Gå til innhold

Sjokkert over enkelte huseiere.. Er det virkelig mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (1 time siden):

Luksusfellen er jo et rent oppdragende og avskrekkende program - de som er med der har forutsetninger for å klare seg. Hallgeir og gjengen tar ikke inn noen som ikke har inntekt nok til at de kan hjelpes. 

Hva babler du om? Ikke inntekt nok? Ikke forutsetninger for å klare seg? Du vet at de aller fleste uføretrygdede ikke er avhengig av å leie bolig, men har bolig selv etter å ha vært mange år i yrkeslivet?

Man tilpasser utgiftene sine etter de inntektene man har. Dette greier uføretrygdede i hovedsak bra, t.o.m de som må ut på leiemarkedet. Og sånn til opplysning så er det mange uføretrygdede som har helt ok inntekt, f.eks fordi de har tegnet uføreforsikring før de ble syke. Noen får også millionerstatning fra arbeidssted pga yrkesskade...

Anonymkode: c1eee...d7d

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva babler du om? Ikke inntekt nok? Ikke forutsetninger for å klare seg? Du vet at de aller fleste uføretrygdede ikke er avhengig av å leie bolig, men har bolig selv etter å ha vært mange år i yrkeslivet?

Nå pratet jeg KUN om luksusfellen. Det er en grunn til at så og si alle der har inntekt - og det er at de ikke tar inn folk i programmet de IKKE kan hjelpe. En som er arbeidsledig eller har veldig lav inntekt kan de ikke lage avtaler med kreditorene med.

Uføretrygdede er ikke en gruppe som er overrepresentert der, det får man tolke som man vil. 

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (19 minutter siden):

Nå pratet jeg KUN om luksusfellen. Det er en grunn til at så og si alle der har inntekt - og det er at de ikke tar inn folk i programmet de IKKE kan hjelpe. En som er arbeidsledig eller har veldig lav inntekt kan de ikke lage avtaler med kreditorene med.

Uføretrygdede er ikke en gruppe som er overrepresentert der, det får man tolke som man vil. 

Ja det stemmer at luksusfellen er snakk om overforbruk, altså at man bruker mer penger enn det man har. En sånn situasjon kan man komme i uansett utgangspunktet.

Men du har rett, de skal hjelpe folk som har et luksusproblem, er det som er konseptet med programmet.

Jeg tenker at jo mindre penger man har i utgangspunktet jo flinkere blir man til å prioritere det lille man har, og da hører man ikke hjemme i luksusfellen.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan komme med så mange argumenter dere bare vil, men fakta er at det  er utleiers marked, Ihvertfall der jeg leier ut,  så jeg kan få akkurat de leieboere jeg ønsker, uansett hvor sure dere er for det. Og, jeg forstår heller ikke hvorfor mange av dere er så sinte. For, som mange her sier, dette er business, ikke charity.

Anonymkode: e74c3...b99

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
takinova skrev (3 timer siden):

Luksusfellen er jo et rent oppdragende og avskrekkende program - de som er med der har forutsetninger for å klare seg. Hallgeir og gjengen tar ikke inn noen som ikke har inntekt nok til at de kan hjelpes. 

det var ikke poenget mitt. selvfølgelig tar luksusfellen ikke inn folk som IKKE har råd til å gjøre om på økonomien sin. poenget mitt med dette var at å ha jobb og penger betyr ikke at de er flinke med penger. luksusfellen er full av folk som jobber tjener penger og ikke klarer å betjene dem.  mange i denne tråden kommer begrunnelsen  at de velger en leieboer med jobb og inntekt, men ikke en ufør, fordi de med jobb er så mye sikrere at de har orden på økonomien. og luksusfellen motbeviser jo poenget deres med at de i jobb er så mye sikrere betalere enn andre. det er helt individuelt. jeg vil jo heller tro at om du har en bra jobb i norge og ikke eier egen bolig, (og ikke bor i oslo eller at du nettopp har hatt en skilsmisse,) at det er noe som skurrer når du leier.

logikken kunne like godt vært slik at jo mindre penger du har, jo mindre sløser du og jo flinkere er du å ta vare på det du har.

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Til dere utleiere:

Dere er ute etter folk i arbeid med god inntekt og den perfekte leietaker uten noen som helst problemer. Hvordan kan dere tro at de ønsker å leie en sokkelleilighet? Ihvertfall ikke for langtidsleie å være en stabil leietaker i lengre tid. Da leier de i så fall midlertidig i påvente av noe.

Dere må nok bare senke krava litt.

Anonymkode: 44a67...890

Dette er jeg enig i når det gjelder sokkelleilighet o.l. leieforhold.

Men noen her leier også ut fine frittstående boliger. Og folk kan ha mange grunner for å leie.

Jeg foretrekker helst studenter eller enslige nyutdannede(som etter min erfaring som oftest får seg samboer og/eller kjøper bolig etter et år eller to i arbeid) i sokkelen hos oss. Jeg liker at det er litt ut- og innflytting. Av og til har det passet med at egne barn skulle bo der etter år eller to også.

Gjest takinova
Skrevet
Ænema skrev (2 minutter siden):

logikken kunne like godt vært slik at jo mindre penger du har, jo mindre sløser du og jo flinkere er du å ta vare på det du har.

Ja, det gjelder nok mange vil jeg tro.

Jeg forstår hva du mener. Mitt poeng var bare at de med lav/manglende inntekt OG disse LF-problemene, de ser vi stort sett ikke på LF, for de har ikke handlingsrom nok til at økonomene kan gjøre så mye for dem = dårlig TV. 

Skrevet (endret)
takinova skrev (7 minutter siden):

Ja, det gjelder nok mange vil jeg tro.

Jeg forstår hva du mener. Mitt poeng var bare at de med lav/manglende inntekt OG disse LF-problemene, de ser vi stort sett ikke på LF, for de har ikke handlingsrom nok til at økonomene kan gjøre så mye for dem = dårlig TV. 

ja. det hadde jo ikke blitt noe tv. men halve tråden er jo full av folk som dømmer uføre som dårlige betalere. og det vet man jo ikke. når jeg leide bolig som ufør, så var husleie det første jeg betalte, samme med strøm. det er ikke veldig deilig å være uteligger i norge på vinteren, så man prioriterer faste utgifter. det er mer tenner og tilgang på mat som får lide som ufør om man sliter med økonomi.

jeg vil bare ha slutt på dette stigmaet om at uføre er elendige betalere og at de raserer leiligheter eller lever i møkk som florerer blant utleiere.

Endret av Ænema
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ænema skrev (10 minutter siden):

ja. det hadde jo ikke blitt noe tv. men halve tråden er jo full av folk som dømmer uføre som dårlige betalere. og det vet man jo ikke. når jeg leide bolig som ufør, så var husleie det første jeg betalte, samme med strøm. det er ikke veldig deilig å være uteligger i norge på vinteren, så man prioriterer faste utgifter. det er mer tenner og tilgang på mat som får lide som ufør om man sliter med økonomi.

jeg vil bare ha slutt på dette stigmaet om at uføre er elendige betalere og at de raserer leiligheter eller lever i møkk som florerer blant utleiere.

Ja akkurat sånn var det for meg også. Da jeg leide (etter en skilsmisse) så var det mat til seg selv som var det der handlingsrommet var minst. Og som nevnt, min utleier sa det var beste utvasken han hadde opplevd på 30 år. Er så glad at jeg slipper å leie mer. Fordommer har ikke vært et problem for meg, men ser jo at mange uføretrygdede sliter med å få leid pga fordommer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ænema skrev (2 timer siden):

. det er helt individuelt. jeg vil jo heller tro at om du har en bra jobb i norge og ikke eier egen bolig, (og ikke bor i oslo eller at du nettopp har hatt en skilsmisse,) at det er noe som skurrer når du leier

Ikke nødvendigvis noe som skurrer da heller. Jeg bor ikke i Oslo, har fast jobb og nok til egenkapital i banken, men allikevel leier jeg et hus og har gjort i mange år. Årsaken til det er at med én inntekt, så hadde jeg med boliglån kun fått lån til en mindre leilighet og ikke et hus som jeg bor i nå. Ville aldri bodd i f.eks blokkleilighet.

Som du sier så har alle har sine individuelle grunner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er helt individuelt. jeg vil jo heller tro at om du har en bra jobb i norge og ikke eier egen bolig, (og ikke bor i oslo eller at du nettopp har hatt en skilsmisse,) at det er noe som skurrer når du leier

Ikke nødvendigvis noe som skurrer da heller. Jeg bor ikke i Oslo, har fast jobb og nok til egenkapital i banken, men allikevel leier jeg et hus og har gjort i mange år. Årsaken til det er at med én inntekt, så hadde jeg med boliglån kun fått lån til en mindre leilighet og ikke et hus som jeg bor i nå. Ville aldri bodd i f.eks blokkleilighet.

Som du sier så har alle har sine individuelle grunner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Til dere utleiere:

Dere er ute etter folk i arbeid med god inntekt og den perfekte leietaker uten noen som helst problemer. Hvordan kan dere tro at de ønsker å leie en sokkelleilighet? Ihvertfall ikke for langtidsleie å være en stabil leietaker i lengre tid. Da leier de i så fall midlertidig i påvente av noe.

Dere må nok bare senke krava litt.

Jeg er utleier, men leier ikke ut sokkelleilighet. Men har leilighter og kontorlokaler jeg leier ut, har leiligheter fra rundt 40 kvm til 110 kvm, i egne bygårder hvor det kun er utleie. Totalt 32 leiligheter. Og ikke har jeg gjeld på noen av bygårdene mine. Og leier ut til alt fra barnefamilier, enslige, s ykepleiere, lærere, uføre men ikke med Nav garanti, aleneforeldre osv. Men krever alltid referanser og vil at de som leier kal ha fast inntekt. Og de fleste som leier leier for lang tid, de som har ledi lengst er på det 18 året. Her inne på KG så er det så negativt med folk som driver med utleie, men jammen er det mange som er helt avhengig av at folk leier ut. Ikke tar jeg overpris, alle mine leiligheter har balkong, parkeringsplass, det er fone bygårder, og alle leiligheter holder bra standard, og det pusses stort sett opp imellom folk som flytter ut og fr nye inn. Trenger ikke ha lave krav til de som skal leie, det er en ting som er klart og det er mine verdier som leies ut og mitt priliegie og bestemme hvem som skal  få leie

Anonymkode: 0cd52...506

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er utleier, men leier ikke ut sokkelleilighet. Men har leilighter og kontorlokaler jeg leier ut, har leiligheter fra rundt 40 kvm til 110 kvm, i egne bygårder hvor det kun er utleie. Totalt 32 leiligheter. Og ikke har jeg gjeld på noen av bygårdene mine. Og leier ut til alt fra barnefamilier, enslige, s ykepleiere, lærere, uføre men ikke med Nav garanti, aleneforeldre osv. Men krever alltid referanser og vil at de som leier kal ha fast inntekt. Og de fleste som leier leier for lang tid, de som har ledi lengst er på det 18 året. Her inne på KG så er det så negativt med folk som driver med utleie, men jammen er det mange som er helt avhengig av at folk leier ut. Ikke tar jeg overpris, alle mine leiligheter har balkong, parkeringsplass, det er fone bygårder, og alle leiligheter holder bra standard, og det pusses stort sett opp imellom folk som flytter ut og fr nye inn. Trenger ikke ha lave krav til de som skal leie, det er en ting som er klart og det er mine verdier som leies ut og mitt priliegie og bestemme hvem som skal  få leie

Ja takk til flere sånne som deg som leier ut profesjonelt og seriøst, også til uføre.

Problemet med utleiemarkedet er for mange useriøse aktører som ikke har satt seg tilstrekkelig inn i lovverket hvilke plikter og rettigheter de har.

AnonymBruker
Skrevet
Ænema skrev (4 timer siden):

Altså, jeg er utleier og er ufør. Ufør sier ofte lite om økonomisk situasjon og økonomisk evne egentlig, med mindre man er ufør på grunn av diagnose som gjør struktur vanskelig. 

Anonymkode: 75ea1...0c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja men mitt innlegg var rettet mot de som leier ut mindre sokkelleiligheter. De kan gjerne ikke forvente folk i fast arbeid og langtidsleie. Spesielt ikke utenfor Oslo og større byer.

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 19.25):

Si meg, hvor mye av huset ditt er det banken som eier, og hvor mye av lånet og rentene er det leieboeren din som betaler?

Du snylter rett og slett på leieboeren for å finansiere et hus som banken (foreløpig) eier.

Fint at du kun leier ut til voksne da, for det er greit at det hverfall er noen voksne i huset... 

Banken eier ingenting 😅 Jeg måtte låne 1 million da jeg kjøpte huset, resten hadde jeg på bok. Den millionen er betalt for flere år siden og jeg betalte det ned på to år. Da hadde jeg ikke leieboere, ettersom utleiedelen ble bygget på i ettertid (også det uten å ta opp lån). Var det mer du lurte på? 

Anonymkode: 55485...e53

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 3/12/2023 at 7:31 PM, Vera said:

Det ER en trend at alle i Norge skal ha en eller annen grad av utdannelse - alle yrker har et krav om kompetanse..uavhengig av om du skal vaske gulv, betjene kassen på Rema, planlegge sykehus, operere et hjerte..slik var det ikke før. Er du enig i det? 

Jeg kan til nød være enig at det er en tendens, men ikke en trend.

Anonymkode: 2d18b...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig logikk da. Uføretrygd er jo den sikreste inntekten man har her landet. En arbeidstaker kan jo bli syk og ende opp på aap eller dagpenger og ikke kunne betale. Svært få tunge rusmisbrukere som har uføretrygd og leter etter leilighet. 

Hadde jeg vært utleier hadde drømme-leietakern vært en som var uføretrygdet av fysiske årsaker. Gjerne med barn. Sånn sett får man en som er trygg betaler og kanskje man også kunne vært litt grei og lagt seg bittelitt under markedsverdi. Samfunnet er rått og kaldt og blir jeg litt rikere (som jeg tror jeg blir snart) så skal jeg jammen meg frivillig gi bittelitt tilbake

Anonymkode: 09194...6fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 9.49):

Man tilpasser utgiftene sine etter de inntektene man har. Dette greier uføretrygdede i hovedsak bra, t.o.m de som må ut på leiemarkedet. Og sånn til opplysning så er det mange uføretrygdede som har helt ok inntekt, f.eks fordi de har tegnet uføreforsikring før de ble syke. Noen får også millionerstatning fra arbeidssted pga yrkesskade...

Jeg er en av de som har fått erstatning pga yrkesskade. Men det er bare 10 000 av de uføre som er uføre pga yrkesskade. Altså under 3 % av de uføre.

Ellers enig i ditt innlegg.

Anonymkode: f7d4e...f12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...