AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #1 Skrevet 11. mars 2023 Jeg er mildt sagt rystet over huseiere som nekter å leie ut til oss som er innenfor NAV! Veldig mange går så langt at de krever at de som skal leie, MÅ være i en form for arbeid og vil ikke leie ut til oss som er uføre etc. Altså, hva med oss som ikke har kapasitet eller krefter til å jobbe? Hva har en huseier med hva leietakeren gjør på fritiden?! Skal de nekte å leie ut leilighet til oss som sliter? Kanskje skaffe seg litt mer medmenneskelighet kunne vært lurt for dere som mener at dette er greit? Har prøvd å få leid hos noen lenge nå men alle sier nei eller virker avvisende med engang de får vite jeg er på uføretrygd og på NAV. Jeg er helt rystet og har ikke ord på hvor kravstore og umennskelig enkelte er. Flere som har opplevd det samme? Anonymkode: 67260...9d6 5 17 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #2 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er mildt sagt rystet over huseiere som nekter å leie ut til oss som er innenfor NAV! Veldig mange går så langt at de krever at de som skal leie, MÅ være i en form for arbeid og vil ikke leie ut til oss som er uføre etc. Altså, hva med oss som ikke har kapasitet eller krefter til å jobbe? Hva har en huseier med hva leietakeren gjør på fritiden?! Skal de nekte å leie ut leilighet til oss som sliter? Kanskje skaffe seg litt mer medmenneskelighet kunne vært lurt for dere som mener at dette er greit? Har prøvd å få leid hos noen lenge nå men alle sier nei eller virker avvisende med engang de får vite jeg er på uføretrygd og på NAV. Jeg er helt rystet og har ikke ord på hvor kravstore og umennskelig enkelte er. Flere som har opplevd det samme? Anonymkode: 67260...9d6 Nei jeg har ikke opplevd det. Jeg har vært redd for at det skulle skje da jeg gikk ut på leiemarkedet. Jeg har hatt 3 leieforhold. 1. Jeg opplyste om at jeg var uføretrygdet og hvorfor (fysisk sykdom, indremedisinsk) 2. Samme som nummer 1. 3. Jeg fortalte ikke om min økonomi eller helsetilstand. Og han spurte ikke heller. Finnes det noen måte hvor du kan la være å si at du er uføretrygdet kanskje? Jeg tror at mange utleiere tenker at når man er uføretrygdet så er de redd for å få inn psykisk ustabile folk, folk som ruser seg. De er nok også redd for mer slitasje fordi man tilbringer mye av dagene hjemme. Jeg er heldigvis ferdig på leiemarkedet nå. Har samboer. Anonymkode: c1eee...d7d 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #3 Skrevet 11. mars 2023 Utleiere driver tross alt ikke med veldedighet og jeg skjønner veldig godt de som ikke godtar noen former for garantier fra NAV, de aller fleste utleiere vil ha en leietaker som har stabil inntekt og som ikke har problemer med å betale depositum. Bolig er faktisk noe av det dyreste man bruker penger på for mange og da gjelder å finne en leietaker som passer på boligen. At noen ikke ønsker å leie ut til uføretrygdede er en annen sak, leietaker har da stabil inntekt men det kommer jo an på hvorfor man er uføretrygdet. Noen vil ha behov for å tilrettelegge boligen ved fysisk sykdom og andre er kanskje ustabile psykisk. Anonymkode: 9786f...da6 36 1 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er mildt sagt rystet over huseiere som nekter å leie ut til oss som er innenfor NAV! Veldig mange går så langt at de krever at de som skal leie, MÅ være i en form for arbeid og vil ikke leie ut til oss som er uføre etc. Altså, hva med oss som ikke har kapasitet eller krefter til å jobbe? Hva har en huseier med hva leietakeren gjør på fritiden?! Skal de nekte å leie ut leilighet til oss som sliter? Kanskje skaffe seg litt mer medmenneskelighet kunne vært lurt for dere som mener at dette er greit? Har prøvd å få leid hos noen lenge nå men alle sier nei eller virker avvisende med engang de får vite jeg er på uføretrygd og på NAV. Jeg er helt rystet og har ikke ord på hvor kravstore og umennskelig enkelte er. Flere som har opplevd det samme? Anonymkode: 67260...9d6 Jeg leier ut sokkelen for å tjene penger, ikke for å bidra til charity. Mitt hus, jeg bestemmer hvem jeg vil leie ut til. Grunnet at jeg vil opptre diskriminerende om jeg spør om grunn for uførhet, kan jeg ikke spørre om det. Derfor leier jeg ut til folk i jobb, da helst folk som sparer til egen bolig. Jeg vil ikke ha uføre i huset som kan lide av psykiatri eller rus, som snur døgnet og har besøk av likesinnede om natten. Det er min menneskerett å leie ut MIN bolig til den JEG vil leie ut til. Anonymkode: 036fa...da3 69 1 19
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utleiere driver tross alt ikke med veldedighet og jeg skjønner veldig godt de som ikke godtar noen former for garantier fra NAV, de aller fleste utleiere vil ha en leietaker som har stabil inntekt og som ikke har problemer med å betale depositum. Bolig er faktisk noe av det dyreste man bruker penger på for mange og da gjelder å finne en leietaker som passer på boligen. At noen ikke ønsker å leie ut til uføretrygdede er en annen sak, leietaker har da stabil inntekt men det kommer jo an på hvorfor man er uføretrygdet. Noen vil ha behov for å tilrettelegge boligen ved fysisk sykdom og andre er kanskje ustabile psykisk. Anonymkode: 9786f...da6 Vel, nå er det ikke ensbetydende med å være ufør at man trenger hjelp fra NAV til å betale depositum. Man får ikke en mer stabil inntekt enn en på uføretrygd. Ikke kan de "miste jobben" og gå ned i inntekt f.eks. Jeg forstår den biten med at man ikke ønsker folk med f.eks psykoser inn i hus. Men det er aldri noen garantier uansett. Den mest psykisk ustabile personen jeg har vært borti er den utleieren beskrevet som mitt leieforhold nummer 2. Det ble et veldig kortvarig leieforhold for å si det sånn. Anonymkode: c1eee...d7d 10 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #6 Skrevet 11. mars 2023 Jeg er ufør og har tre katter, og så har jeg dårlig råd. Men jeg fant noe å leie. Anonymkode: e2d16...650 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #7 Skrevet 11. mars 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er mildt sagt rystet over huseiere som nekter å leie ut til oss som er innenfor NAV! Veldig mange går så langt at de krever at de som skal leie, MÅ være i en form for arbeid og vil ikke leie ut til oss som er uføre etc. Altså, hva med oss som ikke har kapasitet eller krefter til å jobbe? Hva har en huseier med hva leietakeren gjør på fritiden?! Skal de nekte å leie ut leilighet til oss som sliter? Kanskje skaffe seg litt mer medmenneskelighet kunne vært lurt for dere som mener at dette er greit? Har prøvd å få leid hos noen lenge nå men alle sier nei eller virker avvisende med engang de får vite jeg er på uføretrygd og på NAV. Jeg er helt rystet og har ikke ord på hvor kravstore og umennskelig enkelte er. Flere som har opplevd det samme? Anonymkode: 67260...9d6 Jeg er så rystet over mye rart jeg leser her inne, og andre steder, om hvordan folk blir behandlet der ute. Det gjør at jeg setter så utrolig pris på min utleier, som bare er snill. Da jeg fylte rundt år for litt siden kom hun med bursdaggave til og med! Det ble gjort klart allerede i første melding at jeg er uføretrygdet, hvor jeg selvsagt også forklarte litt annet om meg selv (noe det sto i annonsen at utleier ønsket). Jeg ble likevel bedt om komme på et intervju og visning. Etter visningen skulle jeg ordne med referanse, men det endte med at utleier ringte meg etter en halvtime og sa at jeg ikke trengte referanse likevel, jeg hadde gjort godt inntrykk og var ønsket i leiligheten. Nå har det gått fire år, og jeg bor her enda, og er utrolig glad for det. Ville bare komme med en "motsatt" historie for å vise at det er håp der ute. Ikke alle er like idioter. Anonymkode: 2d18b...cc7 14 11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #8 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg leier ut sokkelen for å tjene penger, ikke for å bidra til charity. Mitt hus, jeg bestemmer hvem jeg vil leie ut til. Grunnet at jeg vil opptre diskriminerende om jeg spør om grunn for uførhet, kan jeg ikke spørre om det. Derfor leier jeg ut til folk i jobb, da helst folk som sparer til egen bolig. Jeg vil ikke ha uføre i huset som kan lide av psykiatri eller rus, som snur døgnet og har besøk av likesinnede om natten. Det er min menneskerett å leie ut MIN bolig til den JEG vil leie ut til. Anonymkode: 036fa...da3 Om du ikke kan leie ut til noen som snur døgnet så regner jeg med at turnusarbeidere og nattevakter også utgår? Anonymkode: c1eee...d7d 23 10
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Er desverre vmamlg at uføre diskrimineres og undertrykkes. Jeg måtte lyve om at jeg jobbet hjemmefra for å få leid leilighet. Anonymkode: f6cf0...d66 4 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 . AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg leier ut sokkelen for å tjene penger, ikke for å bidra til charity. Mitt hus, jeg bestemmer hvem jeg vil leie ut til. Grunnet at jeg vil opptre diskriminerende om jeg spør om grunn for uførhet, kan jeg ikke spørre om det. Derfor leier jeg ut til folk i jobb, da helst folk som sparer til egen bolig. Jeg vil ikke ha uføre i huset som kan lide av psykiatri eller rus, som snur døgnet og har besøk av likesinnede om natten. Det er min menneskerett å leie ut MIN bolig til den JEG vil leie ut til. Anonymkode: 036fa...da3 Nja. Min gamle nabo i full jobb, var hard på flaska hver eneste kveld, og med masse narkomane venner, som var på besøk daglig. Jeg for min del, som ufør, lager lite ut av meg, orker ikke høy musikk ol. Hat da alltid betalt husleien min punktlig. Ikke sliter jeg på boligen heller , da jeg ofte må være mer i ro enn jeg selv ønsker. Så hvis du tenker folk i arbeid er bedre, så er det ikke alltid sånn. Anonymkode: 2a764...ca1 9 1 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #11 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg leier ut sokkelen for å tjene penger, ikke for å bidra til charity. Mitt hus, jeg bestemmer hvem jeg vil leie ut til. Grunnet at jeg vil opptre diskriminerende om jeg spør om grunn for uførhet, kan jeg ikke spørre om det. Derfor leier jeg ut til folk i jobb, da helst folk som sparer til egen bolig. Jeg vil ikke ha uføre i huset som kan lide av psykiatri eller rus, som snur døgnet og har besøk av likesinnede om natten. Det er min menneskerett å leie ut MIN bolig til den JEG vil leie ut til. Anonymkode: 036fa...da3 For å gjøre en ting klinkende klart, så er ikke uføre og folk på NAV synonymt med rusmisbrukere og psykriatiske folk. Ja, er nok en del som sliter psykisk og rusmisbrukere som går på NAV. Men er da ekstremt mange rusmisbrukere og psykisk syke folk i toppjobber også, men du vet, da er det liksom helt greit, så lenge de kan skjule seg bak en høy utdannelse og bra jobb.. Er du klar over hvor mange folk i toppkarrierer og jobber som ruser seg på kokain og andre ting? Hvor mange som sliter psykisk uten at du kan se det på de? Hvorfor skal uføre være en gruppe som automatisk blir sett på som syke, rusmisbrukere etc? Å dra alle uføre under en kam og tenke at vi er ditt og datt, rusmisbrukere og hele pakken. Makan til svartmaling av uføre skal man lete lenge etter, for KG er en arena der dette kommer tydelig fram. Og husk: Kokain er faktisk rikmannsdop. Tenk på det neste gang du tenker å dømme en bok etter omslaget Ts Anonymkode: 67260...9d6 9 13
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #12 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Om du ikke kan leie ut til noen som snur døgnet så regner jeg med at turnusarbeidere og nattevakter også utgår? Anonymkode: c1eee...d7d De er ikke oppe på natta, lager bråk og kanskje har besøk. Da er de på jobb. Så det burde være helt uproblematisk. Anonymkode: c5226...3a5 25 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #13 Skrevet 11. mars 2023 Jeg tror det kan handle om 2 (3) ting: - NAV garanti som lønn. - Er man ufør er man ofte mer hjemme enn ellers. - Mer hjemme betyr gjerne mer slitasje på leilighet/bolig. Anonymkode: 1f7e3...6c9 14
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #14 Skrevet 11. mars 2023 er 100 % ufør . er den beste leieboeren de har hatt. Har en 20 % stilling i tillegg, så da tror de tydeligvis jeg er fullt oppegående har masse psykiske lidelser. Anonymkode: 0c16d...de4 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #15 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For å gjøre en ting klinkende klart, så er ikke uføre og folk på NAV synonymt med rusmisbrukere og psykriatiske folk. Ja, er nok en del som sliter psykisk og rusmisbrukere som går på NAV. Men er da ekstremt mange rusmisbrukere og psykisk syke folk i toppjobber også, men du vet, da er det liksom helt greit, så lenge de kan skjule seg bak en høy utdannelse og bra jobb.. Er du klar over hvor mange folk i toppkarrierer og jobber som ruser seg på kokain og andre ting? Hvor mange som sliter psykisk uten at du kan se det på de? Hvorfor skal uføre være en gruppe som automatisk blir sett på som syke, rusmisbrukere etc? Å dra alle uføre under en kam og tenke at vi er ditt og datt, rusmisbrukere og hele pakken. Makan til svartmaling av uføre skal man lete lenge etter, for KG er en arena der dette kommer tydelig fram. Og husk: Kokain er faktisk rikmannsdop. Tenk på det neste gang du tenker å dømme en bok etter omslaget Ts Anonymkode: 67260...9d6 Jeg hadde ikke ønsket å leie ut til en fra EXIT heller. Anonymkode: 9ba20...4d6 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #16 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): . Nja. Min gamle nabo i full jobb, var hard på flaska hver eneste kveld, og med masse narkomane venner, som var på besøk daglig. Jeg for min del, som ufør, lager lite ut av meg, orker ikke høy musikk ol. Hat da alltid betalt husleien min punktlig. Ikke sliter jeg på boligen heller , da jeg ofte må være mer i ro enn jeg selv ønsker. Så hvis du tenker folk i arbeid er bedre, så er det ikke alltid sånn. Anonymkode: 2a764...ca1 Helt riktig. Å være i full jobb osv er ikke synonymt med at man da er rusfri, frisk og flink til å betale leie/sliter mindre på leilighet eller hva det skulle være. Håper virkelig de som dømmer og hetser oss uføre vokser opp en dag, for de kan da ikke være helt voksne nok i hodet til å leie ut med et slikt syn på enkelte menneskegrupper. Ts Anonymkode: 67260...9d6 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #17 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke ønsket å leie ut til en fra EXIT heller. Anonymkode: 9ba20...4d6 Og hvordan skulle du vite om de var fra EXIT da? Er de utelukket om de jobber i finansmiljøet også? Anonymkode: e2d16...650 1 2
tussi84 Skrevet 11. mars 2023 #18 Skrevet 11. mars 2023 Jeg skjønner frustrasjon ts, men utleiere driver ikke med veldedighet. Når noen sier dem er ufør, kan det være tusen grunner til det, og utleier vet ikke om det handler om sykdom som kan påvirke boevnen eller ikke. Mange uføre vil ikke ha noen problemer med boevnen, men så har du dem som driver med rus, eller er så psykisk syke at de gjør ting i Som ødelegger leiligheten. Dette kan ikke huseieren vite om forhånd, så derfor tar enn ingen sjanser. Enn tar rett og slett ikke risikoen, og det må være greit. Men det er ikke bare uføre som sliter med markedet, det er også innvandrere og småbarnsfamilier. Det er også en risiko. Du må nok kanskje heller prøve å få leid deg noe kommunalt ts, da det er ekstremt vanskelig å komme på privatmarkedet som ufør. 13 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #19 Skrevet 11. mars 2023 folk skal ikke være uføre, de skal ikke være alenemor med små barn, de skal ikke ha husdyr, de skal ikke ha besøk . Anonymkode: 0c16d...de4 11 1 2
tussi84 Skrevet 11. mars 2023 #20 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt riktig. Å være i full jobb osv er ikke synonymt med at man da er rusfri, frisk og flink til å betale leie/sliter mindre på leilighet eller hva det skulle være. Håper virkelig de som dømmer og hetser oss uføre vokser opp en dag, for de kan da ikke være helt voksne nok i hodet til å leie ut med et slikt syn på enkelte menneskegrupper. Ts Anonymkode: 67260...9d6 Nei da, de som er i jobb kan drive med rus eller mangle boevne de også, men det handler om risiko. Det er mindre risiko fylt å leie ut til noen i jobb, enn en som har ytelser fra nav. Det er ikke hetsing, det handler kun om at utleier velger den leietakeren som gir minst mulig risiko. 13 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå