistutvalget, rettsforlik og visse andre avgjørelser som har samme virkning som en dom, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-1. Tvangsgrunnlaget må ikke være 

Finnes masse informasjon om dette på nettet, du kan eventuelt kontakte en advokat og spør hvordan man går fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriftliggjør alt, lag et oppsett. Lag en purring med ti dagers betalingsfrist.
Når vedkommende ikke betaler så sender du en forliksklage til kommunens forliksråd. Du må betale et gebyr for å få saken opp. Både lederen i forliksrådet og lokalt politi kan veilede deg praktisk.
https://www.forliksraadet.no/meny/standard-forliksklage 
https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/forliksklage/

Når det foreligger en dom i forliksrådet blir saken oversendt namsmannen for innfordring. De har myndighet til å legge inn påleggstrekk i lønn eller ytelse.

Endret av Andro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sendt inn en forliksklage dersom skyldner ikke vil signere et gjeldsbrev. Da får du et tvangsgrunnlag han ikke kan bestride.

Ubestridte krav kan kreves inn via namsmannen, men man risikere jo at han bestrider det hvis saken faktisk går til namsmannen. 

Anonymkode: 6d9aa...7e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med han og fått en nedbetalings ordning? du låner stadig penger til noen som stadig trenger mer, du visste at hen ikke kunne punge ut hundre tusen i sin helhet så her skylder du vedkommende å lage en avtale. Er du sikker på at dette ikke er litt overkill? Du virker til å kjenne vedkommende. Er dette en hevn? 

Anonymkode: 826f1...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja nedbetalingstid er viktig her. Hadde du i det heletatt noen ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du snakket med han og fått en nedbetalings ordning? du låner stadig penger til noen som stadig trenger mer, du visste at hen ikke kunne punge ut hundre tusen i sin helhet så her skylder du vedkommende å lage en avtale. Er du sikker på at dette ikke er litt overkill? Du virker til å kjenne vedkommende. Er dette en hevn? 

Han driver utpressing derfor jeg vil ta dette gjennom namsmann for ønsker minstmulig kontakt. Ble presset av familie til lån nr to så gikk til slutt med på det. Ikke hevn men kan ikke stå inderne lengere. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han driver utpressing derfor jeg vil ta dette gjennom namsmann for ønsker minstmulig kontakt. Ble presset av familie til lån nr to så gikk til slutt med på det. Ikke hevn men kan ikke stå inderne lengere. 

Oi, utpressing om penger eller noe annet? Mye skrivefeil, kan du gjenta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja nedbetalingstid er viktig her. Hadde du i det heletatt noen ts?

Ja hadde avtale ved hvert lån men ble ikke holdt. Han mener fortsatt det snart kommer penger fra investering og arv som kona venter på så da blir alt betalt. Ikke interessert i nedbetalingsplan.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, utpressing om penger eller noe annet? Mye skrivefeil, kan du gjenta?

Han driver utpressing og truer med blant annet ta fra meg barna med å gå til barnevern og politi. Dette er jeg ikke redd for siden han ikke har noe å bruke. Jeg ønsker derfor å kutte kontakt. 

Lån nr en ventet han penger så liten risk, men endte opp med å ikke betale så kanskje ikke så risikofritt for min del likevel..

Lån nr to var han i akutt krise og jeg gikk med på Lån etter press fra andre. Da skulle summen betales i sin fullhet for de venta arv. 

Nå må jeg bare skape avstand til denne mannen og han nekter nedbetalingsplan. Ønsker ikke hevne meg, men trenger pengene tilbake og trenger avstand.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja hadde avtale ved hvert lån men ble ikke holdt. Han mener fortsatt det snart kommer penger fra investering og arv som kona venter på så da blir alt betalt. Ikke interessert i nedbetalingsplan.

Har du det skriftlig at han ikke vil betale ned? Du sier jo at det er arv han viser til og investeringer, så kanskje du trenger å være tydeligere her. Ut ifra det du sier er det jo både dialog og en plan fra hans side. Men du synes det går for treigt? Ikke det du mente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du det skriftlig at han ikke vil betale ned? Du sier jo at det er arv han viser til og investeringer, så kanskje du trenger å være tydeligere her. Ut ifra det du sier er det jo både dialog og en plan fra hans side. Men du synes det går for treigt? Ikke det du mente? 

Ja derfor jeg må vite hvordan jeg skal gjøre dette riktig. Greit med nedbetalingsplan bare det er en avtale og minimal eller ingen kontakt. Så skriftlig melding om summ om om en nedbetalingsplan først da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han driver utpressing og truer med blant annet ta fra meg barna med å gå til barnevern og politi. Dette er jeg ikke redd for siden han ikke har noe å bruke. Jeg ønsker derfor å kutte kontakt. 

Lån nr en ventet han penger så liten risk, men endte opp med å ikke betale så kanskje ikke så risikofritt for min del likevel..

Lån nr to var han i akutt krise og jeg gikk med på Lån etter press fra andre. Da skulle summen betales i sin fullhet for de venta arv. 

Nå må jeg bare skape avstand til denne mannen og han nekter nedbetalingsplan. Ønsker ikke hevne meg, men trenger pengene tilbake og trenger avstand.

Da ville jeg anmeldt han til politiet for utpressing 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Silva Pluvialis skrev (7 minutter siden):

Da ville jeg anmeldt han til politiet for utpressing 

Jeg er redd det bare blir mer konflikt. Han flink til å unngå loven og har mye kriminell bakrunn han har sluppet unna med. Vi har felles omgangskrets så kommer til å miste alle da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er redd det bare blir mer konflikt. Han flink til å unngå loven og har mye kriminell bakrunn han har sluppet unna med. Vi har felles omgangskrets så kommer til å miste alle da.

Er det noe i at barnevernet burde hjelpe deg litt, da? Er ingen trussel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...