AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #21 Del Skrevet 13. mars 2023 TS her: Jeg har høyskoleutdanning og har jobbet som lærer i mange år. Nå mistrives jeg så mye i jobben min at jeg må vekk fra skoleverket. Jeg har søkt jobber hvor jeg tror formidling og veiledning kan være aktuelt. Men jeg har ikke søkt jobber i butikk eller renholder. Noen andre kanskje som vet hva en med lærerutdanning kan brukes til?? Er kjempeglad for svar. Anonymkode: e8402...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #22 Del Skrevet 13. mars 2023 Føler med deg TS, er i samme situasjon selv. Har søkt jobber aktivt siden starten av januar og har ikke hørt noe som helst fra noen annet enn «vi har fått så og så mange søknader og vil kalle inn de aktuelle til intervjuer». Kjenner det er sikkelig frustrerende, hadde vært fint med et avslag om ikke annet. Anonymkode: 821ce...1e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 13. mars 2023 #23 Del Skrevet 13. mars 2023 Generelle jobbsøkertips: Du er en av mange søkere, så målet er å havne i bunken av interessante søkere når arbeidsgiver eller rekrutteringsbyrå går igjennom søkere. Mange leser bare CVene før de begynner å sortere, og titter ikke engang på søknadsteksten før de har et avgrenset antall søkere å velge blant. CV: CV er derfor kjempeviktig, så start med det som er mest relevant for stillingen du søker på - selv om det betyr at du lister opp erfaring i omvendt rekkefølge (og starter med det eldste først). Dersom du har mye på CVn kan du være kreativ og starte CVn med "nøkkelpunkter" hvor du trekker ut det mest relevante av utdanning, kurs, jobb, software du har jobbet med etc etc (avhengig av hva du søker på) og hvor du lengre ned lister opp etter et mer tradisjonelt og kronologisk oppsett. Søknadstekst: Også her gjelder det samme prinsippet, start med det som er absolutt mest relevant for den stillingen du søker på, enten det er utdanning, kurs, jobb, prosjekter, frivillig innsats, personlige egenskaper også videre. Det fine med søknadsteksten er at du her har mulighet til å utdype mer, "i jobb x fikk jeg mulighet til å jobbe både med ditt og datt, noe som gjør at jeg er veldig god på y". Hva kan du søke på: Hva har du lyst til å jobbe med? Jeg skjønner at du akkurat nå kanskje tenker at du mistrives så mye på jobben at du bare vil bort, men det kan være fornuftig ikke å søke på helt tilfeldige ting (med mindre det virkelig er helt krise og du MÅ vekk fra jobben din nå). Årsaken er at du "ødelegger" din egen CV for fremtiden om du hopper fra lærer til renholder til kundeservicemedarbeider (for eksempel), så det kan være lurt å gå noen runder med deg selv om hva du tror du vil trives med, ikke bare hva du kan brukes til. Prøv også å identifisere nøyaktig hva det er du mistrives med - er det for eksempel undervisning, eller det barn (eller ungdom), er det arbeidstider, kollegaer, stress, press også videre - slik at du unngår å gå videre til en jobb hvor du kanskje bare får enda mer av det du ikke liker. Når du har en viss idé om hvilke type jobber du kan tenke deg, så kan det noen ganger være nødvendig å fylle på med noe for å få en fot innenfor. Det kan være å ta ekstra kurs, frivillig innsats eller annet - det behøver slett ikke være en komplett ny utdanning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #24 Del Skrevet 13. mars 2023 Samme her. Jeg omskolerte meg fra en trygg utdanning til en annen, men så har markedet for nyutdannede teknologidesignere falt. Jeg har gode karakterer, supre referanser og mye erfaring i stressede og krevdend jobber, men får ikke napp Anonymkode: 3c2fd...7d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #25 Del Skrevet 13. mars 2023 Spørs jo hvor du jobber og hvilke jobber du søker på. Jeg har et utenlandsk etternavn, jeg både ser norsk ut og og snakker kun norsk/engelsk. Likevel endte jeg opp med å bytte til det norske etternavnet i familien, fordi jeg merket at det var mange jobber jeg ikke fikk komme på intervju en gang! Ja vi lever i 2023, men det har ikke endret seg på den fronten der for å si det sånn. Anonymkode: 12f9d...7e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #26 Del Skrevet 13. mars 2023 Lærere er utrolig attraktive i andre bransjer nettopp fordi de er gode på formidling og den biten. Kan du snakke med din arbeidsgiver om du kan ta noen form for videreutdanning i den stillingen du er i nå, slik at du blir 1) bedre for nåværende arbeidsgider og 2) mer attraktiv for andre?? Anonymkode: ddba9...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #27 Del Skrevet 13. mars 2023 Har du registrert deg som jobbsøker hos rekrutteringsbyråer som Jobzone osv.? Jeg ble oppringt rimelig kjapt om relevante stillinger. Jeg fikk også gode tips til å skrive bedre CV og til intervjuprosessen. Registrer deg på LinkedIn og bruk nettverket for alt det er verdt. Sett profilen din som "ser etter ny jobb". Anonymkode: 53f11...7d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #28 Del Skrevet 14. mars 2023 On 3/12/2023 at 4:57 PM, AnonymBruker said: Føler med deg. Samme her med meg. Vet hvordan det er. Neste stopp: uføre. Anonymkode: 77911...a71 Havner du i uføre? Anonymkode: 6103b...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #29 Del Skrevet 14. mars 2023 On 3/12/2023 at 4:58 PM, AnonymBruker said: Du får vel ikke uføre av å ikke få jobb? Anonymkode: a3f85...fd4 H*n havner i uføre hvis h*n ikke får jobb Anonymkode: 6103b...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #30 Del Skrevet 14. mars 2023 On 3/12/2023 at 5:36 PM, AnonymBruker said: Selv om det er mange ledige stillinger og lav arbeidsledighet så er det vanvittig mange søkere per stilling i dag. Gjerne flere hundre. Så det skal litt til å bli valgt ut. Dette skyldes nok at mange har lave stillingsprosenter og ønsker bedre vilkår og lønn enn hva de har i dag. Tror nok at den "lave" arbeidsledigheten er rimelig oppskrytt da statistikken her regner med alt av småstillinger etc også. Dagens arbedsliv er blitt slik at det er alt for mye småstillinger og midleritidige løsninger, en uting og et stadig mer useriøst marked. Anonymkode: 417cc...2e9 I veldig mange bransjer er det arbeidstakers marked om dagen Anonymkode: 6103b...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 14. mars 2023 #31 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): I veldig mange bransjer er det arbeidstakers marked om dagen Anonymkode: 6103b...dc2 Problemet er at man gjerne må ha erfaring for å bli en del av arbeidstakers marked. Jeg ser fremdeles at en del utviklere og sykepleiere får jobb som nyutdannede, men som industridesigner eller sosionom er det verre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glenda27 Skrevet 14. mars 2023 #32 Del Skrevet 14. mars 2023 Skjønner deg så godt! Kjenner noen som var i samme situasjon, og for dem ordnet det seg fort når de ble mer åpne for ein "hvilken som helst jobb": Nå jobbet vedkommende i helsesektor, så det er jo mange muligheter, men hun søkte litt overalt og fikk deltid på to ulike steder:) Ikke gi opp, jeg har troen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #33 Del Skrevet 14. mars 2023 Du kan for eksempel søke stillinger med tittelen "miljøterapeut". Lønna er mye dårligere enn lærerlønn da, selv om det er krav til høgskoleutdanning. Anonymkode: 8dfe4...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #34 Del Skrevet 14. mars 2023 Mitt inntrykk er at veldig mange bedrifter har vikarer/midlertidig ansatte som ofte får faststilling når det er utlyst. Jeg gjorde det samme i nåværende jobb; begynte som vikar og endte opp med fast stilling da det ble utlyst. Men det er selvsagt et lite sjansespill å gjøre det på den måten, for det er jo ikke sikkert at det blir utlyst fast stilling og det er heller ikke sikkert at du får den når den blir utlyst. Lykke til videre😊 Anonymkode: 563ea...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #35 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 8.56): TS her: Jeg har høyskoleutdanning og har jobbet som lærer i mange år. Nå mistrives jeg så mye i jobben min at jeg må vekk fra skoleverket. Jeg har søkt jobber hvor jeg tror formidling og veiledning kan være aktuelt. Men jeg har ikke søkt jobber i butikk eller renholder. Noen andre kanskje som vet hva en med lærerutdanning kan brukes til?? Er kjempeglad for svar. Anonymkode: e8402...21d Kompetansestyring og kursproduksjon i større organisasjoner. Jeg jobber med det, og de ønsket i utgangspunktet å ansette noen med pedagogikkerfaring. Det har jeg ikke, men fikk jobben likevel da ingen av de andre søkerne hadde det heller 😄 Anonymkode: ea63f...779 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #36 Del Skrevet 14. mars 2023 On 3/13/2023 at 11:19 AM, AnonymBruker said: Samme her. Jeg omskolerte meg fra en trygg utdanning til en annen, men så har markedet for nyutdannede teknologidesignere falt. Jeg har gode karakterer, supre referanser og mye erfaring i stressede og krevdend jobber, men får ikke napp Anonymkode: 3c2fd...7d3 Teknologidesigner? Hva menes med det? UX designer? Har du noe portefølje da? Anonymkode: 88618...4f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #37 Del Skrevet 14. mars 2023 On 3/13/2023 at 11:28 AM, AnonymBruker said: Lærere er utrolig attraktive i andre bransjer Hvilke bransjer? Anonymkode: ba60e...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #38 Del Skrevet 14. mars 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Teknologidesigner? Hva menes med det? UX designer? Har du noe portefølje da? Anonymkode: 88618...4f5 Sikkert produktutvikling eller lignende. Høres ut som en av flere utdanninger/"yrker" som er det første som forsvinner når tidene ikke er som før. Anonymkode: ba60e...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå